Geen smartphone - nog mensen?

09-03-2020 20:12 262 berichten
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.


Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.


Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?



By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort :-).

To phone, smartphone or no phone?

Totaal aantal stemmen: 186

Ik ben een Neanderthaler met gewone gsm (8%)
Ik heb een smartphone (92%)
Ik heb geen telefoon (gsm / smartphone) (1%)
ClumsyNinja schreef:
09-03-2020 20:29
Ja als je het in centen uitdrukt zijn het er veel ja. Gelukkig mocht ik gewoon in euro’s afrekenen.

Maar een smartphone lijkt me zijn geld nou echt waard.
Jij hebt nooit dat je naar een nieuw adres moet? Of heb je dan een stratenboek bij je? Hoe red je je als je trein of bus uitvalt? Je hoeft nooit een bestandje te versturen of ontvangen onderweg voor je werk? Je werk heeft geen appgroep voor mededelingen?

Heb je wel een pc, een tv, een radio thuis? Lijken mij allemaal nuttelozer apparaten om je centjes aan uit te geven dan een smartphone.
Net omdat ik geen smartphone heb, heb ik een degelijke laptop.
En tv wordt hier ook nog uitgebreid gekeken.
En de radio staat ook zéér geregeld op, al was het maar om te ontwaken.


En jep, ik moet heel af en toe naar een nieuw adres, maar dat zoek ik dan vooraf op.

De bus- en treinuren ken ik intussen vanbuiten.
Als er iets uitvalt ... Volgende bus rijdt ook nog wel en in de meeste steden vind ik desnoods vanzelf wel alternatieve routes om bijvoorbeeld aan 't station te raken.


Ik werk op kantoor. Aan een vaste pc.
Als ik al eens iets moet doorsturen gaat dat dus via de werkmail daar naar mijn gmail.
Werk is werk, privé is privé en als de deur dicht is stopt mijn werk.
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:30
Zolang die ondingen overigens alleen toetsen op 't scherm hebben blijf ik overigens Neanderthaler.

Je krijgt mij écht niet overtuigd :-D.


Mijn vingers zijn véél te dik om op zo'n klein schermpje te zitten pieren.
Tenzij ik 3 uur doe over een bericht van 20 tekens.
Moest dat dan?

Van mij hoef je geen smart phone hoor, maar ik vind veel dingen gewoon makkelijker en efficiënter dan 'op papier'.
Als jij dat niet vindt, ook goed.
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:32
Ik heb geen smartphone omdat ik de kosten niet op vind wegen tegen de baten. Tuurlijk is het 'handig', maar ik wil niet dat mijn aandacht op een dergelijke manier opgeslurpt wordt. Je kunt er nu van alles meedoen, waardoor de noodzaak om hem bijna 24/7 bij je te hebben groot is. Daarbij stikt whatsapp, zeker de groepjes, van de overbodige informatie. Dan mis ik liever iets dan dat ik zo'n overdosis aan info krijg.
Dit dus.

Als het heel belangrijk zou zijn geven ze maar een korte samenvatting van die 100 apps die ze onderling hebben gestuurd.

Zoniet ... was het kennelijk totaal overbodige info en onbelangrijk dat ik het gemist heb.
Alle reacties Link kopieren
Maar om toch inhoudelijk te reageren: in mijn omgeving hebben alleen mijn schoonouders geen smartphone. Zij zijn dus de enige die nooit kunnen reageren in de groepsapp waar hun kinderen en kleinkinderen in zitten. Zij zijn degenen die nooit foto's krijgen als we op vakantie zijn. Kleine nieuwtjes, onderlinge grapjes, een filmpje, een foto, het gaat allemaal langs hen heen. Ze missen veel. Maar ja, eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:32
Ik heb geen smartphone omdat ik de kosten niet op vind wegen tegen de baten. Tuurlijk is het 'handig', maar ik wil niet dat mijn aandacht op een dergelijke manier opgeslurpt wordt. Je kunt er nu van alles meedoen, waardoor de noodzaak om hem bijna 24/7 bij je te hebben groot is. Daarbij stikt whatsapp, zeker de groepjes, van de overbodige informatie. Dan mis ik liever iets dan dat ik zo'n overdosis aan info krijg.
Je hoeft niet per se Whatsapp erop te zetten, of per se in allerlei groepjes te gaan.
Groepjes met onzinnig gezever zitten niet bij de aankoop inbegrepen. Die voeg je zelf toe -- of, nog gekker, helemaal niet!
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je kunt mensen niet dwingen. En als ik het zo lees, geen auto maximaal 20 sms per maand, dan is het natuurlijk prima als jij jezelf zo wilt afzonderen van de rest van de wereld.
Wat je niet weet, zal je ook niet missen.
Alle reacties Link kopieren
En voor wat betreft de weg vinden, ik doe het op de ouderwetse manier. Ik kijk naar borden, naar de kaart bij de bushalte en als ik verdwaald ben vraag ik de weg. En als de trein vertraagt is, komt er altijd wel een volgende trein. En als ik moet omreizen zijn er altijd ns-mensen om je vraag aan te stellen, of ik denk zelf na. En als ik op Utrecht cs gestrand ben omdat er overal sneeuw ligt en ik niet meer thuis kan komen, bel ik even naar huis met mijn nieuwerwetse nokia. Díe batterij is dan waarschijnlijk nog niet leeg ;-)
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:36
En voor wat betreft de weg vinden, ik doe het op de ouderwetse manier. Ik kijk naar borden, naar de kaart bij de bushalte en als ik verdwaald ben vraag ik de weg. En als de trein vertraagt is, komt er altijd wel een volgende trein. En als ik moet omreizen zijn er altijd ns-mensen om je vraag aan te stellen, of ik denk zelf na. En als ik op Utrecht cs gestrand ben omdat er overal sneeuw ligt en ik niet meer thuis kan komen, bel ik even naar huis met mijn nieuwerwetse nokia. Díe batterij is dan waarschijnlijk nog niet leeg ;-)
Een batterij die 7 à 10 dagen meegaat ... dat kan 80 % van de Vivianen zich waarschijnlijk niet meer heugen :-D.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
09-03-2020 20:32
vind het raar als mensen geen smartphone hebben. Je leeft toch ook niet zonder elektriciteit bij wijze van spreken? Het hoort nou eenmaal bij deze tijdsgeest. Ik zou echt niet weten hoe ik een dag zonder smartphone door kom; totaal afhankelijk van dat ding. Het is ook gewoon mijn pinpas, mijn tv, mijn krant, mijn ov informatie, mijn tomtom etc etc
Het afhankelijk zijn van je smartphone vind ik nu juist verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat je dat zomaar accepteert?
Haley schreef:
09-03-2020 20:35
Maar om toch inhoudelijk te reageren: in mijn omgeving hebben alleen mijn schoonouders geen smartphone. Zij zijn dus de enige die nooit kunnen reageren in de groepsapp waar hun kinderen en kleinkinderen in zitten. Zij zijn degenen die nooit foto's krijgen als we op vakantie zijn. Kleine nieuwtjes, onderlinge grapjes, een filmpje, een foto, het gaat allemaal langs hen heen. Ze missen veel. Maar ja, eigen keuze.
Even denken.....ik heb 2 collega's zonder smart phone. Allebei ook compleet digibeet, wat enorm handig is aangezien we heel veel digitaal moeten doen (dossiers, rapportages, werkmail, medicatie aftekenen, e-learnings, communicatie binnen het team).
Een beetje mailen lukt ze nog wel, maar zodra het moeilijker wordt (bijlage sturen bv) lukt het al niet meer. Hun rooster is dus ook digitaal en dan wachten ze elke maand tot iemand die uitprint voor op kantoor en dan nemen ze dat over in een papieren agenda.
Handig.

Anyway, wat je zelf doet moet je lekker zelf weten maar ik vind dat die digifobie op het werk gewoon niet kunnen, omdat het mij met extra werk opzadelt (effe dit en dat printen, effe lijstje zus en zo invullen, want zij kunnen het niet.
Tegenwoordig doe ik dat dus niet meer, maar laat het ze zelf doen terwijl ik aanwijzingen geef. Misschien leren ze nog iets.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:45
15.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-03-2020 20:36
prima als jij jezelf zo wilt afzonderen van de rest van de wereld.
Wat je niet weet, zal je ook niet missen.
En zo is het :)
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:39
Het afhankelijk zijn van je smartphone vind ik nu juist verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat je dat zomaar accepteert?
Volgens mij ben ik net zo afhankelijk van mijn smartphone als jij van stroom en supermarkten, of heb je je eigen moestuin en een waterrad? Ben je daar niet bang voor? Accepteer je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niemand zonder smartphone. Zelfs mijn moeder (bijna 70) kan niet zonder. Ja, je kunt bellen en sms-en en je kunt zelfs nog rooksignalen sturen of de postduif een bericht in de snavel duwen maar de wereld verandert snel. Ik zou het echt ongelooflijk ruk vinden als ik niet meer mee kon komen en iemand anders mij zou moeten helpen omdat ik geen zin had om aan die 'onzin' mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
09-03-2020 20:36
Je hoeft niet per se Whatsapp erop te zetten, of per se in allerlei groepjes te gaan.
Groepjes met onzinnig gezever zitten niet bij de aankoop inbegrepen. Die voeg je zelf toe -- of, nog gekker, helemaal niet!
Klopt. Maar de peer-pressure is hoger mét smartphone. Het niet-hebben van een smartphone maakt dat ik me minder bezwaard voel om me niet toe te laten toevoegen tot een groepje. Kind-viert-feest-groepje, schoonouders-gaan-naar-ibiza-groepje, burendag-groepje, ouders-in-de-klas-groepje, gezellig-werkteam-groepje, veilige-buurt-app, hobby-groepje, grappige-mensen-groepje, vriendinnen-klets-groepje, echt de meest vreselijke appgroepjes heb ik al kunnen vermijden. Hierdoor heb ik uiteraard wat foto's gemist van blije schoonmoeder in bikini, foto's van kind op feestje, foto's van instagram van bridget & Mo, welterusten appjes van de buurman in de buurtgroepje, het lijstje wat iedereen gaat maken voor burendag. Ja, ik mis een hoop... Gelukkig,
Je moet niks.
Tegelijkertijd kun je zelf ook bepalen hoe je zo'n ding gebruikt. Ik zit er niet aan vastgeplakt de hele dag en ik zit ook niet in honderd appgroepen. Die zelfstandigheid kun jij ook hebben, TO.
Daarnaast kun je niet van de mensheid verwachten dat zij alles zonder smartphone doen, omdat jij er geen hebt. Helaas pindakaas.
Zelfs m'n moeder van bijna 80 heeft een smartphone.
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:47
Klopt. Maar de peer-pressure is hoger mét smartphone. Het niet-hebben van een smartphone maakt dat ik me minder bezwaard voel om me niet toe te laten toevoegen tot een groepje. Kind-viert-feest-groepje, schoonouders-gaan-naar-ibiza-groepje, burendag-groepje, ouders-in-de-klas-groepje, gezellig-werkteam-groepje, veilige-buurt-app, hobby-groepje, grappige-mensen-groepje, vriendinnen-klets-groepje, echt de meest vreselijke appgroepjes heb ik al kunnen vermijden. Hierdoor heb ik uiteraard wat foto's gemist van blije schoonmoeder in bikini, foto's van kind op feestje, foto's van instagram van bridget & Mo, welterusten appjes van de buurman in de buurtgroepje, het lijstje wat iedereen gaat maken voor burendag. Ja, ik mis een hoop... Gelukkig,
Je kan ook thuis gewoon naar instagram.com gaan en daar staat ook alles :-D.
Nu met digid op de app wordt het in Nederland ook steeds lastiger om zonder smartphone op je zorgverzekering of Mijn Belastingdienst in te loggen.

Mijn moeder heeft een smartphone, maar kan er niet mee overweg. Ze oefent regelmatig, maar elke keer lukt er weer iets niet, zelfs ontgrendelen kost haar soms moeite. Zij vindt dat erg jammer, maar we blijven oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
09-03-2020 20:43
Volgens mij ben ik net zo afhankelijk van mijn smartphone als jij van stroom en supermarkten, of heb je je eigen moestuin en een waterrad? Ben je daar niet bang voor? Accepteer je dat?
Vind je dat echt een vergelijking die hout snijdt? Ik kan de weg vinden zonder een smartphone nodig te hebben. Ik kan de krant lezen op papier. Ik kan bellen en smsen. Ik kan het internet op via mijn laptop. Ik kan alles wat jij kan, behalve whatsappen. En ik kies ervoor om al die dingen NIET op één apparaat te hebben en/of doen. Onzinvergelijking dus.
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:49
Vind je dat echt een vergelijking die hout snijdt? Ik kan de weg vinden zonder een smartphone nodig te hebben. Ik kan de krant lezen op papier. Ik kan bellen en smsen. Ik kan het internet op via mijn laptop. Ik kan alles wat jij kan, behalve whatsappen. En ik kies ervoor om al die dingen NIET op één apparaat te hebben en/of doen. Onzinvergelijking dus.
Ik lees mijn favo tijdschrift zelfs af en toe gewoon op mijn laptop*.
Net zoals een berg krantenartikels elke dag.

Heb ik echt geen smörtphöne voor nodig.


*Ik haat eigenlijk lezen op een schermpje, dus ik ben dolgelukkig dat ie elke week ook nog gewoon in mijn brievenbus valt.
En ik hem kan meenemen op de trein.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:52
12.11% gewijzigd
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:49
Vind je dat echt een vergelijking die hout snijdt? Ik kan de weg vinden zonder een smartphone nodig te hebben. Ik kan de krant lezen op papier. Ik kan bellen en smsen. Ik kan het internet op via mijn laptop. Ik kan alles wat jij kan, behalve whatsappen. En ik kies ervoor om al die dingen NIET op één apparaat te hebben en/of doen. Onzinvergelijking dus.
Wat is het probleem eigenlijk?
Jij hebt geen smartphone en anderen wel.
Nou en.
Alle reacties Link kopieren
Al die whatsapp groepjes vind ik juist super handig. Ik heb whatsapp wel standaard op stil staan, dus ik zie de berichten alleen als ik zelf kijk. Zo ben ik bijvoorbeeld lid van de sport groepjes van de kinderen. Het is erg makkelijk om vervoer naar wedstrijden te regelen, te zien of er trainingen uitvallen etc. Ik vind dat mensen zonder smartphone vooral andere mensen met werk opzadelen; die moeten roosters gaan uitprinten of gaan bellen/SMS en om de informatie over te brengen. Ik vind het ook fijn dat ik zelf kan kiezen wanneer ik die berichten op whatsapp lees, dan wel wanneer ik er op reageer. In het buitenland navigeer ik regelmatig op mijn smartphone, kijk ik waar de dichtsbijzijnde winkel is etc. En de kosten vallen alleszins mee: ik heb een telefoon van nog geen € 200 en ik betaal meestal € 3 per maand voor mijn abonnement.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hoe bankier je zonder smartphone? Als ik bij ING op mijn macbook wil inloggen moet ik dat bevestigen via de ING app.
Ik zit bewust niet in app groepen. Alleen de buurtalarm-app heb ik.

Voor mijn moeder betekende haar smartphone contact met de buitenwereld toen ze 2 maanden in revalidatie zat. Bovendien bevorderde dat appen haar herstel.
Lady_Day schreef:
09-03-2020 20:52
Hoe bankier je zonder smartphone? Als ik bij ING op mijn macbook wil inloggen moet ik dat bevestigen via de ING app.
www.kbc.be

En dan inloggen met een card-reader.


Doe ik al 15 à 20 jaar zo.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:54
5.88% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven