Makkelijke kruidige recepten ( turks/marrokaans/...)

18-05-2020 19:09 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen super kok maar ik krijg steeds meer plezier in koken. Ik kook nu ook veel vaker. Voorheen kookte mijn man altijd en als ik aan de beurt was maakte ik altijd een standaard iets. Nu zijn we twee kinderen verder die beiden goed eten en ben ik op zoek naar variatie. Ik houd zelf helemaal niet van hollandse pot tot groot verdriet van partner. De gangbare pastas ken ik nu ook wel evenals de gangbare rijstgerechten. Ik vind af en toe een knorr wereldgerecht ook prima ( shoot me). Maar we komen vaak in hetzelfde riedeltje, ook al kijk ik altijd in de allerhande en jumbo magazine voor inspiratie. Te apart of culinair hoeft van mij ook niet ( en voor de kinderen ook niet altijd). Daarnaast geen zin in uren sudderen en veel voorbereiden.
De eisen zijn dus niet te ingewikkeld, niet te lang, niet te ingewikkelde ingredienten. Bij voorkeur vega of makkelijk vlees te vervangen. Ik houd van de smaken van marrokaans en indiaas eten. Niet pittig maar wel kruidig. Daarom staat hollandse pot me zo tegen. Ik heb laatst voor het eerst turks op en dat vond ik ook heerlijk. Dus mochten jullie indiaas/turks/marrokaanse/... recepten kennen die goed te doen zijn voor leken in de keuken dan hoor ik het heel graag!
Marrokkaanse tajine is heel makkelijk. Ik maak m vaak met kip maar er zijn ook andere lekkere. Hoeft niet in een echte tajine (is wel leuk), maar kan ook in een stoofpan of slowcooker.

Wel ras el hanout (kruiden) halen.
Ander land maar ik heb de Surinaamse rijst ontdekt.
Jamies gestoofde Marokkaanse vis met couscous (uit Jamies kookrevolutie) is ook heel lekker! 20 min.
Neem 6 verschillende soorten groenten, snijdt ze in blokjes,reepjes, wat je wilt en gooi daar een scheut olijfolie bij en een berg ras el hanout door, zet het op een zacht vuur tot het beetgaar is. Eetze.

Ik hen 6 verschillende potjes Pataks staan, die Indiase meuk. Ik roerbak groenten en kies een Pataks, room in de pan, bijv. madras erbij, roeren en bij de groenten doen. Eetze.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
18-05-2020 19:28
Ander land maar ik heb de Surinaamse rijst ontdekt.
Nog nooit surinaams gegeten! Ik ben benieuwd! Heb je een recept?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net hele lekkere garnalen in masala met rijst en snijboontjes gemaakt. Is dat wat?

Heel makkelijk:
- rijst koken zoals altijd
- Snijbonen in een pan met deksel stoven in het eigen vocht met zout en peper. Ik gebruik zelf altijd zo'n zwarte braadpan van emaille, die zijn daar perfect voor. Scheutje olie in de pan, snijbonen erbij en roeren totdat de olie over alle bonen zit. Dan een paar minuutjes op hoog vuur roerbakken, vuur laag, deksel erop en ongeveer 20 minuutjes stoven totdat ze zacht en gaar zijn. Wel regelmatig roeren.
- Zak wokgarnalen uit de vriezer ontdooien. In een wok of hapjespan de garnalen in een scheutje olie roerbakken totdat ze gaar zijn en een beetje een lekkere bite hebben. Dan de garnalen even uit de pan scheppen. Een ui, 3 tenen knoflook, een eetlepel tomatenpuree, een tomaat in blokjes, ongeveer een theelepel zwarte peper en een paar eetlepels masala roerbakken in de olie. Dan ongeveer 150 ml water erbij zodat een saus ontstaat en de garnalen weer erbij. Twee of meer maggiblokjes erdoor (moet je even proeven). Roeren en lekker laten pruttelen.

Bij het serveren doe je de saus als een soort jus over zowel de rijst als de boontjes.

(Ik gebruik nooit recepten dus ik weet niet precies de hoeveelheid van de masala, de maggiblokjes en de zwarte peper. Dat moet je even proeven.)

Edit: dit komt uit de Surinaamse Hindoestaanse keuken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
https://deliciousmagazine.nl/site/2018/ ... rziebonen/

https://www.mijnreceptenboek.nl/recept/ ... -8571.html
Deze zijn lekker vind ik.

Wat ik ook regelmatig maak is de Gallo pinto van Jamie Oliver.
Alle reacties Link kopieren
P.S. ik heb kinderen en mijn kinderen zijn dol op dit soort masala gerechten. Dat is kruidig maar inderdaad niet pittig. Als je zelf wel van pittig houdt zou je bij de Appie wat Surinaamse sambal kunnen kopen en dat erbij kunnen eten. Mango chutney is het lekkerst bij masala maar wel echt heel erg heet.
Of je kunt een peper in de saus meekoken, maar dan is het wel belangrijk dat de peper heel blijft. Dan geeft ie wel wat pit af maar blijft het mild. Als de peper openbarst en de zaadjes in de saus komen wordt het echt heel heet.
Am Yisrael Chai!
Bloemetjefresia schreef:
18-05-2020 19:41
Nog nooit surinaams gegeten! Ik ben benieuwd! Heb je een recept?
https://www.francescakookt.nl/surinaamse-nasi/

Dit is een voorbeeld. Ik maak het niet altijd met kip. Gebakken ei reepjes is lekker er door. Groente doe ik ook niet er door. Salade erbij of tomaten met knoflook uit de oven.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-05-2020 19:42
Ik heb net hele lekkere garnalen in masala met rijst en snijboontjes gemaakt. Is dat wat?

Heel makkelijk:
- rijst koken zoals altijd
- Snijbonen in een pan met deksel stoven in het eigen vocht met zout en peper. Ik gebruik zelf altijd zo'n zwarte braadpan van emaille, die zijn daar perfect voor. Scheutje olie in de pan, snijbonen erbij en roeren totdat de olie over alle bonen zit. Dan een paar minuutjes op hoog vuur roerbakken, vuur laag, deksel erop en ongeveer 20 minuutjes stoven totdat ze zacht en gaar zijn. Wel regelmatig roeren.
- Zak wokgarnalen uit de vriezer ontdooien. In een wok of hapjespan de garnalen in een scheutje olie roerbakken totdat ze gaar zijn en een beetje een lekkere bite hebben. Dan de garnalen even uit de pan scheppen. Een ui, 3 tenen knoflook, een eetlepel tomatenpuree, een tomaat in blokjes, ongeveer een theelepel zwarte peper en een paar eetlepels masala roerbakken in de olie. Dan ongeveer 150 ml water erbij zodat een saus ontstaat en de garnalen weer erbij. Twee of meer maggiblokjes erdoor (moet je even proeven). Roeren en lekker laten pruttelen.

Bij het serveren doe je de saus als een soort jus over zowel de rijst als de boontjes.

(Ik gebruik nooit recepten dus ik weet niet precies de hoeveelheid van de masala, de maggiblokjes en de zwarte peper. Dat moet je even proeven.)

Edit: dit komt uit de Surinaamse Hindoestaanse keuken.
Waar koop je die masala?
Wat is het? Saus of een kruidenpasta ofzo?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
18-05-2020 19:29
Jamies gestoofde Marokkaanse vis met couscous (uit Jamies kookrevolutie) is ook heel lekker! 20 min.
Ga ik opzoeken! Bedankt! Klinkt goed, ik ben ook dol op couscous
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-05-2020 19:32
Neem 6 verschillende soorten groenten, snijdt ze in blokjes,reepjes, wat je wilt en gooi daar een scheut olijfolie bij en een berg ras el hanout door, zet het op een zacht vuur tot het beetgaar is. Eetze.

Ik hen 6 verschillende potjes Pataks staan, die Indiase meuk. Ik roerbak groenten en kies een Pataks, room in de pan, bijv. madras erbij, roeren en bij de groenten doen. Eetze.
Ja ras el hanout heb ik sinds kort! Heerlijk!

Die pataks heb ik nooit gehad. Ga ik eens proberen. Dankje
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
18-05-2020 19:43
https://deliciousmagazine.nl/site/2018/ ... rziebonen/

https://www.mijnreceptenboek.nl/recept/ ... -8571.html
Deze zijn lekker vind ik.

Wat ik ook regelmatig maak is de Gallo pinto van Jamie Oliver.
Dank voor de tip! Ben benieuwd!! Ga ze uitproberen
Bloemetjefresia schreef:
18-05-2020 20:15
Ja ras el hanout heb ik sinds kort! Heerlijk!

Die pataks heb ik nooit gehad. Ga ik eens proberen. Dankje
Gewoon bij Appie,
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
18-05-2020 20:14
Waar koop je die masala?
Wat is het? Saus of een kruidenpasta ofzo?
Afbeelding

Masala is Surinaamse kerrie. Het is bijvoorbeeld hetgeen wat roti zijn specifieke smaak geeft.

Je koopt het gewoon bij de Appie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mag Latijns-Amerikaans ook?
Empanadas is toch vaak de favoriet bij kinderen en is echt niet veel werk. Kan je ook vegetarisch maken.
Maak ik vaak klaar met een slaatje ernaast.
Als je eens een goed vullende soep zou willen proberen... Deze linzensoep is mijn absolute favoriet (en zeker niet zuinig zijn met de kruiden!)

http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/
Alle reacties Link kopieren
Ik eet heel graag Turks en op deze site staan hele lekkere receptenhttps://www.turksekok.nl/
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
18-05-2020 20:41
Mag Latijns-Amerikaans ook?
Empanadas is toch vaak de favoriet bij kinderen en is echt niet veel werk. Kan je ook vegetarisch maken.
Maak ik vaak klaar met een slaatje ernaast.
Ja zeker! Ik sta open voor alles wat smaak heeft!

Empanadas gaat op het lijstje. Dit lijkt me erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
takkentrol schreef:
18-05-2020 21:14
Ik eet heel graag Turks en op deze site staan hele lekkere receptenhttps://www.turksekok.nl/
Oh leuk dit! Hier ga ik eens neuzen. Dank!

Jouw nick is trouwens echt hilarisch
Alle reacties Link kopieren
Niet specifiek een tip voor een recept, maar ik kijk graag van lekkerensimpel.com. Je kunt selecteren op soort gerecht. Het grote voordeel van die site vind ik dat de gerechten niet alleen smakelijk en gemakkelijk te bereiden zijn, maar in het algemeen ook heel kindvriendelijk. Dit soort gerechten gaan er hier thuis bijvoorbeeld heel goed in:

https://www.lekkerensimpel.com/taco-ovenschotel/
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk voor makkelijke recepten die even anders zijn bij Jamie Oliver. Staan er echt zoveel online. Meestal snel en niet moeilijk. Wel lekker veel smaak en kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Als je straks toch masala in huis hebt, kan je ook in een handomdraai roti maken zonder Knorr! Zo heeft je man zijn vertrouwde aardappelen/groente/vlees maar dan met een kruidige twist.

Kousenband kan je vervangen door sperziebonen en als je de megapittige Mme jeanette-peper niet wil gebruiken, doe er dan zuinig mee of vervang het door bijv. rode peper of was sambal.

Rotivellen haal ik trouwens bij de toko uit de vriezer, die rare wraps die supermarkten als roti verkopen, lijken er in de verste verte niet op. Zelf maken is uiteraard nog lekkerder en best leuk om te doen, maar meestal is het me te veel werk.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel:

Gehakt
Ui
Knoflook
Courgette
Paprika (geel en rood)
Blik gepelde tomaten
Bouillon blokje
Kruiden (ik haal meestal Libanese)
Kikkererwten
Couscous

Gehakt rul bakken.
Uitje en knoflook klein snijden en meebakken.
Paprika en courgette in blokjes en meebakken.
Kruiden erin en meebakken!
Blik gepelde tomaten er door + het bouillonblokje erboven verkruimelen.
Kikkererwten erbij, door roeren.
Even met de deksel erop laten pruttelen.

Water koken.
In een pan wat olijfolie en wat zout doen, couscous erin en het gekookte water erbij doen.
Laten wellen (zie verpakking)
Ik doe er meestal nog een klontje roomboter door.

Couscous serveren met de saus 😋

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven