Geld & Recht alle pijlers

Wia aanvraag loopt vertraging op door Corona

20-03-2020 13:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zit bijna aan eind 2e jaar ziektewet. Wia aanvraag op tijd ingestuurd maar vanwege Corona gaat afspraak UWV arts en arbeidsdeskundige voorlopig niet door.
Vrees straks zonder inkomsten te zitten want werkgever stopt met betalen salaris na 2 jaar. Van mijn inkomen kunnen we niet eens de vaste lasten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het UWV om een voorschot vragen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Is dat zo? En hoe berekenen ze dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Man bijna 2 jaar ziek.
Eerste gesprek dat 2 weken geleden plaats zou vinden is gecanceld ivm prive omstandigheden van de arts.
Vooralsnog staat er nu voor maandag een telefonische afspraak.
Arbeidsdeskundig rapport is al opgesteld in opdracht van de werkgever (afgelopen najaar dus vrij recent) dus we hopen dat het genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er al slapeloze nachten van. Er is geen contact met werkgever dus mijn man kan niets vragen of overleggen.
We moeten straks wel de huur betalen...
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad het UWV bellen voor een voorschot. Die is hetzelfde bedrag als de ww of wia uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Is er niet iemand in je omgeving die iets langer een wat groter bedrag kan missen? Dat is misschien sneller geregeld dan een voorschot van uwv. Of je doet het allebei en dan betaal je die persoon van het voorschot terug.
Alle reacties Link kopieren
nimue_iparis schreef:
20-03-2020 13:48
Is er niet iemand in je omgeving die iets langer een wat groter bedrag kan missen? Dat is misschien sneller geregeld dan een voorschot van uwv. Of je doet het allebei en dan betaal je die persoon van het voorschot terug.
Nee dat hebben we niet. Hoop dat we de loterij winnen. Of dat werkgever ontslag aanvraagt dan heb je al die slopende keuringen ook niet.
woesjje schreef:
20-03-2020 14:05
Nee dat hebben we niet. Hoop dat we de loterij winnen. Of dat werkgever ontslag aanvraagt dan heb je al die slopende keuringen ook niet.
Waarom zou je ontslag willen?

Dat kan de werkgever niet als je man ziek is. Wat wel kan is een vaststellingsovereenkomst sluiten in onderling overleg, maar dan heb je wel de nodige risico's (verwijtbaar werkloos als je te ziek bent om te werken, dus geen uitkering).
Alle reacties Link kopieren
Nou nee vaststellingsovereenkomst is ook geen optie. Mijn partner kan er ook niets aan doen dat hij ziek is al vindt werkgever van wel.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
20-03-2020 14:17
Nou nee vaststellingsovereenkomst is ook geen optie. Mijn partner kan er ook niets aan doen dat hij ziek is al vindt werkgever van wel.

Maar waarom zou je wel ontslag willen?
woesjje schreef:
20-03-2020 14:05
Nee dat hebben we niet. Hoop dat we de loterij winnen. Of dat werkgever ontslag aanvraagt dan heb je al die slopende keuringen ook niet.
Hoe kom je daar nou bij? Hoe dan ook moet je gekeurd worden.
Wat is de datum dat de WIA in zou moeten gaan?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-03-2020 14:23
Wat is de datum dat de WIA in zou moeten gaan?
28 mei. Weten nog niet of hij wel afgekeurd kan worden dat hangt toch af van wat er bij die deskundige uit zijn pc komt rollen? Verschil tussen wat je daarmee verdiend en huidig loon is toch het percentage?
Ingewikkeld allemaal. Nooit met die toestanden te maken gehad. Altijd gewerkt, zit nog jaar van pensioen.
Alle reacties Link kopieren
O 28 mei valt toch nog wel mee?
Hier is 15 april de datum.
En ja, wij hebben alles ruim op tijd aangevraagd. UWV hier in de regio schijnt een enorme achterstand te hebben.
Ontslagen worden is niet handig als man ziek is want ziek heb je ook geen recht op WW.

Alle instanties als UWV en gemeente zijn druk bezig om oplossingen te verzinnen maar er liggen geen draaiboeken in de kast voor een crisis als deze. Er wordt echt keihard gewerkt momenteel.

Je kunt of een voorschot aanvragen bij het UWV en als zij niets doen dan dus kun je eventueel bijstand aanvragen bij de gemeente. Gemeente kan dan een voorschot verstrekken tot het UWV een beslissing heeft genomen en dan verrekenen ze onderling als er WIA wordt toegekend door het UWV.
groenebroek schreef:
20-03-2020 14:49
O 28 mei valt toch nog wel mee?
Hier is 15 april de datum.
En ja, wij hebben alles ruim op tijd aangevraagd. UWV hier in de regio schijnt een enorme achterstand te hebben.
Dan heb je dus eind mei(periode tot 28 mei) nog een betaling van de werkgever waar je tot eind juni van moet leven. Pas eind juni zou je dan echt zonder inkomen zitten....dat is pas over drie maanden. Ik begrijp dat je zekerheid wilt maar er is nog wel even tijd.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
20-03-2020 13:19
Je kunt het UWV om een voorschot vragen.
Ja dat men moet volgens de wet suwi binnen een bepaalde tijd beslissen dus vraag je een voorschot.

Helaas mag men bij het UWV geen face to face spreekuur te houden. Men probeert een deel telefonisch op te lossen maar sommige dossiers lenen zich daar niet voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
20-03-2020 14:53
Dan heb je dus eind mei(periode tot 28 mei) nog een betaling van de werkgever waar je tot eind juni van moet leven. Pas eind juni zou je dan echt zonder inkomen zitten....dat is pas over drie maanden. Ik begrijp dat je zekerheid wilt maar er is nog wel even tijd.
Dit. Het leek alsof je op 1 april de huur al niet meer kon voldoen.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
20-03-2020 13:23
Is dat zo? En hoe berekenen ze dat dan?
Bij wia krijg je meestal 70% van het loon voor ziekte en bij WW ook. Men kan dus een voorschot geven ook wanneer men niet weet welk uitkeringstype wordt toegekend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
20-03-2020 14:50
Ontslagen worden is niet handig als man ziek is want ziek heb je ook geen recht op WW.

Dat klopt niet, wanneer je na 2 jaar ziekte passend werk kunt doen dan kun je een WW uikering aanvragen. Het bijstand verhaal klopt ook niet. Je kunt geen bijstand krijgen wanneer de voorliggende voorzieningen niet zijn onderzocht. Met alle respect stop met onzin verkopen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-03-2020 15:05
24.12% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je maakt je nu al druk over iets wat pas over 3 maanden aan de hand is?
Vraag een maand van te voren aan het UWV zelf even wat ze van plan zijn als de keuring en het besluit worden uitgeseld ivm corona.
Je kan ze gewoon bellen en ze denken heus wel mee.

Nu is er nog niets aan de hand dus, je krijgt nog loon van werkgever en teken zeker geen vaststelling.
viva-amber schreef:
20-03-2020 15:03
Dat klopt niet, wanneer je na 2 jaar ziekte passend werk kunt doen dan kun je een WW uikering aanvragen. Het bijstand verhaal klopt ook niet. Je kunt geen bijstand krijgen wanneer de voorliggende voorzieningen niet zijn onderzocht. Met alle respect stop met onzin verkopen.
Ik ga er vanuit dat man van to inderdaad ziek is en niet kan werken. Dat geeft ze aan. Kennelijk gaat het in mijn gemeente anders. Als UWV nog geen beslissing heeft genomen kun je , onder de voorwaarde dat je bij niet toekennen door UWV aan de bijstandsvoorwaarden voldoet, terecht voor bijstand en wordt er een verrekeningsbrief gezonden. Geen onzin dus. In mijn gemeente laten ze de inwoners niet in de kou staan als het UWV niet op tijd een beslissing neemt.
anoniem_63b7127a8d3a0 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 17:36
20.15% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
20-03-2020 17:32
Ik ga er vanuit dat man van to inderdaad ziek is en niet kan werken. Dat geeft ze aan. Kennelijk gaat het in mijn gemeente anders. Als UWV nog geen beslissing heeft genomen kun je , onder de voorwaarde dat je bij niet toekennen door UWV aan de bijstandsvoorwaarden voldoet, terecht voor bijstand en wordt er een verrekeningsbrief gezonden. Geen onzin dus. In mijn gemeente laten ze de inwoners niet in de kou staan als het UWV niet op tijd een beslissing neemt.
Bijstand zal niet gaan hoor. Ik zit daar met mijn salaris net aan. Vaste lasten zijn al veel hoger dan wat ik verdien. Dus ja wij maken ons, misschien te vroeg best zorgen.
Zoals ik al zei is mijn man bijna 65 en altijd gewerkt. Ervaring met instanties of uitkering aanvragen hebben we geen ervaring mee.
Natuurlijk hopen we dat beslissing op tijd komt, maar dacht misschienheeft iemand hier ervaring met UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven