Hardlopen, kramp en slaapvoeten

20-04-2020 19:56 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de derde keer in 3 jaar tijd ben ik begonnen met de 5 km running coach van de Atletiekunie. En weer loop ik letterlijk vast op hetzelfde probleem.
Ik krijg al heel snel pijn in mijn kuiten, die verkrampen helemaal tot ik zelfs amper meer kan wandelen. En vandaag kreeg ik halverwege ook nog 2 slaapvoeten.

Ik wil zo graag die 5 km kunnen lopen, maar elke keer blijf ik hierop hangen. Vandaag 6x 3 minuten rennen met steeds 1, 5 minuut wandelen tussendoor. Maar ik heb zowat 10 minuten wandelen nodig om mijn spieren te laten ontspannen. Dat schiet echt niet op zo.

Ik heb al andere schoenen gekocht, maar dat helpt niets, hoewel ze heerlijk zitten. Ik doe netjes een warming up vooraf. En op de niet rendagen wandel ik een uur. Dat gaat prima. Maar dat hardlopen lukt niet.

Heeft iemand hier misschien tips?
..
Alle reacties Link kopieren
Doe jij ook rek- en strekoefeningen voor jouw benen/kuiten, zowel vóór als na het hardlopen?
"Slaapvoeten" kunnen wijzen op te strakke veters.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, ben je bekend met rugproblemen?
Alle reacties Link kopieren
Kramp kan wijzen op een vochttekort. Zorg dat je over de dag heen voldoende drinkt en ook de dag voor je training voldoende vocht tot je neemt. Je kuiten kun je sterker maken door oefeningen te doen zoals op je tenen gaan staan en laten zakken (doe dit bijvoorbeeld 10 keer per voet en dat 3 setjes). Het liefst op een randje (bijvoorbeeld stoeprand) zodat je je hiel tot dieper kan laten zaken.

Het kan zijn dat tijdens het lopen je voeten iets uitzetten door je bloedcirculatie. Stop na een paar minuten en strik je veters opnieuw en dit maal iets losser (een dubbele knoop om te voorkomen dat ze los raken).

Een warming-up bestaat idealiter uit dynamische oefeningen (https://www.youtube.com/watch?v=wAXe3qDWRjQ) en een cooling down uit statische oefeningen (rekken/strekken).
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." – Albert Einstein
apiejapie schreef:
20-04-2020 20:08
Vraagje, ben je bekend met rugproblemen?
ik wilde het net vragen. Maar je kan ook zenuwbeknelling hebben zonder pijn
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook aan vocht en evt magnesium.

Maar ik lees mee, ik heb vaak last van mn voeten maar dan op de racefiets.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je je schoenen vandaan? Heb je je laten adviseren in een speciaalzaak of heb je ze ergens vandaan waar je zelf je schoenen pakt en past?
Kan je wel op blote voeten lopen op het strand of op een grasveld of krijgt je dan vergelijkbare klachten? Kortom: zit de oorzaak in je schoenen of in je lijf?
Alle reacties Link kopieren
Ira87 schreef:
20-04-2020 20:11
...

Het kan zijn dat tijdens het lopen je voeten iets uitzetten door je bloedcirculatie. Stop na een paar minuten en strik je veters opnieuw en dit maal iets losser (een dubbele knoop om te voorkomen dat ze los raken).

...
Bovenstaande hielp bij mij heel erg goed tegen slaapvoeten.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
20-04-2020 20:24
Ik denk ook aan vocht en evt magnesium.

Maar ik lees mee, ik heb vaak last van mn voeten maar dan op de racefiets.
Bij bikeshoes4u.nl doen ze een analyze om uit te zoeken welke fietsschoenen het beste bij je voeten passen.
Alle reacties Link kopieren
Geen rugproblemen, dus dat zal het niet zijn.
Ik doe warming-up oefeningen met een youtubefilmpje . Dat is een hoop gezwaai en op en neer en rekken ja. Kuiten extra trainen ga ik proberen. Ik dacht dat ze wel getraind genoeg waren, want ik wandel vaak en lang en ik fiets veel naar mijn werk normaal.

Vocht tekort zou wel kunnen. Ik drink vaak te weinig op een dag. Kan dat spierkramp veroorzaken? Daar ga ik zeker op letten dan.

Mijn schoenen voelen niet te strak, het is ook van dat spul wat kan doorwaaien aan de bovenkant en dat geeft wel mee. Maar ik zal dat met de veters volgende keer proberen. Ze zijn wel zelfgekozen, zonder professioneel advies.

Bedankt voor het meedenken. Ik heb er echt geen verstand van dus ik doe maar wat met zo'n schema.
..
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten kan je met kramp maar heel moeizaam lopen. Kramp is een onverklaard verschijnsel, hoewel er wel veel visies zijn.

Ook kramp in de hamstrings zijn een bekend verschijnsel. Gebeurt nogal eens tijdens gewone hamstringoefeningen en het blijft meestal gewoon gebeuren ook al eet je een heleboel magnesium.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg kramp door te weinig vocht.

Heb je wel hardloopschoenen? Of gewoon sportschoenen? Ademende schoenen en te strakke veters hebben niks met elkaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
go see the doctor!

bij mij was t een vernauwing van de de slagader in mn been. moest gedotterd worden.
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
Alle reacties Link kopieren
Toen ik begon met hardlopen had ik dat ook. Tegen (bijna)slaapvoeten werkte het inderdaad goed om de veters minder strak aan te trekken.
Ik kwam er op een bepaald moment achter dat ik kramp in mijn kuiten kreeg, als ik overdag op hakken had gelopen. Sindsdien loop ik niet op hakken als ik weet dat ik ga hardlopen en ik heb het ook nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schoenen kopen op advies. Veel mensen hebben last van pronatie of overpronatie, w.w.z. dat ze hun voeten niet neutraal plaatsen maar iets op de binnen- of buitenkant lopen. Bij bijvoorbeeld Runnersworld of Run2Day wordt hier naar gekeken. Ook genoeg goede lokale hardloopwinkels kunnen hierover adviseren.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." – Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Wat is het tempo in de hardloopminuten? Wellicht moet dat veel rustiger en ontspannender. Als je dat moeilijk vind en je kent iemand die veel langzamer hardloopt dan jij is het een idee om het tempo van de ander aan te houden zodat je niet te hard gaat.
Alle reacties Link kopieren
Nou zo hard ga ik niet hoor.

Vandaag nog meer warming up gedaan en meer water vooraf gedronken. Ik had nog wel kramp, maar het leek iets beter te gaan. Ik heb wel iets langere wandelpauzes genomen, maar niet zo lang als vorige keer.

De slaapvoeten bleven, ook al heb ik mijn schoenen losser gedaan. Zouden ze dan toch te klein zijn ook al zitten ze echt lekker? Op hakken loop ik momenteel niet.
Zo'n speciaalzaak zit hier niet in de buurt en is momenteel ook niet echt een optie, denk ik, ivm met de 1,5m enzo. Ik weet ook nog niet zeker of ik hardlopen leuk genoeg vind om echt veel extra geld aan schoenen uit te geven.
..
Alle reacties Link kopieren
Reizigster, wat vervelend.

Na hoe lang lopen krijg je de klachten? En meet je jouw hartslag? Hoeveel inspanning lever je in de hartloopminuten? Ben je buiten adem of helemaal niet? Hoe is je doorbloeding normaal gesproken? Last van spataderen of andere klachten?
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet zo leuk om te horen, maar hardlopen is niet voor iedereen geschikt. Als je echt last blijft houden en al van alles hebt geprobeerd zonder resultaat dan is hardlopen voor jou misschien niet de juiste sport. Blijven proberen en jezelf blijven blesseren en forceren is heel ongezond. Dus ... word geen strompelaar ... Er zijn meer sporten dan hardlopen.
Ik kreeg ook van mijn nieuwe gympen slaapvoeten. ze leken prima te zitten maar het werkte niet. Dus de veters eerst losser gedaan, dat hielp al wat. En toen heel veel losser, toen had ik al bijna geen last meer.

Na 3 weken inlopen - 2x pw trainen - gaat het bijna helemaal goed. Vandaag maar 1x heel even last gehad. Als ik last krijg van slaapvoeten, draai ik rondjes met mijn voet tot dat lamme gevoel eruit is.

Hoe lang ben je al aan het trainen? Want je doet nu 6x 3 minuten. Misschien is dat teveel. Ik ben nu gestart met 30 seconden zo sloompjes mogelijk joggen en 1 minuut lopen en weer opnieuw. En dat 6x. En zo kun je het verder opbouwen.

Heb je verder een roller? Zo'n ding met puntjes en hobbels om als massage voor je kuiten te gebruiken. Dat werkt ook goed om die soepel te krijgen. Kan heel pijnlijk zijn in het begin, dus dat is voorzichtig aan en even doorbijten.
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
29-04-2020 09:29
Reizigster, wat vervelend.

Na hoe lang lopen krijg je de klachten? En meet je jouw hartslag? Hoeveel inspanning lever je in de hartloopminuten? Ben je buiten adem of helemaal niet? Hoe is je doorbloeding normaal gesproken? Last van spataderen of andere klachten?
De klachten met kramp beginnen al heel snel. Na 10 minuten of zo. Hartslag meet ik niet. Ik loop niet erg hard, wel zo dat ik net een beetje buiten adem raak, maar in de wandelpauzes ben ik ook weer zo terug op adem. Ik hou het echt eerder niet vol vanwege spierkramp, dan vanwege buiten adem raken.

Ik was bij training 8 van de 18. Vorige week heb ik een weekje niet gelopen, ik was niet in de gelegenheid ertoe. Afgelopen weekend weer opgepakt en toen ben ik even verder gegaan met training 5, die bestond uit 4x2 en 4x3 minuten lopen, met steeds 2 minuten wandelpauze. Het ging redelijk. Oude schoenen toch maar weer aan, ipv de nieuwe. De 2 minutenblokjes gingen goed, bij de 3 minuten heb ik 2x iets eerder gestopt vanwege kramp. Tussendoor een paar keer gerekt en gestrekt en ik denk dat dat wel hielp. Morgen ga ik training 8 nog een keer opnieuw doen en dan weer verder waar ik was gebleven.

Ik heb trouwens ook wel eens gedacht dat hardlopen gewoon niet voor mij is weggelegd. Maar omdat ik geen mogelijkheid heb om aan een andere vorm van echte sport te doen, wilde ik het toch nog eens een keer proberen. En iedereen loopt tegenwoordig hard, ik vind het een beetje laf om dan te piepen: ja maar het is gewoon niet voor mij weggelegd.
Nee muts, je hebt gewoon geen doorzettingsvermogen, denk ik dan bij mezelf.
..
Alle reacties Link kopieren
"Ik heb trouwens ook wel eens gedacht dat hardlopen gewoon niet voor mij is weggelegd. Maar omdat ik geen mogelijkheid heb om aan een andere vorm van echte sport te doen, wilde ik het toch nog eens een keer proberen. En iedereen loopt tegenwoordig hard, ik vind het een beetje laf om dan te piepen: ja maar het is gewoon niet voor mij weggelegd.
Nee muts, je hebt gewoon geen doorzettingsvermogen, denk ik dan bij mezelf.
"

Iedereen loopt tegenwoordig hard ja, maar al te vaak zie ik hardlopers die meer strompelen dan hardlopen. Geen joggen maar 'sjoggen'. Ziet er dan meer uit als een soort van zelfkastijding i.p.v. sporten vanuit plezier en met souplesse.

Zoals met elke sport moet je zeker doorzettingsvermogen hebben en niet snel opgeven maar ook weer niet te lang blijven doorgaan bij pijn/ kramp etc.. Dat zijn allemaal signalen dat er iets niet goed is. Wat je dan wel kunt proberen is vertragen in tempo, afstand korter maken, pas weer gaan trainen als je herstelt bent van de vorige training en hardlopen afwisselen met stukjes wandelen.

Ook een goede sport: fietsen. En dan niet naar de supermarkt ofzo maar langere stukken achter elkaar van 2 a 3 uur. Je zit op je kont dus veel lagere belasting op je gewrichten dan bij hardlopen. Een gewone stadsfiets volstaat al.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de reacties niet allemaal gelezen dus misschien is het al genoemd. Maar ik zag je topic titel en dacht gelijk aan magnesium tekort.

Zelf ook heel erg last gehad van kuitkrampen. Zowel tijdens het hardlopen als snachts en sinds ik magnesium slik geen last meer.

Verder draag ik ook compressiekousen tijdens het hardlopen waardoor ik nu ook bijna geen last van stijve kuiten meer heb na het hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
woezel85 schreef:
04-05-2020 18:23
Ik heb de reacties niet allemaal gelezen dus misschien is het al genoemd. Maar ik zag je topic titel en dacht gelijk aan magnesium tekort.

Zelf ook heel erg last gehad van kuitkrampen. Zowel tijdens het hardlopen als snachts en sinds ik magnesium slik geen last meer.

Verder draag ik ook compressiekousen tijdens het hardlopen waardoor ik nu ook bijna geen last van stijve kuiten meer heb na het hardlopen.
Precies dit wilde ik ook zeggen. Magnesium tabletten werkten hier heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu reizigster?

Ik kwam toevallig op je topic terecht omdat ik hetzelfde ervaar.

Voor de Corona tijd liep ik al vaak op de loopband in de sportschool zonder problemen liep ik een half uur en dan ong 5 km. Toen we daar niet meer heen konden begonnen met gewoon hardlopen. Toen al steeds last van kramp en denk iets te hard van stapel waardoor ik na een week zoveel pijn had in mijn been dat ik het maar even stop gezet heb en gewoon ben gaan wandelen. Maar ik mis het echt actief sporten dus 2 weken geleden weer begonnen. De eerste km gaat aardig maar daarna kramp in mijn kuiten. Dacht vandaag ik begin weer even bij het begin...1 min hardlopen, 1 minuut wandelen. Bij de 2e minuut blokkeerde mijn kuiten al. Probeerde door te zetten. Toen moest ik 2 minuten maar dat heb ik na 1 minuut echt gestopt en ben ik maar naar huis gaan wandelen. Baal hier zo van want vind het aan de ene kant heerlijk om lekker buiten te rennen ipv op de loopband (loopband ging zonder problemen) maar het lukt me gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven