Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Collega met zieke vriendin moet weer komen werken!

26-03-2020 17:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Ik heb een vitaal beroep in de food en ben werkzaam als storingsmonteur. Thuis werken is niet mogelijk wat ik heel goed kan begrijpen want ik kan moeilijk een pomp mee naar huis nemen.

Vorige Dinsdag heeft een collega zich ziek gemeld omdat zijn vriendin met koorts in bed lag(mogelijk corona). Nu zijn we een paar dagen verder en hoor ik dat hij terug wordt geroepen door hoger management. Hij moet komen werken omdat zijn vriendin niet is getest op corona. Ook al is ze doodziek en hoest ze haar longen uit haar lichaam moet hij alsnog komen werken.

Ik vraag me af of dit eigenlijk wel mag? En ja je mag best weten dat ik me er zorgen over maak. Want in het ergste geval heeft ze wel het corona virus overgedragen aan mijn collega.
Alle reacties Link kopieren
Nee, als vriendin ziek is moet het hele huishouden in quarantaine. Je collega mag nu niet komen werken.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... gezondheid
https://lci.rivm.nl/informatiebrief-koorts-huisgenoot
panda1987 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 17:20
38.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat raar!!!
Ik vind het wel erg slecht van je werkgever (management).
Ik kan mij niet voorstellen dat dit mag zo, maar zeker weten doe ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
In vitale sectoren geldt de quarantaine-regel voor huisgenoten van een zieke niet.
Volgens de richtlijnen van het RIVM moet het hele gezin 2 weken binnen blijven volgens mij. De kans dat het corona is, is aanwezig en de kans dat hij het krijgt dan heel erg groot.
Of op jou? Kan ook natuurlijk. Zou aan mijn collega vragen zich ziek te melden. Als dat niet gebeurt zou ik mezelf ziekmelden met griep of wat dan ook.

Er wordt nauwelijks getest en zo'n stelletje lutsers van managers denkt waarschijnlijk aan geld en het bedrijf. Moeten ze zelf weten, niet aan meedoen!
Alle reacties Link kopieren
Dit mag wel. Indien werkzaam in vitaal proces dan mag je wel werken als een huisgenoot ziek is. In ons bedrijf moet je dan jezelf scherp monitoren op klachten en oa 2 maal daags je temperatuur opnemen. Als je dan klachten krijgt moet je ook thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre is het een vitaal beroep? Kan het bedrijf echt niet zonder hem?
Tsja, in een vitaal beroep moet je in principe doorwerken, totdat je zelf koorts hebt. Ik heb zelf ook een vitaal beroep, maar wat mij betreft zou het hoger management de boom in kunnen. Als mijn vriendin inderdaad doodziek was dan.
Alle reacties Link kopieren
Als het onder vitaal beroep valt dan moet hij idd werken
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
26-03-2020 17:19
In vitale sectoren geldt de quarantaine-regel voor huisgenoten van een zieke niet.
Inderdaad. Staat echt in de richtlijnen.
Pandax schreef:
26-03-2020 17:19
In vitale sectoren geldt de quarantaine-regel voor huisgenoten van een zieke niet.
Nou dat ligt eraan. Volgens mij is dat alleen voor verzorgende en verpleging.
Zij moeten met hoesten en verkoudhileid zonder koorts ook komen.

Ik heb een vitaal beroep en wij volgen wel de RIVM richtlijnen. Ik mocht met een kind met koorts niet naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
26-03-2020 17:22
In hoeverre is het een vitaal beroep? Kan het bedrijf echt niet zonder hem?
We hebben genoeg mensen om het te redden. Dus ik vind het maar vreemd dat hij alsnog word terug geroepen.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
26-03-2020 17:23
Nou dat ligt eraan. Volgens mij is dat alleen voor verzorgende en verpleging.

Nee hoor. Het kan best zijn dat jouw organisatie het anders regelt, maar dat is niet wat de richtlijn stelt, zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-beroepen
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
26-03-2020 17:23
Nou dat ligt eraan. Volgens mij is dat alleen voor verzorgende en verpleging.
Zij moeten met hoesten en verkoudhileid zonder koorts ook komen.

Ik heb een vitaal beroep en wij volgen wel de RIVM richtlijnen. Ik mocht met een kind met koorts niet naar kantoor.
Het kan zijn dat jouw werkgever er voor kiest om zelf de thuisblijven richtlijn toe te passen. Maar dat hoeven ze niet te doen. In de richtlijnen van de overheid staat vitaal proces als uitzondering genoemd.
In hoeverre voorziet de werkgever hulpmiddelen?
Fatsoenlijke mondmaskers, genoeg handschoenen, zeep, alco-gel, ...?

En in hoeverre is er mogelijkheid om afstand te houden?


Ziektedagen omzetten in vakantie is geen optie?
Adelaide schreef:
26-03-2020 17:22
Tsja, in een vitaal beroep moet je in principe doorwerken, totdat je zelf koorts hebt. Ik heb zelf ook een vitaal beroep, maar wat mij betreft zou het hoger management de boom in kunnen. Als mijn vriendin inderdaad doodziek was dan.
Je moet niks. Wij (zorggerelateerd dus vitaal) moeten van het hogere management ook gewoon doorwerken tot we koorts hebben, maar onze direct leidinggevenden vegen hun bipsen af aan die oekaze en laten gewoon iedereen die hoest, snottert en/of een huisgenoot ziek in bed hebben liggen thuisblijven. Tot nu toe zijn de betroffen personen (waaronder ik-zei-de-gek) hooguit drie werkdagen uitgevallen en we wisselen elkaar zo'n beetje af qua thuisblijverij, dus het werk kan gewoon doorgaan en dat is verre te verkiezen boven een situatie waarin de hele toko omvalt van de corona.
Ik zou me mooi zelf ziek melden als je baas zulke risico's wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
26-03-2020 17:27
In hoeverre voorziet de werkgever hulpmiddelen?
Fatsoenlijke mondmaskers, genoeg handschoenen, zeep, alco-gel, ...?

En in hoeverre is er mogelijkheid om afstand te houden?


Ziektedagen omzetten in vakantie is geen optie?
Alleen wat zeep en handschoenen. Mondkapjes zijn er niet genoeg. Er wordt ontzettend laks mee omgegaan. Hoger management zit zelf lekker thuis. Dus hun hoeven niet bang te zijn om ziek te worden. Er wordt geen moer geregeld. We zouden zelfs in ploegen gaan lopen zodat we met minder mensen op het terrein werken. Maar het nemen van deze beslissing duurt al 2 weken. Maar het beslissen dat een collega gelijk moet terug komen is zo gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Anoni3m776776 schreef:
26-03-2020 17:27
We hebben genoeg mensen om het te redden. Dus ik vind het maar vreemd dat hij alsnog word terug geroepen.
In dat geval moet hij thuisblijven, als hij nou arts is ofzo dan snap ik het, maar als jullie het werk aankunnen zonder hem dan waarom risico lopen?
Anoni3m776776 schreef:
26-03-2020 17:33
Alleen wat zeep en handschoenen. Mondkapjes zijn er niet genoeg. Er wordt ontzettend laks mee omgegaan. Hoger management zit zelf lekker thuis. Dus hun hoeven niet bang te zijn om ziek te worden. Er wordt geen moer geregeld. We zouden zelfs in ploegen gaan lopen zodat we met minder mensen op het terrein werken. Maar het nemen van deze beslissing duurt al 2 weken. Maar het beslissen dat een collega gelijk moet terug komen is zo gemaakt.
Ik werk in de thuiszorg en maandag mochten wij niet onbeschermd bij verdachte coronapatiënten werken en werd de hulp voor de cliënten uitgesteld terwijl ze het nu zo hard nodig hebben, en vervolgens zijn de adviezen van het RIVM veranderd en moeten we zelfs naar vastgestelde coronapatiënten zonder bescherming en 1,5m afstand houden en handen wassen zou veilig genoeg zijn. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Heeft vriendin nog koorts? Zo ja, dan thuis
Zo nee, dan werken
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
26-03-2020 17:21
Dit mag wel. Indien werkzaam in vitaal proces dan mag je wel werken als een huisgenoot ziek is. In ons bedrijf moet je dan jezelf scherp monitoren op klachten en oa 2 maal daags je temperatuur opnemen. Als je dan klachten krijgt moet je ook thuisblijven.

Hier ook zo
Ik werk in de gezondheidszorg en mijn partner heeft na alle waarschijnlijkheid corona zijn in zh geweest en ik moet ook aan t werk. Ik heb geen klachten.
Heb hierover contact gehad met rivm,ggd en rijksoverheid omdat ik t ontzettend krom vind. Maar helaas vitale beroepen mogen pas thuis blijven als jezelf klachten heb.
Verder moet je hygiëne maatregelen goed toepassen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven