Werk & Studie alle pijlers

Thesis/Scriptie begeleiding

01-04-2020 13:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

De tijd is voor mij aangebroken dat ik mijn master scriptie moet gaan schrijven. Ondanks dat ik vrij makkelijk door mijn bachelor en master heen ben gekomen, merk ik toch dat het schrijven van een scriptie voor mij altijd weer een hele uitdaging is. Nu ben ik daarom op zoek naar een vorm van begeleiding/hulp. Mijn universiteit beoordeeld mij op het zelfstandigheid en feedback die ik nodig heb, dus maak ik daar liever zo min mogelijk gebruik van. Dus nu wilde ik gaan kijken naar betaalde scriptiebegeleiding. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag. :)
Alle reacties Link kopieren
Zodat het lijkt alsof je het zelfstandig hebt gedaan, maar je dus uit het zicht van school een betaalde begeleiding hebt aangetrokken? Snap ik het zo goed?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Heb je niemand in je omgeving die zo'n traject al heeft doorlopen en die af en toe eens kan kijken?

Waar loop je tegen aan dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik begeleid regelmatig studenten, en bij zelfstandigheid gaat het erom dat je een goede balans vindt tussen zelfstandig werken en op tijd om hulp vragen. Zo weinig mogelijk gebruik maken van ondersteuning is niet de bedoeling, al was het maar omdat je begeleider dan ook helemaal geen zicht meer heeft op het verloop van het proces.
Ik vind het meestal juist leuk als een student zelfstandig (!) het inititief neemt b voor een extra bespreking om ergens over te sparren.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
01-04-2020 13:28
Ik begeleid regelmatig studenten, en bij zelfstandigheid gaat het erom dat je een goede balans vindt tussen zelfstandig werken en op tijd om hulp vragen. Zo weinig mogelijk gebruik maken van ondersteuning is niet de bedoeling, al was het maar omdat je begeleider dan ook helemaal geen zicht meer heeft op het verloop van het proces.
Ik vind het meestal juist leuk als een student zelfstandig (!) het inititief neemt b voor een extra bespreking om ergens over te sparren.
Dit gebeurt ook wel en we hebben regelmatig meetings om dingen met elkaar te bespreken. Alleen loop ik er een beetje tegenaan dat mijn begeleider nogal streng is. We hebben een advies vanuit de uni gekregen wat voor model we mochten gebruiken, maar zij vond dit te makkelijk en vond dat wij een veel moeilijker model moesten kiezen. Vaak als ik haar bepaalde dingen vraag, waar vaak andere mensen ook tegenaan lopen, dan reageert ze altijd een beetje alsof het een hele dome vraag heb gesteld. Het is dus niet zo dat ik helemaal zelfstandig wil werken, maar ik heb het idee dat mijn begeleider het moeilijk vindt om te levelen met haar studenten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf erg goede ervaring met scriptiebegeleiding in Utrecht. Stuur maar een pm als je meer wil weten.

Ps: de juiste hulp inroepen is zelfstandigheid.
Ze zullen je beoordelen op hoeveel ze voor hebben moeten kauwen, niet hoeveel hulp en advies je hebt gevraagd.

Als dat niet zo is, is het echt een zwaktebod van de universiteit om tijd en geld te besparen.

Er is natuurlijk wel een grens aan wat een begeleider kan doen. Als je hulp nodig hebt bij het schrijven / structureren / plannen - de meeste universiteiten bieden voor dit soort dingen cursussen aan (academische vaardigheden etc). Is dat niets?
Heb je vooraf een plan opgesteld met hoe vaak je elkaar gaat zien/ overleggen ed? Dat kan wel handig zijn als raamwerk.

Je kunt ook met je studentenadviswur of decaan of wat voor overkoepelende ondersteuningsdienst jouw universiteit ook heeft eens overleggen. Deze staan vaak los van je studie inhoudelijk. Maar soms bieden ze wel scriptiecursussen. Of kijk eens naar tips en cursussen academisch schriiven, bv https://www.eur.nl/cursus/academisch-sc ... ege-online
Wat een idioot beleid op die universiteit van jou.
Alle reacties Link kopieren
Mijn begeleider vroeg mij aan het begin van het traject, wat heb je nodig om deze scritpie in de tijd succesvol af te ronden. Daarop antwoorde ik, elke 2 weken een afspraak waarin we bespreken wat ik heb gedaan en wat ik de volgende keer op ga leveren. Dat vond hij prima, dan wilde hij de stukken 3 dagen van te voren hebben.

Vervolgens heb ik een jaar langer over mijn scriptie gedaan. Maar wel een 8,5 gekregen en een 9,5 voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Ik had een goede reden dat het langer duurde en verder hadden we elke 2 weken inderdaad een afspraak, die heb ik 1 keer 3 dagen van te voren afgezegd omdat ik na een week besloot het toch anders aan te willen pakken. Tijdens onze afspraken ging hij in op de vragen die ik schriftelijk had gesteld en besprak hij de feedback die hij had. Ik heb 1 keer een stuk opnieuw ingeleverd omdat we tot de conclusie kwamen dat het echt anders moest, verder alles aangepast en gewacht met opnieuw inleveren tot het eerste complete inlevermoment.

Dus zag ik hem vaak, volgens een aantal van mijn medestudenten wel, was ik zelfstandig en zelfredzaam, ja heel erg. Ik wist wat ik nodig had, ik voldeed elke keer aan mijn kant van de eisen en daardoor hij ook, en we hadden goede inhoudelijke discussies over de structuur van mijn scriptie en en over hoe ik modellen aan het toepassen was.

Dus veel afspraken kan prima zelfstandig zijn.
Alle reacties Link kopieren
P.S. overigens n dat jaar vertraing hadden we geen afspraken. Ik heb het stilgelegd tot ik besloot weer verder te gaan toen hadden we weer een afrpaak toen ik een planning had gemaakt en toen was het zo klaar.
Niqqi schreef:
01-04-2020 13:24
Mijn universiteit beoordeeld mij op het zelfstandigheid en feedback die ik nodig heb, dus maak ik daar liever zo min mogelijk gebruik van.
Ik heb als docent 20 jaar ervaring met het begeleiden van studenten. Voor mij zit zelfstandigheid niet in het aantal contactmomenten, maar in het soort vragen dat studenten stellen en wat ze doen met de aangeleverde feedback.

Onzelfstandige vragen:
- ik heb dit geschreven, is dit goed?
- Ik heb X gedaan, wat moet ik nu doen?

Zelfstandige vragen:
- Ik had in gedachten om eerst A en dan B te doen, om die-en-die redenen, wat vind je daarvan?
- ik heb X gevonden en trek daar conclusie Y uit, klopt die redenering?

En wat feedback betreft vind ik het onzelfstandig als een student alleen precies die dingen overneemt die ik gezegd heb maar niet het grotere plaatje ziet, en zelfstandig als iemand aan de hand van een paar voorbeelden zelf de rest kan aanpassen.

Nou kan jouw begeleider daar anders in staan, maar ik zou toch checken of het alleen om aantal uren gaat of ook om het soort begeleiding dat je nodig hebt.
Fluithaas schreef:
01-04-2020 16:16
Ik heb als docent 20 jaar ervaring met het begeleiden van studenten. Voor mij zit zelfstandigheid niet in het aantal contactmomenten, maar in het soort vragen dat studenten stellen en wat ze doen met de aangeleverde feedback.

Onzelfstandige vragen:
- ik heb dit geschreven, is dit goed?
- Ik heb X gedaan, wat moet ik nu doen?

Zelfstandige vragen:
- Ik had in gedachten om eerst A en dan B te doen, om die-en-die redenen, wat vind je daarvan?
- ik heb X gevonden en trek daar conclusie Y uit, klopt die redenering?

En wat feedback betreft vind ik het onzelfstandig als een student alleen precies die dingen overneemt die ik gezegd heb maar niet het grotere plaatje ziet, en zelfstandig als iemand aan de hand van een paar voorbeelden zelf de rest kan aanpassen.

Nou kan jouw begeleider daar anders in staan, maar ik zou toch checken of het alleen om aantal uren gaat of ook om het soort begeleiding dat je nodig hebt.
Dit dus. Geen vragen over hoe je je bronvermelding moet doen of andere dingen die je gewoon op kunt zoeken ook graag.
Inhoudelijke vragen zijn wel oke meestal.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
01-04-2020 16:16
Ik heb als docent 20 jaar ervaring met het begeleiden van studenten. Voor mij zit zelfstandigheid niet in het aantal contactmomenten, maar in het soort vragen dat studenten stellen en wat ze doen met de aangeleverde feedback.

Onzelfstandige vragen:
- ik heb dit geschreven, is dit goed?
- Ik heb X gedaan, wat moet ik nu doen?

Zelfstandige vragen:
- Ik had in gedachten om eerst A en dan B te doen, om die-en-die redenen, wat vind je daarvan?
- ik heb X gevonden en trek daar conclusie Y uit, klopt die redenering?

En wat feedback betreft vind ik het onzelfstandig als een student alleen precies die dingen overneemt die ik gezegd heb maar niet het grotere plaatje ziet, en zelfstandig als iemand aan de hand van een paar voorbeelden zelf de rest kan aanpassen.

Nou kan jouw begeleider daar anders in staan, maar ik zou toch checken of het alleen om aantal uren gaat of ook om het soort begeleiding dat je nodig hebt.
+1
Zelfstandig ben je als je zelf begint met een planning / indeling van je onderzoek en die voor legt aan de docent. Als je geen idee hebt hoe je dit aan moet pakken, dan heb je wellicht iets aan scriptiebegeleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven