Zoneregeling vloerverwarming met warmtepomp

26-03-2020 21:46 16 berichten
Hallo allemaal,

Wij kijken uit naar een tof nieuwbouwhuis, waarbij temperatuur via warmtepomp geregeld zal worden, zodat er in de winter verwarmd kan worden en in de zomer gekoeld.

Concreet hebben we nu de optie om te kiezen voor een thermostaat per woonvertrek (begane grond, slaapkamers, zolder). Aanschafkosten zijn dusdanig hoog dat we er nog over twijfelen. Enerzijds lijkt het ons handig (en ook een goede manier om te besparen op de energierekening), anderzijds werkt een warmtepomp heel anders dan een radiator en vragen we ons af in hoeverre het echt wat toevoegt.

Dus... op zoek naar ervaringen! Benieuwd of jullie van mening zijn dat het wat toevoegt.

Zoneregeling bij warmtepomp (geen radiatoren)

Totaal aantal stemmen: 13

Ja, must have (46%)
Ja, handig (15%)
Neutraal (15%)
Geen grote meerwaarde (15%)
Absoluut onzinnig (8%)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een bouwbedrijf waar we dus dit soort woningen bouwen. Wij raden het niet heel erg aan. De woningen tegenwoordig zijn zo goed geïsoleerd, de vloerverwarming zorgt voor een constante temperatuur, warmte stijgt op waardoor het bijna onmogelijk is om de slaapkamers echt een stuk koeler te krijgen. Het temperatuur wat je kan creeeren verschil is maximaal 2 tot 3 graden ten opzichte van de benedenverdieping. Het is inderdaad een hoop geld, vooral als je je bedenkt dat je bij de vloerverwarmingsverdeler de kraantjes ook iets dichter kan draaien en dan ongeveer het zelfde effect kunt bereiken.
Lostit schreef:
26-03-2020 21:53
Ik werk bij een bouwbedrijf waar we dus dit soort woningen bouwen. Wij raden het niet heel erg aan. De woningen tegenwoordig zijn zo goed geïsoleerd, de vloerverwarming zorgt voor een constante temperatuur, warmte stijgt op waardoor het bijna onmogelijk is om de slaapkamers echt een stuk koeler te krijgen. Het temperatuur wat je kan creeeren verschil is maximaal 2 tot 3 graden ten opzichte van de benedenverdieping. Het is inderdaad een hoop geld, vooral als je je bedenkt dat je bij de vloerverwarmingsverdeler de kraantjes ook iets dichter kan draaien en dan ongeveer het zelfde effect kunt bereiken.
Fijn zo'n snelle en nuttige reactie! Over het alternatief van de vloerverwarmingsverdeler hadden we nog niet nagedacht. Begrijp ik het dan goed dat je in principe naar wens de kraan iets dichter kan draaien en zo de toevoer naar die groepen wat kan verminderen, zonder dat dat nadelige effecten heeft voor het functioneren van het hele systeem? Lees hier en daar wat verhalen op het internet die dit afraden, vandaar de dubbelcheck.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt inderdaad. Het wordt inderdaad afgeraden maar in de praktijk komt dit heel veel voor. Wij hebben nagenoeg geen garantieklachten van dicht(er) gedraaide groepen. In principe is dit hoe ook een ouderwetse radiator werkt, door middel van het open en dicht draaien van de kraan laat je er warm water inlopen.

Maar goed, mijn advies zou eigenlijk zijn om na oplevering even aan te kijken hoe het bevalt. Op zolder is de warmte eis lager dan in verblijfsruimtes, dus dat gaat je niet veel energieverbruik kosten. En omdat de temperatuur veel constanter is, het is niet als met een radiator dat de warmte echt er vanaf straalt, ga je merken dat het ook niet zo onprettig is om in een warmere kamer te slapen. Je zal hoogstens je winterdekbed weg doen.
Lostit schreef:
26-03-2020 22:37
Ja klopt inderdaad. Het wordt inderdaad afgeraden maar in de praktijk komt dit heel veel voor. Wij hebben nagenoeg geen garantieklachten van dicht(er) gedraaide groepen. In principe is dit hoe ook een ouderwetse radiator werkt, door middel van het open en dicht draaien van de kraan laat je er warm water inlopen.

Maar goed, mijn advies zou eigenlijk zijn om na oplevering even aan te kijken hoe het bevalt. Op zolder is de warmte eis lager dan in verblijfsruimtes, dus dat gaat je niet veel energieverbruik kosten. En omdat de temperatuur veel constanter is, het is niet als met een radiator dat de warmte echt er vanaf straalt, ga je merken dat het ook niet zo onprettig is om in een warmere kamer te slapen. Je zal hoogstens je winterdekbed weg doen.
Helemaal helder. Dan is bij dezen besloten dat we niet voor deze meerwerkoptie kiezen, en heb je ons meer geholpen dan onze bouwbegeleider ;) Heel fijn, dank!
Alle reacties Link kopieren
Toch nog even een tegengeluid. Ik vind het heerlijk dat het nu ‘S avonds in de woonkamer 21 graden is en in mijn slaapkamer 18 door de aparte regeling. Maar ook dat ik het 21 graden zou kunnen stoken in de slaapkamer als ik daar zou willen thuiswerken. De regeling op de verdeler aanpassen vind ik nu niet iets wat is dagelijks/wekelijks/regelmatig zou willen doen. #nieuwbouw1jaar
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar elke dag aan de thermostaat zitten is ook echt heel nadelig voor je energieverbruik. Wanneer je de temperatuur bepaald van een vertrek dan zou dat echt een temperatuur voor een langere termijn moeten zijn, wil je energiezuinig bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, (alhoewel dat in werkelijkheid heel erg meevalt)

Flow aanpassen op de verdeler moet je zien als een noodoplossing. Niet als een manier om de temperatuur eenvoudig aan te passen in een bepaalde kamer.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de meerprijs. Waar praten we over TO?
Alle reacties Link kopieren
Wij bieden die optie aan op basis van 3 slaapkamers vanaf €1775,-. Elke extra slaapkamer is dan nog een additioneel bedrag van €200,- geloof ik. En in de badkamer is het sowieso niet van toepassing omdat daar een extra elektrische radiator geplaatst wordt die bediend kan worden.
Superuser2020 schreef:
27-03-2020 08:07
Klopt, (alhoewel dat in werkelijkheid heel erg meevalt)

Flow aanpassen op de verdeler moet je zien als een noodoplossing. Niet als een manier om de temperatuur eenvoudig aan te passen in een bepaalde kamer.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de meerprijs. Waar praten we over TO?
1660 EUR. We zijn overigens niet van plan om elke dag aan die knopjes te gaan draaien, het gaat er meer om dat we verwachten in de eerste paar jaren relatief weinig gebruik te maken van de zolder en sommige kamers.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou deze optie altijd nemen.

Zonder zoneregeling zit er alleen een thermostaat in de woonkamer (en soms ook boven op de overloop).
Stel dat de woonkamer aan de zonzijde zit, dan wordt je woonkamer lekker warm en stopt de warmtepomp. Met als gevolg dat de rest van je woning ook niet meer verwarmt wordt.
Dit lijkt niet zo erg, dit is namelijk ook het geval in de meeste woningen (met een cv ketel).
Maar een warmtepomp stookt met een hele lage watertemperatuur, met als gevolg dat het een eeuwigheid duurt voordat een vertrek een paar graden is opgewarmd.
Door met een zoneregeling te werken voorkom je dat bepaalde vertrekken te veel afkoelen en het is dus comfortverhogend.
Bovendien is het altijd handig dat je per vertrek de temperatuur kunt regelen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben al 16jaar een warmte pomp, en iedere ruimte kunnen we anders instellen. Gelukkig maar, want onze kinderen houden van andere temperaturen... Middelste zoon Heeft het graag koud....

We hebben ook een houtkachel voor die dagen in de herfst dat het kouder word... Het duurt ongeveer 3 dagen voor dat het huis dan weer op de juiste warmte is ingesteld.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 30-03-2020 05:02
Reden: Trollen
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kan ok nog even kijken naar een slimme thermostaat met zoneregelaar. Verschillende types kunnen goed omgaan met vloerverwarming. Honeywal en innig smartphone hebben beide opties. Vaak kan je die zelfs zelf achteraf installeren, voor sommige types moet je wel rekening houden met de bedrading naar de thermostaat
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Bij een warmtepomp is het juist belangrijk om de temperatuur niet te laten schommelen. Daarom heeft een slimme thermostaat ook geen enkele zin.
Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben ervoor gekozen niet voor deze optie te gaan, omdat toch meer een nice-to-have voor ons bleek dan echt een noodzaak. Gezien de forse prijs van de meerwerkopties moet er helaas ergens een grens getrokken worden ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven