Gehackt, hoe dan

18-05-2020 22:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt er simpel van. Vandaag alweer gehackt. Nu bij Bol, waar een onbekend persoon dure kleding had besteld onder mijn naam. Er staat nu wel een afleveradres bij, die niet de mijne is, maar de factuur krijg ik. Ik hoop dat ik het nog op tijd heb kunnen annuleren.
Wachtwoord veranderd, Bol op de hoogte gebracht.

2 weken geleden hetzelfde verhaal bij Peek & Cloppenburgh. Onder mijn naam wat besteld, ik kreeg de aanmaning. (Heb geen account bij Peek)
Wehkamp berichte mij diezelfde week dat ik mijn mailadres had gewijzigd en als ik dat niet was moest ik in actie komen. Meteen even in de bestellijst gekeken en daar stond een bestelling klaar, die ik nog kon annuleren.

Maar hoe komen ze aan mijn gegevens? Het zijn telkens dezelfde volgens mij: sportkleding, heel duur merk,heren maatje S.

Ik durf niets meer te bestellen, heb diverse accounts gedelete. Morgen maar weer aangifte doen. Hoe kom ik hier van af?
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Adres doorgeven aan de Politie?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, heb hetzelfde probleem..
Wel staat er bij mij in google dat mijn gegevens gelekt zijn bij een of andere datalek..

Wehkamp heb ik definitief opgezegd, want die weigerde om er iets aan te doen. Het kon weken duren voordat mijn account opgeheven zou worden, terwijl ik belde dat ik gehacked was.

Zalando ging er wel heel chill mee om..

Ben langzaam alle accounts aan het overwegen/ wissen enz. Wist echter niet dat ik zoveel accounts had...

Ik lees mee met de andere tips..
Alle reacties Link kopieren
Pietjesbelletjes schreef:
18-05-2020 22:45
Geen idee, heb hetzelfde probleem..
Wel staat er bij mij in google dat mijn gegevens gelekt zijn bij een of andere datalek..

Wehkamp heb ik definitief opgezegd, want die weigerde om er iets aan te doen. Het kon weken duren voordat mijn account opgeheven zou worden, terwijl ik belde dat ik gehacked was.

Zalando ging er wel heel chill mee om..

Ben langzaam alle accounts aan het overwegen/ wissen enz. Wist echter niet dat ik zoveel accounts had...

Ik lees mee met de andere tips..
Wehkamp heeft me juist goed geholpen door mijn account te deleten. Zalando had dat al uit eigen beweging gedaan een paar maanden eerder, vanwege verdachte activiteiten.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
In principe zou je wachtwoorden wijzigen de oplossing moeten geven. Als er dan weer misbruik gemaakt wordt van je accounts, dan ben je dus niet gehackt, maar is er iemand die jouw wachtwoorden kent. Of je laptop, pc, tablet of telefoon heeft een virus waarmee jouw gegevens worden gedeeld. Of er zit spysoftware op.

Maar ik vermoed dat jouw gegevens een keer mee zijn gegaan in een groot lek, dat los je op door je wachtwoorden te veranderen. Er zijn websites, check wel even of je een betrouwbare hebt, waar je kan checken of je mailadres is buitgemaakt bij een datalek. Deze bijvoorbeeld: https://haveibeenpwned.com/
Alle reacties Link kopieren
Wachtwoorden wijzingen, om te beginnen met dat van je e-mail account!

En niet alleen bij de winkel melden, maar direct aangifte doen bij de politie voor identiteitsfraude.

Politie heeft daar een cybercrime team voor.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wachtwoorden wijzigen en overal een ander wachtwoord. Daar hoef je je account niet voor te verwijderen, maar je wachtwoorden zullen gelekt zijn. Waarschijnlijk ook van je mail, aangezien er een account was met jouw mailadres bij Peek dat jij niet hebt gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
18-05-2020 23:19
Wachtwoorden wijzigen en overal een ander wachtwoord. Daar hoef je je account niet voor te verwijderen, maar je wachtwoorden zullen gelekt zijn. Waarschijnlijk ook van je mail, aangezien er een account was met jouw mailadres bij Peek dat jij niet hebt gemaakt?
Nee, niet met haar e-mail, dan had ze wel een bestel bevestiging gehad.
Ze kreeg pas de aanmaning

Dus ze gebruiken waarschijnlijk haar NAW-gegevens, geboortedatum etc.

Kan er een kopie/foto van je ID in verkeerde handen zijn gevallen?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
18-05-2020 23:23
Nee, niet met haar e-mail, dan had ze wel een bestel bevestiging gehad.
Ze kreeg pas de aanmaning

Dus ze gebruiken waarschijnlijk haar NAW-gegevens, geboortedatum etc.

Kan er een kopie/foto van je ID in verkeerde handen zijn gevallen?
Dat zegt niet alles. Iemand kan net zo goed direct de bevestiging hebben gewist. Sowieso overal je wachtwoord wijzigen, te beginnen bij je mail. Ik zou in jouw geval zelfs ook een nieuw mailadres nemen en het oude laten verwijderen. En waar het kan tweestaps verificatie instellen. En aangifte doen. Dit is niet zomaar iets. Neem het alsjeblieft serieus.
anoniem_287081 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 23:39
Reden: Toevoeging
7.10% gewijzigd
Is het niet iemand die je kent? Daar zou ik als eerste aan denken als er zoveel accounts veranderd worden.

Mijn mail is ook regelmatig gehackt geweest, inclusief accounts van webshops, maar er is nog nooit iets besteld.

Wel een keer op Marktplaats dat er advertenties vanuit mijn account geplaatst werden, gelukkig kreeg ik mails van de reacties en kon ik de mensen vertellen dat ze niets over moesten maken.
Misschien heb je hier iets aan.

https://veiliginternetten.nl/themes/sit ... -gebruikt/
https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html
https://www.veiligbankieren.nl/online-fraude/
https://www.consumentenbond.nl/online-k ... webwinkels
https://www.juridischloket.nl/politie-e ... itsfraude/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit paar weken geleden ook gehad bij bol.com. Er werd iets geks besteld op mijn account waarvan ik gelukkig een bestelmail had gekregen. Direct gebeld naar bol.com en zij hebben alles geannuleerd. Wachtwoord veranderd van mijn mail en account, daarna was het over. In die weken erna werd ook ingelogd op mijn Pinterest. Wat bleek, dat was hetzelfde oorspronkelijke wachtwoord. Conclusie: de combinatie van mijn email adres en dat wachtwoord is gelekt. Dus kijk al je wachtwoorden na of het moeilijke unieke wachtwoorden zijn.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook maar weer eens mijn wachtwoorden veranderen.. maar hoe onthouden jullie die allemaal?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een Password manager, zoals Lastpass
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
19-05-2020 06:45
Ik gebruik een Password manager, zoals Lastpass

Is dat een soort ‘mapje’ op je smartphone waarom je alle ww kan vermelden?
Op mijn telefoon heb ik soms dat je kunt kiezen om een sterk gegenereerd wachtwoord aan te maken, maar als ik dan later op mijn laptop in wil loggen op die site?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je dezelfde wachtwoord gebruikt voor meerdere webshops. En als dat ook nog eens een wachtwoord is wat jij zelf kunt onthouden. Tsja, dan is het makkelijk.

Je moet er vanuitgaat dat een "woord" in je wachtwoord gewoon niet sterk is.

Dus "Boterbloempje24!" is een slecht wachtwoord. "BHYnfsj@48^%%2nsbi" dit is eens sterk wachtwoord.

Gebruik op je telefoon Chrome. Chrome kan zelf sterke wachtwoorden genereren en voor je opslaan in je Google account. Als je dan op Chrome op je computer ingelogd is het wachtwoord onthouden en kun je erin.

Lastpass is hetzelfde idee, lastiger in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Lastpass is een website en een app. Ik vind het juist super in gebruik. Op telefoon en op laptop vult hij automatisch alles in. Lastpass kunnen ook pinpassen, notities en andere dingen in. Ideaal. Mijn hoofd wachtwoord is het moeilijkste wachtwoord ever, dus het voelt veilig 😄
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-05-2020 06:43
Ik moet ook maar weer eens mijn wachtwoorden veranderen.. maar hoe onthouden jullie die allemaal?
ik heb een simpel wachtwoord wat ik aanpaas naar elke website dus voorbeeld...

facebook_koekie80!
marktplaats_koekie80!
zalando_koekie80!
evernote_koekie80!
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
24-05-2020 00:21
ik heb een simpel wachtwoord wat ik aanpaas naar elke website dus voorbeeld...

facebook_koekie80!
marktplaats_koekie80!
zalando_koekie80!
evernote_koekie80!

Hoe simpel kan het zijn! :P
Dank u!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-05-2020 06:43
Ik moet ook maar weer eens mijn wachtwoorden veranderen.. maar hoe onthouden jullie die allemaal?
Ik gebruik keepass.

Op mijn telefoon maak ik een lokale kopie (dus niet online of in de cloud) van mijn database, zo heb ik mijn wachtwoorden altijd bij me.

Dit programma is veilig en wordt aangeraden door bijvoorbeeld Tweakers.

Als master wachtwoord gebruik ik een wachtwoordzin, met bijna 40 tekens.

De wachtwoorden in de database zijn encrypted, dus als iemand de file te pakken krijgt, kan diegene er niets mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik heb heel simpel een notitie boekje waar al mijn accounts en wachtwoorden instaan. Dan ook nog eens cryptisch omschreven.
Gewoon voor het geval dat iemand dit boekje vindt is het nog steeds niet duidelijk wat de WW zijn.

Omdat het voor mij herkenbare woorden zijn (zoals een naam of iets) weet ik tat wat het WW is.


Ik vertrouw keepass en dat soort sites dus niet. Wat als deze ooit gehackt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Is je c.v ooit buit gemaakt tijdens een groot data lek bij het UWV?
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
24-05-2020 10:23
Ik heb heel simpel een notitie boekje waar al mijn accounts en wachtwoorden instaan. Dan ook nog eens cryptisch omschreven.
Gewoon voor het geval dat iemand dit boekje vindt is het nog steeds niet duidelijk wat de WW zijn.

Omdat het voor mij herkenbare woorden zijn (zoals een naam of iets) weet ik tat wat het WW is.


Ik vertrouw keepass en dat soort sites dus niet. Wat als deze ooit gehackt wordt.
.
1. Keepass is geen "site". Het staat dus niet in een online database, maar lokaal, op jouw apparaat of zelfs op een externe schijf of op een USB bijvoorbeeld. Als je dat handig doet, kan een hacker daar dus helemaal niet zomaar bij.

2. Weet je wat encryptie is? Een hacker heeft niets aan de file. Beetje net zoiets als de cryptische omschrijving in jouw notitie boekje, maar dan nog beter.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
24-05-2020 11:00
.
1. Keepass is geen "site". Het staat dus niet in een online database, maar lokaal, op jouw apparaat of zelfs op een externe schijf of op een USB bijvoorbeeld. Als je dat handig doet, kan een hacker daar dus helemaal niet zomaar bij.

2. Weet je wat encryptie is? Een hacker heeft niets aan de file. Beetje net zoiets als de cryptische omschrijving in jouw notitie boekje, maar dan nog beter.

Het gaat toch allemaal via softwareprogrammas dat je ergens vandaan haalt. Dus het zal best goed beveiligd zijn maar voor mij niet veilig genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven