Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gommers windt er geen doekjes om : gaat het niet eens om het aantal apparaten. De gezondheidszorg kan dit gewoon niet aan.
impala wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:24
1.23% gewijzigd
.
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:18
Wat is daar nu over bekend, weet jij dat?
Wat is Gommers goed zeg, helder en dringend en zeer to the point en precies waar dat kan.
Ja, Gommers is geweldig! Maar ja, die staat ook tot aan z'n knieën in de vette klei.
florence13 schreef:
25-03-2020 12:15
ja en dat voorspellen is ook erg lastig want het is natuurlijk niet zo dat iedereen even lang op de ic ligt, dat is afhankelijk van een hele hoop factoren. Daar kun je niet zomaar een gemiddelde van nemen want de populatie ic kandidaten verandert ook in de loop van de epidemie
Toch worden er berekeningen gemaakt om het aantal benodigde IC-bedden te bepalen en als ik het goed bereken zit dat op deze week gemiddeld op zo'n +10% per dag.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
25-03-2020 12:11
Maar er zijn ook andere opties. Aldus Gommers. Heel eenzijdige berichtgeving wat een aantal doen hier.
Dan moet ik opschieten. Ik mag een aantal narcosemiddelen niet hebben, maar propofol wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bijbehorende powerpoint van de tweede kamer briefing:

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-03-2020 12:27
Dan moet ik opschieten. Ik mag een aantal narcosemiddelen niet hebben, maar propofol wel.
Je had al snot toch? Begin van het einde.
Honey, you should see me in a crown
Ik vond de bijdrage aan de briefing van Baudet ook weer geweldig:

"ik heb vanmorgen niks nieuws gehoord, dus ik heb geen vragen"

:facepalm:


En daarbij trok hij zijn meest "intellectuele" gezicht. :devil:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:30
19.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
25-03-2020 12:28
Je had al snot toch? Begin van het einde.
Tis alweer weg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
SummerIsNear schreef:
25-03-2020 12:27
Bijbehorende powerpoint van de tweede kamer briefing:

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf
Mooi, bedankt!
Je ziet dat pas eind april de piek verwacht wordt van het aantal benodigde IC-bedden.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:34
13.78% gewijzigd
Ik lees weer mee...
https://www.nu.nl/coronavirus/6040125/l ... chade.html

Over longschade
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-03-2020 12:28
Ik vond de bijdrage aan de briefing van Baudet ook weer geweldig:

"ik heb vanmorgen niks nieuws gehoord, dus ik heb geen vragen"

:facepalm:


En daarbij trok hij zijn meest "intellectuele" gezicht. :devil:

:lol:
In ieder geval lekker kort, zijn bijdrage.
nounou
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:35
:lol:
In ieder geval lekker kort, zijn bijdrage.

Dat zeker! :biggrin: . Kan niet kort genoeg zijn.
Gommers: werk voor zorgmedewerkers in Brabant is zwaar

Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care zegt dat er veel coaching en psychologische hulp voor zorgpersoneel in Noord-Brabant is. "Want het is heel zwaar voor deze mensen te zorgen. Er is veel sterfte, veel van de verpleegkundigen en artsen zijn dat niet gewend. Daar maak ik me zorgen over. We kunnen niet meer dan ons best doen."

Gommers zei in de briefing in de Kamer ook dat het niet zinvol is om de intensive care uit te breiden naar 2500 of 3000 bedden, als dat überhaupt al zou lukken. "Dat kan de Nederlandse gezondheidszorg niet aan."

Het is volgens hem belangrijk dat het Landelijke Coördinatie Patiënten Spreiding inventariseert hoe het met de gewone bedden zit. "Dat moet op tijd zijn als daar een tekort aan komt en dan moeten we ervoor zorgen dat er noodhospitaals komen." Gommers ziet daarin een rol voor het leger.

NOS

Hier in Rotterdam staat het oude Dijkzichtziekenhuis voor het grootste gedeelte leeg. Er worden nu al mensen naar verplaatst om plaats te maken in het nieuwe ziekenhuis voor corona, dus als ze dat oude \dijkzicht weer volledig in werking stellen, dan komen er heel veel bedden vrij. Helaas is het dan nog niet mogelijk om daar allemaal IC bedden van te maken, vanwege een gebrek aan apparatuur, maar het is vooralsnog beter dan niets.
Duitsland heeft 172 doden

https://www.worldometers.info/coronavir ... y/germany/
Sjansje, mocht je nog meelezen, hoe is het met je vader nu? 🌹
herfstappeltaart schreef:
25-03-2020 12:36
Dat zeker! :biggrin: . Kan niet kort genoeg zijn.
Van hem of in het algemeen?
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:39
Van hem of in het algemeen?

Van hem.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-03-2020 12:37
Gommers: werk voor zorgmedewerkers in Brabant is zwaar

Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care zegt dat er veel coaching en psychologische hulp voor zorgpersoneel in Noord-Brabant is. "Want het is heel zwaar voor deze mensen te zorgen. Er is veel sterfte, veel van de verpleegkundigen en artsen zijn dat niet gewend. Daar maak ik me zorgen over. We kunnen niet meer dan ons best doen."

Gommers zei in de briefing in de Kamer ook dat het niet zinvol is om de intensive care uit te breiden naar 2500 of 3000 bedden, als dat überhaupt al zou lukken. "Dat kan de Nederlandse gezondheidszorg niet aan."

Het is volgens hem belangrijk dat het Landelijke Coördinatie Patiënten Spreiding inventariseert hoe het met de gewone bedden zit. "Dat moet op tijd zijn als daar een tekort aan komt en dan moeten we ervoor zorgen dat er noodhospitaals komen." Gommers ziet daarin een rol voor het leger.

NOS

Hier in Rotterdam staat het oude Dijkzichtziekenhuis voor het grootste gedeelte leeg. Er worden nu al mensen naar verplaatst om plaats te maken in het nieuwe ziekenhuis voor corona, dus als ze dat oude \dijkzicht weer volledig in werking stellen, dan komen er heel veel bedden vrij. Helaas is het dan nog niet mogelijk om daar allemaal IC bedden van te maken, vanwege een gebrek aan apparatuur, maar het is vooralsnog beter dan niets.
het is niet alleen vanwege de apparatuur, er moet ook verpleging ingeschakeld worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Cateautje schreef:
25-03-2020 12:37
Gommers zei in de briefing in de Kamer ook dat het niet zinvol is om de intensive care uit te breiden naar 2500 of 3000 bedden, als dat überhaupt al zou lukken. "Dat kan de Nederlandse gezondheidszorg niet aan."

Het is volgens hem belangrijk dat het Landelijke Coördinatie Patiënten Spreiding inventariseert hoe het met de gewone bedden zit. "Dat moet op tijd zijn als daar een tekort aan komt en dan moeten we ervoor zorgen dat er noodhospitaals komen." Gommers ziet daarin een rol voor het leger.
Wat ze in Wuhan dus al op 23 januari aan het doen waren toen er pas 17 mensen overleden waren. Waarom hoor ik hier nu pas van in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:31
Mooi, bedankt!
Je ziet dat pas eind april de piek verwacht wordt van het aantal benodigde IC-bedden.

Eind mei, begin juni zei Gommers toch in de briefing?
nounou
laatbloeiertje schreef:
25-03-2020 12:39
Sjansje, mocht je nog meelezen, hoe is het met je vader nu? 🌹
Dat wil ik ook graag weten :redrose:
rosanna08 schreef:
25-03-2020 12:40
het is niet alleen vanwege de apparatuur, er moet ook verpleging ingeschakeld worden
Ja, ook dat helaas. Veel haken en ogen.
herfstappeltaart schreef:
25-03-2020 12:40
Van hem.
Zoals zijn motie om de scholen te sluiten die op vrijdag door niemand gesteund werd en op zondag werd ingevoerd?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
25-03-2020 12:40
het is niet alleen vanwege de apparatuur, er moet ook verpleging ingeschakeld worden
Voor deze crisis waren er al grote tekorten in de verpleging, ook tekorten aan IC-verpleegkundigen dus dat is ook een groot probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven