Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Marnamai schreef:
25-03-2020 20:01
Omdat de vergadering "iedereen met de neus in dezelfde richting en hetzelfde verkondigen als ministers" duidelijk niet was doorgegaan.
:-D
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
25-03-2020 15:31
Joelle, ik snap je. Hier een alleenstaande ouder van twee kinderen. Verander je mindset. Dit is een uitzonderlijke situatie en iedereen zit in min of meer hetzelfde schuitje. Dat schept mogelijkheden en ruimte

Niet stressen, echt, je doet wat je kunt en dat is goed genoeg. Je bent geen juf, je bent een moeder die er het beste van maakt. Probeer er een beetje relaxed mee om te gaan. De hele dag onwillige kinderen aansporen én proberen te werken is toch geen doen ?
Wees een beetje mild voor jezelf. Het is het mij echt niet waard om iedere dag ruzie te maken met de kinderen en ze achter de broek aan te zitten. Dat wil niet zeggen dat ze van mij niets hoeven te doen. Ze moeten echt wel aan het werk maar ik ga niet continu aan ze trekken. Ik maak duidelijke afspraken maar eis niet dat alles af is of dat ze uren aan hun schoolwerk moeten zitten. Ze zitten immers niet op school nu. Ik ga ervan uit dat de scholen wanneer ze weer open gaan een deel van de stof zullen herhalen en een deel zullen laten vallen. De eisen zullen naar beneden worden bijgesteld en wat er dan aan eventuele achterstand is zal het volgend schooljaar tussen de bedrijven door worden ingelopen. Het is niet zo dat de ontwikkeling van je kinderen enorme schade zal oplopen als je de touwtjes niet te strak aantrekt in deze tijd.
Het is het toch niet waard om half overspannen van te raken ?
Neem een bak thee en een groot stuk chocolade en ga lekker een kwartiertje in de zon zitten. :daisy:
Dit! Wat een lieve reactie.
En inderdaad. Rustig rustig rustig. Over een paar jaar merken ze niets van het missen van deze paar maanden.
En succes - het is pittig genoeg.
Ik verwacht dat we over een tijdje te horen gaan krijgen dat 6/4 verschoven wordt tot ‘na de meivakantie’.
Ik hoop dat dat dan definitief is, maar afhankelijk van onderzoeken die nu lopen én hoe Corona toeslaat in de samenleving zou dat misschien nog eens verschoven kunnen worden.

Ik heb het ‘geluk’ dat ik verplicht thuis zit van werk (thuis werken niet mogelijk) omdat ik in de kwetsbare groep val, ik kan mijn kind (1kind, groep 2) dus alle aandacht geven. Máár ik merk wel dat hij school ‘mist’, de structuur, de andere kinderen, mama doet het natuurlijk anders dan de juf, en mama gedraagt zich nu soms ook anders (deze opdracht móét je afmaken, ook als hij lijkt op de vorige....) hij moet gewoon zijn werkbladen maken natuurlijk.
De juffen geven elke dag in een Blog een opdracht (knutselen, activiteit, liedje Etc.), elke week is er een boekje met werkbladen en hij ‘moet’ ook in Squla werken.
Er is geen contact via videobellen of iets dergelijks, dat is wel jammer.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
25-03-2020 15:59
Ik geloof al die moeders niet die zogenaamd blij hardwerkende kinderen hebben, waar het huis netjes opgeruimd is en mams werkt ook nog tussendoor.
dat is het internet plaatje, het profiel dat ze willen schetsen.

Ondertussen zit moeders met haar haren in de klit, joggingbroek aan, stapels was, een ontploft huis, klierende kinderen en kan ze wel janken.

Probeer het zo te bekijken. Dat helpt.
je kan mensen zoveel wijsmaken op social media (en whatsapp)
Je beschrijft mij een beetje haha. Ik had vandaag een call met mijn manager en ik heb eerlijk gezegd dat ik zwaar heb op dit moment. Ik heb 4 kinderen, 1 met autisme. Ik werk 4 dagen..kleine flat. Ik ben ook érg boos geworden op mijn brugklasser vandaag. Omdat hij de instructies maar niet wilde lezen en mij constant stoorde. De tweeling had in ochtend hulp nodig bij snappet..was iets nieuws met rekenen. Dus ff geholpen. Maar ja mijn werkgever verwacht ook een bepaalde werkvoorraad wat af moet, huis is een puinhoop. Ik heb de kinderen maar gevraagd om ff op te ruimen, mijn 15 jarige boodschappen laten halen. Na 16 uur nog koken, afwassen, opruimen. Ik ben moe en chagrijnig en heb tegen manager gezegd dat als scholen langer dichtgaan ik een aantal dagen vrij neem om zelf ook bij te komen en kids meer te helpen. Ik voelde stress door mijn lijf óók. Dus nee geweldig gaat het hier niet. Maar wij doen ons best
Alle reacties Link kopieren
mamavanvier schreef:
25-03-2020 21:26
Je beschrijft mij een beetje haha. Ik had vandaag een call met mijn manager en ik heb eerlijk gezegd dat ik zwaar heb op dit moment. Ik heb 4 kinderen, 1 met autisme. Ik werk 4 dagen..kleine flat. Ik ben ook érg boos geworden op mijn brugklasser vandaag. Omdat hij de instructies maar niet wilde lezen en mij constant stoorde. De tweeling had in ochtend hulp nodig bij snappet..was iets nieuws met rekenen. Dus ff geholpen. Maar ja mijn werkgever verwacht ook een bepaalde werkvoorraad wat af moet, huis is een puinhoop. Ik heb de kinderen maar gevraagd om ff op te ruimen, mijn 15 jarige boodschappen laten halen. Na 16 uur nog koken, afwassen, opruimen. Ik ben moe en chagrijnig en heb tegen manager gezegd dat als scholen langer dichtgaan ik een aantal dagen vrij neem om zelf ook bij te komen en kids meer te helpen. Ik voelde stress door mijn lijf óók. Dus nee geweldig gaat het hier niet. Maar wij doen ons best
Bedankt voor alle lieve reacties! Doet me echt goed!
Mama van Vier jij hebt t ook zwaar idd, goed dat je t aan je manager heb doorgegeven!
Huis is hier ook een rommel terwijl normaal alles spic en span is.
Opa en oma missen de kids heel erg en staan erop dat ze een paar dagen gaan oppassen volgende week zodat ik door kan werken maar ze zijn eind 60, risicogroep ivm astma en longziekte. Dus ik wil het liever niet. Nu zijn ze boos want hun vrienden passen ook allemaal nog op de kleinkinderen... Koppige mensen :)
Alle reacties Link kopieren
Lieve Mamavanvier, ik denk dat ik 75% van de moeders beschrijf. Het is hier niet veel beter !!!
Goed van je dat je aangegeven hebt aan je manager dat je zo niet verder kan !! Trek je grens !!

Joelle1980, ik snap waarom jij het niet wil dat opa en oma gaan oppassen.
Dat ze boos zijn, dat ligt meer aan hun. Die generatie gaat er erg makkelijk mee om lijkt het wel, en ze snappen de "ophef" niet. Terwijl wij alleen maar goede bedoelingen hebben.

Mijn schoonmoeder werkt in een winkel, die wou vorige week donderdag gezellig langskomen. Ten eerste kon dat niet omdat ik gewoon 8 uur zit te werken, maar we hebben dus gezegd nee sorry je bent niet welkom. Je werkt in een winkel, zit heel de dag aan mensen, jij mag je kleindochter en ons pas weer zien op het moment dat de winkel dicht is en jij lange tijd klachtenvrij bent...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgekeurd wegens chronische ziekte. Beide kinderen nu thuis, waarbij zoon van 9 heel veel moeite heeft met het missen van school. Missen van clubjes etc. Hij is vaak
Boos en huilerig. Dochter van 11 vindt het wel goed. Raffelt het huiswerk af om snel in de tuin te kunnen spelen.
Daarbij partner die thuis moet werken. Pfffff. Computer van echtgenoot staat in de woonkamer, dat is nu een drama. Heb deze week besloten dat hij maar op de kamer van onze dochter moet gaan zitten. Want nu kan hij niet werken wegens alle rumoer. En wij kunnen niets want er zit iemand die wil werken.
Ik beken: ik mis mijn werk enorm. En had graag een reden gehad om ook even te kunnen ontsnappen. Zit er vandaag even doorheen , en heb zoon ook echt medegedeeld dat ik echt klaar ben met hem 100 keer aan het huiswerk zetten. En ondertussen begrijp ik hem wel. Want ht enige dat school doet is het huiswerk dat ze normaal per week krijgen, nu per dag geven. En nakijken moeten de kinderen of ouders ook zelf doen. Dus het voelt voor hun als onzinnig strafwerk. Bah. Ik ben er echt even klaar mee
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
24-03-2020 22:06
Hier precies zo. Kind heeft echt haar vriendjes en school nodig. Maar zelf hou ik het ook niet vol tot juni. Ik moet gewoon werken. Wel is waar werk ik nu thuis, maar ik vind het echt heel zwaar om naast lagere school juf, dyslexie juf en mentor havo 4, zelf te werken en mijn eigen studie erbij te doen.

Man en ik hebben beide cruciale beroepen. Zodra het langer duurt dan 6 april schakel ik school in en kan ze daar heen voor 2 a 3 dagen.

Voor mensen die niet werken snap ik dat het minder belastend is en misschien als 'gezellig' voelt.
Jij hebt tenminste nog een partner, want er zijn ook alleenstaande vrouwen met jonge kinderen, een baan en soms zelfs nog een studie.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
25-03-2020 20:00
Deze week wordt het nog niet duidelijk of basis- en middelbare en mbo-scholen tot 1 juni dicht blijven.

Minister Slob van Onderwijs hintte er gisteravond in het tv-programma Op1 al op dat de scholen waarschijnlijk langer gesloten zouden blijven. Premier Rutte zei dat ook dat nog niet vaststaat. "Er is besloten de scholen tot 6 april te sluiten omdat er onrust was bij ouders en leraren. Het RIVM heeft meer tijd nodig voor zijn onderzoek, maar dat betekent niet dat de scholen tot na 6 april dicht blijven."
(uit NOS)

Waarom zegt de premier dit?
Al die tegenstrijdige informatie is heel verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
25-03-2020 22:08
...
Zit er vandaag even doorheen , en heb zoon ook echt medegedeeld dat ik echt klaar ben met hem 100 keer aan het huiswerk zetten. En ondertussen begrijp ik hem wel. Want ht enige dat school doet is het huiswerk dat ze normaal per week krijgen, nu per dag geven. En nakijken moeten de kinderen of ouders ook zelf doen. Dus het voelt voor hun als onzinnig strafwerk. Bah. Ik ben er echt even klaar mee
Serieuze vraag: Waarom doe je dit? Je bent geen leraar. Je ziet zelf ook dat het saai is. Je zit er doorheen. Waarom doe je dit?
Er zijn hele leuke, praktische lessen op youtube, bijvoorbeeld van die jonge scheikundeleraar die allerlei testjes laat doen met dingen in en om huis. Of laat ze documentaires kijken. Of alleen van alles de eerste opgave.

Tenzij je kind op randje zittenblijven zit (hoewel ze dat ook wel anders gaan beoordelen door deze crisis), maak je niet zo druk!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees dat je zoon 9 is... my god, laat gaan! alsjeblieft, die ga je toch niet de hele dag huiswerk laten maken. Waar is dat goed voor? Wat voor belangrijks gaat hij in 2 maanden ofzo missen? Hij zal niet ineens van HAVO advies over 3 jaar (!) afzakken naar VMBO advies omdat hij nu die hele saaie opdrachtjes niet maakt. koop een schepnet voor dat joch en laat hem beestjes vangen in de dichtsbijzijnde sloot. En dan kan hij thuis opzoeken wat voor beestje het is. Dat past meer bij de leeftijd.

Mensen doen het zichzelf ook wel aan hoor.
Mensen, ontspan een beetje. Het is geen tigermom time nu. Ik snap dat het moeilijk is, maar de hele maatschappij ligt op z’n reet. Dat Sterre, Storm, Achmed en Youandi een paar weken geen optimale les krijgen, is echt geen issue.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 22:26
Oh ik lees dat je zoon 9 is... my god, laat gaan! alsjeblieft, die ga je toch niet de hele dag huiswerk laten maken. Waar is dat goed voor? Wat voor belangrijks gaat hij in 2 maanden ofzo missen? Hij zal niet ineens van HAVO advies over 3 jaar (!) afzakken naar VMBO advies omdat hij nu die hele saaie opdrachtjes niet maakt. koop een schepnet voor dat joch en laat hem beestjes vangen in de dichtsbijzijnde sloot. En dan kan hij thuis opzoeken wat voor beestje het is. Dat past meer bij de leeftijd.

Mensen doen het zichzelf ook wel aan hoor.
Lekker makkelijk gezegd. Ik gooi het liefst ook saaie opdrachten aan de kant, maar dan krijg ik vervolgens een fijne reprimande van de juf.
Tmaar schreef:
25-03-2020 22:59
Lekker makkelijk gezegd. Ik gooi het liefst ook saaie opdrachten aan de kant, maar dan krijg ik vervolgens een fijne reprimande van de juf.
Ze moet het zelf nakijken. Die juf ziet niets. Lekker laten en zelf laten bepalen wanneer hij iets doet.
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 22:26
Oh ik lees dat je zoon 9 is... my god, laat gaan! alsjeblieft, die ga je toch niet de hele dag huiswerk laten maken. Waar is dat goed voor? Wat voor belangrijks gaat hij in 2 maanden ofzo missen? Hij zal niet ineens van HAVO advies over 3 jaar (!) afzakken naar VMBO advies omdat hij nu die hele saaie opdrachtjes niet maakt. koop een schepnet voor dat joch en laat hem beestjes vangen in de dichtsbijzijnde sloot. En dan kan hij thuis opzoeken wat voor beestje het is. Dat past meer bij de leeftijd.

Mensen doen het zichzelf ook wel aan hoor.
Ja, dit!!!
Ik heb vandaag medegedeeld aan de juf dat ik niet of nauwelijks iets doe aan schoolwerk. Ik ben flink zwanger en wil me in alle rust voorbereiden op de baby, man werkt de hele dag boven en dochter heeft nul zin in 'juf mama' en wil gewoon lekker buiten spelen. Dus toedeledokie, ik doe het lekker niet. Samen ontspannen de dagen invullen, dát vind ik belangrijk. Het leven zelf is al 1 grote leerschool. Juf vond het overigens helemaal prima. (Heb wel de luxe van een kind dat nogal ver voorloopt, dat wel, dus het maakt voor haar vrij weinig uit)
anoniem_650f5b32baa0a wijzigde dit bericht op 25-03-2020 23:07
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
25-03-2020 22:59
Lekker makkelijk gezegd. Ik gooi het liefst ook saaie opdrachten aan de kant, maar dan krijg ik vervolgens een fijne reprimande van de juf.
Nou, dat zou ik dan niet laten gebeuren.
Maak de juf maar even snel duidelijk dat jij daar niet van gediend bent.

Je bent ouder, geen docent en dat mag ook niet van je verwacht worden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
25-03-2020 23:06
Nou, dat zou ik dan niet laten gebeuren.
Maak de juf maar even snel duidelijk dat jij daar niet van gediend bent.

Je bent ouder, geen docent en dat mag ook niet van je verwacht worden
Precies. Ik vind het echt schrijnend om te lezen dat alleenstaande moeders hier in hun eentje thuiswerken en dan ook nog voor juf moeten spelen en het hele huishouden doen. Hoe dan?? Ik zou dat dus écht niet doen. En ja, dan wordt de juf maar boos, jammer dan. Je bent toch geen superwoman? En als jij overspannen raakt loopt alles in de soep. Werk en geld verdienen lijkt me prio 1, en het een beetje ontspannen houden voor jezelf en je kinderen. Fuck die school, wat maken die paar maanden nu uit op een mensenleven? Onbegrijpelijk dat ze hier ouders mee opzadelen. Als het lukt, leuk, als het niet lukt, jammer dan. Dan hadden ze aan mij een verkeerde ;)
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
25-03-2020 19:02
Ik zal het even aanvullen.
Hij is voor DCD getest maar was daar net aan te goed voor daardoor krijgt ie geen extra hulp .
Hij heeft maanden fysiotherapie gehad voor zijn fijne motoriek.
Zijn schrijfwerk laat echt te wensen over. Als wij daar niets mee doen word het onvoldoende en dat is echt niet de bedoeling. Het is bijna onleesbaar.

Dus misschien snap je dan nu mijn zorgen? Hij kan niet eens recht op de lijntjes schrijven :)
Mijn dochter viel aan de andere kant van de streep en heeft wel DCD. Met name inderdaad de fijne motoriek. Ze heeft voor de definitieve diagnose fysiotherapie gehad en sinds de diagnose heeft ze ergotherapie. Beide therapeuten hebben aan het schrijven gewerkt. Beide therapeuten worden ook vergoed zonder DCD maar met verwijzing van de huisarts. Het verbeteren van de penvatting en beter doseren van de kracht scheelt al enorm in de leesbaarheid en de pijn door verkramping. Verder gebruikt ze een dikker, wat stroever potlood. Nu moet ze gaan oefenen met pen en dat is weer een nieuw dingetje.
fanatic schreef:
25-03-2020 15:59
Ik geloof al die moeders niet die zogenaamd blij hardwerkende kinderen hebben, waar het huis netjes opgeruimd is en mams werkt ook nog tussendoor.
dat is het internet plaatje, het profiel dat ze willen schetsen.

Ondertussen zit moeders met haar haren in de klit, joggingbroek aan, stapels was, een ontploft huis, klierende kinderen en kan ze wel janken.

Probeer het zo te bekijken. Dat helpt.
je kan mensen zoveel wijsmaken op social media (en whatsapp)
Nou, inderdaad. Ik geloof het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
25-03-2020 23:13
Onbegrijpelijk dat ze hier ouders mee opzadelen. Als het lukt, leuk, als het niet lukt, jammer dan.
Helemaal eens.

PS: als scholen niets zouden hebben gedaan zou het ook niet ok worden gevonden. Maar verder echt eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
25-03-2020 23:40
Helemaal eens.

PS: als scholen niets zouden hebben gedaan zou het ook niet ok worden gevonden. Maar verder echt eens.
Zou ik helemaal prima hebben gevonden, maar ik realiseer me dat ik een afwijkende mening heb op dit punt, dus ik ben het met je eens :)

De juffen en meesters kun je het ook niet aanrekenen, het is gewoon die idiote prestatiedruk in het onderwijs, dat komt nu-in zo'n crisis- zo pijnlijk hard naar voren, vind ik. Vooral bij jonge kinderen vind ik het zó niet nodig en niets toevoegen ook.
DeKenau schreef:
25-03-2020 23:53
Zou ik helemaal prima hebben gevonden, maar ik realiseer me dat ik een afwijkende mening heb op dit punt, dus ik ben het met je eens :)

De juffen en meesters kun je het ook niet aanrekenen, het is gewoon die idiote prestatiedruk in het onderwijs, dat komt nu-in zo'n crisis- zo pijnlijk hard naar voren, vind ik. Vooral bij jonge kinderen vind ik het zó niet nodig en niets toevoegen ook.
Ik ben het met je eens hoor, maar tegelijkertijd besef ik mij ook wel dat ik redeneer vanuit mijn kinderen, die heel makkelijk leren en voor wie de basisschoolstof nooit moeilijk is (geweest). Dat geldt natuurlijk niet voor alle kinderen en er zijn kinderen bij wie wel heel veel weg zakt als ze bijvoorbeeld een tijdje niet lezen (ook niet alle kinderen pakken uit zichzelf een boek).

Succes met de laatste loodjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het soms ook gewoon een beetje gaan hoor. Mijn dochter heeft soms opdrachten die volgens mij gewoon tijdverdrijf zijn of waarvan ik überhaupt niet snap hoe de juf het verzonnen krijgt. Zo moest ze gisteren zingen met een YouTube filmpje. In dat hele filmpje zat één regel een soort van zang (paar keer hetzelfde woord herhalen) en de rest was rare muziek. Mijn dochter was toch al in een bui dat ze niet veel wilde en dit al helemaal niet. Toen ben ik zelf met haar liedjes gaan zingen met grappige teksten die we zelf bedachten en kreeg ik haar gelukkig weer aan het lachen. Dan heb ik liever dat we zoiets doen dan dat ze dat stomme muziekje moet aanzetten en precies moet doen wat er gezegd wordt.
Sommige dingen gaan we ook heel snel even mondeling doorheen in plaats van dat ik haar alles op laat schrijven.
Ik vind het ook belangrijk om de sfeer goed te houden en te zorgen dat ze goed in haar vel zit en dat lukt niet met een streng regime met bakken huiswerk.

Verder krijg ik het wel allemaal goed voor elkaar, mijn werk en het huiswerk en tijd voor leuke dingen, maar dat komt doordat ik maar weinig uren werk.
Alle reacties Link kopieren
Wel apart dat de meeste mensen de belangrijkste personen in hun leven nog geen 3 weken om zich geen kunnen velen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 07:30
Wel apart dat de meeste mensen de belangrijkste personen in hun leven nog geen 3 weken om zich geen kunnen velen.
Ik vind het heel fijn dat ze nu bij me zijn dat is het probleem niet. Alleen de combinatie 40 uur werken en tegelijk 5 uur per dag ook schoolwerk met ze doen is niet fijn.
Ze kunnen niet naar voetbal en tennis. Niet met andere kinderen spelen. Ouders uit de straat en uit de klas houden hun kids angstvallig binnen. Ze hebben al een paar vriendjes geprobeerd op te halen om te voetballen maar niemand mag naar buiten.
Ze zijn er echt verdrietig onder en worden steeds stiller...
Het is niet 3 weken vakantie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven