Geld & Recht alle pijlers

Gedeeltelijk tijdelijk contract en ziekte

20-03-2020 15:42 61 berichten
Hallo,

Ik wil graag niet teveel in details treden dus zal zo beknopt mogelijk mijn vraag stellen, want ik wil graag weten waar ik recht op heb en bij welke instanties ik terecht moet.

Geval zit zo;
Ik ben sinds oktober ziek en na 4 weken ziek thuis gaan re -integreren op mijn werk. Contract van 24 uur waarvan 4 uur vast en 20 uur voor een halfjaar van september tot april.
Tijdelijke contract loopt nu dus af, en vanaf april betaald mijn werkgever mij slechts voor het contract van 4 uur per week. Ik neem aan dat ik recht heb op iets van aanvulling nu, maar weet nu niet of dit een ziektewetuitkering is of iets van bijstand. Omdat ik niet volledig uit dienst ben, niet baan zoekend, maar wel ziek. Daarnaast weet ik dus niet of ik nog verder moet met re -integreren, omdat dit contract dus afloopt en straks slechts verplicht ben om 4 uur te werken en niet meer dan dat.

Kan iemand mij verder op weg helpen, bij welke instanties moet ik terecht. Mijn werkgever denkt met mij mee en is nu in ieder geval ook aan het uitzoeken hoe het met het re -integreren zit en bij welke instanties ik terecht moet, maar ik weet niet hoe snel ik hier antwoord op krijg. En aangezien ik dus per april in financiële problemen zal komen wil ik hier graag zo snel mogelijk het een en ander voor geregeld hebben.

(reden dat ik dit niet eerder heb uitgezocht, ik was in de veronderstelling dat een werkgever je contract niet mag beëindigen tijdens ziekte. Maar dit geld dus niet voor een tijdelijk contract. En wegens mijn ziektebeeld heb ik mij totaal niet met deze zaken bezig gehouden)
Alle reacties Link kopieren
Je dient je bij het UWV te melden voor het ziektewetvangnet. Eigenlijk moet je werkgever dat doen maar wanneer die niet mee werkt dan bel je 0900 - 92 94, meldt je je daar met he BSN voor de het ziektwetvangnet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je dan recht op ww omdat je 20 contracturen verliest, alleen weet ik even niet precies hoe dat zit met ziekte. Ik zou het UWV even bellen om te vragen.
Hang op dit moment in de wachtijd aan de telefoon van het uwv!
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
20-03-2020 15:45
Volgens mij heb je dan recht op ww omdat je 20 contracturen verliest, alleen weet ik even niet precies hoe dat zit met ziekte. Ik zou het UWV even bellen om te vragen.
Ziekte is een uitsluitingsgrond voor ww.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je werkgever laat jou ziek uit dienst gaan (voor 20 uur). De werkgever moet dan een ziektewetuitkering voor je aanvragen. Zie https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... -uitkering
Heb net UWV gebeld en die snapte ook niet zo goed de contracten die ik had. Want volgens hun zou ik dan dus 2 verschillende contracten moeten hebben maar ik heb voor die 20 uur nooit extra een contract hoeven te tekenen. En op mijn loonstrook staan die 4 uur als contract uren en die 20 uur als meer uren.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
20-03-2020 16:19
Heb net UWV gebeld en die snapte ook niet zo goed de contracten die ik had. Want volgens hun zou ik dan dus 2 verschillende contracten moeten hebben maar ik heb voor die 20 uur nooit extra een contract hoeven te tekenen. En op mijn loonstrook staan die 4 uur als contract uren en die 20 uur als meer uren.

Wat staat er op het ene contract dat je wel hebt dan? Enkel vast voor 4u per week?
Alle reacties Link kopieren
Tja als het een schijnconstructie en je hebt geen tijdelijk contract op papier dan moet je werkgever je wellicht volledig door betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe kan het dat je zelf niet weet hoe je contracten in elkaar steken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds oktober ziek en na 4 weken ziek thuis gaan re -integreren op mijn werk. Contract van 24 uur waarvan 4 uur vast en 20 uur voor een halfjaar van september tot april.
Tijdelijke contract loopt nu dus af, en vanaf april betaald mijn werkgever mij slechts voor het contract van 4 uur per week.

Heb je dan een min-max contract? En je WG denkt nu zelf te besluiten je voor het minimum te betalen? Hoe lang werk je hier? Hoeveel uren maakte je voordat je ziek werd?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-03-2020 16:32
Hoe kan het dat je zelf niet weet hoe je contracten in elkaar steken?
Dit vind ik ook wel zorgelijk inderdaad...
Inmiddels meer duidelijkheid, heb over en weer gebeld met werk en UWV
Mijn werkgever zal mij ziek uit dienst moeten melden voor 20 uur einde van deze maand. En mijn re integratie wordt dan overgenomen door het UWV. Ik blijf dan voor 4 uur werkzaam bij mijn huidige werk en wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
20-03-2020 16:50
Inmiddels meer duidelijkheid, heb over en weer gebeld met werk en UWV
Mijn werkgever zal mij ziek uit dienst moeten melden voor 20 uur einde van deze maand. En mijn re integratie wordt dan overgenomen door het UWV. Ik blijf dan voor 4 uur werkzaam bij mijn huidige werk en wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.

Maar dan heb je dus wel twee contracten?
Ja, maar mijn werk zegt dat deze dan zoek is geraakt of vergeten is op te sturen waardoor ik deze dus niet heb kunnen tekenen.
Mius schreef:
20-03-2020 16:50
wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.


Wie gaat bepalen of ze jou kunnen re-integreren? Het lijkt me sterk dat er voor jouw functie maar 4 uur per week werk is straks als ze de afgelopen maanden veel meer werk voor je hadden. Zal in ieder geval nog lastig aantonen worden richting het UWV.
Mius schreef:
20-03-2020 17:08
Ja, maar mijn werk zegt dat deze dan zoek is geraakt of vergeten is op te sturen waardoor ik deze dus niet heb kunnen tekenen.
Dan is dat contract niet echt geldig he.
Mius schreef:
20-03-2020 17:08
Ja, maar mijn werk zegt dat deze dan zoek is geraakt of vergeten is op te sturen waardoor ik deze dus niet heb kunnen tekenen.


En in al die maanden heb jij nooit gedacht 'waar is mijn contract voor die 24 uur'? Best tricky als je langdurig ziek bent...
Marana schreef:
20-03-2020 17:09
En in al die maanden heb jij nooit gedacht 'waar is mijn contract voor die 24 uur'? Best tricky als je langdurig ziek bent...
En opvallend dat to daar zelf blijkbaar niks van weet. Zonder getekend contract ga je niet aan het werk toch?
Mijn werkgever print deze alsnog voor mij uit en deze kan ik maandag alsnog opnieuw tekenen.

De reden dat ik zeg;
wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.

Is omdat we nu in de corona toestanden zitten, en er waarschijnlijk geen werk voor mij zal zijn voorlopig.
lise1985 schreef:
20-03-2020 17:10
En opvallend dat to daar zelf blijkbaar niks van weet. Zonder getekend contract ga je niet aan het werk toch?


Mwah, ik verstrek het contract ook wel eens op de eerste werkdag, en dan krijg ik het de derde werkdag of zo getekend retour. Formeel heeft de werknemer dan al een paar dagen zonder contract gewerkt. Maar dan zijn we allebei ons hier heel erg van bewust, hebben we dat vooraf afgesproken en houden we allebei in de gaten dat het contract in de eerste werkweek getekend wordt.Het is niet altijd even zwartwit.

Maar maanden ziek zijn en niet denken aan wat voor contract er getekend is, dat is nogal een risico.
Ik werk 4 jaar bij dit bedrijf, voorheen als weekend hulp vandaar die 4 uren, en sinds september is daar dus die 20 uur bij gekomen tijdelijk. Ik wist van te voren niet dat hier een apart contract voor getekend moest worden. Maar dit contract is waarschijnlijk zoek geraakt zegt mijn werkgever en maandag kan ik hier alsnog voor tekenen.
Mius schreef:
20-03-2020 17:12
Mijn werkgever print deze alsnog voor mij uit en deze kan ik maandag alsnog opnieuw tekenen.

De reden dat ik zeg;
wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.

Is omdat we nu in de corona toestanden zitten, en er waarschijnlijk geen werk voor mij zal zijn voorlopig.
Niet tekenen natuurlijk. Vraag advies bij het juridisch loket, rechtsbijstand of de vakbond.
Mius schreef:
20-03-2020 17:12


De reden dat ik zeg;
wanneer zij geen re integratie aan mij kunnen bieden zal het UWV voor mij passend werk zoeken waar ik die 20 uren kan re integreren.

Is omdat we nu in de corona toestanden zitten, en er waarschijnlijk geen werk voor mij zal zijn voorlopig.


Ah ja dat is wel begrijpelijk in bijv de horeca, de reisbranche en nogal wat andere functies.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
20-03-2020 17:13
Ik werk 4 jaar bij dit bedrijf, voorheen als weekend hulp vandaar die 4 uren, en sinds september is daar dus die 20 uur bij gekomen tijdelijk. Ik wist van te voren niet dat hier een apart contract voor getekend moest worden. Maar dit contract is waarschijnlijk zoek geraakt zegt mijn werkgever en maandag kan ik hier alsnog voor tekenen.
Maar als je niet tekent dan weet je toch dat je en contract van 4 uur hebt, en daarbij dan in principe elke week 20 overuren maakt? Theoretisch gezien. Gelukkig is het nu goed afgelopen, maar dit had voor jou heel lullig kunnen worden met maar 4 contracturen op papier.
Wees volgende keer slim en zorg dat het contract geregeld is voordat je die uren gaat werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven