Werk & Studie alle pijlers

Activiteiten leerling groep 1/2

29-03-2020 19:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop stage op de basisschool in de middenbouw. Aankomende week verzorg ik de noodopvang van een meisje uit groep 1/2. Dit is weer even wat anders dan de middenbouw en het gaat nu ook niet om een hele groep, maar om 1 leerling.

Nu ben ik dus op zoek naar activiteiten om te doen. Ik wil schrijfoefeningen, reken spelletjes en een beweegspelletje doen. Maar ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben, wat is altijd een succes?
Alle reacties Link kopieren
Ik mis voorlezen in je lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Waarom rekenen en schrijven?

Knutselen, voorlezen, poppenhoek, bouwhoek, buiten spelen, misschien zelfs skypen met een vriendinnetje of koekjes bakken

Wat zou er komende week op het programma staan in de klas? Misschien kan je daar inspiratie uithalen.

Wat hebben de ouders als advies gekregen om met de kinderen te doen of te oefenen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
29-03-2020 19:24
Ik mis voorlezen in je lijstje.
Dat klopt, die zit er ook tussen! Vergeten te vermelden.
Alle reacties Link kopieren
Liedjes zingen, ben je op een speelse manier met taal bezig. Schrijven en rekenen zou ik als stagiaire ook niet zo doen een op een. Als je nou de vaste leerkracht was is het anders.
Je hoeft toch niet de hele dag te vullen met leren voor zo’n kleintje? Ga gewoon lekker samen de planten water geven ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt zo jong en naíef TO, maar je kan gewoon lekker spelen met dat kind ipv moeilijke dingen zoals rekenen
Vraag het kind zelf waar ze zin in heeft.
Karl_Marx schreef:
29-03-2020 19:44
Je klinkt zo jong en naíef TO, maar je kan gewoon lekker spelen met dat kind ipv moeilijke dingen zoals rekenen
Gewoon tellen en meer-minder spelletjes doen is ook rekenen he. Maar die kun je prima integreren in spelactiviteiten, dat is waar.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
29-03-2020 19:46
Gewoon tellen en meer-minder spelletjes doen is ook rekenen he. Maar die kun je prima integreren in spelactiviteiten, dat is waar.
Daarom, zoek een leuk prentenboek met bijvoorbeeld dat als thema . Of over lente, boodschappen doen etc.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt mijn punt niet goed over. Ik ga echt niet de hele dag een rekenles geven. Ik bedoel daar mee dat we dan gaan dobbelen of mens erger je nieten. En met schrijven bedoel ik figuurtjes tekenen.

Natuurlijk gaan we er een leuke dag van maken. Ik zoek gewoon wat leuke ideetjes die ik kan voorstellen om te doen.
kikix wijzigde dit bericht op 29-03-2020 19:56
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier zat tussen het thuiswerk een opdracht die zoon (4) heel leuk vond: plaatjes zoeken van woorden die beginnen met de letter van de week (was hier de ‘m’) in folders en tijdschriften en die op een blad plakken. Is hij een flinke tijd druk mee geweest.

Daarna: voorwerpen zoeken in huis die beginnen met die letter. Ook een hit.
Alle reacties Link kopieren
Een paasei versieren met schrijfpatronen in wasco en daarna met ecoline beschilderen.
In het speellokaal een parcours uitzetten en met een lepel en een paasei erop het parcours af laten leggen.
Een half kralenplank patroon laten spiegelen.
Bloemen vouwen en knutselen.
Rekenspellen van met sprongen vooruit.
www.jufanke.nl
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
29-03-2020 19:46
Gewoon tellen en meer-minder spelletjes doen is ook rekenen he. Maar die kun je prima integreren in spelactiviteiten, dat is waar.
Dit was precies de bedoeling :)
Alle reacties Link kopieren
Kikix schreef:
29-03-2020 19:50
Volgens mij komt mijn punt niet goed over. Ik ga echt niet de hele dag een rekenles geven. Ik bedoel daar mee dat we dan gaan dobbelen of mens erger je nieten. En met schrijfen bedoel ik figuurtjes tekenen.

Natuurlijk gaan we er een leuke dag van maken. Ik zoek gewoon wat leuke ideetjes die ik kan voorstellen om te doen.
taaltest al gehaald?
-Nienke- schreef:
29-03-2020 19:51
Hier zat tussen het thuiswerk een opdracht die zoon (4) heel leuk vond: plaatjes zoeken van woorden die beginnen met de letter van de week (was hier de ‘m’) in folders en tijdschriften en die op een blad plakken. Is hij een flinke tijd druk mee geweest.

Daarna: voorwerpen zoeken in huis die beginnen met die letter. Ook een hit.
Wat lief dat hij het zo serieus nam. Klinkt erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelen,
Een smartgame uitleggen en laten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Iets knutselen voor Pasen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Nienke en Gatinmijndok, dit is wat ik zoek. :)
Lekker klooien in de zandbak.
Moet het trouwens op school plaatsvinden? Lijkt me ook een hel zeg, de hele dag in je eentje met de juf in zo'n groot klaslokaal.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
29-03-2020 19:55
Moet het trouwens op school plaatsvinden? Lijkt me ook een hel zeg, de hele dag in je eentje met de juf in zo'n groot klaslokaal.
Verstoppertje in de hele school! Groot succes hier.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
29-03-2020 19:53
taaltest al gehaald?
Jazeker! Bedankt voor het aanwijzen. Dat is misgegaan door het veranderen van de zin.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben van school voor kleuter (groep 1) allerlei werkjes en taakjes gehad. Kleuter vond dit de leukste:

Letterspeurtocht
Je schrijft op een memoblaadje 1 letter en dan zo het hele alphabet. Die hang je dan door het lokaal verspreid (of meerdere lokalen) en je maakt een blad met alle letters er op. De kleuter gaat zoeken en streept alle gevonden letters af. Daar is kleuter zo een half uur zoet mee geweest.

Rollenspel:
Laat de kleuter wat bedenken (winkel, dokter, huizenhoek) en speel mee in het rollenspel

Zoek 10 voorwerpen/plaatjes met een bepaalde letter, bijv de t (vraag even na welke letters ze al hebben gehad)

Rijmwoorden bedenken

Lentetekening maken

Kleurplaat inkleuren, in stukken laten knippen en puzzelen maar

Een kaartje maken voor iemand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven