Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

26-03-2020 15:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar ervaringen van ex-rokers en mede-stoppers. Ik ben 5 dagen onderweg met de champixtabletten om (eindelijk) na veel te veel jaren gerookt te hebben, te stoppen met roken. Momenteel rook ik nog wel, ongeveer 7 sigaretten op een dag i.p.v. de gebruikelijke 15+ 😔. Mijn stopdatum staat gepland op aankomende 31 maart.

Ik heb in het verleden al een paar stoppogingen gehad, die allemaal faalde. Het moeilijkste is voor mij het niet-roken bij sociale gelegenheden. De coronacrisis in ons land heeft voor mij persoonlijk als enige voordeel dat deze sociale gelegenheden on hold staan en dat ik daardoor (hoop ik) minder snel in de verleiding kom om te roken.

Ik hoop dat er hier een aantal medeforummers zijn die ervaringen willen uitwisselen en dat we elkaar kunnen steunen!

Groetjes, Lisa
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
30-03-2020 21:16
Jeetje granny wat vervelend... ik snap dat het heel krap is voor je. Is er geen mogelijkheid om een deel van het bespaarde geld wel opzij te zetten? Al is het 50 cent per week.
Als je het zo krap hebt is het al fijn om een keer iets te kunnen kopen van een paar euro wat je niet nodig hebt (spreek uit ervaring, nu zit ik financieel goed)

Dit zodat je jezelf toch nog kan belonen een keer. Met een lekker gebakje ergens bijvoorbeeld.
Het is al een beloning dat ik (buiten het roken) op min of meer dezelfde voet verder kan leven.
Niet ruim maar zeker ook niet heel erg krap.
Door verhoging bijstand (geen aftrek van alimentatie meer) en dochter die kostgeld gaat betalen kom ik nu ik gestopt ben op ongeveer hetzelfde onder de streep.
Alle reacties Link kopieren
Lisa97 schreef:
30-03-2020 21:24

Ik vind het heel knap van je dat je toch gestopt bent in deze (denk/gok ik) stressvolle periode! Petje af 👏

Groetjes!
Ik vind het gek genoeg helemaal niet stressvol.
Misschien juist omdat ik door deze keus (stoppen met roken) weet dat er financieel niet zoveel veranderd. Zie mijn andere post.
En het opgesloten zitten in huis, daar oefen ik al jaren op :proud:
Alle reacties Link kopieren
Granny, fijn dat je dit niet zo ervaart en ook dat je er uiteindelijk financieel niet veel van zal merken en dat je wel mooi gestopt bent!

Door de champixtabletten heb ik geen behoefte om echt fysiek een sigaret te roken, maar ik ben er wel de hele dag mee bezig in m'n hoofd. Misschien komt dit ook doordat ik een oud stoppen met roken topic uit 2007 aan het lezen ben. Voor alsnog irriteer ik me er nu nog niet aan.

Ook heb ik nog sigaretten in huis liggen (omdat ik abrupt gestopt ben), maar ik taal er helemaal niet naar. Morgen ga ik ze weggeven aan een vriendin. Daarbij rookte ik met slecht weer binnen onder de afzuigkap. Nu is er al 24 uur niet meer binnen gerookt en met een paar nieuwe geurstokjes ruikt het hier heerlijk fris.

Om mezelf te verwennen heb ik net ook een lekker gezichtsmasker op gedaan en ga ik nu m'n serie verder kijken.

Ik heb geen idee of jullie het leuk vinden om dit te lezen, laat maar weten 😁

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben cold turkey gestopt en in het begin haalde ik veel voldoening uit de app 'quit smoking' die dan bijhoudt hoeveel geld je hebt bespaard etc. Ik rookte een pakje per dag en heb nu 731,50 euro gespaard, want maak elke dag 7 euro over naar mijn spaarrekening. Zit nu op dag 104 en dus 2090 sigaretten niet gerookt.

Ik associeerde het ook erg met sociale gelegenheden, maar als de rokers nu naar buiten gaan, dan ga ik daar gewoon bij staan of zitten. Ik doe hetzelfde, maar dan zonder sigaret.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig ga ik rokers nog even uit de weg.
Niet zo heel moeilijk gezien mijn lichamelijke toestand en de corona maatregelen.
Ik weet uit eerdere pogingen (100 jaar geleden) dat dat toch wel een hele uitdaging was.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Perkele wat een mooi bedrag zeg! Hetzelfde geldt voor mij Granny. Ik had al langer het plan om te stoppen, dus wat dat betreft zorgt deze crisis ervoor dat ik het voor mezelf een stuk makkelijker maak. Ik ben nog jong (23 jaar) en ben een student en ik sta normaal gesproken minimaal 1 keer per week in de kroeg. Dat zijn voor mij de moeilijkste momenten, onder het genot van een wijntje en rokende vrienden niet roken.

Groetjes en weltrusten!
Alle reacties Link kopieren
Granny, mag ik aan je vragen of jou fysieke gesteldheid wel in de loop der tijd zal verbeteren? Of is er geen behandeling mogelijk of verloopt het herstel traag? Misschien vind je dit een hele brutale vraag en als je dat vind snap ik het ook zeker! Voel je niet verplicht om te antwoorden ☺️

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Lisa97 schreef:
31-03-2020 00:31
Granny, mag ik aan je vragen of jou fysieke gesteldheid wel in de loop der tijd zal verbeteren? Of is er geen behandeling mogelijk of verloopt het herstel traag? Misschien vind je dit een hele brutale vraag en als je dat vind snap ik het ook zeker! Voel je niet verplicht om te antwoorden ☺️

Groetjes!
Helaas is wat ik heb, polyneuropathie, niet te genezen.
We maken er maar het beste van en ik hou altijd in mijn achterhoofd dat er mensen zijn die er nog slechter aan toe zijn.
Ik kan nog in huis lopen en verdraag nog sokken aan mijn voeten gelukkig,
Hoe gaat het met jullie stoppogingen?

Dit is alweer het einde van dag 9. Vandaag wel ineens hoofdpijn en erg moe.
Maar het allerergste? De obstipatie. Ben er helemaal klaar mee. Normaal gesproken, elke ochtend na koffie en peuk. Nu? Zo af en toe een beetje. Mijn buik is echt pijnlijk gezwollen.

Ik drink meer dan genoeg water en thee, wandel een uur en doe nog krachttraining en eet supergezond met veel vezels. Maar het wil niet. Hoop dat het niet al te lang duurt :(
GreenLadyFern schreef:
31-03-2020 22:13
Hoe gaat het met jullie stoppogingen?

Dit is alweer het einde van dag 9. Vandaag wel ineens hoofdpijn en erg moe.
Maar het allerergste? De obstipatie. Ben er helemaal klaar mee. Normaal gesproken, elke ochtend na koffie en peuk. Nu? Zo af en toe een beetje. Mijn buik is echt pijnlijk gezwollen.

Ik drink meer dan genoeg water en thee, wandel een uur en doe nog krachttraining en eet supergezond met veel vezels. Maar het wil niet. Hoop dat het niet al te lang duurt :(
Probeer anders de roze Mentos kauwgom voor het poepen, heb ik toen veel gebruikt. Ik moest dan echt op een holletje naar de wc.

Ter aanvulling, ik kauwde op een flinke klont.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hier het einde van dag 2 en het gaat me goed af, twee vervelende momentjes gehad. De eerste was het begin van een autotripje van een uur, maar een smintje doet wonderen en het tweede momentje was na het avondeten. Toen ben ik maar gelijk begonnen aan de afwas en toen was het zo weg.

Granny wat ontzettend vervelend om te horen dat je ziekte niet te genezen is! 😢 Toch vind ik het mooi dat je er zo positief in staat, zo komt het op mij over.

GreenLadyFern, de obstipatieverschijnselen zijn bij mij ook begonnen nadat ik begon met een hogere dosis champixtabletten. Tot nu toe heb ik het antwoord hierop ook nog niet gevonden, maar heb ik er nog niet dermate last van dat het pijnlijk is.

De tip van de roze kauwgom ga ik uitproberen.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Laxo van roosvisee helpt om je stoelgang weer normaal te krijgen.
drominique wijzigde dit bericht op 01-04-2020 10:39
4.48% gewijzigd
Wat goed dat je gaat stoppen! Het is het beste wat ik ooit mezelf cadeau heb gegeven.. stoppen met roken ;).

19 februari 2013 om 17:00 uur heb ik mijn laatste sigaret gerookt. Na 10 jaar roken, zat het er ergens wel aan te komen. Ik was niet fit en begon een carrière bij de overheid. Er moest wat gaan gebeuren natuurlijk.

Die bewuste dag zat ik een programma te kijken over drugs. De man in de docu gebruikte drugs en ze gingen in het ziekenhuis bekijken hoe "erg hij er wel niet aan was". En ik zat dat zo te bekijken en ik dacht "verdorie, ik ben geen haar beter"!

Ik was het roken zat, het alsmaar denken aan je verslaving, niet fit zijn, stinken en laten we maar niet over het geld beginnen. Ik rookte ongeveer 21 sigaretten per dag. Je bent vrij.. maar hoe vrij eigenlijk?

Ik liep in de pauze van die docu naar buiten, rookte mijn laatste sigaret, vertelde niemand wat en ben gestopt. Cold turkey. Ik heb nooit meer een sigaret aangeraakt.

Tips: want daar doel je op denk ik?
Wil je echt stoppen? Ja? Dan gaat het je lukken. Je hebt die pillen dan ook niet nodig ;).

Kom uit je cirkel. Ik stond op en rookte na 1 slok koffie mijn 1e sigaret. Daarna na het aankleden, daarna op de fiets richting de trein, op het station nog 1 etc etc... Kom uit die cirkel. Ga niet met de fiets weg maar ga lopend, of pak de trein.

In de pauze? Blijf binnen en ga niet naar buiten. Zorg dat je vervanging zoekt voor je oude gewoonte. Ga sporten (die frisse lucht is heerlijk!!) of ga iets doen wanneer je trek krijgt.

Ik heb het gezin waar ik uit kom, een jaar nadat ik gestopt was met het overgebleven geld mee uit eten genomen om het te vieren. Hoewel de eerste 3 jaar ik vaak nog trek had in een sigaret of erover droomde, vervaagd dat langzaam. En zo, bijna 7 jaar nadat ik gestopt ben, besluit ik elke dag opnieuw (niet altijd even bewust) dat ik weer stop. Want als ik ooit 1 trekje neem van een sigaret, weet ik dat ik opnieuw verkocht ben en dat... wil ik nooit meer ;).

Succes!! Je kunt het en het is het waard!!!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het redelijk.
Denk er regelmatig aan maar "Ik rook niet" gedachtes helpen goed.
Ik denk bewust niet "ik rook niet meer" want dat geeft (naar mijn gevoel) een gemis aan.
Ben wel heel erg moe en wel wat meer hoofdpijn. Soms ook ineens heel licht in mijn hoofd.
Obstipatie heb ik geen last van want heb al jaren last van chronisch diarree. Ik merk wel wat verandering in mijn stoelgang maar in mijn geval zou dat dus heel gunstig zijn

Net op het journaal dat shag 2.50 duurder gaat worden per pakje en er nog meer beperkende regels komen.
"Mooi, daar heb ik toch geen last meer van"

Heb trouwens 35 jaar gerookt.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken zuigt natuurlijk enorm. Het is niet voor niets zo moeilijk voor veel mensen. De eerste dagen op je wilskracht en die weken daarna waarin je niet moet verslappen. Feestjes in de maanden erna waar je telkens weer wordt uitgedaagd. Zwakke momenten komen er natuurlijk ook.
Ik heb zelf nog wel eens een blowtje gedeeld, een waterpijp of sigaar gerookt. Waren wel echt uitzonderingen (ja echt).

De voordelen van het stoppen met roken zijn zo gigantisch dat het eigenlijk voor iedereen een no-brainer zou moeten zijn om per direct te stoppen. Maar ja, die voordelen merk je niet gelijk. Je zult je huis tabaks- en rookvrij moeten maken. En langzaam ga je die voordelen opmerken. Wellicht is het goed om elke dag (of wanneer je dan ook sigaretten kocht) om dat geld in een pot te doen. Zodat je ziet wat je bespaart. Na een paar weken, als je longen langzaam wat schoner beginnen te worden, ga je merken dat je beter ruikt en smaakt. Als je iets aan sport doet, zul je merken dat je longcapaciteit verbetert. En na 15-20 jaar en als je echt ouder bent dan zul je jezelf zo ongelooflijk dankbaar zijn. Want je bewijst je gezondheid op lange termijn een enorme dienst door te stoppen.

Je zult merken dat die tijd dat je normaal besteedt aan op de bank zitten en roken in andere activiteiten gaat zitten. Je kan ongelooflijk rusteloos worden. Lastig soms om daar wat mee te doen. Ga je nagelbijten, vreten, schoonmaken, hardlopen of studeren? Probeer wat met die rusteloosheid en energie. Soms heb je ook die momentjes van bezinning nodig waar je niks doet. Gewoon op de bank liggen met je mobiel en een spelletje. Ga dan geen gekke andere dingen doen om de tijd te verspillen.

Die geestelijke verslaving van rusteloosheid kan nog behoorlijk lang duren.

In het gezin waar ik opgroeide rookten we allemaal. Ik op dat moment "slechts" een jaar of 5, mijn zusje ook ong. even lang. En mijn ouders ook al sinds mensenheugenis.
Ik was de eerste die stopte met roken. Was wellicht het eenvoudiger voor mij omdat ik het kortst had gerookt (doch best stevig: ik zat op 2-3 balen shag per week), maar gemakkelijk was het zeker niet.

Mijn moeder is het uiteindelijk gelukt om te stoppen en is er wel echt vanaf gekomen. Dat was met een cursus.

Mijn zusje rookt nog steeds en mijn vader is tot zijn (vroege overlijden) blijven roken.

Ik ben nu nog elke dag blijk dat ik niet meer rook. Zorg dat je elke dag dat je niet rookt, je zegeningen telt. Denk: "hè, wat heerlijk dat ik niet meer rook".

Sterkte. En vooral heel veel succes!
granny71 schreef:
01-04-2020 10:29
Hier gaat het redelijk.
Denk er regelmatig aan maar "Ik rook niet" gedachtes helpen goed.
Ik denk bewust niet "ik rook niet meer" want dat geeft (naar mijn gevoel) een gemis aan.
Ben wel heel erg moe en wel wat meer hoofdpijn. Soms ook ineens heel licht in mijn hoofd.
Obstipatie heb ik geen last van want heb al jaren last van chronisch diarree. Ik merk wel wat verandering in mijn stoelgang maar in mijn geval zou dat dus heel gunstig zijn

Net op het journaal dat shag 2.50 duurder gaat worden per pakje en er nog meer beperkende regels komen.
"Mooi, daar heb ik toch geen last meer van"

Heb trouwens 35 jaar gerookt.
35 jaar is niet niets toch?

Hoe duur is nu een pakje dan van 20 sigaretten?
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
01-04-2020 12:02
35 jaar is niet niets toch?

Hoe duur is nu een pakje dan van 20 sigaretten?
Geen idee.
Ik betaalde voor mijn 40 gram shag 9 euro en er gingen er zo'n 4.5 door per week.
Een pakje Marlboro van 20 sigaretten is nu 7.20.
Ik begon met roken toen het 3.80 was, geloof ik.

Ik vind trouwens dat 'Als het je niet lukt om te stoppen wil je niet echt stoppen' een waardeloze opmerking.
Je kan nog zoveel wilskracht hebben, als je niet de juiste tools hebt om die verslaving te boven te komen, dan lukt het niet.

Ik wil al heel lang stoppen met roken, maar telkens als ik dat deed en ik stress kreeg werd de hunkering naar een andere - veel schadelijkere - verslaving onhoudbaar. Roken was dan het minste van twee kwaden.
Nu heb ik de laatste twee jaar veel therapie gehad, en die tools kan ik nu goed inzetten op stressvolle momenten.


Bedankt voor de tips mbt obstipatie, voor nu laat ik zoveel mogelijk de natuur zijn werk doen. Als ik nu een interventie ga doen dmv laxeermiddellen (of een overdosis aan zoetstof uit kauwgom), kan ik misschien wel naar het toilet maar dat zorgt er niet voor dat ik weer een beetje in balans raak. Tot nu toe lukt het met kleine beetjes dus even door dat ongemak... moet lukken.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-04-2020 12:37
Een pakje Marlboro van 20 sigaretten is nu 7.20.
Ik begon met roken toen het 3.80 was, geloof ik.
Opa vertelt: ik vond het al shocking toen de Camel's (toen met 25 sigaretten) over de 5 gulden gingen. Pakje Drum 3,65 (gulden). En daar zat toen nog gewoon 50 gram shag in.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
01-04-2020 13:11
Opa vertelt: ik vond het al shocking toen de Camel's (toen met 25 sigaretten) over de 5 gulden gingen. Pakje Drum 3,65 (gulden). En daar zat toen nog gewoon 50 gram shag in.
Toen ik begon was een pakje Marlboro van 25 stuks fl 2,50.
Ik kreeg per week fl 10,- benzinegeld van mijn ouders en voor fl 7,- kon ik 5 dagen op school komen en de rest ging op aan roken.
Haha ik kan me amper herinneren dat er guldens waren. Ik ben pas 27. Heb gerookt vanaf mijn veertiende.

Ik ging wel een snoepjes bij de bakker halen voor een dubbeltje, daar kreeg ik dan drie kikkertjes voor. En ik weet nog dat ik de inhoud van mijn spaarpot ging omruilen voor euro's, iedereen stond in de rij.
En daar houden mijn herinneringen wat betreft guldens wel op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen (18 en 20) hebben het ook over oud geld :rofl:
Ben 49 dus ik ken guldens langer dan euro's.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wat confronterend om de prijzen van het roken van vroeger te vergelijken met nu. Ik ben 23 en heb 9 jaar gerookt, begonnen toen ik 14 was pfff..

Van het gulden tijdperk weet ik helemaal niets, ik weet wel dat ik altijd ongeveer 3 tot 4 pakjes per week weg rookte van 10 euro per stuk. Ik was dus wel een flinke roker.

Tot nu toe gaat het niet roken me goed af, mede door de champix. En sinds vandaag komt m'n eetlust ook weer terug, wel oppassen dat ik nu niet ineens van alles ga snacken.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Hee granny en greenlafyfern,

Hoe gaat het met stoppen? Vanavond heb ik precies een week niet gerookt en het gaat nog steeds goed. De moeilijke momenten zijn nog steeds wel aanwezig, maar dat zal voorlopig nog wel even blijven.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Hier nu ook ruim een week gestopt.
Heb niet echt moeilijke momenten als in "IK wil roken" maar ik voel me af en toe echt beroerd. Duizelig, moe en misselijk.
Het zullen wel ontwenningsverschijnselen zijn.
Het hoesten is al een stuk minder geworden en mijn vingers zijn ook niet meer geel.
Wel merk ik dat ik veel meer honger heb maar door de misselijkheid geef ik daar niet aan toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven