Variatie recept witte asperges

13-05-2020 08:37 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn hier thuis gek op asperges dus hebben ze de laatste tijd al veelvuldig gegeten. Van de week nog groene asperges met olie grof zeezout en veel knoflook uit de oven. En uiteraard ook de klassieke witte asperges met ei en gestoomde krieltjes.

Nu liggen er hier nog 2 zakken witte asperges in de koelkast. Heeft iemand nog een lekker recept? Eens iets anders dan de klassieke versie. Bij voorkeur vegetarisch maar ik kan een recept met vlees uiteraard ook zelf vega maken.

Zag op ah wel veel staan uiteraard maar vind het leuk om tips te krijgen van mensen die daadwerkelijk een recept geprobeerd hebben :-)
Alle reacties Link kopieren
Pasta met asperges in zelfgemaakte roomsaus. Wij eten het met spekjes en Parmezaanse kaas, maar voor de vega-variant zou ik gewoon de spekjes weglaten.

En natuurlijk aspergesoep.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Deze is mijn favoriet:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... pergetaart
Deze heb ik voor moederdag gebakken:

Asperge/zalm soufflé:

Nodig: springvorm 24 cm

Ingredienten voor het deeg:
90 gram tarwebloem
65 gram havermoutvlokken
110 gram roomboter
1 ei
1/4 theelepel zout

Ingredienten voor de vulling:
3 eieren
175-200 gram geraspte oude kaas
45 gram havermoutvlokken
150 gram dikke griekse yoghurt
2 stuks warmgerookte zalm losgemaakt en ontdaan van vel

Topping:
700 gram gekookte asperges in stukjes

Bereiding topping:
Snij de asperges in 5 partjes, kook deze en goed laten afkoelen en uitlekken

Bereiding bodem:
Beboter de springvorm en strooi er wat bloem over
Doe in een kom de bloem, havermout het losgeklopte ei, het zout en de boter (die je al zacht hebt laten worden)
Meng dit met deeghaken tot een samenhangend deeg.
Druk dit gelijkmatig op de bodem en langs de zijwand van de vorm.
Zet de vorm ongeveer een uur in de koelkast. 
Verwarm de oven voor op 205 graden (heteluchtoven, bij gasoven naar boven bijstellen)
Bak de vorm in 25 minuten af. 

Bereiding vulling:
Splits de eieren
Meng de kaas, havermout, yoghurt en de eidooiers door elkaar.
Voeg hier het warm gerookte zalm mengsel door.
Klop de 3 eiwitten stijf en spatel deze op het laatst door de massa. 
Doe het mengsel in de afgekoelde vorm en garneer dit met de aspergestukjes
Afbakken op dezelfde temperatuur voor ca. 35-40 minuten. 
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
13-05-2020 08:39
Pasta met asperges in zelfgemaakte roomsaus. Wij eten het met spekjes en Parmezaanse kaas, maar voor de vega-variant zou ik gewoon de spekjes weglaten.

En natuurlijk aspergesoep.

Oeh die pasta klinkt lekker!

Hoe maak je de roomsaus?
Alle reacties Link kopieren
Dit is een van mijn favorieten:

https://dagelijksekost.een.be/gerechte ... n-asperges
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
13-05-2020 08:39
Deze is mijn favoriet:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... pergetaart
Ziet er goed uit!
Ik vind het altijd een beetje zonde om al te creatieve dingen te doen met zulke lekkere en dure asperges. Ik betaal er hier ca 6 euro per 500 gram voor. Zijn ze bij jullie goedkoper?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-05-2020 08:45
Deze heb ik voor moederdag gebakken:

Asperge/zalm soufflé:

Nodig: springvorm 24 cm

Ingredienten voor het deeg:
90 gram tarwebloem
65 gram havermoutvlokken
110 gram roomboter
1 ei
1/4 theelepel zout

Ingredienten voor de vulling:
3 eieren
175-200 gram geraspte oude kaas
45 gram havermoutvlokken
150 gram dikke griekse yoghurt
2 stuks warmgerookte zalm losgemaakt en ontdaan van vel

Topping:
700 gram gekookte asperges in stukjes

Bereiding topping:
Snij de asperges in 5 partjes, kook deze en goed laten afkoelen en uitlekken

Bereiding bodem:
Beboter de springvorm en strooi er wat bloem over
Doe in een kom de bloem, havermout het losgeklopte ei, het zout en de boter (die je al zacht hebt laten worden)
Meng dit met deeghaken tot een samenhangend deeg.
Druk dit gelijkmatig op de bodem en langs de zijwand van de vorm.
Zet de vorm ongeveer een uur in de koelkast. 
Verwarm de oven voor op 205 graden (heteluchtoven, bij gasoven naar boven bijstellen)
Bak de vorm in 25 minuten af. 

Bereiding vulling:
Splits de eieren
Meng de kaas, havermout, yoghurt en de eidooiers door elkaar.
Voeg hier het warm gerookte zalm mengsel door.
Klop de 3 eiwitten stijf en spatel deze op het laatst door de massa. 
Doe het mengsel in de afgekoelde vorm en garneer dit met de aspergestukjes
Afbakken op dezelfde temperatuur voor ca. 35-40 minuten. 
Klinkt ook goed!

Ik zie het al moet nog veel meer asperges kopen de komende tijd haha!
MinkeDeWit schreef:
13-05-2020 08:54
Ik vind het altijd een beetje zonde om al te creatieve dingen te doen met zulke lekkere en dure asperges. Ik betaal er hier ca 6 euro per 500 gram voor. Zijn ze bij jullie goedkoper?
8 euro de kilo voor klasse A

Ik heb ze wel rechtstreeks van de boerderijwinkel op de Brabantse Wal. De asperges die ook naar het koninklijk huis gaan!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-05-2020 08:54
Ik vind het altijd een beetje zonde om al te creatieve dingen te doen met zulke lekkere en dure asperges. Ik betaal er hier ca 6 euro per 500 gram voor. Zijn ze bij jullie goedkoper?
Hier ook 6€ per 500. Heb 2 zakken per avondmaaltijd. De kinderen vinden ze ook heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-05-2020 08:54
Ik vind het altijd een beetje zonde om al te creatieve dingen te doen met zulke lekkere en dure asperges. Ik betaal er hier ca 6 euro per 500 gram voor. Zijn ze bij jullie goedkoper?

Dit jaar zijn ze juist goedkoper omdat restaurants ze niet afnemen. Kijk op de markt, bij de boer, groentespeciaalzaak en de HEMA heeft ook vaak geschilde asperges in de aanbieding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik haal elke week 1 kilo op de markt voor €2.

De laatste tijd maak ik het vaak in de oven, heerlijk!

Aardappels in plakjes snijden en koken, samen in de pan met de geschilde asperges. In tussentijd een boter sausje maken door boter, water en groente bouillon te mengen. Aardappels en asperges in een oven schaal doen. Saus eroverheen gieten en aftoppen met geraspte kaas. Even de oven in en intussentijd eieren koken. Ovenschaal uit de oven, de eieren in plakjes of kruimels erover heen leggen en tada!

Oh en van de schillen maak ik soep!
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 09:49
11.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met gerookte zalm en sinaasappel-boter-dillesaus. Goddelijk. Gerookte zalm er gewoon koud bijleggen, sausje maken van sinaasappelrasp, sinaasappelsap, boter en veel dille en flink zwarte peper.
Alle reacties Link kopieren
Asperges koken, in de tussentijd eieren haardkolen en klein snijden, olijfolie ca 2 eetlepels verwarmen , daarin ansjovis en kappertjes warm maken, dat met het ei over de witte warme asperges....Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Dit recept heb ik vorige week gemaakt (heerlijk, al zeg ik het zelf :biggrin:):

Ingrediënten (4 personen)
- 1,5 l kippenbouillon
- 1 kg witte asperges
- 2 gesnipperde sjalotten
- 2 el olijfolie
- 320 gr risottorijst
- 20 cl witte wijn
- 50 gr roomboter
- 100 gr geraspte Parmezaanse kaas
- 6 cl lobbig geslagen room
- 2 grofgeprakte hardgekookte eieren
- 40 gr uitgebakken reepjes spek
- 1 el mosterd
- 1 bosje platte peterselie
- 1 el witte wijnazijn

Bereiding
Schil de asperges, snijd kontjes van 2 cm eraf en bewaar, kook asperges en kontjes ca. 10 minuten beetgaar. Schep asperges eruit (houd warm) en draai kontjes met staafmixer fijn in bouillon.
Zweet sjalotten in een scheutje olie in een koekenpan, doe rijst bij de sjalotten, blus af met witte wijn en kook droog, voeg beetje bij beetje bouillon toe zodat de rijst het vocht langzaam opneemt tot die beetgaar is. Draai vuur uit, meng boter, room, geraspte kaas en asperges is stukken van 2,5 cm door de risotto.
Meng eieren, spekjes, mosterd en geplukte peterselieblaadjes door elkaar als een salade en breng op smaak met azijn. Schep risotto op warme borden en garneer met peterseliesalade.

Uiteraard kun je de spekjes weglaten. :thumbsup:
Don't be scared. Falling is just like flying, except there's a more permanent destination.
Dit recept is hier een groot succes. En erg makkelijk om te maken.
https://uitpaulineskeuken.nl/recept/pla ... t-asperges
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
13-05-2020 08:53
Oeh die pasta klinkt lekker!

Hoe maak je de roomsaus?
50gr roomboter, 50gr bloem, 500ml gekookt water met een groentebouillonblokje en een bekertje slagroom. Evt wat peper en zout naar smaak.

Smelt de boter. Bloem erdoor roeren en ff mee opwarmen. Met scheutjes de bouillon erbij roeren, zodat het zonder klontjes blijft. Dan de slagroom erbij. Beetje laten doorgaren.

Maar je kan het natuurlijk ook uit een pakje doen ;) al vind ik dat bij asperges helemaal zonde. Dit kostte mij afgelopen week misschien 10 minuten? Daarna de voorgekookte asperges in stukjes erdoor roeren. Pasta erbij en klaar.

Oh, op tv deed de kok er Krul peterselie bij.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Hou het bij asperges altijd bij de simpele opties (met ham / ei of zalm). Goede asperges hebben al lekkere smaak van zichzelf en hoe minder opsmuk erbij hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop de asperges voor 8€ de kilo geschild en al, bij de boerenwinkel om de hoek. De groenteboer had ongeschilde asperges voor €15 per 1,5 kilo.

Bij de boekenwinkel krijg ik voor 1 euro een volle zak schillen om soep van de trekken. En de rest van de schillen worden aan de dieren van de kinderboerderij gevoerd.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Deze is echt overheerlijk:

https://chickslovefood.com/recept/5-or- ... -asperges/

En simpel.

Alleen nodig:
Asperges
Geitenkaas
Creme fraîche
Pasta (liefst vers)
Peterselie

Mmmmm......
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze heerlijk, maar durf het eigenlijk nooit aan. Ik ben bang dat ik ze verpest.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak regelmatig een risotto met asperges, bijvoorbeeld deze: https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/rec ... gekookt-ei. Voor de vega variant de ham weglaten.
Of een aspergeplaattaart, ook hier weer ham weglaten: https://leuklekkerenliefdevolkoken.nl/2 ... i/amp/#top
Hmmmm, denk dat ik morgen op de markt maar weer asperges ga halen!
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
13-05-2020 10:15
Ik vind ze heerlijk, maar durf het eigenlijk nooit aan. Ik ben bang dat ik ze verpest.

Je kan daar niet zoveel aan verpesten. Kijk op YouTube of AH hoe je asperges moet koken. Gewoon met voldoende water opzetten en niet te lang door laten koken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nog gemaakt, recept van Jeroen Meus, je vindt het terug op de ‘dagelijkse kost’ site.
Pasta met een saus van spinazie en geitenkaas, met gebakken asperges en eventueel gerookte zalm snippers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven