Hij is depressief....

27-02-2020 20:59 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een situatie. Een tijdje geleden heb ik een hele leuke man leren kennen.
We hebben een goede band gekregen, waarin we heel erg kunnen lachen maar ook hele diepgaande vertrouwelijke gesprekken hebben.
Zo vertelde hij mij dat hij meerdere depressieve periodes heeft gehad in zijn leven. Momenteel zit hij weer in een hele donkere periode. Hij volgt momenteel wel therapie.
Ik merk dat ik gevoelens voor hem heb. Soms heb ik door de dingen die hij zegt en doet de indruk dat dit wederzijds is.

Voor nu laat ik het contact wat meer vanuit hem komen, omdat ik hem ruimte wil geven en nog niet zo goed kan aanvoelen wat hij prettig vindt. Hij geeft zelf wel aan dat ik altijd een berichtje mag sturen of mag bellen als ik dat wil. Hij toont zelf wel veel initiatief in het contact en stelt ook voor om af te spreken.
Ik weet ook dat hij zich elk moment weer heel anders kan voelen en afspraken af kan zeggen. Dit begrijp ik heel goed en dit trek ik me niet persoonlijk aan!

Echter weet ik dus niet of het verstandig is voor mij om hier op liefdesvlak in te investeren. Indien zijn gevoel voor mij daadwerkelijk wederzijds is: kun je dan wel echt een gelijkwaardige relatie opbouwen in deze situatie? Ik weet van mezelf dat ik heel erg in een zorgmodus kan schieten...
Is het beter om me te richten op de vriendschap en wellicht in de toekomst te kijken of er meer in zit als hij zich beter voelt?

Hebben jullie hier ervaring mee? :shame:
Don't take anything personal from people you are not personal with.
Alle reacties Link kopieren
Ik persoonlijk heb er geen ervaring mee maar een hele goede vriendin van mij wel. Die heeft 10 jaar met een depressieve man geleefd. Ik kan je alleen zeggen dat het haar heel veel energie en vrienden heeft gekost. Uiteindelijk de relatie verbroken.
Begin er niet aan . Als hij steeds weerkerende depressieve periodes heeft , ga je een loodzwaar leven tegemoet.
Maak niet de fout om te denken dat je hem in zijn donkere periodes kan helpen .
Iemand die daar aan lijdt, en pas op , het is lijden , trekt je mee de afgrond in .

Het klinkt hard , maar kies voor jezelf .
Alle reacties Link kopieren
Het bij voorbaat niet aangaan vind ik laf.
Is 't een leuke man? zou je met hem daten als je dacht dat hij geen depressieve perioden had?
Tuurlijk is een depressie een ziekte waar je als partner veel van mee krijgt. Probeer hier duidelijk in te zijn, wat doe je wel en wat niet voor hem? Wat verwacht je van hem en wat kan hij verwachten van jou?

Misschien wil hij wel helemaal niet dat jij zijn therapeutje gaat spelen en heeft hij genoeg aan af en toe een 'terug-trek-momentje' in de slaapkamer.

Kijk het aan. Blijft het contact leuk? Probeer voorzichtig iets op te bouwen. Stoppen kan altijd nog.
Een depressie is een ziekte, geen karaktertrek.
Nee, kies niet voor een relatie met deze man. Vooral ook omdat je zegt dat je heel erg in de zorgmodus kan schieten. Dat gaat je uiteindelijk opbreken.
Alle reacties Link kopieren
Het is iig wel al heel eerlijk dat hij hier open over geweest is. Is het echt een soort van depressie of burn out waarvan hij aan het herstellen is of meer iets in de richting van manisch depressief of iets wat niet te genezen is? Je zegt ik schiet al snel in een zorgmodus, vraag jezelf dan even af, had je deze man ook leuk gevonden als hij niet depri was of trekt wellicht de "zorg mogelijkheid" je ook wel juist heel erg aan? want heel graag voor iemand willen zorgen is wat anders als verliefd zijn en een "evenwichtige" relatie beginnen, Als het een lieve, leuke man is en jij goed kan omgaan met de momenten waarop hij in een dip zit zou het natuurlijk jammer zijn om alles af te kappen, kijk rustig aan waar het toe leidt en hoe jullie op elkaar en met elkaar reageren, succes
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
27-02-2020 21:15
Het bij voorbaat niet aangaan vind ik laf.
Is 't een leuke man? zou je met hem daten als je dacht dat hij geen depressieve perioden had?
Tuurlijk is een depressie een ziekte waar je als partner veel van mee krijgt. Probeer hier duidelijk in te zijn, wat doe je wel en wat niet voor hem? Wat verwacht je van hem en wat kan hij verwachten van jou?

Misschien wil hij wel helemaal niet dat jij zijn therapeutje gaat spelen en heeft hij genoeg aan af en toe een 'terug-trek-momentje' in de slaapkamer.

Kijk het aan. Blijft het contact leuk? Probeer voorzichtig iets op te bouwen. Stoppen kan altijd nog.
Ja, ik zou hem daten als hij die periodes niet had. Ik wil ook niet zeggen dat het nu een no-go is. Maar ik vraag me wel af - wat sommige dames al beschrijven - of ik er niet te veel in mee getrokken ga worden of mezelf verlies.

Maar communiceren is inderdaad key. Bedankt voor je tips!
Don't take anything personal from people you are not personal with.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, want een mentaal gezonde vriend kan ook een depressie ontwikkelen, dat weet je nooit. Ik zou rustig aan blijven daten, zie waar het heen gaat. Je bent je bewust van je zorgmodus dus hier kan je ook iets aan/mee gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Chilosa schreef:
27-02-2020 21:23
Ja, ik zou hem daten als hij die periodes niet had. Ik wil ook niet zeggen dat het nu een no-go is. Maar ik vraag me wel af - wat sommige dames al beschrijven - of ik er niet te veel in mee getrokken ga worden of mezelf verlies.

Maar communiceren is inderdaad key. Bedankt voor je tips!

Zeker waar! En zorg ook altijd nog voor je eigen netwerk om je partner heen, niet dat jullie afhankelijk worden van elkaar want dan is het lastig om uit de zorg-modus te blijven.
En het is goed van je om er zo bewust van te zijn. Dat is zeker al een goede eerste stap.
Ik zou er niet aan beginnen. Vooral niet omdat je weet dat het een terug komend iets is. Ik heb het van beide kanten meegemaakt en het is gewoon zwaar. Je wil of kan geen rekening houden met een ander wanneer je in een depressie zit. Wanneer je partner in een depressie zit wordt er met jou geen rekening gehouden en komt alles op jou neer. Het slurpt al je energie op.
Dus mensen met depressie mogen geen relaties aangaan? Wat een flauwekul.
Alle reacties Link kopieren
Om een relatie te starten met iemand die deze problematiek heeft, zul je eigenlijk heel vroeg in moeten schatten of het kan of niet. Als hij nu al open tegen je is geweest en je hem altijd mag contacten én hij heeft hulp nu, geeft hij wel een goede indruk af.

Je kunt namelijk depressief zijn en dit ondergaan, zonder open te staan voor anderen, zonder hulp in te willen schakelen en maar wat aan te modderen. Sommigen reageren zich af op de mensen om zich heen, waardoor ze gewoon onuitstaanbaar zijn. Of je kunt depressief zijn, dit accepteren zoals het is, open staan voor anderen, hulp inschakelen (soms voor de 10e keer) en goed kijken wat je nodig hebt, waar je je energie aan besteed of waaraan juist niet.

Het verschil hierin heeft te maken met karakter/instelling. Als iemand niet wil, moet jij er nooit aan beginnen. Dan trek je aan een dood paard en zuigt het alle energie uit je.

Dit is in mijn ogen het belangrijkste. Iemand die depressief is, kan het zichzelf en anderen echt wel moeilijk maken, maar het ligt aan de instelling hoe ermee omgegaan wordt. En je moet voor jezelf heel duidelijk krijgen, is dit de persoon of is dit depressie. Met de persoon heb jij te maken, de depressie is veelal eigenzorg en hulp inschakelen, dat kun jij nooit regelen.

Succes met je zoektocht. En lange relaties met mensen met een depressie bestaan er gelukkig ook genoeg. Mijn man vindt mij nog steeds te pruimen na dik 10 jaar relatie :-)
Alle reacties Link kopieren
Niet aan beginnen.
Je wilt hem nu al helpen en redden. De begripvolle partner zijn waarbij het niet uitmaakt dat hij je op het laatste moment afzegt. En je kunt er na 3x niets meer van zeggen, want hij heeft je ervoor gewaarschuwd.

Zoek iemand die niet zoveel met zichzelf worstelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Sterrenwacht007 schreef:
27-02-2020 21:08
Begin er niet aan . Als hij steeds weerkerende depressieve periodes heeft , ga je een loodzwaar leven tegemoet.
Maak niet de fout om te denken dat je hem in zijn donkere periodes kan helpen .
Iemand die daar aan lijdt, en pas op , het is lijden , trekt je mee de afgrond in .

Het klinkt hard , maar kies voor jezelf .
Dit! Uiteindelijk gaat het ten koste van jezelf, echt :'-(

Of als je nog niet verliefd bent, ga het in de zin van vriendschap aan nu tijdens zijn donkere periode en doe samen leuke dingen maar probeer voor jezelf afstand te houden. Als dat een tijdje goed gaat en hij misschien ook wat vooruit gaat dan kun je altijd verder kijken. Als je dit echt wil , zou ik het rustig aan doen en proberen niet te snel teveel gevoelens te ontwikkelen en er verwachtingsloos ingaan des te minder kan het tegenvallen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan :hug:
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 27-02-2020 22:01
Reden: aanvulling
34.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
27-02-2020 21:44
Dus mensen met depressie mogen geen relaties aangaan? Wat een flauwekul.
Jawel, net zoals mensen zonder depressie mogen kiezen om geen relatie aan te gaan met mensen met wederkerige depressies.
Alle reacties Link kopieren
Hij zit momenteel in een heel donkere periode en toch is hij heel leuk? Hoe valt dat te rijmen?
Ik heb in het verleden zelf de neiging gehad om een man met problemen een uitdaging te vinden. 'Ik zal dat wel eens gaan fixen'. Dat werkt niet natuurlijk.
Is dat bij jou ook aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Nadal schreef:
27-02-2020 21:46
Om een relatie te starten met iemand die deze problematiek heeft, zul je eigenlijk heel vroeg in moeten schatten of het kan of niet. Als hij nu al open tegen je is geweest en je hem altijd mag contacten én hij heeft hulp nu, geeft hij wel een goede indruk af.

Je kunt namelijk depressief zijn en dit ondergaan, zonder open te staan voor anderen, zonder hulp in te willen schakelen en maar wat aan te modderen. Sommigen reageren zich af op de mensen om zich heen, waardoor ze gewoon onuitstaanbaar zijn. Of je kunt depressief zijn, dit accepteren zoals het is, open staan voor anderen, hulp inschakelen (soms voor de 10e keer) en goed kijken wat je nodig hebt, waar je je energie aan besteed of waaraan juist niet.

Het verschil hierin heeft te maken met karakter/instelling. Als iemand niet wil, moet jij er nooit aan beginnen. Dan trek je aan een dood paard en zuigt het alle energie uit je.

Dit is in mijn ogen het belangrijkste. Iemand die depressief is, kan het zichzelf en anderen echt wel moeilijk maken, maar het ligt aan de instelling hoe ermee omgegaan wordt. En je moet voor jezelf heel duidelijk krijgen, is dit de persoon of is dit depressie. Met de persoon heb jij te maken, de depressie is veelal eigenzorg en hulp inschakelen, dat kun jij nooit regelen.

Succes met je zoektocht. En lange relaties met mensen met een depressie bestaan er gelukkig ook genoeg. Mijn man vindt mij nog steeds te pruimen na dik 10 jaar relatie :-)
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!! Ik heb bij hem dus niet het idee dat hij het maar passief ondergaat en het op anderen afreageert etc. en ik vind het zelf ook een goed teken dat hij er open over is.
Fijn om te horen dat het bij jou en jouw man goed werkt!!! Was jij al depressief toen jullie elkaar leerden kennen of pas later?
Doreia* schreef:
27-02-2020 21:48
Niet aan beginnen.
Je wilt hem nu al helpen en redden. De begripvolle partner zijn waarbij het niet uitmaakt dat hij je op het laatste moment afzegt. En je kunt er na 3x niets meer van zeggen, want hij heeft je ervoor gewaarschuwd.

Zoek iemand die niet zoveel met zichzelf worstelt.
Dat zit wel echt in mijn karakter helaas. :-(
Someonenew schreef:
27-02-2020 21:54
Dit! Uiteindelijk gaat het ten koste van jezelf, echt :'-(

Of als je nog niet verliefd bent, ga het in de zin van vriendschap aan nu tijdens zijn donkere periode en doe samen leuke dingen maar probeer voor jezelf afstand te houden. Als dat een tijdje goed gaat en hij misschien ook wat vooruit gaat dan kun je altijd verder kijken. Als je dit echt wil , zou ik het rustig aan doen en proberen niet te snel teveel gevoelens te ontwikkelen en er verwachtingsloos ingaan des te minder kan het tegenvallen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan :hug:
Dat is zeker makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk wel dat het een goede manier is om te kijken hoe of wat verder.
Attraverso schreef:
27-02-2020 22:39
Hij zit momenteel in een heel donkere periode en toch is hij heel leuk? Hoe valt dat te rijmen?
Ik heb in het verleden zelf de neiging gehad om een man met problemen een uitdaging te vinden. 'Ik zal dat wel eens gaan fixen'. Dat werkt niet natuurlijk.
Is dat bij jou ook aan de hand?
Goede kritische vraag! Maar hij is echt leuk.
Ik kan heel erg met hem lachen (de humor is er nog gewoon ;)), over en weer plagen, goede gesprekken voeren (we hebben vaak dezelfde mening over dingen ook), hebben vaak dezelfde stomme maar grappige associaties bij dingen die we dan tegelijkertijd roepen, hij is eerlijk en neemt geen blad voor de mond (dat vind ik heel fijn), is behulpzaam en lief. Houdt rekening met anderen. Etc.
Don't take anything personal from people you are not personal with.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een gelijkwaardige relatie.
Geen project wat je kunt redden, helpen, bijstaan. Want je krijgt geheid de deksel op je neus. Als je begaan wilt zijn met mensen, ga daar dan iets mee doen in een verzorgingshuis. Niet in je relatie.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er in mijn ogen ook van af hoe hij met zijn depressieve periodes omgaat.
Als hij die heeft geaccepteerd en weet te hanteren kun je best een fijne relatie hebben met zo iemand. Vraag maar aan mijn man 😉
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
27-02-2020 23:14
Het hangt er in mijn ogen ook van af hoe hij met zijn depressieve periodes omgaat.
Als hij die heeft geaccepteerd en weet te hanteren kun je best een fijne relatie hebben met zo iemand. Vraag maar aan mijn man 😉


Dat kan, maar als je kunt kiezen voor een nieuwe relatie ga je natuurlijk voor de 100% en niet voor de helft.
Alle reacties Link kopieren
Nadal, je hebt helemaal gelijk en wat fijn dat het tussen jou en je man goed gaat!

Ook ik heb een relatie met een chronisch depressieve man. En het trekt echt wel een wissel op de relatie en het kost mij erg veel energie.
Ik raad het je af Chilose. Het is zo goed als onmogelijk om een gelijkwaardige relatie op te bouwen. Waar jij in de 3e versnelling wil gaan in het leven, staat hij in de 1e, of stil. Dan zal jij je aan moeten passen. Om maar een aspect te noemen.
Maar iets zegt me dat je eigenlijk al hebt besloten.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Chilosa schreef:
27-02-2020 23:04
1) Dankjewel voor je uitgebreide reactie!! Ik heb bij hem dus niet het idee dat hij het maar passief ondergaat en het op anderen afreageert etc. en ik vind het zelf ook een goed teken dat hij er open over is.
Fijn om te horen dat het bij jou en jouw man goed werkt!!! Was jij al depressief toen jullie elkaar leerden kennen of pas later?

2) Dat zit wel echt in mijn karakter helaas. :-(

3) Goede kritische vraag! Maar hij is echt leuk.
Ik kan heel erg met hem lachen (de humor is er nog gewoon ;)), over en weer plagen, goede gesprekken voeren (we hebben vaak dezelfde mening over dingen ook), hebben vaak dezelfde stomme maar grappige associaties bij dingen die we dan tegelijkertijd roepen, hij is eerlijk en neemt geen blad voor de mond (dat vind ik heel fijn), is behulpzaam en lief. Houdt rekening met anderen. Etc.
1) Graag gedaan. Ik was al een hele tijd chronisch depressief voor ik mijn man leerde kennen. En we hebben gewoon een prima relatie. Dat bestaat gewoon hoor ondanks al de hier genoemde afkeer.

2) Pas daar wel mee op wil ik je adviseren. Een keer iets liefs doen of soepel zijn in een aantal afgezegde afspraken is prima. Je moet het alleen echt niet voor hem op willen lossen. Dat kun je namelijk nooit, dat moet hij zelf doen. Je moet je hier echt niet in mee laten slepen. Kijk naar de persoon en behandel die zoals je iedereen zou behandelen. Vindt hem niet zielig of ben niet te toeschietelijk, dan wordt het ongelijkwaardig.

3) Dat klinkt echt verder als een prima kerel. Kijk het aan, denk goed na en praat vooral gewoon met hem als het verder lijkt te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt denk ik ook aan de onderliggende reden van zijn depressie.
Weet hij die? En accepteert hij die (twee verschillende dingen)?
En is dat iets waar hij aan werkt of mee bezig is?
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
27-02-2020 23:27
Nadal, je hebt helemaal gelijk en wat fijn dat het tussen jou en je man goed gaat!

Ook ik heb een relatie met een chronisch depressieve man. En het trekt echt wel een wissel op de relatie en het kost mij erg veel energie.
Ik raad het je af Chilose. Het is zo goed als onmogelijk om een gelijkwaardige relatie op te bouwen. Waar jij in de 3e versnelling wil gaan in het leven, staat hij in de 1e, of stil. Dan zal jij je aan moeten passen. Om maar een aspect te noemen.
Maar iets zegt me dat je eigenlijk al hebt besloten.
Bedankt!

Jammer dat het bij jullie harder werken lijkt te zijn. de versnelling ligt idd wel eens ver uit elkaar. Er zijn ook zware en minder zware depressies. Misschien heb ik niet de zwaarste. Sterkte, ik gun je toch die gelijkwaardigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven