Moet je persee last hebben van seksueel misbruik?

25-03-2020 14:58 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onder behandeling bij een psycholoog, voor een fobie.
Nou kwam laatst seksueel misbruik ter sprake. Ik heb aangegeven hier geen trauma van te hebben en hier nooit aan terug te denken, toch stelt hij EMDR voor.
Ik zou niet weten wat ik tijdens zo een sessie moet vertellen want mijn herinneringen zijn vaag.

Meer mensen die in de jeugd iets mee hebben gemaakt maar hier voor hun eigen gevoel geen last meer van hebben?
Wat vreemd dat hij je toch wil behandelen ookal heb je er geen last van. Daar zou ik voor passen, klinkt alsof hij zich werk wil verschaffen ipv je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Datgene waar ik het minste last van dácht te hebben, was juist hetgeen mij het meeste tegen hield. Geen misbruik, maar wel een vorm van emotioneel misbruik. Ik was het zelfs bijna vergeten te melden toen ik allerhande voorbeelden moest noemen. Zo diep had ik het weggestopt, opgeborgen en laten rotten en etteren.

Na EMDR voor dat stukje, vielen er opeens heel veel andere angsten weg en was ik vrijer dan ooit.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nee, hoeft niet persé. Ik heb er ook geen last meer van. Maar wie weet heeft het toch een link met je fobie?
Sophiever schreef:
25-03-2020 15:32
Wat vreemd dat hij je toch wil behandelen ookal heb je er geen last van. Daar zou ik voor passen, klinkt alsof hij zich werk wil verschaffen ipv je helpen.
Misschien denkt de psycholoog dat de fobie (deels) veroorzaakt wordt door onderliggend trauma. Daar kan je zo niet zo makkelijk over oordelen hè.

To ik zou aan de psycholoog vragen wat de rede hiervoor is en aangeven dat je het liever niet wilt als het niet echt nodig is voor jou gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoeft niet weet ik uit ervaring.

Ik ben als 13 jarige aangerand door een oudere man.

Inmiddels 37 en heb er niets aan over gehouden. Ik vind hem zielige ouwe viezerik. Als hij nu al niet dood is.

De reactie van mijn moeder daarentegen (lachte me uit) heeft meer kapot gemaakt. Hiervoor therapie gehad en de eerste psycholoog wilde ook emdr voor het voorval met die man.

Ik heb een ander ingeschakeld.

Succes to. Jij weet het beste wat je voelt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-03-2020 15:33
Datgene waar ik het minste last van dácht te hebben, was juist hetgeen mij het meeste tegen hield. Geen misbruik, maar wel een vorm van emotioneel misbruik. Ik was het zelfs bijna vergeten te melden toen ik allerhande voorbeelden moest noemen. Zo diep had ik het weggestopt, opgeborgen en laten rotten en etteren.

Na EMDR voor dat stukje, vielen er opeens heel veel andere angsten weg en was ik vrijer dan ooit.
En hoe ging dat in zijn werk? Moest je veel vertellen en details enzo?
Ik had en heb geen last van de misbruik gehad maar tijdens emdr bleek dat mijn schurfthekel aan veel mensen er wel door te komen. Dat misbruik was toen ik heel jong was en niet echt erg. Maar de periode erna was mijn leven niet meer van mij door gesleep naar hulpverleners en geklets. Dat bleek het trauma te zijn, niet wat die sneue viespeuk had gedaan.

Door de emdr heb ik veel meer rust gekregen :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
25-03-2020 15:40
Ik had en heb geen last van de misbruik gehad maar tijdens emdr bleek dat mijn schurfthekel aan veel mensen er wel door te komen. Dat misbruik was toen ik heel jong was en niet echt erg. Maar de periode erna was mijn leven niet meer van mij door gesleep naar hulpverleners en geklets. Dat bleek het trauma te zijn, niet wat die sneue viespeuk had gedaan.

Door de emdr heb ik veel meer rust gekregen :thumbsup:
Hoe ging de EMDR in zijn werk? Moest je dingen vertellen of alleen denken?
Alle reacties Link kopieren
Moet je bij EMDR precies voelen wat je destijds voelde?
Alle reacties Link kopieren
als jij dat niet wil, gewoon niet doen

vooral als het lang geleden is, kun je met beelden komen, die geen echte herinneringen zijn (menselijk geheugen is niet best, blijkt altijd weer), dan zitten er beelden uit films door je eigen verhaal heen

Ik kan het je echt afraden
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-03-2020 15:33
Datgene waar ik het minste last van dácht te hebben, was juist hetgeen mij het meeste tegen hield. Geen misbruik, maar wel een vorm van emotioneel misbruik. Ik was het zelfs bijna vergeten te melden toen ik allerhande voorbeelden moest noemen. Zo diep had ik het weggestopt, opgeborgen en laten rotten en etteren.

Na EMDR voor dat stukje, vielen er opeens heel veel andere angsten weg en was ik vrijer dan ooit.
Dit. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom jouw behandelaar het toch wil proberen.
Ik heb een soortgelijke ervaring: ik dacht dat ik volledig verlost was van een minderwaardigheidscomplex. Tot ik in een andere situatie terecht kwam en mij ineens te bovenkwam waar het ooit vandaan is gekomen. Heeft wel een conflict binnen mijzelf opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
25-03-2020 15:39
En hoe ging dat in zijn werk? Moest je veel vertellen en details enzo?
Nee dat hoefde niet. Nogmaals, het ging bij mij niet om seksueel misbruik. Iemand maakte misbruik van de machtspositie tegen mij waardoor ik machteloos was. En jaren later steeds opliep tegen mijn controle freak-zijn en 'imposter'-syndroom.
Na EMDR durfde ik meer op mezelf te vertrouwen, te vertrouwen dat andere mensen mij toch wel zouden komen redden in een noodsituatie en zo nog een heel aantal verborgen angsten en aannames.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
25-03-2020 15:43
Moet je bij EMDR precies voelen wat je destijds voelde?
Kun jij je nog als de dag van gisteren terughalen wat er gebeurde, waar je was, wat voor weer het buiten was, wat je gedachten waren? Dan zal EMDR niet anders zijn dan de herinnering die je nu toch al voelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
25-03-2020 15:42
Hoe ging de EMDR in zijn werk? Moest je dingen vertellen of alleen denken?
eerst heel veel vertellen, de behandelaar gebruikt die info om door te vragen tijdens de emdr
lilalinda schreef:
25-03-2020 15:50
eerst heel veel vertellen, de behandelaar gebruikt die info om door te vragen tijdens de emdr
Dit is niet altijd zo. Ik heb van vier verschillende psychotherapeuten/psychologen EMDR gehad en ze hadden allemaal een andere aanpak.

Bij geen van allen hoefde ik veel over de gebeurtenissen te praten, wat maar goed was want ik kreeg dat letterlijk niet voor elkaar.

To, misschien is het een idee om al je vragen te noteren en deze met je psycholoog te bespreken?
Hier een vergelijkbare ervaring als die van Doreia. Ik heb mezelf jarenlang verteld dat ik nergens last van had, tot ik aan alle kanten vastliep. Geen EMDR gehad, wel andere therapie. Ik voelde me daarna echt veel vrijer en veel meer in balans.

Mijn trauma was wel seksueel misbruik, maar vooral een enorme vertrouwensbreuk. Daar had ik ongemerkt veel last van. Verkeerde partner gekozen, bijvoorbeeld. Het had ongemerkt mijn hele leven beïnvloed.

Ook hier zijn veel angsten weggevallen nadat ik hulp heb gezocht.
lilalinda schreef:
25-03-2020 15:44
als jij dat niet wil, gewoon niet doen

vooral als het lang geleden is, kun je met beelden komen, die geen echte herinneringen zijn (menselijk geheugen is niet best, blijkt altijd weer), dan zitten er beelden uit films door je eigen verhaal heen

Ik kan het je echt afraden


Het is niet zo’n hypnose gedoe waarbij je ineens piemels gaat zien die je als baby misschien in je hebt gehad. Geen verdrukte verzinsels opwekken oid :-[ Weet je wat emdr is? :confused:
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
25-03-2020 15:56
Het is niet zo’n hypnose gedoe waarbij je ineens piemels gaat zien die je als baby misschien in je hebt gehad. Geen verdrukte verzinsels opwekken oid :-[ Weet je wat emdr is? :confused:
jep
dochter met problemen, die er veel aan gehad heeft
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-03-2020 15:48
Kun jij je nog als de dag van gisteren terughalen wat er gebeurde, waar je was, wat voor weer het buiten was, wat je gedachten waren? Dan zal EMDR niet anders zijn dan de herinnering die je nu toch al voelt.
Wel wat voor weer het was. En wat er gebeurd is, en dat ik moest huilen, dat was het wel. Verder echt niks te vertellen dus zal dan met 2 minuten klaar zijn dan denk hahaha
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
25-03-2020 15:57
Wel wat voor weer het was. En wat er gebeurd is, en dat ik moest huilen, dat was het wel. Verder echt niks te vertellen dus zal dan met 2 minuten klaar zijn dan denk hahaha
Ik denk dat je psycholoog op het juiste spoor zit. Geef het een eerlijke kans. Je zult denk ik versteld staan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
25-03-2020 15:58
Ik denk dat je psycholoog op het juiste spoor zit. Geef het een eerlijke kans. Je zult denk ik versteld staan.
Ik sluit me hierbij aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de therapeut nog maar eens vragen waarom. Misschien denkt hij dat je niet eerlijk bent of niet alles vertelt, of dat je zegt er niet mee te zitten maar dat er een loyaliteitsconflict speelt. Therapeuten zijn goed in problematiseren, jij zult zelf moeten blijven opletten of jullie op het juiste spoor blijven.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-03-2020 15:44
als jij dat niet wil, gewoon niet doen

vooral als het lang geleden is, kun je met beelden komen, die geen echte herinneringen zijn (menselijk geheugen is niet best, blijkt altijd weer), dan zitten er beelden uit films door je eigen verhaal heen

Ik kan het je echt afraden
Ik weet niet wat jij hebt gehad voor EMDR, maar ik moest een 'foto' maken van een situatie die bij mij heel erg gevoelig lag. Die foto moest ik bekijken en alles voelen wat ik daarbij voelde. En ondertussen kreeg ik piepjes in mijn oren via de koptelefoon. En kijkend naar mijn foto, ervoer ik paniek, angst, zenuwachtigheid, onrust, controleverlies en hoe langer ik keek met die piepjes hoe meer dat afvlakte. En nu kan ik de foto bekijken zonder er ook maar iets van te voelen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
25-03-2020 16:00
Ik zou de therapeut nog maar eens vragen waarom. Misschien denkt hij dat je niet eerlijk bent of niet alles vertelt, of dat je zegt er niet mee te zitten maar dat er een loyaliteitsconflict speelt. Therapeuten zijn goed in problematiseren, jij zult zelf moeten blijven opletten of jullie op het juiste spoor blijven.
Wat bedoel je ermee dat de therapeut denkt dat ik niet eerlijk ben of niet alles vertel? Als ik er wel last van zou hebben zou ik er toch juist vanaf willen? Of begrijp ik je verkeerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven