Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Psychische klachen voorkomen

20-03-2020 09:17 111 berichten
Ik lees dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt over depressief worden, gek worden etc. van de huidige situatie.

Misschien kunnen we hier tips delen over wat je kunt doen om aan je eigen mentale gezondheid / weerbaarheid te werken.

Mijn eigen tips:
- Elke dag minstens een half uur wandelen (alleen of met een ander op 1,5 meter afstand)
- Elke dag iets doen om te ontspannen, bijvoorbeeld meditatie, extra lang douchen, een luisterboek luisteren, puzzelen
- In contact blijven met geliefden (telefonisch, via whats app of wat maar lukt)
- Je bewust blijven van je grenzen en die ook op tijd aangeven om ruzie te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Neem een kat of hond.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me geen zorgen om depressief worden, maar als ik na werkdag thuis kom (ik heb een 'vitaal beroep', maar niet de zorg)

Ga ik: lekker eten, sporten (workout van mijn sportschool of een eind hardlopen), hete douche. En dan gaan man en ik op de bank met een slappe film. Masseren elkaar en drinken een glaasje
Structuur behouden is heel belangrijk, met name wanneer je psychisch/lichamelijk kwetsbaar bent. Alles wat structuur biedt valt in deze tijd grotendeels weg, het is heel makkelijk om dan stil te vallen.

Maak voor jezelf een weekschema waarin je plezierige/nuttige activiteiten, lichaamsbeweging en sociaal contact (bellen, FaceTime, Skype) verwerkt. Kan een handige houvast zijn!
Eyeofthetiger schreef:
20-03-2020 09:28
Structuur behouden is heel belangrijk, met name wanneer je psychisch/lichamelijk wat meer kwetsbaar bent. Alles wat structuur biedt valt in deze tijd grotendeels weg namelijk weg, het is heel makkelijk om dan stil te vallen.

Maak voor jezelf een weekschema waarin je plezierige/nuttige activiteiten, lichaamsbeweging en sociaal contact (bellen, FaceTime, Skype) verwerkt. Kan een handige houvast zijn!
Dat is waar en dat merk ik nu ook al bij mezelf, dat ik mijn structuur langzaam aan het verliezen ben en vooral op de laptop zit :facepalm:

Normaal gesproken doe ik meer in huis, meestal met een luisterboek of inspirerende ted talk op, maar zodra ik de koptelfoon opzet is het startsein voor mijn zoon om tegen me te gaan praten :roll:
Ik woon alleen en zie of spreek deze dagen niemand. Ja, ik werk vanuit huis en mail mensen.

Maar die angst voor depressies herken ik niet. Voor mij persoonlijk is dat allemaal een beetje overdreven. Zo zwaar vind ik het niet.
Tvp!
rumforviva schreef:
20-03-2020 09:36
Ik woon alleen en zie of spreek deze dagen niemand. Ja, ik werk vanuit huis en mail mensen.

Maar die angst voor depressies herken ik niet. Voor mij persoonlijk is dat allemaal een beetje overdreven. Zo zwaar vind ik het niet.

Fijn voor je. Maar wellicht kun je ook voorstellen dat mensen die hier gevoelig voor zijn zich wel zorgen maken?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
20-03-2020 09:41
Fijn voor je. Maar wellicht kun je ook voorstellen dat mensen die hier gevoelig voor zijn zich wel zorgen maken?
fijn voor je, kun je je ook voorstellen, dat er mensen zijn die zich geen zorgen maken??
en wellicht eens kijken hoe zij dat doen?
Geeft jou lucht
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met familie een skype diner opgezet voor vanavond. Iedereen aan de maaltijd bij de laptop en toch samen eten. Ik ga ook een famile borrel organiseren via skype en evt een paasontbijt.

Ik denk ook dat ik voorlees video's ga opnemen voor mijn nichtje van 5 die digitaal les krijgt. Ik bel bijna elke dag met iemand.

Verder werk ik, doe ik daarnaast per dag een schrijf klus, houd ik het huis bij en ga ik binnenkort moestuin maken op mijn balkon. Ik heb al zaden en aarde.

Gewoon jezelf bezig houden. Ik sport ook in huis evt met youtube.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
20-03-2020 09:36
Ik woon alleen en zie of spreek deze dagen niemand. Ja, ik werk vanuit huis en mail mensen.

Maar die angst voor depressies herken ik niet. Voor mij persoonlijk is dat allemaal een beetje overdreven. Zo zwaar vind ik het niet.
Voor jou persoonlijk vind je het een beetje overdreven? Voor een ander ook? Wat zijn je tips? Of wil je een lintje?
Ik vind een half uur wandelen kort als dat je enige tijd buiten je huis is. Dan zou ik daar zeker een uur van maken. Of 2x een half uur.
lilalinda schreef:
20-03-2020 09:43
fijn voor je, kun je je ook voorstellen, dat er mensen zijn die zich geen zorgen maken??
en wellicht eens kijken hoe zij dat doen?
Geeft jou lucht
Dat is toch ook de vraag van to!
Als je niet eerder last hebt gehad van mentale problemen zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Je kan ook jezelf van alles aanpraten.

Ik denk wel dat het voor mensen die wel al bepaalde aandoeningen hebben heel zwaar kan zijn. Heel erg zwaar.

Als je mensen kent die echt mentale problemen hebben, bel ze eens, stuur een kaartje of ap ze eens wat vaker.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-03-2020 09:45
Dat is toch ook de vraag van to!
dan moet je niet zo pinnig reageren
juist degene waar ze op reageert kan haar prima tips geven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-03-2020 09:43
fijn voor je, kun je je ook voorstellen, dat er mensen zijn die zich geen zorgen maken??
en wellicht eens kijken hoe zij dat doen?
Geeft jou lucht
TO vraagt tips. Als iemand vraagt hoe je met doorkomende tandjes bij een baby moet omgaan heeft het ook geen zin om te schrijven dat ik daar gelukkig geen last van heb omdat ik geen baby heb.
viva-amber schreef:
20-03-2020 09:43
Ik heb met familie een skype diner opgezet voor vanavond. Iedereen aan de maaltijd bij de laptop en toch samen eten. Ik ga ook een famile borrel organiseren via skype en evt een paasontbijt.

Ik denk ook dat ik voorlees video's ga opnemen voor mijn nichtje van 5 die digitaal les krijgt. Ik bel bijna elke dag met iemand.

Verder werk ik, doe ik daarnaast per dag een schrijf klus, houd ik het huis bij en ga ik binnenkort moestuin maken op mijn balkon. Ik heb al zaden en aarde.

Gewoon jezelf bezig houden. Ik sport ook in huis evt met youtube.
:rofl:

Leuk.

Ga ik ook voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Hier herstellende van een Burn-out. En ja voor mij is het nu heel lastig dat alle structuur weg is. Ik werk wel weer gedeeltelijk maar in de zorg waar nu ook alles anders is dan anders en routine ver te zoeken is we moeten voortdurend anticiperen.
Dat is niet erg maar voor mij is dat nu nog even wat meer belastend.
Daarbij zijn de kinderen thuis dus alles is verre van normaal.

Wat mij nu helpt is lekker wandelen, hebben ook een hond dus dat is fijn. En ik sluit mij soms even echt af van al het nieuws. Gistermiddag na het werk bewust geen tv aan, geen nieuws apps geopend even helemaal afgesloten van al het corona geweld.

Verder hou ik me aan mijn schema betreft schoonmaken, dat was/is voor mij een houvast in mijn herstel en ik vind het fijn omdat ik door mijn burn-out een hele tijd heel chaotisch was waar ik normaal heel gestructureerd ben.

Probeer ik niet veel te denken in het wat als en hoe zal het allemaal verlopen, probeer bij de dag of zoals ze het tegenwoordig zeggen in het nu. Niet makkelijk.

Verder denk ik wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken natuurlijk en ohja sociale contacten blijven onderhouden! Ik bel bijna dagelijks even met mijn vader, op leeftijd en woont alleen, bel met mijn zus en app met vriendinnen en collega's dat helpt ook zeker!
Alle reacties Link kopieren
En weet je wat ik ook doe... heb van mijn kinderen (2 puberjongens) een tijd geleden het boek, Mam vertel eens gekregen. Die ben ik voor ze aan het invullen maar nu houd ik ook een klein dagboekje bij van hoe ik deze periode met hun beleef en hoe zij reageren op de situatie in mijn ogen beschrijf ik ook, doe er krantenknipseltjes bij.
Ik weet niet of je kinderen hebt maar het is best leuk om te doen en de vragen die er in staan over jou leiden je mooi af van de situatie nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een verleden met depressies en angststoornis. Ik merk de laatste week dat ik met een steen in mijn maag zit. Ik slaap slecht, eet slecht en pieker heel veel. De wereld is voor mij op dit moment erg grauw (voor veel mensen uiteraard).
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Ik vind het als alleenwonende en op dit moment zonder werk (hallo Corona) ook best lastig. Mijn opties zijn sowieso beperkt, want ik woon in een land waar je ook geen wandelingetjes en fietstochtjes meer mag maken. Mijn familie zit op afstand en bij vrienden mag ik niet meer op bezoek. Ik weet dat structuur en ritme nu heel belangrijk zijn, maar het kost me moeite.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
20-03-2020 09:36
Ik woon alleen en zie of spreek deze dagen niemand. Ja, ik werk vanuit huis en mail mensen.

Maar die angst voor depressies herken ik niet. Voor mij persoonlijk is dat allemaal een beetje overdreven. Zo zwaar vind ik het niet.
Dit is voor velen ook pas de eerste week, maar als dit straks 6 weken zo blijft is het voor veel mensen erg zwaar denk ik zo.

Ik heb nu af en toe al wel moeilijke momenten, kan niet wachten tot het normale leven weer kan beginnen.

Het is denk ik ook anders voor mensen met een gezin (alhoewel je dan af en toe ook knettergek zal worden) of als je nog naar je werk kan, of thuis kan werken.

Sommige mensen hebben nu helemaal geen werk. Je dag voelt wel een beetje leeg dan.
.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-03-2020 09:43
Ik vind een half uur wandelen kort als dat je enige tijd buiten je huis is. Dan zou ik daar zeker een uur van maken. Of 2x een half uur.
Ik loop veel met de hond.
Ze is al oud dus ik zie haar soms wel kijken van ‘alweeeer :hyper:
Haha ze moet maar gewoon mee :$
.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt dit weekend volgens mij heel erg mooi wandelweer en juist 's ochtends vroeg is het nog heerlijk rustig. Ik ga er vroeg uit en neem wat te eten en een thermoskannetje mee. Heerlijk in alle vroegte en rust van de natuur genieten.
Alle reacties Link kopieren
Voor piekeraars is misschien de app insight timer iets. Daar vind je veel rustgevende muziekjes, meditaties, natuurgeluiden, body scans en yoga oefeningen. Erg fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven