Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 15)

07-04-2020 18:56 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 18:46
Als de ouderen aan social distanding blijven doen dan heb je niet meer die enorme druk meer op de IC. Dat is toch waar het immers om draait?


Laat de jongeren vrij, hou de ouderen nog even geïsoleerd. De economie kan dan weer op gang komen, mensen kunnen naar de film, kunnen een terrasje pikken, naar muziekfestivals, naar de mac, naar de kapper, naar het strand, naar de fysio, naar muziekles, naar dansles, naar zwemles, naar Malaga waar ze weer schreeuwen om toeristen...

Het is een exit uit de impasse. Niet perfect, maar heb jij een beter plan? Vaccin komt pas volgend jaar. Dan zijn we allemaal failliet.
zoals ik al zei, dan moeten ook andere landen meegaan en gezien de ontwikkelingen daar zie ik dat niet zo snel gebeuren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
13-04-2020 18:58
Het meest naïeve vind ik nog wel dat heel veel mensen nog steeds het idee hebben dat we het "even uit moeten zitten" en dat het daarna weer doorgaat als vanouds. Terwijl ik serieus denk: OK, stel dat we ergens eind juni weer een beetje gezellig naar buiten kunnen op een min of meer normale manier, denk je dan echt dat al die terrasjes in de stad er nog zijn? Nee dus, want 6 van de 10 kroegen, grand-café's of andere gelegenheden waar je op een terrasje kan zitten, zijn dan failliet, dus dan mag je blij zijn als je überhaupt nog een terras tegenkomt. En dat is maar één ding. De winkelstraten zullen nog leger zijn dan normaal, want waren er al veel leegstaande winkelpanden, dat aantal zal nog groter zijn, velen failliet. Dus behalve misschien de Zeeman en het Kruidvat, zal je vooral verlaten, gesloten en donkere winkels zien. Allemaal omgevallen. Dat leuke tentje waar je graag uit eten ging, of dat andere leuke restaurantje dat je eens wilde uitproberen: dicht. Failliet. En ga zo maar door.
Klopt.

En ik vraag me in gemoede af of dat het allemaal wel waard is.

Het zijn namelijk niet alleen de winkels en de terrasjes. Er gaat nog veel meer omvallen. En er raken ik weet niet hoeveel mensen werkloos. Voor wie geen ww-uitkering meer is, want de staatskas is nu al leeg. En al die arme oudjes waar we nu met zijn allen zo hard voor binnen blijven hebben dan helemaal geen leven meer, als ze dan nog leven.

Voor mezelf maak ik me niet zo druk hoor, ik ben toevallig in een branche terecht gekomen die toch wel zal blijven bestaan en nu zelfs als een dolle floreert. Maar het grotere geheel baart me toch wel zorgen.
rosanna08 schreef:
13-04-2020 19:02
zoals ik al zei, dan moeten ook andere landen meegaan en gezien de ontwikkelingen daar zie ik dat niet zo snel gebeuren
Ik snap uberhaupt na 2 maanden Europese miserie nog altijd niet dat er niet meer Europees geregeld wordt.

Waarom hebben we een Europese Unie als die bij een grote ramp zowat geen barst doet - niet eens kan zorgen dat er overal ruim voldoende mondkapjes zijn - en alles aan de landen an sich laat?
mater_matuta schreef:
13-04-2020 18:55
Er komen ook jongere mensen op de IC. Sterker nog, de echt ouderen komen meestal niet eens meer op de IC terecht maar gaan elders dood.
Plus, wie gaat er voor de ouderen zorgen dan?
Slechts 10%, waar een groot deel sowieso tot de kwetsbaren hoort.

De oplossing ligt dus in het gefaseerd loslaten van de maatregelen voor de mensen jonger dan 50 en het vrijwillig strikter handhaven van de regels voor de 60+.

Je kunt daar gif op innemen.
Alle reacties Link kopieren
A third of Americans believe Covid-19 laboratory conspiracy theory – study

The last thing America needed on top of a president still in denial over the state current pandemic is the rest of the population believing conspiracies about it, but here we are.

While scientists agree that the virus emerged from nature, the uncertainty over how people were first infected by Covid-19 has left space for misinformation to grow. In Britain, that has meant the propagation of a random conspiracy theory about a link between coronavirus and 5G wireless technology – which almost a third of people say they can’t rule out.

In the US, according to a new report by the Pew Research Center, about a third of Americans surveyed believe that Covid-19 was created by humans in a laboratory.
(deel van het artikel) https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ory-report
nounou
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
13-04-2020 18:59
Aan de andere kant zijn ze minder van handen wassen en hygiëne wat het weer besmettelijker kan maken.
Aanname.

De meeste kinderen die ik ken 4-13 jaar, zijn heel.goed in de coronaregels. Beter dan ik en andere volwassenen.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 19:04
Slechts 10%, waar een groot deel sowieso tot de kwetsbaren hoort.

De oplossing ligt dus in het gefaseerd loslaten van de maatregelen voor de mensen jonger dan 50 en het vrijwillig strikter handhaven van de regels voor de 60+.

Je kunt daar gif op innemen.
Doe dat nou niet, er is geen plek op de ic...
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
13-04-2020 18:59
Aan de andere kant zijn ze minder van handen wassen en hygiëne wat het weer besmettelijker kan maken.
Klopt; kinderen zijn uitgesproken viespeukjes. Net iets minder vies dan honden maar het scheelt niet veel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
13-04-2020 19:06
Doe dat nou niet, er is geen plek op de ic...
Sorry, maar hier moest ik hard om lachen. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-04-2020 19:03
Klopt.

En ik vraag me in gemoede af of dat het allemaal wel waard is.

Het zijn namelijk niet alleen de winkels en de terrasjes. Er gaat nog veel meer omvallen. En er raken ik weet niet hoeveel mensen werkloos. Voor wie geen ww-uitkering meer is, want de staatskas is nu al leeg. En al die arme oudjes waar we nu met zijn allen zo hard voor binnen blijven hebben dan helemaal geen leven meer, als ze dan nog leven.

Voor mezelf maak ik me niet zo druk hoor, ik ben toevallig in een branche terecht gekomen die toch wel zal blijven bestaan en nu zelfs als een dolle floreert. Maar het grotere geheel baart me toch wel zorgen.
Sterker nog we maken nu schulden waar generaties na ons nóg voor betalen, als al die geredde oudjes er al lang niet meer zijn......
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 19:08
Sterker nog we maken nu schulden waar generaties na ons nóg voor betalen, als al die geredde oudjes er al lang niet meer zijn......
Die generaties zouden er niet zijn zonder die geredde oudjes...
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 19:00
Slechts 10% op het IC is jonger dan 50.
Daarvan is een deel ook kwetsbaar te noemen.



Wie belanden er op IC? En wie niet?

Ook op de intensive care-afdelingen is het gros van de patiënten ouder dan 60 jaar; ruim 71 procent. Nog eens 19 procent valt in de leeftijdscategorie 50-59. De overige 10 procent is jonger dan 50. De Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie, die alle IC-opnames bijhoudt, deelt geen data over de man-vrouwverhouding.

Je gebruikt in elke post weer een andere definitie van ouderen, dat helpt de discussie niet vooruit.
Eerst ging het om mensen ouder dan 70, nu om ouder dan 50?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Die kwetsbare ouderen worden ook nu al aangestoken door zorgpersoneel zonder mondkapjes.

Dat komt af en toe in het nieuws; ik weet niet of dat heel vaak voorkomt. Maar dat zou niet mogen voorkomen aangezien ze die verplegers niet zelf kunnen vermijden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2020 19:09
Die generaties zouden er niet zijn zonder die geredde oudjes...
En? Dat maakt ze niet meer of waardevoller....
jouw leven is een keuze
Friezin71 schreef:
13-04-2020 19:06
Doe dat nou niet, er is geen plek op de ic...
"Such a release of the youth cohort would not be costless in human suffering and pressure on the National Health Service. There would be tragic cases; in the current situation there is no riskless way forward. But the proposed policy’s effects would be far, far smaller than those from any general release of the population," the researchers claim.

https://inews.co.uk/news/health/coronav ... st-2534128
pejeka schreef:
13-04-2020 18:30
Twee jaar geleden lag ook 40% van de leerkrachten thuis met een langdurige zware influenza. Was toen regelmatig op het nieuws en in actualiteitenprogramma's, omdat de situatie echt nijpend werd. Maar blijkbaar vonden we dat toen iets wat we tot ons namen en verder namen we aan dat het zichzelf wel zou oplossen.
Bron graag.

Je kletst uit je nek.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-04-2020 19:10
Je gebruikt in elke post weer een andere definitie van ouderen, dat helpt de discussie niet vooruit.
Eerst ging het om mensen ouder dan 70, nu om ouder dan 50?
70+ ben ik van hé!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 19:12
"Such a release of the youth cohort would not be costless in human suffering and pressure on the National Health Service. There would be tragic cases; in the current situation there is no riskless way forward. But the proposed policy’s effects would be far, far smaller than those from any general release of the population," the researchers claim.

https://inews.co.uk/news/health/coronav ... st-2534128
ik reageerde op je boodschap dat je er gif op in wilde nemen...
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
13-04-2020 19:12
Bron graag.

Je kletst uit je nek.
Kom zelf met een bron om het tegendeel te bewijzen.....
jouw leven is een keuze
Zazamaenade schreef:
13-04-2020 19:10
Je gebruikt in elke post weer een andere definitie van ouderen, dat helpt de discussie niet vooruit.
Eerst ging het om mensen ouder dan 70, nu om ouder dan 50?

Waar je de grens precies legt, daar kunnen de Florences een mooi rekenprogramma op los laten.

Het gaat om het principe hoe we hieruit komen zonder met z'n allen over de kop gaan.

(en 70 heb ik sowieso in een heel andere discussie genoemd)
Friezin71 schreef:
13-04-2020 19:13
ik reageerde op je boodschap dat je er gif op in wilde nemen...
:rolling:
Alle reacties Link kopieren
Florence heeft vandaag al wat gezegd over de cijfers wanneer we alles los zouden laten en ook over de plannen die er waren in Engeland om de risicogroepen te isoleren. En ook wat de bezwaren waren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-04-2020 19:15
Florence heeft vandaag al wat gezegd over de cijfers wanneer we alles los zouden laten en ook over de plannen die er waren in Engeland om de risicogroepen te isoleren. En ook wat de bezwaren waren.
Ja. En daarbij heeft Florence ook duidelijk aangegeven dat dat allemaal oude cijfers en modellen zijn en we nu met een heel andere werkelijkheid te maken hebben.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2020 19:09
Die generaties zouden er niet zijn zonder die geredde oudjes...
De misvatting die er is, is dat we nu levens redden in die zin, dat er dan nog vele gezonde levensjaren volgen. Voor 90% van de ouderen die nu van de IC komen is dat niet het geval. Die hadden al onderliggende problemen (hart, longen, vaten, andere organen, verminderd afweersysteem, enz.). Vaak ouderen die de laatste jaren al met kunst- en vliegwerk in leven gehouden waren. Die gaan echt niet nog eens 10 jaar gezond en wel leven nu ze van de IC komen. Veelal zullen ze, met een nóg verder verzwakt stelsel, nog even doorsukkelen, een half jaar, of een jaar, maar meer ook niet.

Tegelijkertijd zit hun kleinzoon, die nu zijn baan kwijt is door de hele toestand, nog jaren en jaren in de zorgen wellicht.

Dat is de realiteit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 19:06
Aanname.

De meeste kinderen die ik ken 4-13 jaar, zijn heel.goed in de coronaregels. Beter dan ik en andere volwassenen.
Daar moet ik je wel gelijk in geven. De nieuwe hygiëne regels (al hoewel in de elleboog hoesten niet nieuw is) zaten er binnen no time in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven