Geld & Recht alle pijlers

Bijstand aanvragen

23-03-2020 16:41 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af, wanneer je bijstand wil aanvragen bij de gemeente, hoe ver ze terug kijken in je bankafschriften en uitgaves. Weet iemand dit?

Ik kan geen concreet antwoord vinden op internet.
Ik weet niet of het in iedere gemeente hetzelfde is. Hier is dat 6 maanden.
Je had 5 maanden geleden een flinke bak geld op je rekening?
Of heb je dat nu en ga je het verplaatsen?

Waar ben je bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen bijv 1,5 jaar terug vragen. Hangt er vanaf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees bij ons minimaal 3 maanden maar bij aanvullende vragen mag het tot 2 jaar terug opgevraagd worden bij het behandelen van de aanvraag.
Reken er maar op dat ze zelf ook diep kunnen graven zonder jouw afschriften.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 16:46
Je had 5 maanden geleden een flinke bak geld op je rekening?
Of heb je dat nu en ga je het verplaatsen?

Waar ben je bang voor?
Vraag dit niet voor mezelf maar voor mijn moeder.
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:06
Vraag dit niet voor mezelf maar voor mijn moeder.
Blijft toch dezelfde vraag?
Waar is je moeder bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 16:46
Je had 5 maanden geleden een flinke bak geld op je rekening?
Of heb je dat nu en ga je het verplaatsen?

Je zou het haast denken bij zo'n vraag ja :lol:
Hier vind je best wat info, ook over de tijd voor de aanvraag en hoe er toen geleefd is, waar al het geld heen is gegaan of hoe je moeder tot dan aan geld is gekomen... ect.

https://www.sociaalverhaal.com/inlichti ... uitkering/
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, als je iets niet moet doen bij bijstand aanvragen, is om te proberen om iets achter te houden.
Het is tegenwoordig zo streng, dat ze echt alles controleren.
En, als ze er later achter komen mag je alles, inclusief de betaalde belasting die je zelf nooit gehad hebt, gewoon weer terugbetalen. Met nog een flinke boete.


En terecht.
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:06
Vraag dit niet voor mezelf maar voor mijn moeder.
Je moeder had geld op haar bankrekening en heeft dit er nu afgehaald en wil bijstand aanvragen. Hoe dan ook niet netjes.
Tess1981 schreef:
23-03-2020 17:23
Je moeder had geld op haar bankrekening en heeft dit er nu afgehaald en wil bijstand aanvragen. Hoe dan ook niet netjes.
En komt uit.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
23-03-2020 17:23
Je moeder had geld op haar bankrekening en heeft dit er nu afgehaald en wil bijstand aanvragen. Hoe dan ook niet netjes.
Dit zeg ik toch nergens? Het gaat om bezorgdheid omtrent ‘onnodige’ uitgaves, bv. meubel voor in huis, of je dan afgekeurd wordt bij de aanvraag of echt alleen geld mag uitgeven aan eerste levensbehoeftes zoals eten.
Je mag gewoon meubels hebben gekocht in de afgelopen 5 jaar.
Je mag zelfs op vakantie zijn geweest!
Niq schreef:
23-03-2020 17:36
Je mag gewoon meubels hebben gekocht in de afgelopen 5 jaar.
Mhaw, dat ligt er dus echt aan. Hoe kwam je aan dat geld, had je toen inkomen en waren het normale uitgaves. Als moeder toen al geen inkomen had en meubels is gaan kopen gaan ze echt diep graven.

Had ze toen inkomen en is het gewoon een keer bank en een bed ofzo niet.
Ja Burrito, over welke soort meubel hebben we het dan en hoe duur was die?
Het gaat om het "vermogen" wat je op het moment van aanvraag heb toch? En inderdaad als er een aantal maanden een groot bedrag af is gehaald dan zul je dat moet verantwoorden/uitleggen waar dat aan op gegaan is.
Ja en graven kunnen ze hoor!
Niq schreef:
23-03-2020 17:44
Ja Burrito, over welke soort meubel hebben we het dan en hoe duur was die?
Alsjeblieft niet zeg.

Laat ma die link lezen.
Someonenew schreef:
23-03-2020 17:44
Het gaat om het "vermogen" wat je op het moment van aanvraag heb toch? En inderdaad als er een aantal maanden een groot bedrag af is gehaald dan zul je dat moet verantwoorden/uitleggen waar dat aan op gegaan is.
Ook hoe en waarvan je hebt geleefd voor de aanvraag.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
23-03-2020 17:23
Je moeder had geld op haar bankrekening en heeft dit er nu afgehaald en wil bijstand aanvragen. Hoe dan ook niet netjes.
Ben ik niet helemaal met je eens. Als je na je scheiding uit je huis moet en je komt in een sociale huurwoning terecht waar alle wanden opnieuw geschilderd of behangen moeten worden en er moet een nieuwe vloer in en je moet het helemaal inrichten dan kan daar best wat geld in gaan zitten.

Dan kan je beter kwaliteitsspullen kopen die lang meegaan en die je echt mooi vindt.

Dat is de gemeente dan niet met mij eens vrees ik. Die vinden dat je maar goedkope spullen had moeten kopen zodat ze zich een half jaar of een jaar bijstand kunnen besparen.

Vervolgens zit je 5 haar latet in de ellende omdat je goedkope vloer er niet meer uitziet. Je goedkope wasmachine het begeven heeft en je tweede hands bank nu echt vreselijk is doorgezakt en je ger geld meer hebt voor nieuwe.

Maar ik heb natuurlijk gee idee wat de situatie van de moeder van to is.
Kan maar zo hele andere situatie zijn.
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 17:45
Ook hoe en waarvan je hebt geleefd voor de aanvraag.
Jep, alles moet je verantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven