Scheiding en kosten

13-03-2020 11:58 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

Zonder teveel details maar ik zit ergens mee. Wellicht heeft iemand ervaring en kan mij geruststellen?

Vorig jaar heb ik besloten bij de vader van mijn kind weg te gaan. Ik was niet meer gelukkig helaas en we gingen beiden andere kanten uit.

Ik woon inmiddels met kind in een nieuwe woning. Nu heb ik vanalles geprobeerd om overeenstemming te krijgen (therapie, mediation
gesprekken) maar is dat niet gelukt waardoor ik afgelopen jaar bericht heb gekregen dat mijn ex zich tot de rechtbank heeft gericht.

Nu heb ik al enkele duizenden euros uitgegeven aan een advocaat en de eerste zitting is nog niet eens geweest! Ik maak me zorgen. Uiteraard moet alles goed geregeld worden maar ik wil er financieel ook niet aan onderdoor gaan.

Wat als ik mijn advocaat niet meer kan/wil betalen? Willen doe ik nu al niet meer, ik kan het nog wel maar ook niet lang meer. Ik vind het absurd er zoveel geld aan te moeten uitgeven en betreur het dat mijn ex als een blad aan de boom is gedraaid.

Iemand ervaring hiermee? Ik wil dus vooral weten wat mijn opties zijn om toch bijgestaan te worden of me te kunnen verdedigen zonder al die duizenden euros uit te geven..

Toevoeging is niet mogelijk omdat er een huis is verkocht met overwaarde. Die overwaarde is grotendeels naar de advocaat en nieuwe woning gegaan.
Alle reacties Link kopieren
een advocaat is niet verplicht...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-03-2020 12:02
een advocaat is niet verplicht...
Nee klopt, maar wat dan? Kun je jezelf verdedigen in een rechtzaak? De kinderbescherming zal er waarschijnlijk bij komen voor een onderzoek. Kan ik dat zelf allemaal? Wat is wijsheid. Ik vind het erg lastig zeker omdat het over ons kind gaat.
Zolang je nog geld hebt en niet in aanmerking komt voor toevoeging, dan moet je inderdaad betalen.

Ik (man)heb ook ca 25K euro aan advocaten moeten betalen. Is geen goedkope grap om te scheiden! En uiteindelijk was de uitspraak precies zoals ik in het begin van de mediation voorstelde. Maar daar wilde mijn ex toen niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, als ik dat lees ben ik blij dat mijn ex en ik het goed eens geworden zijn!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ligt er aan waarover het gaat. Wat gebeurt er als je hem op een aantal punten zijn zin geeft? Hoe onredelijk is hij? Wat zegt jouw advocaat hier over?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-03-2020 12:02
een advocaat is niet verplicht...
Dat klopt niet helemaal. Als je zelf verzoek- of verweerschriften met tegen verzoek wilt indienen is het wel verplicht dit via een advocaat te doen. Je kunt je wel zonder advocaat verdedigen door ter zitting je verhaal te vertellen, maar je kunt dan zelf geen verzoeken doen.
Tsja, je gaat een economische en juridische verbinding aan, maar zonder goede escape. Dan wil je er toch uit, en verwacht je dat dat alleen maar emoties gaat kosten? Scheiden is niet duur, als je het regelt voor je trouwt.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
13-03-2020 12:18
Tsja, je gaat een economische en juridische verbinding aan, maar zonder goede escape. Dan wil je er toch uit, en verwacht je dat dat alleen maar emoties gaat kosten? Scheiden is niet duur, als je het regelt voor je trouwt.
Een waarheid als een koe, maar daar heeft TO nu niks aan. Bovendien kun je alles dat temaken heeft met de kinderen niet op voorhand regelen.
merano wijzigde dit bericht op 13-03-2020 12:49
0.12% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
13-03-2020 12:16
Ligt er aan waarover het gaat. Wat gebeurt er als je hem op een aantal punten zijn zin geeft? Hoe onredelijk is hij? Wat zegt jouw advocaat hier over?
In principe qua omgangsregeling verschillen we niet veel van elkaar maar hij eist het gezag op, hij heeft dat nooit aangevraagd ondanks mijn aandringen. Nu is hij altijd een afwezige vader geweest met verslavingsproblemen. Het enige punt waar we op botsen is dus het gezag en ik wil daar nu niet in meegaan. Hij zal eerst zichzelf moeten beteren en zorgen dat hij doet wat van hem verwacht wordt, pas dan is het gezag bespreekbaar.

De advocaat zegt dat ik sterk sta maar garantie is er nooit. Ik ben hem op 3 vragen wel al tegemoet gekomen alleen handelt hij er niet naar. Hij wilde kind bijv een extra middag, geregeld maar hij komt niet..
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
13-03-2020 12:18
Tsja, je gaat een economische en juridische verbinding aan, maar zonder goede escape. Dan wil je er toch uit, en verwacht je dat dat alleen maar emoties gaat kosten? Scheiden is niet duur, als je het regelt voor je trouwt.
Wij zijn niet getrouwd dus nee, er is niets geregeld over de kinderen. Ik heb eenhoofdig gezag omdat hij het niet geregeld heeft. Nu is de situatie zo geworden dat ik hem niet met het gezag over het kind kan vertrouwen.

Laat ik nog maar buiten beschouwing dat ik nog enkele duizenden euros van mijn ex krijg. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Wij zij enkel juridisch in conflict over ons kind.
cupcake1988 wijzigde dit bericht op 13-03-2020 12:28
Reden: Toevoeging
14.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Na update niet meer van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Omdat hij het gezag niet geregeld heeft?
Dat kan hij ook helemaal niet in zijn uppie hè.
Maar waarom heb je het dan over 'scheiding'? Alles is toch al geregeld dan? Eenhoofdig gezag in deze situatie lijkt me prima... Wat is het conflict precies ?
justagirly schreef:
13-03-2020 12:44
Omdat hij het gezag niet geregeld heeft?
Dat kan hij ook helemaal niet in zijn uppie hè.
Ze schrijft dat ze hier steeds op aangedrongen heeft, maar hij ondernam niks. Tja, TO kan ook niet in haar uppie gezag voor hem regelen hè?
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
13-03-2020 12:50
Ze schrijft dat ze hier steeds op aangedrongen heeft, maar hij ondernam niks. Tja, TO kan ook niet in haar uppie gezag voor hem regelen hè?
Ja, maar eerst wilde ze dat, terwijl hij altijd al een afwezige vader is geweest met verslavingsproblemen.
En nu moet hij er opeens eerst aan werken?
justagirly schreef:
13-03-2020 12:56
Ja, maar eerst wilde ze dat, terwijl hij altijd al een afwezige vader is geweest met verslavingsproblemen.
En nu moet hij er opeens eerst aan werken?
Tja, waarom wil hij nu opeens wél gezag? Zo kun je het ook stellen.
-jolijn- schreef:
13-03-2020 12:45
Maar waarom heb je het dan over 'scheiding'? Alles is toch al geregeld dan? Eenhoofdig gezag in deze situatie lijkt me prima... Wat is het conflict precies ?
Dat
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
13-03-2020 12:58
Tja, waarom wil hij nu opeens wél gezag? Zo kun je het ook stellen.
Das ook weer waar.
Waarschijnlijk omdát ze nu uit elkaar zijn.
Maar ja, zo kom je er dus niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Moet er überhaupt wel iets geregeld worden als jij t gezag hebt (eenhoofdig) én er niet getrouwd is?
Ben jij niet volledig verantwoordelijk voor jullie kind inclusief beslissingsbevoegdheid over omgang?
Alle reacties Link kopieren
Ja, waarvoor komt er een rechtszaak vanuit hem? Wegens omgangsregeling?
Het is standaard dat de kinderbescherming er dan bij zit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je veilig thuis al ingeschakeld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
13-03-2020 13:47
Moet er überhaupt wel iets geregeld worden als jij t gezag hebt (eenhoofdig) én er niet getrouwd is?
Ben jij niet volledig verantwoordelijk voor jullie kind inclusief beslissingsbevoegdheid over omgang?

Ja en dat wil ze zo houden en hij dus niet. Daar gaat het conflict over volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Eerst: dank herfstblaadje! Je verwoord het heel goed.

Het klopt inderdaad dat, doordat ik nu weg ben, hij nu opeens wel het gezag wilt waar hij voorheen zich er nooit druk om gemaakt heeft. Zijn verslaving is verergerd na de komst van ons kind. In het begin stond ik er nog achter (het gezag), je bent gelukkig met baby etc. Nu is dat een heel ander verhaal.

Hij wilt gezag zodat hij 'vader kan zijn'. Voor mij is vader zijn iets anders dan een papiertje. Daar moet hij aan werken.

Er hoeft dan inderdaad feitelijk niets geregeld te worden maar het is ook zijn kind en het kind heeft recht op omgang met papa ook al is dat af en toe een uurtje. Ik maak de beslissingen maar informeer hem wel. Ik ben geen moeder die hem teniet doet of hem niet meer wil zien maar ons kind verdient wel een verantwoorde vader.

Hij is dus een rechtzaak gestart om het gezag te krijgen gedeeltelijk met mij. Ik wil daar nu nog niet aan meewerken. Ik word gedwongen om hieraan mee te werken en dat heeft me dus al duizenden euros gekost. Ik wil dat het stopt maar ik kan niet toegeven. Ik zit dus met de handen in het haar. Zelfs het voorstel om over 2 jaar opnieuw het gezag te bekijken ging hij niet mee akkoord. Onnozele uitspraken als 'alleen gezag anders werk ik niet mee', 'ik kan alleen vader zijn als ik gezag heb' etc.

Maar hoe stopt het, iemand ervaringen of tips wat ik hier nog mee kan? De advocaten zijn er uiteraard al lang blij mee... en dit traject kan nog een jaar duren omdat de kinderbescherming er bij betrokken gaat worden.

Er is geen veilig thuis ingeschakeld. Wat kunnen zij betekenen voor ons?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-03-2020 12:02
een advocaat is niet verplicht...
Wel bij een echtscheidingsprocedure. Dat kan niet zonder advocaat.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven