Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

26-03-2020 15:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar ervaringen van ex-rokers en mede-stoppers. Ik ben 5 dagen onderweg met de champixtabletten om (eindelijk) na veel te veel jaren gerookt te hebben, te stoppen met roken. Momenteel rook ik nog wel, ongeveer 7 sigaretten op een dag i.p.v. de gebruikelijke 15+ 😔. Mijn stopdatum staat gepland op aankomende 31 maart.

Ik heb in het verleden al een paar stoppogingen gehad, die allemaal faalde. Het moeilijkste is voor mij het niet-roken bij sociale gelegenheden. De coronacrisis in ons land heeft voor mij persoonlijk als enige voordeel dat deze sociale gelegenheden on hold staan en dat ik daardoor (hoop ik) minder snel in de verleiding kom om te roken.

Ik hoop dat er hier een aantal medeforummers zijn die ervaringen willen uitwisselen en dat we elkaar kunnen steunen!

Groetjes, Lisa
Alle reacties Link kopieren
Ik had drie dingen nodig om te stoppen:

1. een afspraak met mezelf dat ik voor mn 30e gestopt moest zijn
2. het boek van allen carr
3. acupunctuur

Ben uiteindelijk 2 weken voor mn 30e verjaardag gestopt. Ik vind het nog steeds een bevrijding en ben nog elke dag blij dat ik niet meer rook. Ben inmiddels bijna 2 jaar gestopt. Ik ben wel wat kilo's aangekomen maar die neem ik echt voor lief hoor. Beter dat dan die smerige gewoonte.
Alle reacties Link kopieren
Lisa97 schreef:
26-03-2020 15:39
Hoi Elle,

31 maart is de verjaardag van mijn overleden oma. Voordat zij een paar maanden geleden overleed heb ik haar beloofd om op die dag te stoppen met roken, vandaar dat ik me aan die datum wil houden.

Cold turkey stoppen heb ik tweemaal eerder geprobeerd en in de eerste week ging dat altijd heel erg goed. De tweede week was vreselijk en ook het moment dat ik weer begon.

Groetjes!
Het is een hardnekkige verslaving dus je zal het op sommige momenten best even moeilijk hebben. Het is echt maar tijdelijk, het gaat weer voorbij. Misschien kan je afspreken dat je op zo’n moment iemand belt om je er even doorheen te slepen.

Anyway: ik wens je alvast heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik rookte zo'n 40 tot 50 sigaretten per dag. Op een goed moment heb ik hem uitgedrukt en hardop gezegd "Ik ben hier zo klaar mee" Dat is ruim 3 jaar geleden en ik heb er zelfs nooit meer naar verlangd. Ik had altijd een flinke voorraad en op dat moment had ik ook 16 pakjes sigaretten in de kast liggen. Ik heb ze 2 dagen later weg gegeven, zo overtuigd was ik er van dat ik nooit meer wilde roken.
Geen seconde spijt :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bezig met mijn laatste pakje shag.
Ik kan door een aandoening slecht lopen. Laat dus mijn boodschappen altijd thuis bezorgen.
Bij mijn laatste bestelling geen shag gedaan.
Door mijn aandoening en de quarantaine wordt het (bijna) onmogelijk om zelf nieuwe shag te gaan halen dus ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Merk dat ik nu al onbewust minder rook.

Wel heb ik mijn dochter aangeraden om dit weekend bij haar vriend te blijven.
Voor de zekerheid
Ik ben een jaar geleden gestopt en ik was een stevige rookster. Helaas wel 20 kilo bijgekomen. Ik las ergens hoe meer je rookt hoe meer je aankomt.
Ik ben gestopt met behulp van het boek De Opluchting, een electronische sigaret en wat hypnosefilmpjes op YouTube.
Alle reacties Link kopieren
Succes! Ik ben sinds november 2017 rookvrij... wel na veel eerdere pogingen. Ook ik ben gestopt in het begin door Champix. Alleen gingen mijn partner, broertje, moeder en anderen allemaal een voor een dood in mijn dromen en verging zo ongeveer elke nacht de wereld. Ik ben dus ook al heel snel gestopt met die pillen en op eigen kracht verder gegaan. Zo blij dat het mij gelukt is.

Ik hoop voor je dat de pillen bij jou niet zorgen voor dusdanig erge dromen maar dat het wat te doen blijft. En anders kan je echt verder zonder en kan het ook slagen!
Lisa97 schreef:
26-03-2020 16:21
Hoi Greenladyfern,

Wat knap van je dat je al 4 dagen cold turkey bent gestopt! Wil je mij misschien, zonder details, wat meer vertellen over de hulpmiddelen van de therapie die jou helpen?

Groetjes!
Voornamelijk cognitieve gedragstherapie. Dit wordt ook veel voor stoppen met roken toegepast. Voor mij betekent het vooral dat ik, wanneer ik sterke gevoelens of dwang ervaar, ik pauzeer en analyseer.
Wat is de gedachte?
Wat is het gevoel?
En dan de gedachte die het gevoel veroorzaakt uitdagen, door vragen te stellen, of te doen alsof het om iemand anders gaat.

Ik heb het zoveel gedaan dat ik het nu automatisch in mijn hoofd doe bij veel dingen (eigenlijk, heel simpel, relativeren).
Maar op het begin kan het zeker helpen om het op te schrijven.
Een goed hulpmiddel is een g schema.


In het kort ben ik veel minder impulsief geworden en heb ik mijn emoties goed onder controle, en dat helpt nu echt wel, merk ik
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik reageer even algemeen op de reacties. Ik lees iemand die 40 tot 50 sigaretten heeft gerookt per dag, sorry voor mijn taalgebruik maar holy sh*t wat zijn dat er veel. Super knap dat het je gelukt is om te stoppen zonder hulpmiddelen!

De tip om te blijven realitiveren ga ik toepassen. Sinds ik dit topic heb geopend heb ik nog maar 1 sigaret gerookt. Stiekem toch een beetje trots.

Ik vind het super leuk en interessant om de tips en ervaringen van iedereen te lezen! Dank jullie wel daarvoor.

Groetjes!
Drie jaar geleden het boek van Alan Carr gelezen. Na mijn laatste sigaret ben ik vanaf de volgende dag al geconfronteerd met sociale activiteiten waar de rookwaar je om de oren vlogen. Ik ben niks uit de weg gegaan, en zelfs in de dagen en weken erna sigaretten moeten vasthouden voor mensen, en dat was geen probleem. Na dat laatste sigaret zou ik nooit meer een sigaret (of een variant daarop) in mijn mond stoppen.

Ik heb daarnaast niks gebruikt. Ben echt wel door een pittige tijd gegaan, maar mijn zelfvertrouwen heeft een enorme boost gekregen. En nog steeds ben ik zo ongelooflijk trots op mezelf.

Bekijk het per dag. En elke overwinning (elk verleiding dat je weerstaat of elke dag dat voorbij gaat en jij bij je succesvolle dagen kan optellen) is er één. Het is mogelijk. Echt waar. Zet 'm op!
Ik zit op dag 5! Nou ja, die zit er alweer bijna op. Het gaat verassend goed.
Ik afgelopen oktober gestopt. Het boek van Alan Care heeft mij echt een knop om doen zetten, gestopt en niks meer gerookt sindsdien. Het is een mindset.
Succes!
Je hebt je erg afhankelijk gemaakt van allerlei hulpbronnen, dan is de kans op falen groter. Je moet dit alleen doen, op eigen kracht en het moet het belangrijkste zijn wat je doet.
Chinue schreef:
28-03-2020 09:45
Je hebt je erg afhankelijk gemaakt van allerlei hulpbronnen, dan is de kans op falen groter. Je moet dit alleen doen, op eigen kracht en het moet het belangrijkste zijn wat je doet.
Wat een onzin. Het is bewezen dat een stoppoging juist meer kans van slagen heeft met hulpmiddelen. Daarom wordt het vergoed door zorgverzekeraars.
Alle reacties Link kopieren
allemaal succes met het stoppen!!
op naar een gezonder rookvrij leven..

en lees hier even hoe snel er al effecten optreden van het stoppen..

https://www.brijder.nl/probleem/rookver ... chijnselen
wel even iets naar beneden scrollen
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn stopdag stond gepland op 31 maart, maar door de champixtabletten wordt ik na het roken ontzettend misselijk en futloos. Ik heb gisteravond dus al m'n laatste sigaret gerookt. Ik heb mezelf gedwongen om hem helemaal op te roken, maar het stond me zo tegen en het was zo smerig.

Ik lees dat iemand zegt dat het vanuit jezelf moet komen om te stoppen met roken en niet mbv hulpmiddelen. Dit heb ik twee keer geprobeerd en ondanks de sterke motivatie won de verslaving. Vandaar dat ik het nu met hulpmiddelen doe. De champix mag je maximaal een half jaar (24 weken) slikken en vooralsnog is dat wel mijn planning.

De dosis van de champix is bij mij sinds een paar dagen van 0,5 mg naar 1 mg gegaan en ik merk nu dus echt dat ik niet meer wil roken. Ik word er misselijk van en een half uur lang na inname van de pil ben ik ook misselijk en heb ik een naar gevoel in m'n maag. Daarbij slaap ik voor geen meter meer en wordt minimaal 10 keer wakker per nacht en val weer moeilijk in slaap. Hierdoor ben ik wel vermoeider dan normaal, terwijl ik toch goed kan leven met weinig slaap. Normaal gesproken slaap ik 5 uur per nacht en dan ben ik echt wel uitgeslapen.

Ook is m'n eetlust volledig verdwenen. Ik las ergens op internet, kan de bron niet meer vinden, dat de champix op het genotsdeel in je hersens gaat zitten dat ook zorgt voor een seintje als je honger of dorst hebt. De meeste mensen krijgen daardoor meer honger, maar het tegenovergestelde kan ook en dat heb ik heel erg. Ik moet mezelf echt dwingen om te eten.

Ondanks alle bijwerkingen van de tabletten blijf ik positief en heb ik geen last van effecten op m'n humeur. Dit is dus mijn eerste volledige rookvrije dag en ik voel me er goed onder, nog geen moeilijke momenten gehad.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-03-2020 01:03
Ik afgelopen oktober gestopt. Het boek van Alan Care heeft mij echt een knop om doen zetten, gestopt en niks meer gerookt sindsdien. Het is een mindset.
Succes!
Hoi andrea82,

Als het goed is krijg ik vandaag ditzelfde boek binnen en kan ik eraan beginnen. Ik ben heel erg benieuwd of dit de oogkleppen opent bij mij!

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
27-03-2020 19:54
Ik zit op dag 5! Nou ja, die zit er alweer bijna op. Het gaat verassend goed.
Hoi greenlafyfern,

Ondertussen zit je al op dag 8, wat goed! Merk je al veranderingen aan je gezondheid, zoals een betere reuk en smaakbeleving?

Groetjes!
Lisa97 schreef:
30-03-2020 13:25
Hoi greenlafyfern,

Ondertussen zit je al op dag 8, wat goed! Merk je al veranderingen aan je gezondheid, zoals een betere reuk en smaakbeleving?

Groetjes!
Haha nee, absoluut niet zelfs. Ik ben gestopt terwijl ik ziek was. Ben nu nog steeds verkouden. Mijn ervaring met eerdere stoppogingen is ook dat ik me de eerste tijd juist fysiek slechter voel. Keelpijn, hoesten. Lichaam die de rotzooi opruimt.

Maar dan nog ben ik er blij mee. Sommige momenten zijn lastig te doorstaan (stresspieken for no reason), maar ik heb nog geen enkele keer eraan gedacht om weer sigaretten te kopen. Ik verbaas mezelf. Ik heb zoveel mislukte pogingen gehad in het verleden dat iedereen in mijn omgeving me uitlacht als ik weer eens zeg dat ik ga stoppen. Ik heb het nu alleen tegen mijn man gezegd, verder zie ik toch niemand.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
30-03-2020 16:40
Mijn ervaring met eerdere stoppogingen is ook dat ik me de eerste tijd juist fysiek slechter voel. Keelpijn, hoesten. Lichaam die de rotzooi opruimt.
Ik zit op dag 4 en voel me bij vlagen echt beroerd.
Hoesten is een heel stuk minder geworden maar soms voel ik me ineens super licht in mijn hoofd.
Vanmorgen was ik anderhalf uur nadat ik opgestaan was ineens zo vreselijk moe.
Ben terug naar bed gegaan en heb toen nog bijna 4 uur aan 1 stuk geslapen.

Het niet roken valt me reuze mee.
Op bepaalde momenten denk ik nog wel aan roken maar kan het heel makkelijk van me af zetten.
granny71 schreef:
30-03-2020 17:40
Ik zit op dag 4 en voel me bij vlagen echt beroerd.
Hoesten is een heel stuk minder geworden maar soms voel ik me ineens super licht in mijn hoofd.
Vanmorgen was ik anderhalf uur nadat ik opgestaan was ineens zo vreselijk moe.
Ben terug naar bed gegaan en heb toen nog bijna 4 uur aan 1 stuk geslapen.

Het niet roken valt me reuze mee.
Op bepaalde momenten denk ik nog wel aan roken maar kan het heel makkelijk van me af zetten.
Goed bezig!

Ik ben veel productiever dan normaal. Roken was mijn pauzemomentje, als ik me verveelde, als ik ergens op wachtte.
Vandaag heb ik 2x gesport, gelezen, piano gespeeld, voorraadkast opgeruimd, wat meubels versjouwd, nutella gemaakt en recepten voor komende week gezocht.
Bezig blijven werkt voor mij het beste.

Soms sta ik nog steeds op om te gaan roken voordat ik me besef dat ik het niet meer doe. Vandaag wel maar 1x, dus ik denk dat het wel beter wordt
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
30-03-2020 18:49
Goed bezig!

Ik ben veel productiever dan normaal. Roken was mijn pauzemomentje, als ik me verveelde, als ik ergens op wachtte.
Vandaag heb ik 2x gesport, gelezen, piano gespeeld, voorraadkast opgeruimd, wat meubels versjouwd, nutella gemaakt en recepten voor komende week gezocht.
Bezig blijven werkt voor mij het beste.

Soms sta ik nog steeds op om te gaan roken voordat ik me besef dat ik het niet meer doe. Vandaag wel maar 1x, dus ik denk dat het wel beter wordt
Productiever worden is helaas niet mogelijk hier. Zit afgekeurd in de bijstand door een spier en zenuwaandoening.
Heb wel een beginnetje gemaakt met het nicotinevrij maken van de kozijnen.

Het opstaan om te gaan roken herken ik.
Niet het opstaan zelf want ik rookte binnen maar ik draaide er vaak 1 als ik opstond om wat te drinken te pakken of zo. En als een soort spiergeheugen greep ik mijn eerste stopdagen gelijk naar waar mijn shag altijd lag als ik van de bank op wilde staan.
Dat is nu al een stuk minder dan de eerste dagen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi granny79,

Wat goed dat je ook gestopt bent! Gebruik je hulpmiddelen of doe je het helemaal op eigen kracht?

Greenlafyfern, wat vervelend dat je ziek bent. Misschien komt ook alle troep die het roken met zich meebrengt er nu bij je uit. Ik merk aan mezelf dat ik nu juist minder hoest en kuch, ondanks dat dit mijn eerste stopdag is.

Vandaag is mii alles meegevallen. Ik heb zelfs een wandeling door het bos gemaakt met mijn nichtje die rookt en ik vond het niet moeilijk. Het enige moeilijke momentje was na het avondeten, maar nadat ik het tablet had ingenomen was dat ook gelijk weer weg door een lichte misselijkheid.

Voor mezelf als stimulans heb ik ook een app gedownload waarin wordt bijgehouden hoeveel geld ik heb bespaard. Dit geld ga ik elke 24 uur op een aparte rekening zetten, zodat ik uiteindelijk mezelf leuk kan belonen. Ik wil al heel lang een bepaalde tas hebben waar ik nu voor ga sparen.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Lisa97 schreef:
30-03-2020 20:38
Hoi granny79,

Wat goed dat je ook gestopt bent! Gebruik je hulpmiddelen of doe je het helemaal op eigen kracht?

Voor mezelf als stimulans heb ik ook een app gedownload waarin wordt bijgehouden hoeveel geld ik heb bespaard. Dit geld ga ik elke 24 uur op een aparte rekening zetten, zodat ik uiteindelijk mezelf leuk kan belonen. Ik wil al heel lang een bepaalde tas hebben waar ik nu voor ga sparen.

Groetjes!
Geen hulpmiddelen hier. Al zou je mijn immobiliteit kunnen zien als hulpmiddel. Lopen kost zoveel energie dat ik het er niet voor over heb dus zolang ik niets bestel en anderen weigeren shag te halen voor me kan ik gewoon niet roken.

Ik heb ook een lijstje met wat ik per dag/week/maand/jaar bespaar maar ik kan het niet opzij zetten helaas.
Mijn jongste is vorige week 18 geworden dus ben ik het KGB (400,-) kwijt.
Stoppen moest dus om de simpele reden dat ik het gewoon echt niet meer kan betalen.
Zeker niet als er per 1 april nog eens 2.50 per pakje shag bijkomt.
Nu is de bijstand nog steeds geen vetpot maar de grootste onnodige uitgave post is nu weg.
Jeetje granny wat vervelend... ik snap dat het heel krap is voor je. Is er geen mogelijkheid om een deel van het bespaarde geld wel opzij te zetten? Al is het 50 cent per week.
Als je het zo krap hebt is het al fijn om een keer iets te kunnen kopen van een paar euro wat je niet nodig hebt (spreek uit ervaring, nu zit ik financieel goed)

Dit zodat je jezelf toch nog kan belonen een keer. Met een lekker gebakje ergens bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Granny wat vervelend van zowel je fysieke gesteldheid als de krappe financiële toestand. Het zou idd fijn zijn zoals greenlafyfern zegt om een klein beetje geld per week opzij te zetten.

Nu dat is kgb is afgelopen, heeft je kind/kinderen niet de mogelijkheid om een klein beetje financieel bij te springen?

Ik vind het heel knap van je dat je toch gestopt bent in deze (denk/gok ik) stressvolle periode! Petje af 👏

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven