Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Calamitycat schreef:
02-05-2020 22:09
Aaaanne, ik zou dat loof van de krokussen gewoon wegknippen zodat de bodembedekkers licht en lucht krijgen om flink te groeien. En wat jammer dat je salvia nu geheel lijkt verdwenen. Ik vrees dat er niets anders opzit dan geduld hebben en hopen dat er toch nog iets terug groeit?
:lightbulb:
Dankje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens nog inspiratie nodig voor het terras naast het huis (eerste stukje voor het recht van overpad). Dat is nu nog bijna volledig tegel (op mijn potten/2 grotere bakken na). Afgelopen jaar was het tijdens het klussen wel handig, dan konden we daar mooi alle werkbanken kwijt maar nu kunnen we er eindelijk mee aan de slag.

het gaat om een vierkant van 4 bij 9 waar een schuur van 5*2.5 op staat. Noordkant t.o.v. huis, daarom zitten we meestal achterin de tuin (bij de buitenkeuken) als we lang in de tuin hangen. Een klein tafeltje/loungebank zou kunnen (kunnen we in de schaduw hangen. Maar door de openslaande deuren en looppad naar de achterdeur (dus 3 deuren op een rij) zijn de tegels ook wel weer een beetje praktisch, maar van mij mag het wel flink groener en afgelopen jaar hebben we er geklust en niet gezeten dus ik weet niet hoeveel we daar gaan zitten dus misschien gewoon volbouwen met planten voor een mooi uitzicht ;-)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Applaus voor de geweldige OP! :applause: :applause:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ha, weer een nieuw topic! Dank je wel MJ. Nu kunnen we weer even vooruit. Neweve, lekker dat je nu na het geklus met je tuin aan de slag kan. Ik zou eerst eens bedenken of je op het voormalige klusplekje wilt gaan zitten en waar. Gewoon een paar stoelen neerzetten en een beetje schuiven. Als je er in de schaduw wilt zitten is een boom planten met een parasolvorm best lekker. Dan heb je je groene uitzicht en schaduw. Een pergola plaatsen is ook leuk, met klimplanten. Ach, zoveel mogelijk planten en groen is altijd fijn!
Alle reacties Link kopieren
@CC: Goed artikel! Ik wil met de auteur trouwen. Hopelijk heeft het wat mensen wakker geschud. En ergens heb ik hoop dat door het verplichte thuiszitten mensen er nu achter komen dat een groenere tuin veel fijner is om in te verblijven.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mooie OP MJack, hulde!
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe poster, maar zeker voorstander van een groene tuin!

Wij zijn begin dit jaar verhuisd. Ons huidige achtertuintje is klein, ligt op het noordoosten (geloof ik) en is volledig betegeld op een bordertje na. Hier willen we graag mee aan de bak, maar wij hebben beide niet veel kaas gegeten van tuindesign. We willen alles eruit halen en het opnieuw indelen en opbouwen. Zouden jullie eens mee willen denken als ik een plattegrondje maak?
pinaco wijzigde dit bericht op 02-05-2020 23:05
7.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
02-05-2020 22:49
@CC: Goed artikel! Ik wil met de auteur trouwen. Hopelijk heeft het wat mensen wakker geschud. En ergens heb ik hoop dat door het verplichte thuiszitten mensen er nu achter komen dat een groenere tuin veel fijner is om in te verblijven.
Ik hoop het zo!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
02-05-2020 23:04
Nieuwe poster, maar zeker voorstander van een groene tuin!

Wij zijn begin dit jaar verhuisd. Ons huidige achtertuintje is klein, ligt op het noordoosten (geloof ik) en is volledig betegeld op een bordertje na. Hier willen we graag mee aan de bak, maar wij hebben beide niet veel kaas gegeten van tuindesign. We willen alles eruit halen en het opnieuw indelen en opbouwen. Zouden jullie eens mee willen denken als ik een plattegrondje maak?
Tuurlijk, doen we graag hier :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Welkom Pinaco. Gooi er maar een plattegrond in, genoeg ervaring hier van medeposters om met zijn allen tips te geven.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Pinaco

Gooi er maar in :P
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
02-05-2020 22:19
Ik heb trouwens nog inspiratie nodig voor het terras naast het huis (eerste stukje voor het recht van overpad). Dat is nu nog bijna volledig tegel (op mijn potten/2 grotere bakken na). Afgelopen jaar was het tijdens het klussen wel handig, dan konden we daar mooi alle werkbanken kwijt maar nu kunnen we er eindelijk mee aan de slag.

het gaat om een vierkant van 4 bij 9 waar een schuur van 5*2.5 op staat. Noordkant t.o.v. huis, daarom zitten we meestal achterin de tuin (bij de buitenkeuken) als we lang in de tuin hangen. Een klein tafeltje/loungebank zou kunnen (kunnen we in de schaduw hangen. Maar door de openslaande deuren en looppad naar de achterdeur (dus 3 deuren op een rij) zijn de tegels ook wel weer een beetje praktisch, maar van mij mag het wel flink groener en afgelopen jaar hebben we er geklust en niet gezeten dus ik weet niet hoeveel we daar gaan zitten dus misschien gewoon volbouwen met planten voor een mooi uitzicht ;-)
Ik ben heel slecht in dit soort dingen visualiseren :$ Wil je misschien een foto of een tekening plaatsen zodat wat duidelijker wordt hoe het er nu uitziet?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
oh en ik heb trouwens een stekje van de schijnaugurk in het water staan. Buren waren niet thuis, dus heb een stukje van de plant geknipt. Als ze thuis zijn, ga ik eens kijken of er ook een stuk zit, waar al wortelgroei aanzit
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk nieuw topic heb je uitgebroed!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zou het echt heel leuk vinden als het stekken lukt Friez. Ben erg benieuwd.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Bijna gemist. Hier is de passiebloem een beetje zijn passie kwijt. Ik hoop dat ie straks toch nog vol leven komt. De clematis is geweldig in bloei, de andere nog niet maar dat komt volgens mij wel goed. Voor het huis (klein stukje maar hoor) komt het gras nog niet echt op, het "onkruid" wel. We wachten gewoon af. De buren vinden het verschrikkelijk, maar ja dat is niet mijn probleem.
Mijn peulen komen op..... en qua dieren.... moet melden dat ik bijna elke dag muizen vermoord. Zitten hier op zolder, als ze buiten zouden zijn, geen probleem, maar op zolder?
Mooie nieuwe op!

Dat stukje over tuinvoorkeuren in nederland... ik werd er gewoon verdrietig van. Het lijkt me ook verschrikkelijk om hovenier te zijn tegenwoordig. Betonvelden, schanskorven, en kunstgras voor een stukje groen. Misschien een verhoogde border met onderhoudsvriendelijke planten ofzo. Daar word je toch geen hovenier voor :(

Ik ga hier even de polder in en een levendige sloot zoeken zodat ik binnenkort met een emmertje kan gaan om mijn vijver een handje te helpen. Hopelijk blijft het droog haha. Lekkere ochtendwandeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle delen meegelezen en met een oude Nick in het eerste deel ook nog wat meegeschreven. Grote inspiratiebron :worship:

Zouden jullie willen meedenken over onze voortuin? Dat was een allegaartje van halfdode planten en hebben we vorig jaar helemaal leeggetrokken en opnieuw bepland. Border is groot, 5x4m. Op het volle zuiden, halverwege de middag schaduw vanwege ewn (prachtige) boom van de buren.

Wat zie je:
Vooraan staan miscanthussen met daartussen knalroze zonnehoed. In het midden een krentenboompje. Daar omheen zat kruiptijm, maar dat was een verwilderde bruine bende en heb ik grotendeels weggehaald. Rechts 3 vlinderstruiken, achteraan een rij choisya en een boerenjasmijn. Het midden is gevuld met een lager blijvende verbena (little tommy) en lager blijvende pennisetum.

In de zomer en herfst was dat heel gaaf: heel veel bloemen (en bijen, vlinders en hommels), hoewel van de aangegeven hoogtes geen reet klopte want alles werd even hoog.

Maar nu in het voorjaar... is het wel erg sneu. En dan is het op de foto alweer veel verbeterd want het is alweer groen aan het worden. Bijkomend is dat ondanks goed omspitten er nog steeds haagwinde en heermoes zit. De haagwinde zit ook bij de buren en de heermoes in de stoep, dus geen illusie dat we daar vanaf komen :(

De vraag aan jullie: hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat het ook in het voorjaar wat groener en gezelliger oogt?


https://www.mupload.nl/img/wje6p3po2.jpg
https://www.mupload.nl/img/jzu1bv9vdtvi2.jpg
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
02-05-2020 23:15
Ik ben heel slecht in dit soort dingen visualiseren :$ Wil je misschien een foto of een tekening plaatsen zodat wat duidelijker wordt hoe het er nu uitziet?
Ik ga voor je tekenen!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Overigens: toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen had de achtertuin in de OP kunnen staan. En niet op de goede manier: volledig bestraat in antraciet met een stukje kunstgras :nooo:
Die is inmiddels al heel veel groener, ben ik zo blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
03-05-2020 09:06



De vraag aan jullie: hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat het ook in het voorjaar wat groener en gezelliger oogt?


https://www.mupload.nl/img/wje6p3po2.jpg
https://www.mupload.nl/img/jzu1bv9vdtvi2.jpg
Klopt het dat je weinig tot niets aan wintergroene planten hebt?

Je zou wat vroegbloeiers neer kunnen zetten.

Ribes sanguineum King Edward VII op stam 3-5
Afbeelding

Zaagblad 8-11
Afbeelding

Vind zelf de photinia red robin mooi. Is er ook op stam.
Afbeelding
Afbeelding

De Acer Sango Kaku heeft fel rode takken in de winter en blijft vrij smal
Afbeelding
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De choisya is wintergroen. Die staat daarom ook bij het huis, daar kijk je op vanaf de zithoek. Daarnaast hebben we de pennisetum en miscanthus pas in maart kortgeknipt, dus in de winter zagen we de halmen daarvan.

Mooie planten! Maar ben wel bang dat je daar in de zomer weinig van ziet, al het andere werd afgelopen jaar zo'n 80cm hoog (ipv de aangegeven 40-60)
Alle reacties Link kopieren
@Aija: Is je tuin in de zomer wel dichtbegroeid of heb je dan ook kale plekken? Veel borders zien er wat kaal in het voorjaar. Dat komt omdat je na de winter de afgestorven vaste planten afknipt en het blad weghaalt zodat de zon de aarde kan verwarmen, en dan houd je stompjes en kale struiken over die nog niet in het blad staan.

Als je de kale plekken gaat opvullen met vaste planten die vroeger bloeien, dan heb je kans dat die in de verdrukking komen als de andere planten gaan groeien. Vandaar dat ik vroeg of je tuin zomers wel dichtbegroeid is. Als er nog ruimte is, dan kun je vroeg bloeiende planten toevoegen, dus wat nu staat de bloeien in het tuincentrum.

Is die ruimte er eigenlijk niet, dan kun je het oplossen door in het najaar voorjaarsbollen te planten. Heeeeel veeeel bollen, zodat je een kleurexplosie in je voortuin krijgt waar voorbijgangers de auto voor aan de kant zetten om er een foto van te maken. Als de bollen zijn uitgebloeid, dan zijn je vaste planten en heesters inmiddels al aan de groei en in het blad zodat het vergelende loof van de bollen bedekt wordt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Oh Tickel, die acer!! Die gaat op mijn verlanglijst!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Je kan nog wat doen met vakken groenblijvende bodembedekker. Kleine maagdenpalm bloeit heel vroeg.
Groepen voorjaardbollen zijn altijd leuk.

Ik kan aan de hand van je beschrijving even lastig inschatten hoe je opbouw (bedoeld) is

Bij zo'n groot vak kan t juist wel leuk zijn om me waaltjes een rond pleintje neer te leggen en een paadje er naar toe.
Vogelbadje er op ofzo.
Dan heb je een voorkant aan je boder waar je kan beginnen met lage planten en hogere verder naar achter.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven