Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Transferunie lijkt stapje dichterbij

30-03-2020 13:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Volkskrant: "Hoekstra heeft kwaad bloed gezet met zijn verzoek aan de Europese Commissie een onderzoek in te stellen naar de vraag waarom sommige landen hun economieën niet hebben hervormd toen de afgelopen jaren de zon scheen. Nederland heeft dat vanaf 2012 namelijk wel gedaan. Omdat Nederlandse kabinetten impopulaire maatregelen hebben genomen die kiezers in de portemonnee raakten, zoals het verhogen van de pensioenleeftijd en de btw en het versoberen van de hypotheekrenteaftrek, is Nederland nu in staat op eigen kracht de coronacrisis te bestrijden. De Nederlandse overheid heeft met dank aan de eerder getoonde begrotingsdiscipline 90 miljard euro in kas om de economie te stutten nu die dreigt te bezwijken onder de virusplaag.

Italië heeft dat allemaal niet gedaan. Dat land wil nu financiële hulp van onder andere Nederland omdat het geen geld heeft om zijn eigen coronaprobleem op te lossen. Nu Rutte en Hoekstra daar om bovengenoemde redenen aarzelingen bij hebben, krijgen zij het verwijt asociaal en egoïstisch te zijn. Want eurolanden moeten elkaar in tijden van crisis toch te hulp schieten? In deze tijd mogen nationalistische overwegingen toch niet de doorslag geven?"

Hierbij het volledige artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~baba7c03/

Ik hoop echt niet dat er daadwerkelijk een transferunie gaat komen. Sowieso vind ik dat Zuid-Europese landen veel te makkelijk hun handje ophouden, en eerst eens wat meer eigen verantwoordelijkheid moeten gaan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Italië is de derde economie van Europa. Als deze in elkaar dondert zijn wij in Nederland nóg slechter af dan dat er geldt wordt overgemaakt. Die transfers zijn puur eigenbelang.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
In Nl werd voor de crisis regelmatig gezeurd dat er te veel was bezuinigd.
Zo een crisis zie niet aankomen. Je bent geen Europa om elkaar in de kou te laten staan. Duitsland biedt ons ook IC bedden aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Italie kan totaal niet met geld omgaan en hebben hun zaken al jaren niet op orde. Ondanks hulp. Blijkbaar willen ze nog meer geld.

Eerst de zaken in eigen land op orde stellen. Daarna kunnen eventueel andere landen geholpen worden.
Hier de link naar een stuk van Geert Mak. Dat was een groot aanhanger van de Europese unie en die is.de laatste jaren steeds kritischer. De argumenten gaan wat verder dan " elkaar niet laten vallen "

Er zijn wel degelijk zorgen over de EU, ook veel economen zijn kritisch.

Zoals de titel van het stuk luidt, " na de ramp heeft Europa wonderen nodig.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/na ... g-a3995163
Alle reacties Link kopieren
Ze houden niet meer van Nederland? Jammer dan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
30-03-2020 14:58
Hier de link naar een stuk van Geert Mak. Dat was een groot aanhanger van de Europese unie en die is.de laatste jaren steeds kritischer. De argumenten gaan wat verder dan " elkaar niet laten vallen "

Er zijn wel degelijk zorgen over de EU, ook veel economen zijn kritisch.

Zoals de titel van het stuk luidt, " na de ramp heeft Europa wonderen nodig.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/na ... g-a3995163
Waar is Geert kritisch op de EU? Ik lees vooral quotes van anderen die dat zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-03-2020 14:50
In Nl werd voor de crisis regelmatig gezeurd dat er te veel was bezuinigd.
Zo een crisis zie niet aankomen. Je bent geen Europa om elkaar in de kou te laten staan. Duitsland biedt ons ook IC bedden aan.
We Willen ze niet in de kou laten staan. Ze kunnen vanuit Europa 240 miljard krijgen. Wel onder bepaalde voorwaarden. Maar Rutte en co willen geen Eurobonds. En terecht. Lubag legde het zondag goed uit.
Ik woon in Spanje. De Spaanse regering heeft hier de afgelopen wel hervormingen doorgevoerd, net als de Catalaanse overheid (deel waar ik woon) dat geprobeerd heeft. Zo zijn de belastingen wat omhoog gegaan hier, de werkloosheidsuitkering verlaagd, de subsidies naar openbare instellingen verlaagd, etc. Mensen kunnen minder makkelijk geld lenen, eugendomsbelasting werd ook hoger. Het is in elk deel van Spanje wel anders, want elke autonomie is anders hier. Daarin is Nederland echt niet het enige land hoor, wat de pers ook zegt is niet altijd juist.

Toch zijn er nog veel dingen die de staat veel geld kosten. Zoals de zorg. In Spanje zijn de bruto lonen lager dan in andere landen. Er wordt ook minder afgehouden (afhankelijk van de Loo categorie waarin je valt kan dit 15, 20, 25 of 30 procent of hoger liggen). Van dit afgehouden deel gaat een deel naar de Seguridad Social, de zorg van de staat dus. Hiermee worden de Spaanse staatsdokters en staatsziekenhuizen betaald. Naar deze dokters en ziekenhuizen kan je gratis heen.

Dit is iets dat indertijd nog door dictator Franco werd opgericht en waar 80 procent van de Spanjaarden gebruik van maken. Met het gemiddelde loon van de gemiddelde Spanjaard is het ook niet te doen om een privé verzekering te betalen. Ik doe het wel maar dat kost 80eur per persoon per maand met hospitalisatie inbegrepen.

Maar als je dus een operatie in het ziekenhuis nodig hebt of je gaat naar de huisarts is dat in principe gratis. Er wordt wel een deel van je loon gebruikt om de zorg te betalen maar dat is echt niet voldoende wetende dat de lonen en de belastingen hier een stuk lager liggen.

Ik hoop echt dat de staat er over nadenkt om de zorg te privatiseren of om het systeem van België toe te passen. Een Belgische vriendin heeft dat eens uitgelegd en dat lijkt me wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijke uitleg @Gordi. Het Spaanse volk heeft het afgelopen decennium al veel moeten doorstaan met de crisis. Dit zal weer gaan gebeuren en erger worden. Geldt voor heel Europa.
Ik vraag me wel af of Eurobonds zo'n goed idee is.
Natuurlijk zijn eurobonds geen goed idee. Ja, voor landen als Italië, maar niet voor Nederland, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en ik vergeet er vast nog een paar.
Quaintrelle schreef:
30-03-2020 18:24
Waar is Geert kritisch op de EU? Ik lees vooral quotes van anderen die dat zijn.

Geert is historicus en duidt vooral, net zoals in zijn boeken. Maar waar er eerst alleen positieve zaken werden gequote, quote hij nu ook kritische geluiden.

Zijn boek " in Europa " was een grote lofzang op Europa en het belang ervan. Ik heb al vaker interviews met hem gelezen waarin hij toch wel bezorgd is over bepaalde zaken.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
09-04-2020 12:00
Natuurlijk zijn eurobonds geen goed idee. Ja, voor landen als Italië, maar niet voor Nederland, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en ik vergeet er vast nog een paar.
Maar even advocaat van de duivel. Is het ook niet zo dat wij als Nederland best wel profiteren van het feit dat zuidelijke landen in de EU zitten? Hierdoor is handelen makkelijker en verdienen we meer geld. Deze landen nu geen Eurobonds geven maakt de situatie onhoudbaar en daardoor stort onze economie ook verder in?
Verder : wij zijn ook een belastingparadijs.

En nee. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik pro eurobonds ben. Maar ik probeer het van meerdere kanten te belichten.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
09-04-2020 12:13
Geert is historicus en duidt vooral, net zoals in zijn boeken. Maar waar er eerst alleen positieve zaken werden gequote, quote hij nu ook kritische geluiden.

Zijn boek " in Europa " was een grote lofzang op Europa en het belang ervan. Ik heb al vaker interviews met hem gelezen waarin hij toch wel bezorgd is over bepaalde zaken.
Ik vond in Europa niet per se een lofzang. Wel erg goed uitgelegd waarom er een EU moest komen. Hij heeft daar altijd kanttekeningen bij gehad, omdat we ons geen Europeaan voelen maar Nederlander/Belg etc.

Zijn docu op tv kort geleden was ook op momenten kritisch. Ik hou wel van die man.

Verder ben ik het eens met oudebaas. We zijn net zo goed afhankelijk van Italië.
...
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-04-2020 12:18
Maar even advocaat van de duivel. Is het ook niet zo dat wij als Nederland best wel profiteren van het feit dat zuidelijke landen in de EU zitten? Hierdoor is handelen makkelijker en verdienen we meer geld. Deze landen nu geen Eurobonds geven maakt de situatie onhoudbaar en daardoor stort onze economie ook verder in?
Verder : wij zijn ook een belastingparadijs.

En nee. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik pro eurobonds ben. Maar ik probeer het van meerdere kanten te belichten.
Sterker nog Nederland krijgt veel kritiek omdat wij zo een belastingparadijs zijn. Zoveel brievenbus firma's waar niemand werkt alleen om belasting te ontduiken.
...
Quaintrelle schreef:
09-04-2020 12:19
Ik vond in Europa niet per se een lofzang. Wel erg goed uitgelegd waarom er een EU moest komen. Hij heeft daar altijd kanttekeningen bij gehad, omdat we ons geen Europeaan voelen maar Nederlander/Belg etc.

Zijn docu op tv kort geleden was ook op momenten kritisch. Ik hou wel van die man.

Verder ben ik het eens met oudebaas. We zijn net zo goed afhankelijk van Italië.

Dat Geert in " in Europa " uitlegde waarom er een EU moest komen, vind ik als eurosceptische lezer dan weer een te positief beeld wat hij schetste. De verschillen gaan denk ik dieper dan nationalistische gevoelens. Met plezier gelezen, zoals alles van hem eigenlijk, maar ik vond het een lofzang met weinig oog voor de andere aspecten die meespelen.

Dat is al een aardige tijd anders en hij heeft ook oog voor de - naar mijn mening - wat minder positieve kanten van het verhaal. Ik zie gerust het punt van één Europa, maar hoe men dat invult daar ben ik op veel punten kritisch op.

Dat we nu weer in deze situatie zitten met Italië is ook weer een gevolg dat heel Europa uit eilandjes bestaat waarin sommige landen een onevenredige invloed hebben.

Dat er weinig binding is met Europa bij veel mensen is heeft veel oorzaken. Dit gaat zowel bij de Italiaanse bevolking als de Nederlandse niet beter worden nu, ongeacht de afloop. Dit is maar een oorzaak van vele.
Alle reacties Link kopieren
ons hele economische systeem draait om en drijft op rente, en was eigenlijk al niet meer houdbaar.

dus ergens denk ik, laat de boel maar klappen en begin opnieuw met een totaal ander systeem.
maar hoe, en wat, want we zitten er muurvast in.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven