Gezondheid alle pijlers

Wespensteek

17-05-2020 21:47 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gisteren ben ik door een wesp in mijn middelvinger gestoken. Mijn hand is helemaal opgezet en klopt, jeukt en is pijnlijk. Heeft iemand een tip wat ik zou kunnen doen? Ik heb het idee dat mijn hand blijft opzwellen. Ik heb mijn hand gekoeld, omhoog gehouden en wat pijnstillers genomen omdat ik me vandaag rillerig en koortsig voelde.
Gewoon maar met rust laten en wachten tot het over gaat of hebben jullie een goede tip?
Alvast bedankt!
-
Morgenochtend de huisarts bellen.

En als het blijft opzwellen zometeen even de huisartsenpost voor advies.

Het klinkt als een heftige reactie.
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts morgen en nu paracetamol.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het een wesp was? Ik dacht dat het nog veel te vroeg in het jaar was voor wespen.
Ik heb het regelmatig gehad, maar dan met wat ik vermoed dazen. Kan heel pijnlijk zijn.
Misschien morgen even de huisarts bellen. Met wat antihistamine is het zo minder.
Tot die tijd een vochtige doek erop houden.
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
17-05-2020 21:52
Naar de huisarts morgen en nu paracetamol.
Ja, paracetamol is een goed idee, dat kun je nu meteen al doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie snelle reacties! Ik verbaasde me ook al over dat er nu al wespen zijn, maar ik vond een nest aan de buitenkant van mijn huis.
Ik moet zeggen dat ik in het verleden soms heftige reacties had op muggenbulten, vandaar dat ik er wel vanuit ging dat dit ook wel even een paar dagen vervelend zou zijn, maar ik voel me er beroerd van.
Ik ga morgenochtend bellen naar de huisarts .
-
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ooit heb begrepen kan dit een normale reactie zijn en uiten echte allergische reacties zich vaak ook op andere plaatsen (waar je dus niet bent gestoken). Maar ik ben geen arts en als je gisteren bent gestoken, nu nog zoveel last hebt en koorts zou ik gewoon voor de zekerheid de huisartsenpost bellen. Zij kunnen beoordelen of je even gezien moet worden of morgen even je eigen huisarts moet bellen. Zou gewoon even bellen
Alle reacties Link kopieren
Voor nu nog wat paracetamol en vochtige doek ;-)
-
Alle reacties Link kopieren
NM1717 schreef:
17-05-2020 22:00
Wat ik ooit heb begrepen kan dit een normale reactie zijn en uiten echte allergische reacties zich vaak ook op andere plaatsen (waar je dus niet bent gestoken). Maar ik ben geen arts en als je gisteren bent gestoken, nu nog zoveel last hebt en koorts zou ik gewoon voor de zekerheid de huisartsenpost bellen. Zij kunnen beoordelen of je even gezien moet worden of morgen even je eigen huisarts moet bellen. Zou gewoon even bellen
Dat ga ik voor de zekerheid maar even doen
-
Alle reacties Link kopieren
Koorts kan wijzen op een allergische reactie en is reden om, al dan niet met spoed, contact op te nemen met de huisarts(enpost).

Check even deze site voor eventuele overige symptomen en indicaties om met spoed te bellen: https://www.thuisarts.nl/insectenbeet

Hier staan ook tips om er wat minder last van te hebben.
Raymandy schreef:
17-05-2020 22:01
Dat ga ik voor de zekerheid maar even doen
Ze kunnen je ook gewoon advies geven zonder dat je erheen moet.
Ik heb ooit gebeld toen ik mezelf flink in mijn vinger had gesneden. Niet omdat ik erheen dacht te moeten, maar om even te overleggen hoe ik die wond het beste kon verzorgen ed.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me ook wat vroeg voor een wespensteek.

Heb je de wesp gezien toen ie je stak?

Het klinkt wel als een allergische reactie.
Voor dazen en muggen is het ook wat vroeg.

Van een dazensteek kan je ook behoorlijk beroerd worden.

Koorts is niet oké. Houd ook in de gaten je geen bloedvergiftiging krijgt. Let ook op er geen streep op je arm komt, dat kan een bacteriële onsteking zijn.

Goed koelen en morgenochtend ha bellen.
Word je zieker dan eerder bellen.
Normaal gesproken zijn wespen pas later in het jaar. Maar de eerste volwassen wesp heb ik al een week of 4 geleden gespot. Wellicht door de zachte winter dat de natuur van slag is?
Alle reacties Link kopieren
Zojuist met de hap gebeld. Voor nu niet zorgelijk, maar wel een heftige reactie. Paracetamol en koelen en aankijken hoe het morgen gaat.
Ik hou het in de gaten, anders morgen nog even naar de huisarts bellen.
-
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!
Always look on the bright side of life
Volgende keer direct de wond uitzuigen en ook uitspugen. Een paar keer doen. Bij een bijen steek blijft meestal de angel met het gifzakje zitten. Daar niet in knijpen want dat pers je echt alle gif er nog uit. Beter is het om de angel snel uit je vel te schrapen.
Veel sterkte straks met je middelvinger. Hou hem maar niet omhoog, daar kunnen sommige mensen verkeerd op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Antihistamines nemen en ibuprofen, dat werkt ook ontsteking remmend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven