Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Sterre, Als jouw alternatief stoppen is, dan is jouw huisarts niet zo goed bezig. Mijn lk heeft de mijne er (telefonisch) van overtuigd - onderzoeksresulaten enzo - dat het geen kwaad kan, Ik raad je dan ook haar graag aan, want ze schroomt niet om je huisarts even bij te praten hierover. Mijn lk is Siemian Berghuis http://www.nvlborstvoeding.nl/adreszoek ... .asp?id=94. Zit wel in Zuid-Holland, maar kan wellicht op afstand iets voor je beteken.
.
.
quote:Sterre75 schreef op 23 april 2009 @ 11:09:

Dank je!!

Heeft iemand nog een tip voor de allerallerallerbeste lactatiekundige van het land? Liefst in Noord-Holland, maar ik wil er ook voor naar de andere kant van het land voor afreizen....Mary Steen, is aangesloten bij de Omring in Hoorn. Een hele goede! Suc6 en sterkte.
.
quote:Iris26 schreef op 23 april 2009 @ 15:25:

[...]

Mary Steen, is aangesloten bij de Omring in Hoorn. Een hele goede! Suc6 en sterkte.Dat hoor ik graag, ik ben bij haar geweest en heb morgen weer telefonisch contact.
quote:qwertu schreef op 23 april 2009 @ 15:01:

Sterre, als de ontsteking bij je tepel zit, dan zou ik gentiaan violet gaan gebruiken. Dat helpt niet alleen tegen spruw, maar ook tegen de bacterie die borstontsteking veroorzaakt. Als je ontstekingspijn niet minder wordt, ondanks antibiotica (welke krijg je? floxapen?), dan moet je arts gewoon eens doorpakken. Maar goed, gentiaanviolet kún je ook zonder recept krijgen, bijvoorbeeld via Eurolac, maar ook via de lactatiekundige die Supersmollie noemt. Ik zou je aanraden om snel een consult aan te vragen bij die praktijk, want dit schiet niet op zo. Veel sterkte!

Edit: Wat ik ook niet snap van je huisarts, is dat 'ie het heeft over eerst deze kuur afmaken. De kuur die je nu krijgt, is tegen een bacteriële infectie. De kuur die je nu krijgt, veroorzaakt juist candida. Het zou dus juist logisch zijn om náást de AB óók de bijwerking (namelijk: candida) te bestrijden. Ik kreeg op den duur de twee kuren gewoon op hetzelfde recept. De ene kuur ter bestrijding van de ontsteking en de andere kuur ter bestrijding van de schimmelinfectie die door de ene kuur ontstond.

Heb ik ook gezegd en daar gaf ie me gelijk in. Het probleem is meer dat ik dan die medicijnen zou gebruiken voor het geval dat. Er is nl. niet te zien dat het echt spruw zou zijn. Ik kan me inmiddels niet meer voorstellen dat het geen schimmel is. Ik weet het ook echt niet meer, behalve dan dat ik van dat vervelende gevoel in mijn borst af wil. Bovendien word ik bang dat dit schade aanricht voor later... Ik weet ook niet of de pijn van een ontsteking is of van een schimmel. En nee, ik wil ook niet stoppen met bv, maar ik zie zo langzamerhand ook geen andere oplossing meer. Ik had eerst 2 x amoxicilline, nu al tig keer flucloxacilline.

Dank allemaal!!!!!!
.
Ben alleen al zo blij dat ik me niet hoef te verdedigen voor mijn beslissing gewoon door te voeden. Probeer omgeving ook keer op keer uit te leggen dat stoppen tijdens een ontsteking alleen maar dom zou zijn. Maar flessen blijken heilig.... Vriend steunt me gelukkig wel!

Dank, ik ga morgen weer verder speuren, bellen en denken!
.
Veel sterkte Sterre!
Mijn dochter is inmiddels zes maanden en we voeden haar nu a la rapley bij met groente en fruit. Ik zit nog op 5 borstvoedingen per dag zo omstreek 7 uur, 11 uur, 3 uur, half 7 en half 11. 's ochtends rond 10 uur krijgt ze fruit (soms gepureerd op het kdv) en dan rond het avondeten groente. Ze krijgt natuurlijk nog niet zoveel binnen omdat we het vooral a la rapley doen maar waar ik me een beetje zorgen om maak is dat mijn kolfrecht met 9 maanden verloopt. Ik wil toch liever geen flesvoeding gaan geven en eerlijk gezegd vind ik het borstvoeden tegen die tijd (9 maanden) wat betreft de overdagvoedingen wel mooi geweest. Ik zou nog wel graag tot in ieder geval een jaar bv willen blijven geven. Hoe pak ik dit aan of gaat het helemaal vanzelf en zit mijn dochter als ik zo daarga met 9 maanden wel op 3 voedingen (niet meer overdag)?
.
quote:Sterre75 schreef op 23 april 2009 @ 20:06:

[...]

Dat hoor ik graag, ik ben bij haar geweest en heb morgen weer telefonisch contact.Ik hoop dat ze een oplossing voor je heeft! Hoe gaat het nu?
Pijn wisselt hier. Ik heb sterk het gevoel dat er geen ontsteking meer zit, maar dat het iets anders is. Of het nou spruw is of iets anders. Nergens op gebaseerd hoor, puur gevoel. Lk nog niet kunnen bereiken vandaag. Na het weekend weer contact met ha. Op dit moment voel ik me heel goed, meisje heeft net prima gedronken en ik heb (bijna) nergens last van. Kortom, ook besloten voorlopig gewoon nog door te gaan met bv. En partner staat er gelukkig achter en die verdedigt me ook trouw to alle buitenstaanders met commentaar. Pffff, stom eigenlijk dat dat nodig is. Ik zeg toch ook tegen niemand dat het dom is dat ze kunstvoeding geven? Maar ja...
Sterre, toch wel positief nieuws dus. Hopelijk zet deze trend zich voort!
.
Qwertu, ben jij trouwens niet een dijk van een LLL-leidster in de dop?

Ik ben ook benaderd hiervoor - volg op dit moment een bv-cursus bij LLL om de startproblemen van vorige keer voor te zijn - en ik ga me er ook op oriënteren. Lijkt me ook echt iets voor jou (tenminste, hoe ik je 'ken' hier op dit forum).
quote:gonien schreef op 21 april 2009 @ 08:47:

Luxaflex, ik heb aan het einde van de vierde maand een onrustige periode gehad met voeden.

Bleek toen dat ik ongesteld moest worden. De melk schijnt dan anders te gaan smaken. Kan dit bij jou ook spelen?Gonien, je hebt toch gelijk gekregen
Dan kan je dus vanaf nu aan het drinkgedrag merken wanneer je ongesteld gaat worden. Makkelijk he?

Als je volgende vraag is hoe het komt dat de borst wordt geweigerd, dan ga ik je vertellen dat dat hier gebeurde omdat ik zwanger bleek te zijn
Ik heb net een Mirena laten plaatsen dus borstweigeren zit niet in de planning het eerste jaar
Ah, mag je een mirena laten plaatsen als je bv geeft? Ik zit weer te denken over wat ik eens zal gaan doen. Pil heeft weinig zin met al die antibiotica, haha!

Inmiddels contact gehad met lk. Ze kopieert een artikel voor me over bv en die medicijnen. Dan kan ik dat meenemen voor de huisarts om hem te informeren...
Ja, een Mirena 'mag' in combinatie met borstvoeding. Ik heb me suf gezocht naar info en ook de gyneacoloog zei dat dit prima kan.

Bevalt me erg goed tot nu toe, plaatsen was een eitje en helemaal nergens last van.
Hallo, ik heb een vraagje over de combinatie van bv en flesje moedermelk geven:

mijn dochtertje van bijna 9 weken krijgt sinds 6 weken af en toe een flesje gekolfde melk om te oefenen voor als ik weer aan het werk ga. Dit gaat vanaf het begin goed, ze pakte meteen. We hebben nu echter het probleem dat ze de fles veel te gulzig leegdrinkt. Ze gebruikt net zoveel kracht als bij de borst en heeft binnen 10 minuten 100 cc op. Ze huilt dan en lijkt nog meer te willen maar als we dat doen gaat ze spugen. Aan de borst drinkt ze meestal 20 minuten, met 'toetje' erbij doe ik ongeveer 30 minuten over een voeding. Ze neemt zelf haar pauzes, maar dit doet ze aan de fles dus niet. Vriend laat haar wel regelmatig stoppen, maar dan krijst ze het uit. Dit doet ze niet als ik haar even laat stoppen ivm heftige toeschietreflex (anders verslikt ze zich). Na het flesje had ze vanmiddag weer veel last van krampjes, waar ze de laatste tijd juist bijna geen last meer van had. Ze drinkt uit een Avent-fles met een speen voor kinderen van 1-3 maanden.

Wie herkent dit? Ik overweeg de tommy tippee (of zoiets) aan te schaffen omdat die de borst het beste zou nabootsen. Iemand ervaring?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven