Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 17)

18-04-2020 16:27 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16
Eurus schreef:
26-04-2020 17:12
O ja maar dat is normaal hier, snap ik ;-)

:proud:
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
26-04-2020 17:11
Kijk even naar de cijfers van de Spaanse griep in Engeland, waarbij de tweede piek veel dodelijke was dan de eerste. Ga je niet doen, ik weet het, maar het is dus wel zo.
Maar er is nog helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor een tweede golf of de eventuele effecten daarvan. Dus waar maak je je druk om? Om speculaties?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
TsumTsum schreef:
26-04-2020 17:13
Aan de ene kant komt het niet als een verassing maar aan de andere kant verbaas ik me er ook over hoe moeilijk sommige mensen het hebben met de hele situatie. Dat ze er moeite mee hebben dat je nu even niet op een terras kunt zitten, niet naar de kapper, bioscoop, uit eten, je niet gezellig je verjaardag kan vieren met al je vrienden. Dat men nu ineens moeite heeft met het niks te doen hebben.

Ik vind het ook niet leuk maar heb er niet zo'n moeite mee dat de kapper, dat terrasje etc nu niet kan. De laatste keer dat ik echt op een terras heb gezeten is alweer een jaar geleden. En ach die city trip kan ook wel wachten want zo lang er geen vaccin is kan ik toch niet relaxed op vakantie. Dat mensen daar zoveel waarde aan hechten enzo...

Maar goed iedereen is anders.
Ik mis heel erg het gewone, vanzelfsprekende.
pejeka schreef:
26-04-2020 17:16
Maar er is nog helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor een tweede golf of de eventuele effecten daarvan. Dus waar maak je je druk om? Om speculaties?

We kunnen niets anders doen dan speculeren. Pas later zal er meer duidelijkheid zijn. Dat is irritant, maar het is even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, scholen in Italie gaan niet open tot september.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:16
Maar er is nog helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor een tweede golf of de eventuele effecten daarvan. Dus waar maak je je druk om? Om speculaties?
Zucht. Je vroeg je af of een tweede golf ooit wel erger was geweest dan een eerste. Ik geef antwoord en je verdraait je vraag weer achteraf.

Mijn fout natuurlijk, omdat ik je maar blijf behandelen als een normale gesprekspartner. Ooit zal ik dat wel afleren, hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
26-04-2020 17:16
Ik mis heel erg het gewone, vanzelfsprekende.
Ik mis de vrijheid. Ik voel me echt alsof ik in een wereld leef die me totaal vreemd is, waarin de overheid bepaalt wat mijn bewegingsvrijheid is, waarin de overheid bepaalt dat ik andere mensen niet mag ontvangen of samen met hen mag zijn om iets te vieren of juist het afscheid van een geliefde te gedenken, waarin camerawagens rondrijden om te spioneren of je toch niet stiekum samen bent, waarin orde-handhavers bij afgesloten parken staan om mensen weg te jagen of mensen van bankjes te sommeren op te staan, enz. Terwijl ik om me heen, in mijn buurt, op mijn werk, alleen maar mensen zie die kerngezond zijn, nog geen verkoudheid hebben gehad, die volgens mij ook niet ziek zijn, maar ik mag niet in hun buurt zijn en zij niet in de mijne. Dat voelt héél raar én héél benauwend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
26-04-2020 17:25
Zucht. Je vroeg je af of een tweede golf ooit wel erger was geweest dan een eerste. Ik geef antwoord en je verdraait je vraag weer achteraf.

Mijn fout natuurlijk, omdat ik je maar blijf behandelen als een normale gesprekspartner. Ooit zal ik dat wel afleren, hoop ik.
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
26-04-2020 17:25
Zucht. Je vroeg je af of een tweede golf ooit wel erger was geweest dan een eerste. Ik geef antwoord en je verdraait je vraag weer achteraf.

Mijn fout natuurlijk, omdat ik je maar blijf behandelen als een normale gesprekspartner. Ooit zal ik dat wel afleren, hoop ik.
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:31
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Er is geen vaccinatie en het virus is er nog.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
26-04-2020 16:56
Nee, daarom zou mijn idee zijn: recreëren in eigen streek. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
heel veel haken en ogen, want dat is natuurlijk prima uitvoerbaar in Friesland of Zeeland, maar een stuk lastiger in Utrecht of Zuid-Holland
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
26-04-2020 17:31
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Daar is geen enkel bewijs voor, en bovendien hebben ‘we’ dat waarschijnlijk grotendeels zelf in de hand. Het hangt er ook maar net van af wat je onder een tweede golf verstaat. Er zal best nog eens lokaal een uitbraak zijn, maar de kans dat dit dan vervolgens weer wereldwijd of zelfs maar nationaal uit de hand loopt, lijkt mij bijzonder klein omdat iedereen veel alerter is en er eerder maatregelen zullen volgen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:31
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Nee dat vroeg je niet.
ManOpHetPrikbord schreef:
26-04-2020 11:21
Spanje is zichzelf in een nog groter tempo economisch en sociaal de afgrond in aan het storten met een ondoordachte lockdown dan veel andere landen. Als je er woont: veel sterkte!
Sociaal de afgrond in aan het storten? Waarom? Economisch gezien gaat elk land nu erg achteruit. Spanje is erg getroffen. Wou je dan dat ze hier allen zouden sterven? Een "intelligente" lockdown werkt alleen in een land waar tijdig maatregelen getroffen zijn geweest. Spanje heeft dat net als Italië te laat gedaan. Maar als Nederland zoals Spanje en Italië het eerste of tweede erg getroffen land was geweest hadden ze in hetzelfde schuitje gezeten als hier of in Italië.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:31
Nee, dat vroeg ik niet. Wat ik vroeg, was: hoe komt men aan het idee dat er een tweede golf gaat komen? Welk bewijs is daarvoor?
Je hebt gelijk, je vroeg het niet. Je ZEI dat geen enkel virus een tweede golf had veroorzaakt. My bad.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-04-2020 17:34
Er is geen vaccinatie en het virus is er nog.
Dat dus. Gaan we weer gewoon alles doen, begint het circus opnieuw. Virus is er nog en bijna niemand heeft het pas gehad.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
26-04-2020 17:36
Daar is geen enkel bewijs voor, en bovendien hebben ‘we’ dat waarschijnlijk grotendeels zelf in de hand. Het hangt er ook maar net van af wat je onder een tweede golf verstaat. Er zal best nog eens lokaal een uitbraak zijn, maar de kans dat dit dan vervolgens weer wereldwijd of zelfs maar nationaal uit de hand loopt, lijkt mij bijzonder klein omdat iedereen veel alerter is en er eerder maatregelen zullen volgen.
Waar baseer je die informatie op? Heb je ook een bron? Gezien je dat ook steeds aan anderen vraagt, ben ik wel benieuwd.
...
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-04-2020 17:34
Er is geen vaccinatie en het virus is er nog.
Er zijn vele virussen en voor lang niet alle heeft men een afdoende vaccinatie. "Het" virus bestaat niet, er zijn er tientallen, zo niet honderden. En eens in de zoveel tijd steekt er één de kop op. Dat is de realiteit van het leven. Dan kunnen we ofwel tot Sint Juttemis de samenleving plat gooien en iedereen thuis laten zitten verpieteren, ofwel accepteren dat het gewoon zo is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:45
Er zijn vele virussen en voor lang niet alle heeft men een afdoende vaccinatie. "Het" virus bestaat niet, er zijn er tientallen, zo niet honderden. En eens in de zoveel tijd steekt er één de kop op. Dat is de realiteit van het leven. Dan kunnen we ofwel tot Sint Juttemis de samenleving plat gooien en iedereen thuis laten zitten verpieteren, ofwel accepteren dat het gewoon zo is.
Het gaat nu over corona. Dat bedoel ik met het. Maar weet je best.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijven we in dit kringetje ronddraaien? Er is geen enkel antwoord, onderbouwd of niet onderbouwd wat PJK tevreden zal stellen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 14:34
Daar zeg je wat, inderdaad!
In het ov en bij sommige beroepen mondkapjes verplicht is geen slecht idee, hoewel ik er ook wat opstandig van word.

Dat effect, alleen dan iets anders, is er ook bij de coronapp geweest in Zuid-Korea, mensen die ergens anders bleken te zijn dan ze hadden verteld aan hun werkgever, of aan hun man of vrouw. En dat wist dan de gehele buurt. Het lijkt grappig maar er zitten heel griezelige kanten aan, qua privacy.
Ja het is niet makkelijk. Ik ga nu al zes weken met mondkapje buiten,Inn man gaat er mee werken. Ik vind de chirurgische kapjes, afhankelijk van het model, net iets lastiger, vooral bij inademen. Sinds een paar dagen heb ik een ffp2 masker en dat zit makkelijker. Hier in Spanje kan je sinds 20 april 1 masker per persoon gaan halen bij de apotheek.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:45
Er zijn vele virussen en voor lang niet alle heeft men een afdoende vaccinatie. "Het" virus bestaat niet, er zijn er tientallen, zo niet honderden. En eens in de zoveel tijd steekt er één de kop op. Dat is de realiteit van het leven. Dan kunnen we ofwel tot Sint Juttemis de samenleving plat gooien en iedereen thuis laten zitten verpieteren, ofwel accepteren dat het gewoon zo is.
Tja het ene virus is het andere niet. En heel veel virussen hebben we ooit wel eens in een of andere vorm gehad en kan ons lichaam beter bevechten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:04
Ik ben er niet zo bang voor. [/b]Geen enkel virus heeft tot nu toe een tweede of derde golf opgeleverd[/b], zelfs de meest agressieve en akelige virussen van de afgelopen decennia niet. En een tweede lockdown is niet te bekostigen. Dan worden we een derdewereldland.
:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-04-2020 17:47
Waarom blijven we in dit kringetje ronddraaien? Er is geen enkel antwoord, onderbouwd of niet onderbouwd wat PJK tevreden zal stellen.
Gewoon omdat iedereen om de informatie die ik zou willen hebben, heen draait.
Hoe veel mensen zijn zonder complicaties genezen van corona, of hebben zelfs niet meer dan een milde verkoudheid (of helemáál geen verschijnselen) gehad, en hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal mensen dat wél ernstiger ziek wordt of eventueel opgenomen moet worden in het ziekenhuis?
Dat is alles wat ik vraag. En dat is in één zin te beantwoorden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:50
Gewoon omdat iedereen om de informatie die ik zou willen hebben, heen draait.
Hoe veel mensen zijn zonder complicaties genezen van corona, of hebben zelfs niet meer dan een milde verkoudheid (of helemáál geen verschijnselen) gehad, en hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal mensen dat wél ernstiger ziek wordt of eventueel opgenomen moet worden in het ziekenhuis?
Dat is alles wat ik vraag. En dat is in één zin te beantwoorden.
En dat antwoord kunnen wij je niet geven. Ik zou zeggen, vraag het eens na bij het RIVM
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven