Dochter van 14 maanden slaapt slecht

30-03-2020 06:06 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik kan me voorstellen dat dit niet bepaald een nieuw topic is, maar hier mijn vraag;
Mijn dochter van 14 maanden wordt nog steeds 3 tot 4 x wakker 's nachts. En tot nu toe kon ik dat nog steeds redelijk handelen omdat er ook periodes tussen zaten waarin ze wel de nacht doortrok.
Echter nu ben ik zwanger van de tweede, moe, hormonaal, en het idee dat ik er straks 2 heb die NOG STEEDS niet slapen stuurt me regelrecht in een paniekaanval.
Ik heb op dit moment totaal geen geduld voor mijn dochter en merk dat ik haar echt op een hardhandige manier aanpak om weer te gaan liggen en slapen. Vervolgens slaap ik zelf weer niet vanwege mijn schuldgevoel.
(ze slaapt 1,5 uur 's middags, en gaat om 20:00 naar bed zonder problemen met inslapen, wordt om 7:00 wakker, dus het is ook niet zo alsof er geen regelmaat in zit....)
Ik ben op.......... Tips?

Lievermama
Alle reacties Link kopieren
Je dochter laten opnemen in een pleeggezin als je niet het geduld hebt om voor haar te zorgen.

Als je nu al te hardhandig bent wil ik niet weten hoe je met haar omgaat als de baby er is en je nog vaker je bed uit moet of wat er met de baby gebeurd als die een huilbaby blijkt te zijn.

Baby's zijn kwetsbaar. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als je dan ook je geduld verliest.

Klinkt keihard. Is het ook maar een kind van 14 maanden hardhandig aanpakken kan echt niet. Ook niet als jij je daarna schuldig voelt. Daar heeft je kind namelijk niet zoveel aan.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 30-03-2020 06:51
19.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vraagt ze op zo'n moment? Aai over haar bol, speen terug, krijgt ze nog een fles, wil ze evt. zelfs echt spelen? En in hoeverre moeten jullie haar 's avonds helpen om in slaap te vallen?
Alle reacties Link kopieren
Lariba het maakt niet uit wat dochter nodig heeft. Of het nou en aai over haal bol is, een speen of een fles. To is niet bereid om ook maar 1 van de 3 te geven.

Ze wil slapen. Dus moet dichter ook slapen en als dochter dat niet doet wordt ze dus hardhandig.

Daar kan je allerlei excuses voor verzinnen maar het kan gewoon niet.

Als iemand hier zou typen ik was bij de buurvrouw en ik zag dat ze haar kind hardhandig in bed duwde dan was het bel veilig thuis niet van de lucht.

Maar als een moeder zelf bekent haar kind te mishandelen dan wordt het goedgepraat.

Mensen moeten eens nadenken voorze zwanger worden. Als je 1 kind niet aankan is het geen goed idee om zwanger te worden van nummer 2.
Alle reacties Link kopieren
Lariba het maakt niet uit wat dochter nodig heeft. Of het nou en aai over haal bol is, een speen of een fles. To is niet bereid om ook maar 1 van de 3 te geven.

Ze wil slapen. Dus moet dichter ook slapen en als dochter dat niet doet wordt ze dus hardhandig.

Daar kan je allerlei excuses voor verzinnen maar het kan gewoon niet.

Als iemand hier zou typen ik was bij de buurvrouw en ik zag dat ze haar kind hardhandig in bed duwde dan was het bel veilig thuis niet van de lucht.

Maar als een moeder zelf bekent haar kind te mishandelen dan wordt het goedgepraat.

Mensen moeten eens nadenken voorze zwanger worden. Als je 1 kind niet aankan is het geen goed idee om zwanger te worden van nummer 2.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Sugarmiss, ga je lekker?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie TO geen excuses verzinnen en ze heeft zelf ook prima door dat het zo niet kan. Daarom vraagt ze hier om tips.
Denk je dat je haar of haar dochter helpt door haar meteen zo af te fikken?
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal dat jonge kinderen een paar keer per nacht wakker worden. Misschien helpt het om je dat te realiseren.
Wat doet ze als ze wakker is? Gaat ze huilen? Wil ze fles/borst? Wil ze even weten dat je er bent? Zet eventueel een thermoskan met heet water klaar zodat je makkelijk een fles kunt maken.

En praat er eens over met je man. Als je het op enig moment niet aankunt, moet hij het van je overnemen. Dat is ook voor straks, met 2 kleintjes, heel belangrijk. Paniek is niet nodig, maar het is wel goed om je te realiseren dat je straks met 2 kleintjes doorlopend heel moe zult zijn en dat het heel druk is. Maar het lukt je wel. Gewoon accepteren dat je moe bent, dat is dan maar zo. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Het hoeft allemaal niet perfect.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is pas net weer door gaan slapen na een aantal maanden 's nachts veel wakker zijn. Ze is ook 14 maanden. Er gebeurde in die tijd veel, ze ging lopen, begon woordjes te zeggen en reageerde meer op ons. Bij ons werkte vooral warme melk geven en als ze last van tandjes had Nuby kamille tabletten. Hier werkte het trouwens echt niet om haar in bed te troosten, ze moest er uit en even rondlopen in huis en melk drinken. Verder werkte het liedje van de babyfoon. Man en ik wisselde het af, zodat ieder er 'maar' 1 of 2 keer uit hoefde. Al was het wel echt zwaar, voor ons zwaarder dan de eerste paar maanden. Succes! Het is niet makkelijk, maar wel een fase! Uiteindelijk is het het belangrijkst dat iedereen goed slaapt, misschien werkt het om tijdelijk jullie dochter op jullie kamer te houden.
anoniem_330723 wijzigde dit bericht op 30-03-2020 07:58
4.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waar is je partner is dit verhaal?

Ik ben ook zwanger van de 2e en zoon van bijna 2 kan ook nog wel eens spoken.
Meestal ga ik naar hem toe maar als ik het niet voor elkaar krijg en merk dat ik ongeduldig wordt, gaat man naar hem toe.

Eerst de dingen uitsluiten als volle luier/te warm of koud/ behoefte aan fles of aan jou?
Vannacht heeft zoon hier ook na een tijd een beker warme melk op en is toen bij man in de armen in slaap gevallen en zo in bed gelegd.

Ideaal, nee, liefst willen we dat hij zelf in slaapt maar dit is blijkbaar dan even nodig.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-03-2020 06:58
Lariba het maakt niet uit wat dochter nodig heeft. Of het nou en aai over haal bol is, een speen of een fles. To is niet bereid om ook maar 1 van de 3 te geven.

Ze wil slapen. Dus moet dichter ook slapen en als dochter dat niet doet wordt ze dus hardhandig.

Daar kan je allerlei excuses voor verzinnen maar het kan gewoon niet.

Als iemand hier zou typen ik was bij de buurvrouw en ik zag dat ze haar kind hardhandig in bed duwde dan was het bel veilig thuis niet van de lucht.

Maar als een moeder zelf bekent haar kind te mishandelen dan wordt het goedgepraat.

Mensen moeten eens nadenken voorze zwanger worden. Als je 1 kind niet aankan is het geen goed idee om zwanger te worden van nummer 2.
Mishandeling? Stel je niet aan zeg.

To, je zal een zware tijd tegemoet gaan, kinderen slapen nou eenmaal niet op commando, en ik werd ook agressief van slaapgebrek. Voor mij 1 van de redenen om nooit meer een baby te krijgen.
lievermama schreef:
30-03-2020 06:06
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit niet bepaald een nieuw topic is, maar hier mijn vraag;
Mijn dochter van 14 maanden wordt nog steeds 3 tot 4 x wakker 's nachts. En tot nu toe kon ik dat nog steeds redelijk handelen omdat er ook periodes tussen zaten waarin ze wel de nacht doortrok.
Echter nu ben ik zwanger van de tweede, moe, hormonaal, en het idee dat ik er straks 2 heb die NOG STEEDS niet slapen stuurt me regelrecht in een paniekaanval.
Ik heb op dit moment totaal geen geduld voor mijn dochter en merk dat ik haar echt op een hardhandige manier aanpak om weer te gaan liggen en slapen. Vervolgens slaap ik zelf weer niet vanwege mijn schuldgevoel.
[...]
Wat een vervelende reacties allemaal.

Ooit hier op Viva terechtgekomen met een soortgelijke vraag. Uit frustratie heb ik een keer mijn pols gekneusd omdat ik uit frustratie op een vreemde manier op de kast sloeg nadat dochterlief na een nachtelijke wandeling van een uur...

De tip die ik hier tussen alle bagger las was echt goud. Wij dachten dat we allebei niet meer sliepen en werden ook helemaal gek. We zijn vervolgens met een timer aan de slag gegaan en dat gaf ons enorm veel rust. Iedere keer als we haar in slaap susten zetten we de timer aan om te kijken hoe lang ze bleef slapen. En spraken af haar een bepaalde tijd te laten huilen. Bleek er vrij snel gewoon 4 of 5 uur tussen te zitten en helemaal niet de 10 minuten die in ons hoofd zat en waar we gek van werden. Het gaf ons meer controle. En met de controle kwam de rust. En met de rust ging onze dochter vanzelf meer slapen.

Die rust was waarschijnlijk wat onze dochter zocht en wat wij niet bezaten. Nu ben jij diegene die de rust niet bezit waardoor het steeds erger wordt. Zoek dus naar een manier om het voor jezelf te controleren. Dat kan met een timer. Of met een lijstje. Je zult zien dat dat soort kleine stapjes je het gevoel van controle geven en met het gevoel van controle komt ook de rust terug. En de rust is daar waar het nu ontbreekt.

Waar is trouwens de partner? Het is handig als hij meedoet in dat schema en ritme van controle.
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 30-03-2020 08:10
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je erbij neerleggen, meer kan je helaas niet doen. Dochter sliep hier pas met 2,5 jaar door, ik stond er van te kijken hoe lang ik door kon op zo’n slechte nachten....

Ik was alleen niet zwanger, ze is de jongste ...
Alle reacties Link kopieren
neem dochter bij je in bed en slaap samen
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, alleen is mijn zoontje 15 maanden en slaapt hij al vanaf het begin heel slecht. Bij hem heeft het te maken met een associatie met de borst, heeft jouw dochter misschien ook een slaapassociatie?

Wij zitten nu voor ongeveer de 3e keer in de fase dat we hem van die associatie af proberen te krijgen. Elke keer ging het daarna heel even ietsje beter (met maar 2 keer wakker snachts) en daarna kwam er weer een terugval.

Hoe wij het aanpakken is dat we de slaapgids van snuggles en dreams hanteren, in een iets aangepaste versie. Dat houdt in dat we z'n slaapritueel doen en hem dan wakker in bed leggen. Vervolgens max 3 min laten huilen, weer teruggaan en troosten en wegleggen. Dan weer max 5 min laten huilen en op die manier verder. Volgens haar schema moet het laten huilen daarna nognmeer oplopen, maar ik vind die 5 min al vreselijk lang ;).

Ik moet wel zeggen dat deze manier tot nu toe de enige is die bij hem enigszins werkt. We zijn nu vrijdagavond weer opnieuw begonnen, en hij maakt nu snachts in ieder geval 1 shift van 3 of 4 uur, waarbij het daarna niet heel lang meer meer duurt om hem in slaap te krijgen.

Wie weet heb je er iets aan, sterkte! Ik weet hoe slopend het is om al zolang slecht te slapen.
beetjegek schreef:
30-03-2020 08:02
Mishandeling? Stel je niet aan zeg.

To, je zal een zware tijd tegemoet gaan, kinderen slapen nou eenmaal niet op commando, en ik werd ook agressief van slaapgebrek. Voor mij 1 van de redenen om nooit meer een baby te krijgen.
Niet op commando, maar er is zeker wel wat aan te doen. Het bizarre is alleen dat veel ouders zich in een negatieve spiraal gaan bevinden en geen controle hebben op de situatie. Juist controle (of het gevoel van controle) zorgt ervoor dat het kind rustiger wordt. Als jij onrustig bent is dat kind ook onrustig.

Jammer dat dat je ervan weerhouden heeft om nog meer kinderen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
To mijn dochter van 3,5 heeft net een jaar achter de rug van heel veel wakker worden s nachts en wilde dan dat wij bij haar bleven. In eerste instantie dacht ik dat het tijdelijk was dus mocht ze bij ons in bed maar het hield aan, toen camping bedje naast mijn bed gezet werd ze wakker ging ze daarin sliep ze snel verder en wij ook. Soms na een beker warme melk maar vaak was dat niet nodig. Een maand voordat de baby kwam was het nog niet doorslapen dus toen hebben we het omgedraaid ze kreeg een mooi nieuw bed. Huisjes bed en ik had al steeds gezegd als je bed er is slaap je niet meer in het camping bedje. Samen camping bedje opgeruimd maar s nachts bleek t toch moeilijk voor haar. Dus is mijn vriend bij haar gaan liggen op een matras als ze wakker werd en sliep hij daar zodat zij wel in eigen bed bleef. Werkte goed. Nu is de baby er en ze slaapt gewoon weer door.

Misschien kan jou partner ook daar gaan liggen op een matras en dat s nachts opvangen? Kun jij slapen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-03-2020 08:09
Niet op commando, maar er is zeker wel wat aan te doen. Het bizarre is alleen dat veel ouders zich in een negatieve spiraal gaan bevinden en geen controle hebben op de situatie. Juist controle (of het gevoel van controle) zorgt ervoor dat het kind rustiger wordt. Als jij onrustig bent is dat kind ook onrustig.

Jammer dat dat je ervan weerhouden heeft om nog meer kinderen te krijgen.
Ik heb er twee hoor, meer als zat. Mijn eerste was een slechte slaper en nr twee sliep ook pas met twee jaar door ofzo, en dan waren ze ook nog om half 6/6 uur wakker. Nou nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-03-2020 08:07
neem dochter bij je in bed en slaap samen
Het idee daarvan is leuk maar onze dochter begon aan m’n haar te trekken want ze vond het veel te gezellig samen :-) Na 3 kwartier opgegeven want ze begon ook te brabbelen. Waarschijnlijk als ze ouder dan 14 maanden was geweest zou het beter werken.

TO, wat ik nog vergeten te zeggen was is dat onze dochter echt haar energie kwijt moest. Of buiten of door de gangen met een loopkarretje. Sowieso elke dag naar buiten werkte hier iets. Misschien kan ze overdag niet goed haar energie kwijt?
lilalinda schreef:
30-03-2020 08:07
neem dochter bij je in bed en slaap samen
Wij hebben dit juist niet gedaan. Je kan ook prima zonder dat in bed slapen. Zolang het kind de rust voelt wanneer het huilt zal het eerder gaan slapen. Bovendien wil je niet zo'n kind dat als het 2 of 3 is nog steeds bij je in bed slaapt. Papa en mama hebben ook een leven.
Alle reacties Link kopieren
Slaapt ze niet gewoon te weinig? Slaapgebrek kan ook onrustig slapen veroorzaken. 1,5 uur overdag en dan van 20.00 tot 7.00 uur vind ik echt weinig voor zo’n kleintje.

Mijn zoontje is 19 maanden en slaapt 2,5/3 uur overdag (soms in één slaapje, soms verdeeld over twee), en gaat tussen 18 en 19.00 naar bed en slaapt dan tot minimaal 7.00 uur.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-03-2020 08:12
Wij hebben dit juist niet gedaan. Je kan ook prima zonder dat in bed slapen. Zolang het kind de rust voelt wanneer het huilt zal het eerder gaan slapen. Bovendien wil je niet zo'n kind dat als het 2 of 3 is nog steeds bij je in bed slaapt. Papa en mama hebben ook een leven.
bij ons werkte het uitstekend
slapen is heilig. En in het eigen bed kwam vanzelf goed
beetjegek schreef:
30-03-2020 08:12
Ik heb er twee hoor, meer als zat. Mijn eerste was een slechte slaper en nr twee sliep ook pas met twee jaar door ofzo, en dan waren ze ook nog om half 6/6 uur wakker. Nou nooit meer.
Wij hebben onze kinderen met het zelf leren kruipen en lopen heel snel geleerd naar de digitale wekker te kijken. Als de cijfers er zo uitzien mag je papa en mama wakker maken.

Wij zijn erg gesteld op onze slaap. En ons eigen leven. Je kunt echt veel meer om die grenzen samen te bewaken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-03-2020 08:14
bij ons werkte het uitstekend
slapen is heilig. En in het eigen bed kwam vanzelf goed
Bij mijn broertje niet, die lag op zijn 16e nog bij mijn moeder in bed. En dat is geen geintje.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-03-2020 08:15
Wij hebben onze kinderen met het zelf leren kruipen en lopen heel snel geleerd naar de digitale wekker te kijken. Als de cijfers er zo uitzien mag je papa en mama wakker maken.
daar heb ik zelf zulke jeugd"trauma's" van dat ik dat mijn kinderen nooit aangedaan heb
Wat vond ik dat vreselijk als kind

Maar mijn opvoeding zal vast totaal verschillen dan die van jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven