Werk & Studie alle pijlers

Gekort op salaris na twee maanden ziektewet

25-03-2020 23:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik zit sinds halverwege januari in de ziektewet vanwege een nekhernia. Nu ben ik al sinds half februari aan het reïntegreren En zit nu op zo’n 16 uur per week. Normaal werk ik 38,75 uur. In januari en februari heb ik 100% uitbetaald gekregen maar vandaag kreeg ik maar 70 procent van de niet gewerkte uren.

In mijn arbeidsregelement staat dat men het eerste jaar in de ziektewet 100% uitbetaald en het jaar erop 70 %. Dit kunnen ze dan toch niet doen zonder enige waarschuwing?

Aanvullende informatie: ik werk in de logistiek , in de scheepvaart en er is geen cao.

Graag ontvang ik jullie ervaringen of kennis?
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf al gemaild met HR?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:31
Hoi,

Laten we zo zeggen dat onze hr collega niet heet professioneel is en er eigelijk totaal geen verstand van heeft. Ze is nooit bereikbaar via de telefoon.
Als ze niet bereikbaar is via de telefoon, waarom probeer je dan om haar te bellen?
Mailen is dan toch veel logischer?

Ga ook even na wie de salarisadministratie doet, want dat is waarschijnlijk niet dezelfde persoon.
Alle reacties Link kopieren
Mail en geef aan dat je het betaalde salaris gaat claimen met rente wanneer er geen goede uitleg komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:20
Hoi zarah,

Onze hr afdeling is dus niet aanwezig of bereikbaar door het Corona virus. Wel heb ik mijn manager aangesproken maar hij wist het ook niet precies. Ik maak me best zorgen want het scheelt echt Honderden euro’s.
Ik zou niet bellen, maar mailen. Dan heb je gelijk bewijs dat er contact over is geweest.
Ik zou nu zeker geen week gaan wachten, je mag best van je baas eisen dat hier zo spoedig mogelijk duidelijkheid over komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je niet gewoon gemaild hebt?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
26-03-2020 13:44
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je niet gewoon gemaild hebt?
Ik heb haar gemaild en geAppt maar tot op heden geen reactie.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels antwoord van hr met de mededeling dat ik het helaas met de 70% moet doen door economisch slechte tijden. Ik heb besloten om mijn rechtsbijstand in te gaan schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
27-03-2020 16:18
Inmiddels antwoord van hr met de mededeling dat ik het helaas met de 70% moet doen door economisch slechte tijden. Ik heb besloten om mijn rechtsbijstand in te gaan schakelen.
Heel goed! Het is jammer dat het niet goed gaat met het bedrijf, maar ze hadden dit wel van te voren kunnen bespreken, in plaats van gewoon minder salaris storten en jou er vervolgens zelf achteraan laten gaan. De manier waarop siert ze niet.
Ik zou ook niet meer op HR reageren, idd gelijk via rechtsbijstand.
Brunette25 schreef:
27-03-2020 16:18
Inmiddels antwoord van hr met de mededeling dat ik het helaas met de 70% moet doen door economisch slechte tijden. Ik heb besloten om mijn rechtsbijstand in te gaan schakelen.


Krijgen alle collega's 70%? Misschien nog goed om dat even uit te zoeken.
viva-amber schreef:
26-03-2020 10:46
Mail en geef aan dat je het betaalde salaris gaat claimen met rente wanneer er geen goede uitleg komt.

Dit!

Omdat Je natuurlijk niet de boel op de spits wil drijven.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-03-2020 16:49
Krijgen alle collega's 70%? Misschien nog goed om dat even uit te zoeken.
Dat is inderdaad een goeie, en check of collega's wel vooraf geïnformeerd waren
Panda1987 schreef:
27-03-2020 16:54
Dat is inderdaad een goeie, en check of collega's wel vooraf geïnformeerd waren
En check vooral ook waarom de baas dat afgelopen week niet ineens kon vertellen.

Dat het slecht gaat en ze iedereen minder betalen is 1 zaak.
Dat ze dan ook nog pretenderen van niks te weten en hun communicatie barslecht is is een andere zaak.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-03-2020 16:49
Krijgen alle collega's 70%? Misschien nog goed om dat even uit te zoeken.
Nee alleen ik omdat ik ziekteverlof heb..
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
27-03-2020 19:05
Nee alleen ik omdat ik ziekteverlof heb..
Bizar... Dus ze gaan besparen op een zieke, zonder vooraf in te lichten.
Meteen werk van maken! Ik heb alle respect voor bedrijven die moeten bezuinigen in deze tijd, maar niet op deze manier, dat is niet menselijk.
Brunette25 schreef:
27-03-2020 19:05
Nee alleen ik omdat ik ziekteverlof heb..


Dan zijn ze dus heel fout bezig. Goed dat je een jurist inschakelt!
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
27-03-2020 19:05
Nee alleen ik omdat ik ziekteverlof heb..
Dus HR besluit op eigen houtje (want baas weet van niets volgens eigen zeggen) het eigen arbeidsreglement te verbreken èn ook nog alleen in jouw situatie omdat je ziek bent? Hopelijk heb je dit zwart op wit in de vorm van een mail...

Denk dat bij die jurist van de rechtsbijstandsverzekering de kwijl uit de mond loopt... Wel zielig voor de baas als hij zogenaamd echt van niets weet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
27-03-2020 19:56
Dus HR besluit op eigen houtje (want baas weet van niets volgens eigen zeggen) het eigen arbeidsreglement te verbreken èn ook nog alleen in jouw situatie omdat je ziek bent? Hopelijk heb je dit zwart op wit in de vorm van een mail...

Denk dat bij die jurist van de rechtsbijstandsverzekering de kwijl uit de mond loopt... Wel zielig voor de baas als hij zogenaamd echt van niets weet.
Ja ik heb alles zwart op wit. De jurist wil de zaak aannemen. Wel ben ik bang dat mijn contract niet verlengd gaat worden in oktober door deze toestand. Ze verzinnen echt van alles om maar niet te hoeven betalen..
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
28-03-2020 01:41
Ja ik heb alles zwart op wit. De jurist wil de zaak aannemen. Wel ben ik bang dat mijn contract niet verlengd gaat worden in oktober door deze toestand. Ze verzinnen echt van alles om maar niet te hoeven betalen..
Dan was dat contract sowieso niet verlengd dus daar zou ik niet al te zwaar aan tillen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Brunette25 schreef:
28-03-2020 01:41
Wel ben ik bang dat mijn contract niet verlengd gaat worden in oktober door deze toestand.
.
Dat was bij zo’n werkgever toch al niet verlengd omdat je ziek bent (geweest). Je hebt niets te verliezen door nu achter je salaris aan te gaan. Succes.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
28-03-2020 03:27
Dan was dat contract sowieso niet verlengd dus daar zou ik niet al te zwaar aan tillen.
Dit inderdaad, als ze alleen op jouw salaris korten is het voor mij wel duidelijk dat ze je eruit willen werken. Daarom juist nu actie ondernemen, als je het maar laat gebeuren lig je er straks alsnog uit en dan kun je niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dat ze me er uit willen werken dat blijkt. Ik snap er echter niks van. De cijfers en omzet zijn enorm gestegen door mijn komst.. dit is overigens niet het eerste voorval met mijn werkgever maar de derde.

Er is mij een auto beloofd en deze kreeg ik ineens niet meer. Uiteindelijk is Darfoer gekomen en is de auto er alsnog gekomen.

Het andere voorval was dat ik zwart op wit heb een vast contact te krijgen na 7 maanden. Vier maanden terug kreeg ik ineens een brief dat ze mijn contract verlengen met 7 maanden omdat de eigenaren toch niet van het beleid af willen stappen om pas na 3 tijdelijke contracten vast te geven. Ik had in die tijd nog geen rechtsbijstand en heb me er uiteindelijk bij neergelegd..

Ik was al verder aan het kijken naar een nieuwe uitdaging maar toen kwam het Corona.

Ik vertrouw dit bedrijf voor geen meter meer en voel me er erg rot door.
Alle reacties Link kopieren
Als je op papier hebt dat je een vast contract zou krijgen dan zou ik dat ook meteen aankaarten bij rechtsbijstand.
Hoe dit bedrijf met jou omgaat is zacht gezegd niet netjes, ik hoop dat je de juiste hulp krijgt en dat ze elke cent gaan betalen
Brunette25 schreef:
28-03-2020 01:41
Ja ik heb alles zwart op wit. De jurist wil de zaak aannemen. Wel ben ik bang dat mijn contract niet verlengd gaat worden in oktober door deze toestand. Ze verzinnen echt van alles om maar niet te hoeven betalen..
Het lijkt mij uit wat je beschrijft dat ze je contract sowieso niet willen verlengen.

Maar het huidige contract hebben ze zelf getekend. Dat gaan ze dus tot de laatste dag betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven