Gezondheid alle pijlers

Problemen met lenzen

26-03-2020 12:10 25 berichten
Hoi,

Ik draag sinds augustus 2019 maandlenzen van de Pearle (iWear). Heerlijk vind ik het; die lenzen. Kan niet meer zonder. Sinds februari gaat het alleen mis. Het begon er mee dat er een klein krasje op mijn rechter lens zat. Ik heb deze weggegooid en een nieuwe gepakt, ik had immers toch een voorraad omdat ik ze in het weekend niet draag. Een paar dagen later scheurde mijn rechter lens in mijn oog (naar mijn idee door perongeluk er tegenaan wrijven). Ik ben naar de opticien gegaan, en alles laten nakijken. Niks aan de hand. Weer een week later kwam er weer een krasje op mijn lens. Ook weer het rechter oog. Weer een nieuwe gepakt, en deze scheurde na een week weer. Ik had geen lenzen meer over, dus ben naar de opticien gegaan en heb mijn verhaal uitgelegd. De mevrouw schoof het af op dat ik ze verkeerd uit deed, terwijl ik toch echt beide lenzen hetzelfde uit doe en dit sinds augustus al prima ging. Goed, nieuw setje lenzen besteld en weer opnieuw proberen. Ik heb echt op mijn aller voorzichtigst gedaan. Nagels geknipt, etc. Na 2 dagen zat er weer een kras op de lens. Ik werd er moedeloos van.

I.v.m. het coronavirus kan ik alleen op afspraak terecht bij de opticien, dus ik heb andere lenzen besteld via Lensonline. Ik hoop dat deze het wel volhouden, want ik vind dit een ontzettend duur grapje.

Ik snap niet goed waar het aan kan liggen:
- Ik maak elke avond mijn lenzen schoon en bewaar ze netjes in lenzenvloeistof
- Ik doe ze in en uit netzoals de instructie
- Heb ook al van lenzenvloeistof gewisseld, zonder resultaat

Ik ga trouwens wel weer een afspraak maken bij de opticien, maar ben heel benieuwd of iemand dit herkent!
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig nepwimpers?
Alle reacties Link kopieren
Ook van lenzenbakje gwisseld?
Nee ik draag geen nepwimpers. Wel draag ik eens in de zoveel tijd wat make up, maar hier ga ik altijd voorzichtig mee om. Eerst lenzen in met schone handen, daarna pas make up op doen. Ik heb het ook wel eens omgedraaid (misschien kwam ik toch met mn mascara tegen mijn lens aan o.i.d, maar dat maakte geen verschil.

Ja, ik wissel sowieso elke maand van lenzenbakje. Heb ook andere merken uitgeprobeerd. Maakt geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar zeg. Een lens hoort echt niet zomaar te scheuren als je hem in hebt. Heb zoiets in 10+ jaar lenzen nog nooit mee gemaakt.

Met inzetten en uithalen doe ik ook nooit zo voorzichtig als jij beschrijft.

Hoe merk je eigenlijk dat je een kras op de lens hebt?

Ik maak mijn maand lenzen overigens nooit expliciet schoon (als in, in de hand met vloeistof wrijven). Een nachtje in de vloeistof maakt al voldoende schoon. Volgens mij is dat schoon schrobben alleen nodig bij bijvoorbeeld jaar lenzen, omdat bij langdurig gebruik er wel aanslag kan ontstaan. Maar een maand is daar te kort voor dus heeft het niet echt meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad met mijn maandlenzen.

Wat doe je als je ze uit doet? Pas na een paar maanden werd mij verteld dat ik voor het uitdoen van de lenzen, het beste wat lenzen vloeistof in mijn oog druppelde. Sinds ik dat doe, heb ik er geen last meer van gehad.

Mocht je dat nog niet doen, proberen waard lijkt me!
Alle reacties Link kopieren
Niet schoonmaken en je nagels nog beter bijhouden? Ik heb dezelfde (zachte) maar dat zijn bij mij de oorzaken als er eens een scheurt. Maar in de afgelopen vijftien jaar waren dat er vijf ofzo.
montblanc wijzigde dit bericht op 26-03-2020 12:33
21.38% gewijzigd
Ik heb ook nog nooit gescheurde lenzen gehad. Ik draag sinds 1998 maandlenzen en ben er totaal niet voorzichtig mee. Maar wat de lengte van mijn nagels er mee te maken zou hebben weet ik niet, want ik raak mijn lenzen en oog absoluut niet met nagels aan.

---

Ik zit overigens niet bij Pearl en mijn maandlenzen zijn ook wel wat duurder, maar ik weet niet of dat uitmaakt.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 26-03-2020 12:50
65.49% gewijzigd
Ik heb wel een keer achter elkaar gescheurde lenzen gehad (allemaal uit hetzelfde doosje). De opticien hield het op een productiefout. Daarna nooit meer gebeurd. Krassen heb ik überhaupt nog nooit gehad, ik vraag me ook af hoe je daar achter komt. Ik vond een scheurtje al lastig om te zien (dat voel je wel trouwens).
Alle reacties Link kopieren
Harde of zachte lenzen? (Ik vermoed zacht). Ik heb al een jaar of 15 zachte en harde lenzen gehad en nooit gehad wat jij beschrijft. Ook al 15 jaar klant van de Pearle overigens. Heb nu nachtlenzen.

Hoezo denk je dat er een kras op zit? Zie je dat echt of voel je dat. Kan ook zijn dat je rechteroog droger is dan je linker. Dat kan je eventueel bijdruppelen. Ik maakte overigens nooit mijn maandlenzen schoon, dat doet de vloeistof 's nachts. Na een maandje pleur je ze toch weg.. altijd even indoen met drupje vloeistof.
Alle reacties Link kopieren
een ander merk proberen kan helpen
er zit echt wel kwaliteitsverschil in
Wat ik trouwens niet begrijp, hoezo is het een duur grapje?

Als ik eens een lens kwijtraak, pak ik een nieuwe en doe daar ietsje langer mee. Daar hoef je toch geen nieuw setje voor te bestellen? Ik maak trouwens ook niet altijd uitgebreid schoon, vaak zet ik ze gewoon in de vloeistof en dat is het dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Maandlenzen betekent niet dat je ze 30 dagen kan dragen. Het maakt niet uit hoe vaak je ze draagt, maar na 30 dagen gaat de kwaliteit echt achteruit.

Links en rechts uit doen is toch anders. Of je dit nu altijd met 1 hand doet of rechteroog met rechterhand en linkeroog met linkerhand.

Wanneer je problemen hebt met je lenzen, dan is mij altijd geadviseerd om minimaal 2 weken, zo niet langer, even geen lenzen te dragen. Laat je ogen eerst even met rust. Het laatste wat je wilt is dat jij je ogen permanent gaat beschadigen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als antwoord op de vraag: Hoe merk je dat er een krasje op zit? Het lijkt op het moment wanneer ik mijn lens in heb of er een waasje in mijn oog zit. Zodra ik de lens dan uit doe, kan je van dichtbij een krasje zien, het is geen stofje of haartje, want wegwrijven lukt niet meer.

Toen mijn lens twee keer was gescheurd, was ie letterlijk doormidden gescheurd. Dus dat viel wel degelijk op ja haha.

Ik heb zachte lenzen.

Bedankt @pinopino voor de tip, deze ga ik zeker proberen.

Ik heb nu het merk Biofinity.

Het is nogal een duur grapje omdat ik per maand 25 euro kwijt ben aan mijn lenzen exclusief lenzen vloeistof. Ondertussen zijn er al 5 lenzen kapot gegaan, dat is ongeveer 125 euro (gedeeld door de helft omdat het om 1 lens telkens gaat is het 62 euro). Dat vind ik ontzettend duur. Overigens kwam ik erachter dat Pearle in verhouding met andere opticiens en online erg duur is.
Wat raar, en dat hoort niet op deze manier. Ik heb al jaren lenzen en ook een tijd die van iwear gehad bij de pearl. Ik ging er echt veels te laks mee om, maar nooit problemen mee gehad. Droeg ze vaak ook langer dan een maand. (Als ze nog comfortabel zaten.)
Kan je ze met een krasje op de lens niet meer gebruiken? Doe je ze op de juiste manier uit, maak je ze misschien teveel schoon met de wrijving tussen duim en wijsvinger?

Als het zo blijft zou ik eens een ander merk proberen of opticien proberen. Misschien zijn daglenzen een idee?

Ik bestel ze nu ook gewoon online. Bij vision direct, met dezelfde (af)metingen die ik van de pearl heb meegekregen. En nu gebruik ik zowel maand als dag lenzen.
anoniem_6460e00226769 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 13:35
Reden: Foutje
10.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf twijfelt of het met de manier van in/uit doen of je nagels te maken heeft zou je een soort lenzen pincet kunnen overwegen. Ik weet niet precies wat de juiste naam is maar als je op Google zoekt naar soft lens handler kom je tegen wat ik bedoel.
BlurryFace1997 schreef:
26-03-2020 13:02
Het is nogal een duur grapje omdat ik per maand 25 euro kwijt ben aan mijn lenzen exclusief lenzen vloeistof. Ondertussen zijn er al 5 lenzen kapot gegaan, dat is ongeveer 125 euro (gedeeld door de helft omdat het om 1 lens telkens gaat is het 62 euro). Dat vind ik ontzettend duur. Overigens kwam ik erachter dat Pearle in verhouding met andere opticiens en online erg duur is.
Oh zo bedoel je. Ik dacht dat je extra had besteld omdat er lenzen gescheurd waren. Ik had ook niet begrepen dat er al 5 lenzen kapot waren gegaan.

Als het steeds alleen aan één kant is, dan heeft de opticiën natuurlijk wel een punt dat het niet aan de lenzen kan liggen.
Flowert123 schreef:
26-03-2020 13:26
Kan je ze met een krasje op de lens niet meer gebruiken? Doe je ze op de juiste manier uit, maak je ze misschien teveel schoon met de wrijving tussen duim en wijsvinger?

Nooit met lenzen met krasjes of scheurtjes doorlopen, dat kan het hoornvlies beschadigen.
BlurryFace1997 schreef:
26-03-2020 12:10
Ik heb deze weggegooid en een nieuwe gepakt, ik had immers toch een voorraad omdat ik ze in het weekend niet draag.


Ook al draag je ze niet in het weekend: je moet ze na een maand weggooien. Dertig dagen na in gebruik name. Niet pas weggooien na dertig dagen gebruiken.
Ander merk proberen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb lenzen van een andere keten maar ik herken dit helemaal niet. ik heb al 25 jaar lenzen. nog nooit last van gehad.
ik heb ook wel eens geprobeerd om een oude lens te slopen door mijn nagel erin te zetten maar dat lukte echt niet. ik denk dat het toch aan de kwaliteit ligt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 25 jaar zachte lenzen van Hans Anders, eerst half jaar en nu al jaren maandlenzen. Zijn veel goedkoper dan anderen en nooit problemen.
Ik heb nog nooit een krasje of een gescheurde lens gehad, en ik doe nooit voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Neem daglenzen
Marana schreef:
26-03-2020 16:01
Ook al draag je ze niet in het weekend: je moet ze na een maand weggooien. Dertig dagen na in gebruik name. Niet pas weggooien na dertig dagen gebruiken.
Mja. Ik kan voor mezelf wel zeggen dat ik me daar niet zo precies aan houd. Net zoals ik mij niet aan houdbaarheidsdata van yoghurt ofzo houd. En inderdaad, als ik een tijdje mijn bril heb gedragen, beschouw ik ze toch als “schoner”. Zal ook wel fout zijn dan, maar ik gooi die dingen niet blind op de klok weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het scheuren wel bij het schoonmaken, ze zijn ook zo kwetsbaar. Misschien doe je het toch onbewust te "hard" of raak je het toch met je nagel? Of anders misschien met inbrengen? Al vind ik het wel raar dat je het elke keer rechts hebt. Anders is het wel heel raar dat er een krasje in komt als je verder niks in je oog hebt gehad. Zelf heb ik gelukkig geen lenzen meer, want ik heb mijn ogen laten laseren. Op het laatst konden mijn ogen niet meer goed tegen mn lenzen en ik was ook heel nauwkeurig met schoonmaken en de tijd die ik ze inhield enzo.

Als je pearle duur vind kan je misschien ook overstappen naar iemand anders en ander merk? Wie weet heb je het daar niet bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven