Geen smartphone - nog mensen?

09-03-2020 20:12 262 berichten
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.


Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.


Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?



By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort :-).

To phone, smartphone or no phone?

Totaal aantal stemmen: 186

Ik ben een Neanderthaler met gewone gsm (8%)
Ik heb een smartphone (92%)
Ik heb geen telefoon (gsm / smartphone) (1%)
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:35
Dit dus.

Als het heel belangrijk zou zijn geven ze maar een korte samenvatting van die 100 apps die ze onderling hebben gestuurd.

Zoniet ... was het kennelijk totaal overbodige info en onbelangrijk dat ik het gemist heb.
Als jij met vrienden en familie bent heb jij zeker ook alleen maar diepzinnige nuttige en politiek verantwoorde gesprekken? Er wordt niet over koetjes en kalfjes gekletst?
Lady_Day schreef:
09-03-2020 20:52
Hoe bankier je zonder smartphone? Als ik bij ING op mijn macbook wil inloggen moet ik dat bevestigen via de ING app.
Bij ING kon je sinds de afschaffing van de TAN-codes nog een soort scanner aanvragen. Die heb ik voor m’n moeder nl. Je logt in en krijgt een soort kleurcode op je scherm, en die scan je dan, en dan krijg je een code om in te loggen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:56
15.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:53
www.kbc.be

En dan inloggen met een card-reader.


Doe ik al 15 à 20 jaar zo.
Oh ja. Zo'n ding heb ik ook voor de bankrekening van mijn moeder. Ik vind het een onding. Bovendien is dat ding net zo groot als mijn iPhone. Niet echt handig om in de tas te hebben. Maar goed... dat zou een oplossing zijn als je geen smartphone hebt inderdaad.
dolfje schreef:
09-03-2020 20:54
Als jij met vrienden en familie bent heb jij zeker ook alleen maar diepzinnige nuttige en politiek verantwoorde gesprekken? Er wordt niet over koetjes en kalfjes gekletst?
Tuurlijk wel.

Maar tussendoor is dat voor mij niet nodig.

In mijn sms'en staat alleen het puur essentiële.
"Mijn trein komt aan om uur X" - "ik ben aangekomen" - "afspraak maandag om 16u op plaats Y"

Als het uitgebreider wordt en ik 7 berichten ga nodig hebben om iets af te spreken ofzo bel ik sowieso.


Maar ik wil net over koeien en kalven kunnen praten als ik hen zie.
Als ik dat allemaal in berichten zou typen hoef ik nooit meer af te spreken want dan hebben we niks meer te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=_vIgOJiAXw0

Nee, dat is misschien flauw. Ik begrijp dat je een telefoon een onding vindt, dat vind ik ook af en toe. Het valt me wel op dat anderen zich aan jouw keuze 'moeten' aanpassen (smssen wat voor sommigen extra kosten meebrengt, je ergens laten ophalen als iets niet lukt en zeer waarschijnlijk is het voor collega's af en toe niet heel handig). Daarbij is het een keuze wat je doet met je smartphone. Zo zit mijn vader niet (of zo min mogelijk) in groepsapps.

Ik probeer je niet om te lullen, het is je eigen keuze en als jij (+ omgeving) je er goed bij voelt dan is dat oké. Wat ik niet zo netjes vind, is dat je de groep mensen die wel voor een smartphone kiest, met een ietwat denigrerende toon aanspreekt. Denk daarbij aan 'onding', jezelf spottend een 'Neanderthaler' noemen, 'mijn telefoon doet het wél 8 dagen' etc. Ik begrijp je mening maar het voelt, en dat kan ik mis hebben, alsof je 'ons' wil laten zien dat wij toch wel een beetje achterlijk zijn dat 'wij' zo'n ding wel hebben.

Verder, de wereld verandert enorm snel en ik kan me goed voorstellen dat betalen, jezelf legitimeren en andere belangrijke zaken in de toekomst alleen nog met 'dat onding' kunnen. Nu ben je, denk ik, nog jong en je kunt het gemakkelijk leren. Wanneer je 75+ bent dan kan ik me voorstellen dat dat moeilijker gaat. Je snijdt jezelf dan alleen in de handen, maar goed, dat is mijn mening en daar heb jij niet om gevraagd. :)
anoniem_395802 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:00
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens ook mijn iPhone nodig om te internetten. Ik heb geen wifi thuis.
Ik ken talloze mensen met smartphone die totaal niet actief zijn met appen en bij wie ook niemand aandringt dat wel te zijn. Dus dat is een kulargument.

Van mijn jongere broer zul je hooguit een “OK” ontvangen als je iets voorstelt.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:00
21.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-03-2020 20:25
Dit!
Ik ben nooit de eerste die iets heeft maar ook zeker niet de laatste die iets nog steeds niet heeft.

Sommige dingen vind ik echt niet meer kunnen.

Te laat ergens komen omdat je nog geen Google maps hebt en je de weg niet wist.

Onbereikbaar zijn op vakantie omdat je nooit op je telefoon kijkt.
Echt? Als je weet dat dat ene buitenbeentje geen smartphone heeft, vind je het niet kunnen dat dat buitenbeentje weleens verdwaald is omdat hij de weg kwijt is of dat je diegene niet kunt appen of bellen tijdens zijn vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Sasje-roos schreef:
09-03-2020 20:58

Ik probeer je niet om te lullen, het is je eigen keuze en als jij (+ omgeving) je er goed bij voelt dan is dat oké. Wat ik niet zo netjes vind, is dat je richting de groep mensen die wel voor een smartphone kiest, met een ietwat denigrerende toon aanspreekt. Denk daarbij aan 'onding', jezelf spottend een 'Neanderthaler' noemen, 'mijn telefoon doet het wél 8 dagen' etc. Ik begrijp je mening maar het voelt, en dat kan ik mis hebben, alsof je 'ons' wil laten zien dat wij toch wel een beetje achterlijk zijn dat 'wij' zo'n ding wel hebben.

Verder, de wereld verandert enorm snel en ik kan me goed voorstellen dat betalen, jezelf legitimeren en andere belangrijke zaken in de toekomst alleen nog met 'dat onding' kunnen. Nu ben je, denk ik, nog jong en je kunt het gemakkelijk leren. Wanneer je 75+ bent dan kan ik me voorstellen dat dat moeilijker gaat. Je snijdt jezelf dan alleen in de handen, maar goed, dat is mijn mening en daar heb jij niet om gevraagd. :)
Eens.

Het is net zo’n topic als “ heb jij nog een tv in de woonkamer?” Ik kijk nooit tv blabla maar dan wel alles op een iPad of laptop kijken. Iets maakt dat mensen zich dan op de een of andere manier beter voelen als ze zeggen het niet te hebben.
rumforviva schreef:
09-03-2020 20:58
Ik ken talloze mensen met smartphone die totaal niet actief zijn met appen en bij wie ook niemand aandringt dat wel te zijn. Dus dat is een kulargument.
Maar als dus de enige reden om zo'n peperduur onhandig onding te moeten kopen is om te kunnen appen ... dan kan ik het kopen sowieso achterwege laten :-D.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
09-03-2020 20:47
Klopt. Maar de peer-pressure is hoger mét smartphone. Het niet-hebben van een smartphone maakt dat ik me minder bezwaard voel om me niet toe te laten toevoegen tot een groepje. Kind-viert-feest-groepje, schoonouders-gaan-naar-ibiza-groepje, burendag-groepje, ouders-in-de-klas-groepje, gezellig-werkteam-groepje, veilige-buurt-app, hobby-groepje, grappige-mensen-groepje, vriendinnen-klets-groepje, echt de meest vreselijke appgroepjes heb ik al kunnen vermijden. Hierdoor heb ik uiteraard wat foto's gemist van blije schoonmoeder in bikini, foto's van kind op feestje, foto's van instagram van bridget & Mo, welterusten appjes van de buurman in de buurtgroepje, het lijstje wat iedereen gaat maken voor burendag. Ja, ik mis een hoop... Gelukkig,
Ik heb wel een smartphone, maar welterusten appjes van de buurman krijg ik ook niet. Ik heb eigenlijk maar een paar groepjes: de ouders van de klas, de ouders van de trainingsgroepen, en iets vrijwilligers. Behalve de laatste zijn ze nagenoeg stil. Ik zou ook niet zitten te wachten op al die andere onzin -- maar je kunt jezelf toch uit een groep verwijderen als het je stoort? Het is nou niet echt een reden om alle voordelen van ee ntelefoon af te wijzen.
Mevrouw75 schreef:
09-03-2020 21:00
Echt? Als je weet dat dat ene buitenbeentje geen smartphone heeft, vind je het niet kunnen dat dat buitenbeentje weleens verdwaald is omdat hij de weg kwijt is of dat je diegene niet kunt appen of bellen tijdens zijn vakantie?
Je kan mij dan ook nog eens perfect bellen tijdens mijn vakantie.

En bij nieuwe plaatsen bouw ik altijd extra "verdwaaltijd" in en voorzie ik dus ruime marge om ergens te raken.
Ben ik soms ergens een half uur te vroeg en kan op een bankje buiten wachten of nog een blokje om lopen, maar so be it ...
(Openbaar vervoer zorgt er sowieso al voor dat ik mijn marges ruim neem.)
Of deze: https://youtu.be/TNwhIHqM60g
Alle reacties Link kopieren
Je kunt notificaties voor groepen toch uitzetten? Voor mijn werk zit ik een heel aantal groepen. Het gaat de hele dag (en nacht) door. Ik lees de berichten meestal maar 1x per dag. Als er iets in de fik staat neem ik aan dat ik wel persoonlijk een bericht ontvang.
Ik was trouwens vooral op zoek naar gelijkgezinden.

Waarom het weer een "breek mensen zonder smartphone af"-topic is geworden ... only God may know it.


Kennelijk mag je zonder smartphone geen mening hebben of topic openen?
Kan iemand mij het Viva-wettekstje effe per mail bezorgen :-) ?
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:05
12.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-03-2020 20:52
Wat is het probleem eigenlijk?
Jij hebt geen smartphone en anderen wel.
Nou en.
Het werd vergeleken met niet naar supermarkt gaan en zelf elektriciteit opwekken met een waterrad. Dat vond ik stom. En kinderachtig
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:00
Maar als dus de enige reden om zo'n peperduur onhandig onding te moeten kopen is om te kunnen appen ... dan kan ik het kopen sowieso achterwege laten :-D.
Appen doe ik wellicht maar 5% van mijn tijd op m'n telefoon. Ik gebruik 'm wel veel om te forummen, facebooken, dingen opzoeken, google maps en fotograferen natuurlijk! Hoef ik tenminste niet altijd met m'n camera rond te lopen. En het is gewoon leuk het moment te kunnen vastleggen. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek wat uitwijst dat je eten lekkerder smaakt als je het eerst hebt gefotografeerd.

En je zit natuurlijk niet met je laptop in de wachtkamer of je wandelt er niet mee door het bos.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet ik zonder ? Ik hou contact met mijn in het buitenland zijnde man, ik gebruik hem voor navigatie (waarom zou ik in godsnaam iets gaan printen ?)
ik heb geen vaste lijn meer
ik doe er echt van alles op..

Ik begrijp niet hoe je in deze tijd zonder kan eigenlijk.
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:00
Maar als dus de enige reden om zo'n peperduur onhandig onding te moeten kopen is om te kunnen appen ... dan kan ik het kopen sowieso achterwege laten :-D.
Lieverd, je kunt met een smartphone allerlei dingen anders dan appen. Je topic had moeten zijn: “Geen Whatsapp - nog mensen?”, want je lijkt smartphone en appen door elkaar te halen. Geeft niet hoor, kon je niet weten.
Alle reacties Link kopieren
ik heb overigens geen last van de druk voelen over groepen op watsapp. Als ik al in een groep zit, dan staat deze op stil. Ik reageer wanneer ik wil . Ik heb hem nooit bij het eten in de buurt, ik gebruik hem niet in gezelschap (tenzij er iets gevraagd wordt waardoor ik hem nodig heb). Ik maak er casual foto's mee etc..
redbulletje schreef:
09-03-2020 21:06
Appen doe ik wellicht maar 5% van mijn tijd op m'n telefoon. Ik gebruik 'm wel veel om te forummen, facebooken, dingen opzoeken, google maps en fotograferen natuurlijk! Hoef ik tenminste niet altijd met m'n camera rond te lopen. En het is gewoon leuk het moment te kunnen vastleggen. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek wat uitwijst dat je eten lekkerder smaakt als je het eerst hebt gefotografeerd.

En je zit natuurlijk niet met je laptop in de wachtkamer of je wandelt er niet mee door het bos.
Tijdschriften genoeg voor die wachtzaal en in 't bos geniet ik van de bomen en de natuur ipv van dat schermpje.
Anders kan ik net zo goed op mijn terras naar mijn gras kijken.

En fotograferen ... daarvoor heb ik een prachtige digitale camera.
Als ik mijn eten daar persé zou mee willen fotograferen ...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook heel lang niet gehad, terwijl ik jong was (ben) Iedereen had hem al, ik niet. Beetje dezelfde redenen als jij had, het leek me gewoon niet zo nodig. Maar toen ik er 1 kreeg van mijn broer (“jij zou nog met paard en wagen erop uit gaan als ik je niet zulke kado’s geef”) ben ik helemaal om. Ik vind whatsapp veel leuker, persoonlijker, sms is inderdaad een beetje ouderwets. Je hebt zoveel leuke apps. Je kan altijd overal op internet. En zo’n duur abo hoef je trouwens niet. Ik betaal 13 euro per maand. Alles is handiger met een smartphone. Je moet even wennen, maar dan heb je ook iets.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:39
Een batterij die 7 à 10 dagen meegaat ... dat kan 80 % van de Vivianen zich waarschijnlijk niet meer heugen :-D.
Mijn batterij is vooral leeg omdat ik de godganse dag op het apparaat zit.

Sinds de digitale agenda’s, gecombineerd met mijn eigen geknustelde agenda ben ik trouwens een stuk georganiseerder in tijd.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:14
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in precies 2 whatsapp groepjes, verder niet. En daarvan krijg ik alleen meldingen te zien als ik ze aan klik, dus ik word zeker niet de hele dag gestoord of zo.
Dat vind ik juist het voordeel van whatsapp, dat iemand me een bericht kan sturen en ik dan zelf kan bepalen wanneer ik kijk. De telefoon opnemen gaat niet zo handig als ik net een baby aan het verschonen ben of in bespreking zit of zo.
Kan met sms natuurlijk ook, maar daar kunnen dan weer geen foto’s mee gestuurd worden. En mijn ouders zijn toch echt heel blij dat ze op die manier hun kleindochter van dichtbij zien opgroeien terwijl ze in het buitenland wonen. Het verschil met een computer/laptop is dat dit veel makkelijker even tussendoor gaat, zonder dat je vanalles hoeft op te starten etc.

En ja, je kunt de weg opzoeken op een papieren kaart. Als je een kaart hebt van het gebied waar je heen moet. Of je kunt het uitprinten. Als je thuis al weet waar je naartoe moet de rest van de dag. Mijn broer heeft ook geen smartphone, maar die belt dan wel doodleuk mij om half elf s avonds om te vragen hoe hij het snelst thuis komt met het ov. Dat vind ik net als van die mensen die het hardst roepen dat je helemaal geen auto nodig hebt, maar wel altijd en eeuwig mee willen rijden.

Van mij hoeft niemand een smartphone te hebben, dat moeten mensen echt lekker zelf weten. Maar ik vind het dan wel weer heel bijzonder dat ze dan vooral even moeten melden dat het belachelijk is dat ik wel de voordelen ervan zie.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
09-03-2020 21:09
ik heb overigens geen last van de druk voelen over groepen op watsapp. Als ik al in een groep zit, dan staat deze op stil. Ik reageer wanneer ik wil . Ik heb hem nooit bij het eten in de buurt, ik gebruik hem niet in gezelschap (tenzij er iets gevraagd wordt waardoor ik hem nodig heb). Ik maak er casual foto's mee etc..
Maar om te kunnen reageren op een bericht in een groeps-app, moet je eerst door alle nog niet gelezen berichten heen en daar scheef doorheen lezen om te bepalen of je erop moet reageren of niet. Kost tijd en aandacht. Die ik liever besteed aan andere dingen, omdat ik vind dat ik al te weinig tijd en aandacht te besteden heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven