Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:46
De eerste resultaten zijn wel wat meer bemoedigend dan dat. Er wordt op verschillende plekken mee geexperimenteerd en met goed resultaat.
Dit is maar een kleine groep mensen (26), en de vraag is natuurlijk ook of mensen anders ook beter waren geworden, maar dan láter, maar de resultaten zijn wel erg positief:


In een kleine patiëntenserie in een niet-gecontroleerd onderzoek in Frankrijk werden 26 opgenomen patiënten behandeld 4 dagen (range 1-10 dagen) na start van symptomen met hydroxychloroquine 3 dd 200 mg gedurende 10 dagen en vergeleken met 16 controles.
Met hydroxychloroquine was 70% van de patiënten PCR-negatief na 6 dagen, bij de controles was dat 12.5%.
https://swab.nl/nl/covid-19

Lees het artikel van het wetenschapsblog wat ik net postte. Dit onderzoek door Didier Raoult met die 26 proefpersonen is omstreden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:46
De eerste resultaten zijn wel wat meer bemoedigend dan dat. Er wordt op verschillende plekken mee geexperimenteerd en met goed resultaat.
Dit is maar een kleine groep mensen (26), en de vraag is natuurlijk ook of mensen anders ook beter waren geworden, maar dan láter, maar de resultaten zijn wel erg positief:


In een kleine patiëntenserie in een niet-gecontroleerd onderzoek in Frankrijk werden 26 opgenomen patiënten behandeld 4 dagen (range 1-10 dagen) na start van symptomen met hydroxychloroquine 3 dd 200 mg gedurende 10 dagen en vergeleken met 16 controles.
Met hydroxychloroquine was 70% van de patiënten PCR-negatief na 6 dagen, bij de controles was dat 12.5%.
https://swab.nl/nl/covid-19
Prachtig.
Wordt daarin nog iets gezegd over de bijwerkingen en risico's?
Daarvoor zal met een grotere groep getest moeten worden, wat nu ongetwijfeld gebeurt.
Prima.

Maar dan concluderen dat er in NL te laks hiermee wordt omgegaan is natuurlijk gewoon stemmingmakerij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-03-2020 11:49
Lees het artikel van het wetenschapsblog wat ik net postte. Dit onderzoek door Didier Raoult met die 26 proefpersonen is omstreden.
Ja ik zag het, zie de edit ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-03-2020 11:49
Prachtig.
Wordt daarin nog iets gezegd over de bijwerkingen en risico's?
Daarvoor zal met een grotere groep getest moeten worden, wat nu ongetwijfeld gebeurt.
Prima.

Maar dan concluderen dat er in NL te laks hiermee wordt omgegaan is natuurlijk gewoon stemmingmakerij.
To prove that, Raoult treated 26 patients at his institution with the derivative hydroxychloroquine, alone and in combination with the antibiotic (meaning antibacterial!) drug azithromycine. The study was not randomised, ethically approved only after it already began, and it was not really controlled: the 16 control patients were treated in different clinics.

After some adjustments (patients removed, data points guessed), a preprint was published simultaneously with a paper in a peer reviewed journal Raoult basically controls. Next, a lawyer with whom Rault partnered with pitched the miracle cure to Fox News, which is the TV channel US president Donald Trump watches all day to get all his information.

https://forbetterscience.com/2020/03/26 ... -covid-19/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-03-2020 11:49
Prachtig.
Wordt daarin nog iets gezegd over de bijwerkingen en risico's?
Daarvoor zal met een grotere groep getest moeten worden, wat nu ongetwijfeld gebeurt.
Prima.

Maar dan concluderen dat er in NL te laks hiermee wordt omgegaan is natuurlijk gewoon stemmingmakerij.
Wie zegt dat dan? Er wordt alleen gezegd dat Nederland misschien beter eerder kan beginnen met deze behandeling dan nu gebeurt, omdat hij in het eerste stadium lijkt te werken, en in het tweede stadium zijn daar minder aanwijzingen voor,
impala wijzigde dit bericht op 29-03-2020 11:52
1.31% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
er staat baby met corona virus overleden. niet dat de baby aan het corona virus is overleden. de baby kan overleden zijn doordat ie een auto ongeluk had, maar als ie corona had valt ie onder de corona doden.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:51
Wie zegt dat dan? Er wordt alleen gezegd dat Nederland misschien beter eerder kan beginnen met deze behandeling dan nu gebeurt, omdat hij in het eerste stadium lijkt te werken, en in het tweede stadium zijn daar minder aanwijzingen voor,
maar dan loop je ontzettend vooruit op de zaken als je zegt dat we misschien eerder zouden kunnen beginnen. Er is geen enkel bewijs dat dit op grote schaal gaat werken, er is wel heel veel bewijs over de bijwerkingen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws volgens het artikel:

https://www.trouw.nl/wetenschap/coronav ... ~b67ec2e8/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-03-2020 11:49
Lees het artikel van het wetenschapsblog wat ik net postte. Dit onderzoek door Didier Raoult met die 26 proefpersonen is omstreden.
Ah ik zie nu wat je bedoelt.
Maar er zijn wel meer positieve case reports dan alleen die van hem.
.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 11:53
maar dan loop je ontzettend vooruit op de zaken als je zegt dat we misschien eerder zouden kunnen beginnen. Er is geen enkel bewijs dat dit op grote schaal gaat werken, er is wel heel veel bewijs over de bijwerkingen
We gebruiken het spul al, dus de bijwerkingen worden op de koop toegenomen. Wat is er dan op tegen om het wat eerder toe te dienen, op een moment dat het meer effect lijkt te hebben?
.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 11:54
Goed nieuws volgens het artikel:

https://www.trouw.nl/wetenschap/coronav ... ~b67ec2e8/
Precies hierom hoop ik op een bevolkingsonderzoek waar in anti-stoffen gemeten gaan worden.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
29-03-2020 11:52
er staat baby met corona virus overleden. niet dat de baby aan het corona virus is overleden. de baby kan overleden zijn doordat ie een auto ongeluk had, maar als ie corona had valt ie onder de corona doden.
Dat begrijp ik, maar als je het oorspronkelijke nieuwsbericht leest dan ligt een auto ongeluk niet voor de hand (want dan zou men geen onderzoek gaan doen naar de exacte doodsoorzaak).
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:50
Ja ik zag het, zie de edit ;-)

Ik ben geen wetenschapper maar de hype rondom chloroquine en hydroxychloroquine klinkt nogal als frauduleuze wetenschap en het pushen van een niet goed onderzocht middel door gebruik te maken van paniek over een gezondheidscrisis.
Alsof we teruggaan naar de tijd van kwakzalvers die wondermiddelen tegen de pest verkochten op het marktplein.
Dat marktplein is nu te vinden op sociale media, en mensen trappen er weer in.
nounou
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:51
Wie zegt dat dan? Er wordt alleen gezegd dat Nederland misschien beter eerder kan beginnen met deze behandeling dan nu gebeurt, omdat hij in het eerste stadium lijkt te werken, en in het tweede stadium zijn daar minder aanwijzingen voor,
Maar dan kijk je toch veel te eenzijdig?
Jij lijkt echt alleen te kijken naar Corona, niet naar bijv bijwerkingen (las ik dat het zelfs tot coma en hartstilstand kan leiden?). Mss zijn de risico's in zo'n vroeg stadium nog wel groter dan die van Corona.
Ik weet dat niet en jij weet dat ook niet.

Opper het dan ook niet, maar laat het over aan de deskundigen die het mss ook nog niet weten, maar die zeker meer weten dan jij en ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:57
Dat begrijp ik, maar als je het oorspronkelijke nieuwsbericht leest dan ligt een auto ongeluk niet voor de hand (want dan zou men geen onderzoek gaan doen naar de exacte doodsoorzaak).
Maar al zou die baby zijn overleden aan Corona? Dat komt in het nieuws omdat het extreem zeldzaam is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-03-2020 11:57
Ik ben geen wetenschapper maar de hype rondom chloroquine en hydroxychloroquine klinkt nogal als frauduleuze wetenschap en het pushen van een niet goed onderzocht middel door gebruik te maken van paniek over een gezondheidscrisis.
Alsof we teruggaan naar de tijd van kwakzalvers die wondermiddelen tegen de pest verkochten op het marktplein.
Dat marktplein is nu te vinden op sociale media, en mensen trappen er weer in.
Nee die indruk heb ik niet. Ik denk dat het echt wel werkt. En dat er tegelijkertijd partijen zijn die daar op minder ethische wijze in proberen te springen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:54
Ah ik zie nu wat je bedoelt.
Maar er zijn wel meer positieve case reports dan alleen die van hem.

Dan moeten die maar eens zeer kritisch bekeken worden. Dit doet mij (een kritische leek) erg denken aan een opzetje, een scam.
Populisten wereldwijd pushen deze middelen. Waarom is dat?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-03-2020 12:03
2.28% gewijzigd
nounou
Eurus schreef:
29-03-2020 11:54
Goed nieuws volgens het artikel:

https://www.trouw.nl/wetenschap/coronav ... ~b67ec2e8/
Ik vraag het me af. Het probleem van te weinig ic-bedden blijft bestaan.
En als er zoveel mensen al besmet zijn geweest, zou je verwachten dat dat in Italië ook het geval was/is, maar daar loopt de teller nog steeds heel hard door.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-03-2020 11:59
Maar al zou die baby zijn overleden aan Corona? Dat komt in het nieuws omdat het extreem zeldzaam is.
Idd. Twee babies mogelijk, in de hele wereld. Eentje in Quatamala waar nauwelijks goede medische zorg is. Ten opzichte van heel veel besmettingen en hoeveel dode ouderen
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:56
We gebruiken het spul al, dus de bijwerkingen worden op de koop toegenomen. Wat is er dan op tegen om het wat eerder toe te dienen, op een moment dat het meer effect lijkt te hebben?
kom op Impala, je bent echt slimmer dan dit....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-03-2020 12:00
Dan moeten die maar eens zeer kritisch bekeken worden. Dit doet mij (een kritische leek) erg denken aan een opzetje, een scam.
Populisten wereldwijd pushen deze middelen. Waarom is dat?
Er is idd wel reden om heel erg kritisch te zijn, kritischer dan ik eerder was:
https://www.parool.nl/columns-opinie/de ... google.nl/
Techmagazine Wired achterhaalde dat het verhaal over chloroquine de wereld in is geholpen via een tweet van blockchain-investeerder James Todaro, waarna het werd opgepikt door Stratechery, een goed gelezen techblog. Toen ging het verhaal viraal: een van Todaro’s mede-auteurs sprak erover op Fox News, waarna Elon Musk erover twitterde. Maar inmiddels is het document waarin Todaro zijn claims uiteenzette, ontoegankelijk gemaakt door Google en stelt Stratechery dat het heeft meegedaan aan het verspreiden van misinformatie.
.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:57
Dat begrijp ik, maar als je het oorspronkelijke nieuwsbericht leest dan ligt een auto ongeluk niet voor de hand (want dan zou men geen onderzoek gaan doen naar de exacte doodsoorzaak).
Misschien moet je gewoon even geen nieuws kijken en hier lezen. Ik zie je vrij regelmatig topic(s) openen en hier posten en dan ben je weer even gerustgesteld tot het volgende nieuwsbericht of gerucht. Je maakt jezelf compleet gek.
Honey, you should see me in a crown
Interessante peiling naar de exitstrategie.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 12:10
Interessante peiling naar de exitstrategie.

Afbeelding
Ik mis nog wel een optie tussen de eerste en de tweede in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-03-2020 12:00
Dan moeten die maar eens zeer kritisch bekeken worden. Dit doet mij (een kritische leek) erg denken aan een opzetje, een scam.
Populisten wereldwijd pushen deze middelen. Waarom is dat?
wat het punt is, er zijn trials, wetenschappelijke verantwoorde, en minder verantwoorde. Op dit moment heeft geen van die trials een harde conclusie. Er is op dit moment
1. geen hard bewijs dat het midddel werkt tegen corona
2. geen hard bewijs dat het middel corona niet erger maakt

Je hebt niet alleen het probleem met de bijwerkingen want het is nogal zuur als je een heftige bijwerking krijgt als het middel voor de rest niet werkt. Dan heb je iemand gehandicapt/dood gemaakt om een ziekte te bestrijden die hij wellicht zelf overwonnen had. Maar je moet ook nog meenemen dat het middel ook contraproductief zou kunnen werken. Dat komt nu niet uit die trails, maar die trails zijn niet groot genoeg om dat te kunnen concluderen.

wat betreft de populisten: ik verwonder me enorm, in een wereld waarin mensen de wetenschap dusdanig wantrouwen dat ze denken dat vaccins mensen ziek maken en nergens voor nodig zijn, willen diezelfde mensen medicijnen met bewezen ernstige bijwerkingen inzetten voor een ziekte waar die niet bewezen voor werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven