Gezondheid alle pijlers

Bijholteontsteking na trekken kies

15-03-2020 13:24 20 berichten
Tien dagen geleden is er bij mij een kies getrokken door de kaakchirurg. Bij het trekken van een kies bestaat er een kleine kans dat de kaak op die plaats zo dun wordt dat er een gaatje ontstaat naar de neusbijholte, waardoor een bijholteontsteking kan ontstaan. En aangezien ik nu (voor het eerst van mijn leven) een bijholteontsteking heb gekregen, is dit bij mij kennelijk gebeurd.

Ik heb al het een en ander gelezen over hoe zo'n gaatje in de kaak gedicht kan worden, maar ga uiteraard na het weekend contact opnemen met de kaakchirurg over hoe verder. Dit is dan ook geen vraag naar medisch advies, maar een vraag naar ervaringen. Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met zo'n gaatje in de kaak naar de bijholte na het trekken van een kies? Ervaringen en tips zijn welkom.
anoniem_391696 wijzigde dit bericht op 15-03-2020 14:07
9.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Meestal moet je het gewoon uitzieken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oh, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Heb het even een beetje aangepast. Maar mijn vraag gaat niet over het oplossen van de bijholteontsteking, maar over de oplossing van de oorzaak daarvan, dus van het gaatje in de kaak. Zolang dat gaatje niet wordt gedicht, kunnen er bacteriën in de bijholte komen.
Alle reacties Link kopieren
Zat er niet al een ruimte bij de kies?.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
15-03-2020 14:05
Zat er niet al een ruimte bij de kies?.

Nee, het gaat echt om een gaatje dat is ontstaan door het trekken van de kies, doordat het bot van de kaak boven de wortels dun kan zijn.

Zie bijvoorbeeld deze link: https://www.bernhoven.nl/home-patienten ... bijholten/

"Het bot boven de wortels van tanden en kiezen in de bovenkaak kan dun zijn. Door het trekken van een tand of kies is een opening ontstaan tussen de neusbijholte en de mondholte. Door deze opening kan speeksel in de neusbijholte komen. Bacteriën in het speeksel kunnen een ontsteking in de neusbijholte veroorzaken."
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
15-03-2020 14:19
Nee, het gaat echt om een gaatje dat is ontstaan door het trekken van de kies, doordat het bot van de kaak boven de wortels dun kan zijn.

Zie bijvoorbeeld deze link: https://www.bernhoven.nl/home-patienten ... bijholten/

"Het bot boven de wortels van tanden en kiezen in de bovenkaak kan dun zijn. Door het trekken van een tand of kies is een opening ontstaan tussen de neusbijholte en de mondholte. Door deze opening kan speeksel in de neusbijholte komen. Bacteriën in het speeksel kunnen een ontsteking in de neusbijholte veroorzaken."

Oke, daar heb ik geen ervaring mee.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Groeit tandvlees er niet weer overheen?

Ik had iets anders, een soort flapje omdat ze mijn kies uit de wang moesten snijden. Dat moest ik in het begin blijven spoelen met peroxide 3% vanwege een flinke ontsteking. Hielp heel goed om de boel schoon te spoelen, ik gebruikte een spuitje.

Bij mij is het flapje nu dichtgegroeid en hoef niet meer te spoelen.
Alle reacties Link kopieren
Is er nu een verbinding ontstaan met de (kies)kas en holte?
Volgens mij moet je daarvoor de tandarts bellen.
.
Bedankt voor de reacties!

Pepexx, toch bedankt voor het meedenken.

Verbenas, ik weet niet of er spontaan weer kaakbot of tandvlees overheen kan groeien. Eigenlijk hoop ik dat er hier iemand komt melden dat dat bij hem/haar is gebeurd, haha. Ik spoel met een zoutoplossing en gebruik ook een spuitje (monoject). Fijn dat jouw probleem zonder verder operatief ingrijpen weer is hersteld.

El4ra, ja, klopt dat er nu een verbinding is ontstaan tussen kieskas en holte. Ik ga morgen contact opnemen met de kaakchirurg die de kies heeft getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om een kies naast je hoektand?
.
Nee, het gaat om een achterste kies. Je neusholte loopt vrij diep door naar achteren (tot aan je keel).
anoniem_391696 wijzigde dit bericht op 15-03-2020 16:20
5.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is recent ook een kies getrokken, boven.
Na de ingreep moest ik mijn neus dichtknijpen en wat druk zetten. Lucht persen. Een test om te checken of er een gaatje in het bot was gekomen naar de neusholte. Is dat bij jou ook gedaan, meteen na de ingreep?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Oblio schreef:
15-03-2020 16:20
Bij mij is recent ook een kies getrokken, boven.
Na de ingreep moest ik mijn neus dichtknijpen en wat druk zetten. Lucht persen. Een test om te checken of er een gaatje in het bot was gekomen naar de neusholte. Is dat bij jou ook gedaan, meteen na de ingreep?

Ja, is bij mij ook gedaan. En toen was het goed. Als er nu echt een gaatje zit, dan moet dat dus in de week erna zijn ontstaan. Ik heb in die week wel heel veel mijn neus gesnoten (want veel gehuild omdat onze poes totaal onverwacht overleed). En neus snuiten geeft natuurlijk veel druk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit er wel helemaal geen gaatje en heb je gewoon bijholteontsteking.
Is dat gaatje vastgesteld door de kaakchirurg?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Oblio schreef:
15-03-2020 16:33
Misschien zit er wel helemaal geen gaatje en heb je gewoon bijholteontsteking.
Is dat gaatje vastgesteld door de kaakchirurg?

Nee, er is nog niets vastgesteld door een kaakchirurg. Pijn in bijholte kwam vrijdagavond opzetten en de afdeling kaakchirurgie is maandag weer bereikbaar.

Zou kunnen hoor, dat er geen gaatje zit. Maar ik heb in de 40+ jaren dat ik nu leef echt nog nooit een bijholteontsteking gehad en nu een week na die ingreep ineens wel.

Ik was trouwens sowieso al van plan om na het weekend te bellen. Heb nog steeds zoveel pijn in mijn kaak dat ik nog steeds niet kan kauwen, ook niet als ik dat aan de andere kant doe. En moet nog steeds alles wat ik eet door de blender gooien. Hoelang duurde het bij jou ongeveer voor je weer normaal kon eten?
Alle reacties Link kopieren
Ik kon dezelfde dag al voorzichtig eten.
Maar er waren verder geen complicaties.

Maar zat er mogelijk ook een ontsteking bij de kies? Dan kan het even duren voor het hersteld is, en mogelijk kan er ook een scherp botrandje komen, op de plek waar de kies zat. Pijnlijk als het tandvlees daarover wil groeien. Ik ben er wel voor teruggeweest, met een speciaal tangetje zijn toen de scherpe uitstekende stukjes weggehaald.

Sterkte ermee, ook met het verwerken verlies van je poes.
anoniem_395038 wijzigde dit bericht op 15-03-2020 16:57
Reden: Aanvulling
55.02% gewijzigd
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Oblio schreef:
15-03-2020 16:53
Ik kon dezelfde dag al voorzichtig eten.
Maar er waren verder geen complicaties.

Sterkte ermee, ook met het verwerken verlies van je poes.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Maar heeft je tandarts dit niet gecontroleerd door je neus dicht te knijpen en dat jij dan tegendruk moet geven? Bij mij werd dat naderhand gedaan en eerlijk gezegd nooit last gehad
Alle reacties Link kopieren
Gizmauw schreef:
15-03-2020 16:55
Maar heeft je tandarts dit niet gecontroleerd door je neus dicht te knijpen en dat jij dan tegendruk moet geven? Bij mij werd dat naderhand gedaan en eerlijk gezegd nooit last gehad
Antwoord is al gegeven, even terug lezen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Gizmauw, ja, dat is bij mij ook gedaan en toen was alles goed. Als er echt een gaatje zit dan moet dat later zijn ontstaan.

Oblio, ik zie nu je aanvulling. Ik had sinds een paar weken last van warm en koud bij die kies, doordat hij gebarsten was (bleek toen de tandarts de vulling wilde vervangen). Misschien dat daardoor de kaak was aangedaan. Geen idee.

Pffff, ik heb nooit wat met mijn gebit en nu ineens dit. En nu knijp ik hem ook nog dat het Corona-virus verdere behandeling in de weg zal staan. Maar goed, voorlopig blijven poliklinieken van ziekenhuizen nog open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven