Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ouders weer zien na 1 juni?

26-03-2020 10:36 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat we na 1 juni onze ouderen weer kunnen bezoeken en aanraken? Ik mis mijn ouders enorm, zeker nu ik een zoontje heb die normaal naar zijn opa en oma zou gaan eens per week. Denken jullie dat dit vanaf 1 juni weer kan of verwachten jullie dat het langer gaat duren?
Ik snap dat niemand de toekomst kan voorspellen maar ben toch benieuwd naar jullie ideeën hierover.
okkervil schreef:
26-03-2020 13:18
Ik ga ook nog naar mijn ouders. Wij doen alles volgens de maatregelen. Mijn moeder is 62 en mijn vader 67. Als is mijn vader vaak weg, want hij werkt nog.

Ik vraag me dat trouwens wel af. Je mag niet op bezoek bij 60+, maar de meesten moeten toch gewoon werken als ze nog geen 67 zijn? Mijn vader heeft in ieder geval geen beroep waarmee je thuis kunt werken. En ja hij is officieel met pensioen, maar hij valt regelmatig in voor collega's met jonge kinderen die geen oppas thuis hebben.
Ik dacht dat de grens lag bij 70+ (en iedereen die jonger is en binnen een risicogroep valt uiteraard.) Inderdaad 60-plussers nemen nog volop deel aan het leven.
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 13:25
Ik vind die regel wat onduidelijk. Wie zijn nu de "ouderen"?
Ik dacht zelf meer aan 70+ of mensen in bejaardenhuizen.

Het RIVM is er heel duidelijk over:

Kwetsbare personen of mensen met een zwakke gezondheid zijn mensen van 70 jaar en ouder en mensen die een van deze aandoeningen hebben:

afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen;
chronische hartaandoeningen;
diabetes mellitus (suikerziekte);
ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;
verminderde weerstand tegen infecties:
door medicatie voor auto-immuunziekten,
na orgaantransplantatie,
bij hematologische aandoeningen (bloedziekten),
bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is,
bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten;
een hiv humaan immunodeficientievirus -infectie in overleg met de behandelaar.


https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden
Dankjewel NerdopViva! Dat is een hele duidelijke omschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook gewoon naar mijn vader, 80+. Uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen. Hij moet ook geregeld naar het ziekenhuis, sommige afspraken kunnen niet worden geannuleerd en dan ga ik dus mee. Hij kan dat op dit moment niet zelfstandig. Wij doen ons best het contact te beperken tot het noodzakelijke en houden zoveel als mogelijk afstand, maar het blijven steeds afwegingen die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
Mijn ouders zijn eind 60 en begin 70. Voor zover bekend hebben ze geen onderliggende aandoeningen, maar gezien leeftijd vallen ze in kwetsbare groep. Het is waar, ik zou ze inderdaad kunnen bezoeken als we afstand houden. Het is alleen zo dat mijn zoontje bijna 3 jaar oud is en ik het vooral erg vindt dat ze hem niet kunnen zien. Ja, ze zouden hem kunnen zien, maar met het gegeven dat we afstand moeten bewaren is dat alleen maar extra zwaar (hem wel zien maar niet mogen knuffelen, ook naar voor hem).
Ik realiseerde me niet goed dat het idd twee aparte maatregelen zijn: niet samenkomen in groepen (tot en met 1 juni) en de andere punten zoals afstand houden ed. Ik hoop zo dat het binnenkort al weer mogelijk is om elkaar aan te raken, zodat mijn moeder mijn zoontje weer kan knuffelen. Tegelijk vraag ik me af of het niet zo is dat als je wilt voorkomen dat je besmet raakt (ipv voorkomen dat je in een ziekenhuis komt met onvoldoende capaciteit), je zou moeten wachten met mensen aanraken tot er een vaccin op de markt is (maar dat kan nog een jaar duren) of tot er groepsimmuniteit bereikt is (dat kan jaren duren...)? Als ik zo ga denken, word ik echt somber...
*
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 15:02
0.00% gewijzigd
Ik denk dat voor ons gewoon gezonde mensen het leven sneller weer normaal zal zijn. Maar dat we nog langer extra maatregelen moeten nemen voor risicogroepen omdat er een weliswaar minder acuut, maar wel verhoogd risico blijft.

Helaas is mijn ene ouder om meerdere redenen kwetsbaar, wij zijn momenteel dus heel voorzichtig en zien elkaar niet.
Misschien moet de berichtgeving tijdens het journaal ook niet steeds spreken van"niet bij oma en opa langs" . Het werd net wéér gezegd. Maar veel oma's en opa's zijn jonge zestigers.
Enige nuance is wel op zijn plaats.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder woont alleen in een senioren complex. Ze is eind 70.
Tot afgelopen weekend kwam ze bijna dagelijks bij ons langs.
Sinds maandag niet meer.
Wij gaan nu zo ongeveer om de dag naar haar. We gaan niet naar binnen maar blijven buiten staan terwijl zij in de deuropening blijft staan.
Het is nu even niet anders. Als we hiermee verder leed kunnen voorkomen dan moet het maar even zo.
Alle reacties Link kopieren
Ja, snap het...Mooi hoe jullie ermee omgaan. En idd, voor de zieken is het nog veel erger.
Hoe kijken jullie aan tegen de termijn waarop dit nodig is, maw hoe lang schatten jullie in dat dit zo nodig blijft? Of schatten jullie dat niet in en wachten jullie af?
feverine schreef:
26-03-2020 14:35
Ja, snap het...Mooi hoe jullie ermee omgaan. En idd, voor de zieken is het nog veel erger.
Hoe kijken jullie aan tegen de termijn waarop dit nodig is, maw hoe lang schatten jullie in dat dit zo nodig blijft? Of schatten jullie dat niet in en wachten jullie af?

Ik wacht het maar af. Inschatten kan ik het echt niet. Het is van zoveel factoren afhankelijk. O.a. hoe goed mensen zich aan de maatregelen houden.
Ik hoop begin juni weer een normaal leven te hebben maar of dat ook echt zo is?
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 14:38
Reden: tikfout
0.18% gewijzigd
Als je moet kiezen tussen je (klein) kind van een afstand zien zonder knuffelen of niet zien, dan ga je toch voor die eerste optie? Alleen als jullie dat zelf belangrijk vinden natuurlijk. Jullie= jij/partner en de oma/opa.

Dan ga je niet afzien van zien enkel omdat het anders zielig is. Lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mijn vader gewoon. Zolang we niet ziek zijn en gepaste afstand houden. Gewoon samen in de tuin zitten. Tot 1 juni is gewoon te lang. Behalve als 1 van ons klachten zou hebben. Dan niet. Zonder andere mensen erbij. Man moet ook gewoon werken in de bouw met regels.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 13:25
Ik vind die regel wat onduidelijk. Wie zijn nu de "ouderen"?
Ik dacht zelf meer aan 70+ of mensen in bejaardenhuizen.
Dat vind ik ook onduidelijk. Ik las 60-ers, maar goed die moeten gewoon nog werken. Volgens mij is het ook niet zo zwart-wit. Mijn ouders zijn nog vitaal en sportief. Hebben geen onderliggende kwalen, dus lijkt mij dat ze niet in de risicogroep vallen. Ik heb ook nog een oude oma van bijna 90. Die bezoek ik even niet meer, vooral omdat ik kinderen heb en ook af en toe naar mijn werk moet.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 14:06
Misschien moet de berichtgeving tijdens het journaal ook niet steeds spreken van"niet bij oma en opa langs" . Het werd net wéér gezegd. Maar veel oma's en opa's zijn jonge zestigers.
Enige nuance is wel op zijn plaats.
Dit dus. Ik ga zelf niet bij mijn oma langs, want ze is bijna 90. Geen onderliggende kwalen overigens, maar geen sterke fysieke gezondheid. Mijn kinderen zien mijn ouders (60gers) dus nog wel
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 15:41
Als je moet kiezen tussen je (klein) kind van een afstand zien zonder knuffelen of niet zien, dan ga je toch voor die eerste optie? Alleen als jullie dat zelf belangrijk vinden natuurlijk. Jullie= jij/partner en de oma/opa.

Dan ga je niet afzien van zien enkel omdat het anders zielig is. Lijkt mij.

Ja daar hebben wij ook voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 15:41
Als je moet kiezen tussen je (klein) kind van een afstand zien zonder knuffelen of niet zien, dan ga je toch voor die eerste optie? Alleen als jullie dat zelf belangrijk vinden natuurlijk. Jullie= jij/partner en de oma/opa.

Dan ga je niet afzien van zien enkel omdat het anders zielig is. Lijkt mij.
Hm..ga ik nog eens over nadenken. Mijn moeder wil mijn zoontje heel graag zien maar is bang zelf emotioneel te worden als ze hem niet aan mag raken en is bang dat hij overstuur raakt als hij niet bij haar in de buurt mag komen. Hij is nog geen 3, ik weet niet hoe ik hem dit uit moet leggen,..
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 15:54
Ja daar hebben wij ook voor gekozen.
Ok! Hoe leggen jullie het uit aan je kind? En hoe reageert je kind erop?
Ja jeetje, sorry, maar volwassen mensen hoeven toch niet te gaan huilen omdat er tijdelijk geen knuffel volgt op het zien?

Ik kom nu vast hard en onmenselijk over, echter dit gaat me serieus even mijn petje te boven.


Hoe doen mensen dat die in diverse continenten wonen?

Aanvulling: tuurlijk begrijp ik emotie en verdriet. Echter het is nu even niet anders en een paar minuten je huil inhouden ten bate van een driejarig kind........vind ik echt een no-brainer.
Alle reacties Link kopieren
@Ttroeteltje: het kan zijn dat jij dat vindt en dat is je goed recht. Voor mijn moeder geldt dat ze er heel emotioneel onder is en bang is haar emoties niet te kunnen bedwingen, ondanks dat ze dat wel wil. Daar komt bij dat we allebei inschatten dat het heel naar is voor mijn zoontje dat hij niet naar haar toe mag gaan en haar niet mag aanraken, zonder dat hij snapt waarom. Ik vraag me dan af of een ontmoeting op deze manier, met afstand moeten bewaren, niet frustrerender is dan videobellen,
Maar misschien is het ook mogelijk er anders mee om te gaan inderdaad, waardoor we elkaar wel eerder op kunnen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben net 'illegaal' mijn moeder ontmoet bij een speeltuintje. Dochter heeft haar buik geknuffeld en we hebben op aparte bankjes gezeten. Voor alledrie stukken fijner dan zwaaien voor een raam of alleen videobellen. Uiteraard hebben we alle drie geen symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 16:57
Ja jeetje, sorry, maar volwassen mensen hoeven toch niet te gaan huilen omdat er tijdelijk geen knuffel volgt op het zien?

Ik kom nu vast hard en onmenselijk over, echter dit gaat me serieus even mijn petje te boven.


Hoe doen mensen dat die in diverse continenten wonen?

Aanvulling: tuurlijk begrijp ik emotie en verdriet. Echter het is nu even niet anders en een paar minuten je huil inhouden ten bate van een driejarig kind........vind ik echt een no-brainer.
Waarom zou je niet mogelijk huilen als je elkaar mist? Waarom moet je je huil inhouden voor een kind? Alleen maar goed dat het kind leert dat je gevoelens hebt en ze mag tonen. Dat lijkt mij nu een no-brainer.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71: dankjewel voor dit perspectief! Zo had ik het nog niet bekeken en ik vind dat je gelijk hebt! Verder ook goed idee van hoe jullie het hebben aangepakt :-).
Natuurlijk mag je huilen. Heel gezond ook. Dus dat ben ik met jullie eens. Hoewel ik er zelf bewust en weloverwogen voor zou kiezen niet te huilen in deze specifieke situatie.

TO schrijft dat zij en haar moeder bang zijn dat er gehuild zal worden. In dat geval is het in mijn ogen een kwestie van diep inademen, die tranen binnenhouden en gaan met die banaan. Allemaal om elkaar, al is het op gepaste afstand, te zien en te horen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 17:56
Natuurlijk mag je huilen. Heel gezond ook. Dus dat ben ik met jullie eens. Hoewel ik er zelf bewust en weloverwogen voor zou kiezen niet te huilen in deze specifieke situatie.

TO schrijft dat zij en haar moeder bang zijn dat er gehuild zal worden. In dat geval is het in mijn ogen een kwestie van diep inademen, die tranen binnenhouden en gaan met die banaan. Allemaal om elkaar, al is het op gepaste afstand, te zien en te horen.
Snap ik, maar kind pikt dat toch heus wel op. En is het dan niet veel ingewikkelder als je merkt dat mama en oma verdrietig zijn, maar toch lachen? Gewoon lekker verdrietig zijn (ok, krijsend ter aarde storten is misschien een beetje too much) en laten zien dat als je van elkaar houdt het zeer doet als je elkaar niet kunt zien. En buiken kun je ook knuffelen ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven