narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
Alle reacties Link kopieren
Ik, een echte aanrader is het boek: het verdwenen zelf van Iris Koops
Alle reacties Link kopieren
Ja ik. Mijn ex loog altijd over alles, werd dan vervolgens boos en deed dan of het aan mij lag, waarover ik dan ging twijfelen. Of ik het echt niet goed gezien had. Verder bedroog hij iedereen tot zijn moeder aan toe om maar aan geld te kunnen komen voor zijn nieuwe kleren, hij moest er natuurlijk wel goed uitzien. Moest hij iemand ( diep ) kwetsen om iets te krijgen wat hij wilde? Geen probleem voor hem. Alles draaide altijd om hem. Wilde ook altijd aandacht. Hij heeft nu een suikertante die een stuk ouder is dan hem en zij onderhoudt hem. Het is al drie keer uit geweest dus ik denk dat hij het bij haar ook flikt. Ook heeft hij twee kinderen, bij mij 1 en bij een ander 1. Mijn dochter ziet hij af en toe, zijn andere dochter ziet hij nooit. Haar moeder wil dat niet.
Ja zeker, er zijn tegenwoordig meer narcisten dan vroeger naar het schijnt dus de waarschijnlijnkheid dat iemand met een narcist een relatie krijgt is zeer aanwezig.
Mijn ex was geen narcist maar was wel een meester in gaslighting. Op het laatst twijfelde ik aan alles, het breekt je helemaal af. Het ging om de sufste dingen, bv waar ik iets neergelegd had in huis.

Het nare is dat hij volledig in z’n eigen waarheden geloofde. Mijn omgeving begreep me niet want het was zo’n aardige en betrouwbare vent.

Het heeft me heel lang gekost om daar uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
zo ingewikkeld is het toch niet om het gasfornuis aan te steken?
Alle reacties Link kopieren
Vanwaar deze vragen? Als je vermoedt in zo'n relatie te zitten en je weet niet heel zeker of die ander nu wel of niet die stoornis heeft... weggaan en je de veel belangrijker vraag stellen hoe je in die situatie terecht bent gekomen. Zodra je daar het antwoord op hebt, zorgen dat je dat nooit meer overkomt, want dat wil geen mens.

Mijn moeder is een narcist, dus ik had weinig keus. Ik ben een open wond, een schim en wou regelmatig dat ik er niet was. Zelf zo iemand opzoeken vind ik dan ook zeer zorgelijk.
Pin je alsjeblieft niet vast op wat algemene kenmerken en/of kenmerken bij een ander. Deze diagnose hoort bij een professional.
Zelf meegemaakt.

<Voorbeeld van gaslighting>

En weet je wat er gebeurt? Je gaat aan jezelf twijfelen.

Gaslighting is duidelijk tegen één persoon gericht.

Niet quoten a.j.b.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 21:19
80.86% gewijzigd
Ja, ik ben ermee geconfronteerd, maar heb het geen lang leven gegeven en heb het aangegeven dat het om gaslighting ging en toen stopte het pardoes.
Ik ken een narcist en pas al jaren de grey rock methode toe . Werkt fantastisch.
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 11:32
Reden: Aanpassing ivm herkenbaar
86.01% gewijzigd
Sterrenwacht007 kun je iets meer uitleggen over de grey rock methode? Hoe pas je die toe bij je vader en wat werkt niet? Dit zijn echt goede tips.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
06-03-2020 16:25

Ik heb zo'n manager gehad. De eerste keer dat ie dit bij mij flikte, zei ik hem dat ieder verzoek wat hij voor me had voortaan via de mail moest gaan. Geen mail, geen actie vanuit mij.

Binnen een dag hadden al mijn collega's hetzelfde tegen hem gezegd. Een maand later was ie weg.
julius wijzigde dit bericht op 06-03-2020 17:29
Reden: stiekem toch gequote
67.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er staat onder: niet quoten....
Nee heb je, ja kun je krijgen
Googel het . Het staat zeer goed uitgelegd. Volg het tot in de puntjes en je krijgt een veel rustiger leven .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 11:33
Reden: Aanpassing ivm herkenbaar
81.27% gewijzigd
julius schreef:
06-03-2020 16:46
Ik heb zo'n manager gehad. De eerste keer dat ie dit bij mij flikte, zei ik hem dat ieder verzoek wat hij voor me had voortaan via de mail moest gaan. Geen mail, geen actie vanuit mij.

Binnen een dag hadden al mijn collega's hetzelfde tegen hem gezegd. Een maand later was ie weg.
Lieverd, wil je de quote a.j.b. weghalen?
Julius , aub , verwijder het . Odense vraagt , net als ik om niet te quoten .
Alle reacties Link kopieren
Heb een ex die last heeft van een persoonlijkheid stoornis 50 narcistische 50 borderline, gediagnostiseerd door een professioneel, en zelfs die lulde hij nog om de tafel.

maar die was een ster in Gaslichting, manipuleren.

Hoe kwam ik van hem af moeilijk, we hebben samen een kind, maar zoon is alleen maar goed als verlening van een van z’n persoonlijkheden.

dat sta ik niet toe omgeving/ fam van ex stimuleert en pushed hem richting nieuwe “ slachttoffers” en doen het af als een gek persoon.

Hun motto: (zolang) je ons maar niet opzadelt met hem.

En het gekke is dat mensen zulke gevaarlijke mensen op hun woord geloven.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Sterrenwacht wat maakt dat je nog contact met hem hebt?
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 16:13
Pin je alsjeblieft niet vast op wat algemene kenmerken en/of kenmerken bij een ander. Deze diagnose hoort bij een professional.
Een narcist gaat NOOIT uit zichzelf naar een professionel , ze zijn er van overtuigd dat ze de enige mensen zijn die perfect zijn .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 17:33
2.11% gewijzigd
....
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 11:39
96.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
06-03-2020 17:03
Een narcist gaat NOOIT naar een professionel , ze zij er van overtuigd dat ze de enige mensen zijn die perfect zijn .
Wel als het justitieel systeem je verplicht.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Olina schreef:
06-03-2020 17:08
Wel als het justitieel systeem je verplicht.
Zover gaan is voor mij niet nodig . Wat ik doe , gaat perfect.
Blondine , waarom stel je deze vraag ?
starbright schreef:
06-03-2020 16:10
Mijn ex was geen narcist maar was wel een meester in gaslighting. Op het laatst twijfelde ik aan alles, het breekt je helemaal af. Het ging om de sufste dingen, bv waar ik iets neergelegd had in huis.

Het nare is dat hij volledig in z’n eigen waarheden geloofde. Mijn omgeving begreep me niet want het was zo’n aardige en betrouwbare vent.

Het heeft me heel lang gekost om daar uit te komen.
Zooo herkenbaar dit. Ik heb er gewoon vrienden op verloren toen we uit elkaar gingen. Ik heb daar gewoon nóg last van, omdat ik het mensen die ik lief heb gewoon een beetje kwalijk neem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven