Transportfiets voor 10km?

04-05-2020 18:17 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Is er een fiets die jullie aanraden?

Ik fiets ( pre Corona ) 3x per week naar werk 10 km enkele reis. Vaak heb ik mijn zware laptop mee .

Het liefst wil ik een fiets waarbij mijn jongste (5jaar 20 kilo) ook nog achterop kan. Dan kan ik ook direct door van mijn werk naar de opvang. ( man brengt ze smorgens met de auto , hij moet direct door naar werk).

Op internet vind ik geen sportieve fiets waarbij zoontje ook achterop kan. Dus kom ik uit op een transportfiets. Fietsen die echt zo zwaar? Hebben jullie er 1 die jullie aanraden?

Uiteraard ga ik van het weekend naar een fietsenwinkel maar ben benieuwd of jullie iets aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Jouw eisen klinken niet heel gek, lijkt me dat elke standaard fiets waar een stoeltje op kan voldoet. En 10 km is ook geen wereldafstand natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een normale fiets met drie versnellingen. Gewoon z'n degelijke ouderwetse stadsfiets, zeg maar. Hang er een fietstas aan en je laptop kan erin. Zoontje kan dat stukje gewoon op de bagagedrager.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Gazelle Heavy Duty, met 2 kinderzitjes erop. Voorop een goede, stevige tas (waar bijvoorbeeld een laptop in kan).

Fietst heerlijk, kinderen hebben ruim voldoende plek en spullen kunnen op een makkelijke en veilige manier mee.
Alles komt goed, het kan alleen even duren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Gazelle Miss Grace.
Ik ben er erg over te spreken, mand voorop en stoeltje kan er ook op. Drie versnellingen maar dat lijkt me genoeg voor 3 x per week 20 km. Het is geen enorme afstand.
Er is ook een elektrische variant maar daar heb ik geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-05-2020 18:22
Gewoon een normale fiets met drie versnellingen. Gewoon z'n degelijke ouderwetse stadsfiets, zeg maar. Hang er een fietstas aan en je laptop kan erin. Zoontje kan dat stukje gewoon op de bagagedrager.
Ja, met 3 versnellingen weet je zeker dat je het zweet blank op je rug hebt staan als je aankomt.
Ik ben heel blij met mijn carbon fiets met 21 versnellingen voor dezelfde afstand. Het is alleen inderdaad niet een fiets welke kindproof is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tevreden eigenaar van een gazelle heavy duty met drie versnellingen. Die fietst redelijk licht en ik heb mijn laptoptas in een krat voorop. Dan heb je er ook meteen zicht op en blijft het goed zitten. Een kind van 5 jaar kan achterop, afhankelijk van de afstand is dat prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
04-05-2020 18:35
Ja, met 3 versnellingen weet je zeker dat je het zweet blank op je rug hebt staan als je aankomt.
Ik ben heel blij met mijn carbon fiets met 21 versnellingen voor dezelfde afstand. Het is alleen inderdaad niet een fiets welke kindproof is.
Zweet op je rug na 10 kilometer fietsen? Serieus?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-05-2020 18:36
Zweet op je rug na 10 kilometer fietsen? Serieus?
Ligt er wel aan hoe snel je fietst en hoe de wind staat.
Je kan 15kmh fietsen, of 27/28 kmh. Zit wel degelijk een verschil in qua lichamelijke belasting.
Ik heb een cortina transportfiets. Fieten heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Top! Dank voor de reacties. Ik ga van het weekend even wat stadsfietsen proberen. Goed te horen dat het wel meevalt met hoe zwaar die fietsen. Ik weiger namelijk een elektrische fiets omdat ik heb gemerkt dat het heel goed voor mijn conditie is die ritjes naar werk.
Wij hebben ook een gazelle heavy duty (wel een paar jaar oud inmiddels). Fijne fiets om de kinderen mee te vervoeren maar hij fietst wel echt een stuk zwaarder dan mijn gewone fiets. Naar mijn werk is het ook 10km enkele reis en ik begin er niet aan op de transport fiets, maar mijn conditie is misschien ook minder goed ;)
Ik zou het dus niet aanraden voor regelmatig 10 kilometer fietsen, of reken op een langere reistijd.
Alle reacties Link kopieren
Cortina heeft best mooie fietsen met 7 versnellingen.
https://www.cortinafietsen.nl/stadsfiet ... F7NDD57MBM
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets ook dagelijks 12km naar werk en heb een fijne tweedehands hybride fiets gekocht. Zijn erg licht en met 20 versnellingen, je zoeft zo naar werk!
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
04-05-2020 18:35
Ja, met 3 versnellingen weet je zeker dat je het zweet blank op je rug hebt staan als je aankomt.
Ik ben heel blij met mijn carbon fiets met 21 versnellingen voor dezelfde afstand. Het is alleen inderdaad niet een fiets welke kindproof is.
Je gebruikt echt nooit 21 versnellingen als je een stukje naar je werk fietst met een zitje achterop. Als je versnellingen wilt is 7 of 8 ruim voldoende.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
04-05-2020 18:48
Ligt er wel aan hoe snel je fietst en hoe de wind staat.
Je kan 15kmh fietsen, of 27/28 kmh. Zit wel degelijk een verschil in qua lichamelijke belasting.
Maar je bepaalt toch zelf hoe hard je fietst? Dus dan lijkt het mij onwaarschijnlijk, als je gewoon een tempo aanhoudt dat voor jezelf prettig is, dat je na 10 km fietsen naar adem snakkend en met zweet op je rug op je werk verschijnt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig >30kg kind achterop naar zijn training en dan met het kratje voorop helemaal vol. Dat is maar 5km. Ik weet niet hoe hard we gaan, want overal staan stoplichten in de stad, maar zweten doe ik alleen als ik een te warme jas aan heb. (Maar die extra laag kan ik het kratje als je je kind ophaalt en harder moet gaan trappen vanaf daar.)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-05-2020 18:59
Maar je bepaalt toch zelf hoe hard je fietst? Dus dan lijkt het mij onwaarschijnlijk, als je gewoon een tempo aanhoudt dat voor jezelf prettig is, dat je na 10 km fietsen naar adem snakkend en met zweet op je rug op je werk verschijnt.
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan langzaam fietsen. Het heeft gewoon geen nut en het maakt de rit duurt alleen maar langer. Vanavond ook met 28kmh naar huis gefietst, gewoon omdat dát een lekker tempo was. En ja, dan heb ik het wel warm als ik van de fiets kom. Tijdens het fietsen merk je het niet zozeer, maar als je stil komt te staan wel. En ja, dan heb ik wel even tijd nodig om af te koelen.

En iemand had het over dat ik nooit 21 versnellingen gebruikt, nee, dat klopt. Maar ik schakel wel heel veel. Het verschil qua weerstand tussen de ene en de andere versnelling is met 3 versnellingen veel groter dan met 21 versnellingen. Ik kan veel beter de juiste weerstand kiezen voor mijn tempo/tegenwind. Met 3 versnellingen is het of te zwaar, of te licht en trap je je ongeluk.
Apatura schreef:
04-05-2020 18:54
Cortina heeft best mooie fietsen met 7 versnellingen.
https://www.cortinafietsen.nl/stadsfiet ... F7NDD57MBM
Cortina is top! Ik heb jarenlang 7 km met een transportfiets van ze gefietst naar werk. En die had "maar" 3 versnellingen.

TO ik zou ook vooral even gaan proeffietsen.
Maar mijn man heeft een Jan Janssen-tourfiets en daar kan ook gewoon een zitje achterop hoor...
Ik heb een Batavus x-posure e-go deluxe. Wel een elektrische, maar ik moest 3x per week 15km enkele reis. Vandaar wel voor elektrisch gekozen. Hij is er ook in een gewone variant. Ik vind hem fijner rijden dan mijn oude cortina transport fiets. Voelt wat degelijker allemaal. Dochter gaat gewoon achterop. Heb een kussentje van Hema erop en losse voetsteuntjes.
Heb jarenlang op een Gazelle omafiets stad en land af gefietst. 13km enkele reis naar het werk en in het weekend kind voorop, kind achterop, sportspullen en een buggy, allemaal gelukt.
Heel in het begin had ik nog zo’n Sparta mamafiets, met een fietskar erachter.

Sinds een jaar fiets ik nu de 7km enkele reis naar mijn werk op een stevige vakantiefiets, wat een genot! Echt, ik ben er zo blij mee! Nu zijn mijn kids inmiddels ook de leeftijd ontgroeid om achterop te zitten. 2 fietsen een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb tijdje twee fietsen gehad, maar dat vond ik helemaal niks. Dan moest ik steeds naar huis om die fiets te wisselen. Overigens wil ik er niet eens een zitje meer op hoor, gewoon op de bagagedrager met idd kussentje van de Hema. Dat had ik op mijn vorige fiets ook, maar die kon het gewicht niet meer aan en heeft het begeven. ( waarschijnlijk eigen schuld want had daar ook vaak mijn oudste kleine stukjes achterop)

Die Cortina fiets ziet er ook goed en betaalbaar uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja gaat prima.

Een stevige omafiets met terugtraprem volstaat al.
Je kind is al 5, heb je een aanhangfiets voor hem overwogen? Dat scheelt jou heel veel inspanning, hij fietst zichzelf ook warm en went aan dat het 'normaal' is om te fietsen, en over een paar jaar kan je de aanhanger afkoppelen omdat hij zelfstandig fietst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven