Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor het openen!
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
tvp
tvp
florence13 schreef:
29-02-2020 15:28
ja er wordt op heel veel verschillende plekken vanalles gedaan, er waren al vaccins in ontwikkeling tegen SARS, en die worden nu aangepast. Maar zo'n proces duurt lang dus dat ligt er niet morgen.
En hoe zit het nu met chloroquine? Werkt dat nu wel of niet echt als medicijn voor degenen die ziek zijn?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 15:30
En hoe zit het nu met chloroquine? Werkt dat nu wel of niet echt als medicijn voor degenen die ziek zijn?
Dacht ik niet.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Julus schreef: ↑

29-02-2020 15:26

Florence, is er al begonnen met ( voorbereidingen) ontwikkelen van een vaccin?

ja er wordt op heel veel verschillende plekken vanalles gedaan, er waren al vaccins in ontwikkeling tegen SARS, en die worden nu aangepast. Maar zo'n proces duurt lang dus dat ligt er niet morgen.
Julus schreef: ↑

29-02-2020 15:28

Dat begrijp ik. Op zijn vroegst eind april las ik ergens?

dat was eerder de hoop, maar er bleek toch nog flink aan gesleuteld te moeten worden, en dat was meer dan gedacht, dus die termijn is waarschijnlijk niet haalbaar.
Dank Florence!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 15:30
En hoe zit het nu met chloroquine? Werkt dat nu wel of niet echt als medicijn voor degenen die ziek zijn?
nog steeds aan het testen, het is nog steeds onduidelijk of het wel of niet werkt. Er was in het begin goede hoop want de resultaten waren erg veelbelovend, maar die resultaten waren niet heel goed doorgerekend, dus we zijn terug bij af, met het testen.

Het zou wel heel handig zijn als het wel zou werken, het is goedkoop te produceren op grote schaal, je hebt er weinig ingewikkelde grondstoffen voor nodig en het is al op mensen getest voor de veiligheid. Maar afwachten dus.
Alle reacties Link kopieren
Mooie column van Rosanne Hertzberger.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/28/co ... t-a3992150

Dank voor het openen van het nieuwe topic, inderdaad.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-02-2020 15:37
18.27% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Zazamaenade schreef:
29-02-2020 15:36
Mooie column van Rosanne Hertzberger.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/28/co ... t-a3992150

Dank voor het openen van het nieuwe topic, inderdaad.
Mwah. Vind het niet overtuigend, maar dat vind ik meestal van haar columns.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 15:30
En hoe zit het nu met chloroquine? Werkt dat nu wel of niet echt als medicijn voor degenen die ziek zijn?
Dat wordt nog getest. Er worden heel veel medicijnen getest momenteel. Ze zijn voorzichtig positief over chloroquine.

Edit: Dit komt van Dr Campbell.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 15:30
En hoe zit het nu met chloroquine? Werkt dat nu wel of niet echt als medicijn voor degenen die ziek zijn?
Je geneest er niet spontaan door, maar het vermindert de symptomen. Schijnt wel heftige bijwerkingen te hebben dus niet ideaal.

Het is verwant aan de kinine in bitter lemon en tonic, dus als je bang bent voor corona moet je gewoon preventief lekker aan de gin-tonic.
tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Die crèche in Amsterdam gaat dicht, maar die basisschool niet. Dat verbaast me, zeker aangezien de besmette moeder daar blijkbaar nog net voor ze ziek werd actief was als luizenmoeder. Dat is toch intensief contact op zeer korte afstand. Als ik daar een kind zou hebben dan zou ik toch overwegen om deze minstens de komende week thuis te houden.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
NOS

De vrouw en dochter van de coronapatiënt in Tilburg zijn ook besmet met het virus. Dat heeft het RIVM bekendgemaakt.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven