Gezondheid alle pijlers

De zorg in Nederland

09-03-2020 19:44 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...

Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.

Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En zij leefden nog lang en gelukkig.
Het is normaal om niet op eigen houtje naar de SH te gaan, maar of een vervangende huisarts in de buurt te bellen, of een huisartsenpost.

Het is allemaal niet heel fijn gegaan, maar hij kan het een volgende keer iets anders aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Mag hopen dat dit niet normaal is o_o
En waarom ging hij niet naar een huisarts in de plaats waar hij was? Ipv naar de eerste hulp?
Marana schreef:
09-03-2020 19:48
En waarom ging hij niet naar een huisarts in de plaats waar hij was? Ipv naar de eerste hulp?
Weet jij als je in Eindhoven woont waar er ergens een huisarts in Rotterdam zit die tijd en zin heeft om je te ontvangen?

Terwijl je vergaat van de pijn?
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 19:49
5.42% gewijzigd
Het is normaal in Nederland dat je naar een huisarts gaat, als het niet ernstig genoeg is voor 112.
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:49
Weet jij als je in Eindhoven woont waar er ergens een huisarts in Rotterdam zit die tijd en zin heeft om je te ontvangen?


Google 'huisarts Rotterdam', zet evt je locatie aan voor de dichtstbijzijnde.


Zo werkt de zorg in Nederland nou eenmaal. Om onnodige kosten in de tweede lijn te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Zorg van de huisarts in of buiten de woonplaats
Om naar de huisarts te kunnen, moet een verzekerde zich zelf inschrijven bij een huisarts in zijn woonplaats. In sommige situaties kan echter huisartshulp noodzakelijk zijn, terwijl de verzekerde niet naar zijn eigen huisarts kan. Bijvoorbeeld tijdens een dagje uit of vakantie in eigen land. In die gevallen zal de voor de patiënt ‘onbekende’ huisarts een bedrag in rekening brengen, het zogenaamde passantentarief. Dit bedrag is hoger dan het gebruikelijke tarief voor een consult bij de ‘eigen’ huisarts. Deze kosten kan de verzekerde declareren bij zijn zorgverzekeraar.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... isarts-zvw
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-03-2020 19:48
En waarom ging hij niet naar een huisarts in de plaats waar hij was? Ipv naar de eerste hulp?

Want jij weet precies in een plaats waar je nog nooit geweest bent waar een huisarts zit, op welke tijden die spreekuur heeft en dan ga je op je gemak rondbellen voor een eventuele afspraak? Terwijl je zit te krimpen van de pijn met een arm die wellicht gebroken is? Ik zou in dat geval ook gewoon naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan, eerlijk gezegd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ehbo assistentes die met pauze gaan en is er dan iemand aanwezig voor die gebroken been van de buurman?
Marana schreef:
09-03-2020 19:51
Google 'huisarts Rotterdam', zet evt je locatie aan voor de dichtstbijzijnde.


Zo werkt de zorg in Nederland nou eenmaal. Om onnodige kosten in de tweede lijn te voorkomen.
Ik heb geen smartphone.

Redelijk onmogelijk om op te zoeken onderweg dus.

En al helemaal als ik niet kan typen omdat ik verga van de pijn in mijn pols.


Op zijn minst zou ik dan in 't ziekenhuis verwachten dat ze dan wel het adres geven van een plaatselijke huisarts die tijd heeft.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 19:53
14.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen die op zijn of haar pols valt zelf beslist om naar de Eerste Hulp te gaan ipv naar de huisarts wordt de gezondheidszorg nog duurder. Dit soort dingen hoort thuis bij de huisarts dus terecht dat hij werd geweigerd.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ja heel normaal. Hij mag niet op eigen houtje naar de seh, dat is nu eenmaal dr afspraak (en gaat hem nu ook flink van zijn eigen risico kosten). Hij had gewoon naar een huisartsenpost in de buurt gekund
Bij het Erasmus en het St Franciscus op de spoedeisende hulp krijg je gewoon wat nodig is, waar je ook vandaan komt
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij toch dat ze hem uitstekend geholpen hebben. Echt, zonder sarcasme.
Er zijn bijzonder weinig landen waar je binnen een uurtje geholpen wordt op de SEH.
En als er dan niks levensbedreigends aan de hand is, lijkt het vrij logisch om iemand terug te verwijzen.
pejeka schreef:
09-03-2020 19:51
Want jij weet precies in een plaats waar je nog nooit geweest bent waar een huisarts zit, op welke tijden die spreekuur heeft en dan ga je op je gemak rondbellen voor een eventuele afspraak? Terwijl je zit te krimpen van de pijn met een arm die wellicht gebroken is? Ik zou in dat geval ook gewoon naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan, eerlijk gezegd.


Dat hoef je allemaal niet te weten. Je zoekt op je telefoon de dichtstbijzijnde huisarts op, je stapt daar naar binnen, en de assistente zal zorgen dat je binnen redelijke tijd, zelfs zonder afspraak, een arts ziet.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Pejeka, ik ben helemaal verbaasd dat jij hier iets komt vragen. Jij weet toch altijd alles?

Vertel eens hoe ging dat vroeger :-)
Marana schreef:
09-03-2020 19:55
Dat hoef je allemaal niet te weten. Je zoekt op je telefoon de dichtstbijzijnde huisarts op, je stapt daar naar binnen, en de assistente zal zorgen dat je binnen redelijke tijd, zelfs zonder afspraak, een arts ziet.
Wat doe je zonder smartphone?

Ik heb zo'n onding niet.
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:52
Ik heb geen smartphone.

Redelijk onmogelijk om op te zoeken onderweg dus.

En al helemaal als ik niet kan typen omdat ik verga van de pijn in mijn pols.


Op zijn minst zou ik dan in 't ziekenhuis verwachten dat ze dan wel het adres geven van een plaatselijke huisarts die tijd heeft.


In België werkt het vast zo, maar in Nederland niet. Hier moet je langs de huisarts (of 112 bellen).

Als je zelf geen telefoon hebt om te zoeken kun je toch gewoon aan mensen op straat vragen waar een arts is. Je kunt mij niet vertellen dat niemand een persoon met pijn helpt.
*2020* schreef:
09-03-2020 19:52
Ehbo assistentes die met pauze gaan en is er dan iemand aanwezig voor die gebroken been van de buurman?


Dat was wat smeuïger voor het verhaal. Als er iemand in die wachtruimte een hartaanval had gekregen was er echt wel een assistente om te helpen natuurlijk.
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:56
Wat doe je zonder smartphone?

Ik heb zo'n onding niet.


Je hebt ook geen mond? Je kunt toch om hulp vragen?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:56
Wat doe je zonder smartphone?

Ik heb zo'n onding niet.
Snel eentje kopen. Je kunt in 2020 echt niet meer zonder.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Marana schreef:
09-03-2020 19:58
Je hebt ook geen mond? Je kunt toch om hulp vragen?
Als ik verga van de pijn en in de auto zit te kermen?
Ik dacht het niet.


*Noteert dat ze maar beter niet meer naar Nederland komt, want daar laten ze mensen creperen met een gebroken been of arm.*
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:59
Als ik verga van de pijn en in de auto zit te kermen?
Ik dacht het niet.


*Noteert dat ze maar beter niet meer naar Nederland komt, want daar laten ze mensen creperen met een gebroken been of arm.*


Prima, blijf jij maar lekker in België :byee:


Echt, ze laten jou op straat niet creperen hoor, ook in Rotterdam willen omstanders je best helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven