Stacaravan aanschaffen

19-05-2020 18:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons aan het oriënteren om eventueel een stacaravan aan de kust aan te schaffen.
Nu heb ik iets gezien. Het staat op een park maar het is voor eigen gebruik. Je koopt het dus niet dat je er dan zelf maar een aantal weken in mag. Het zou wel eventueel verhuurd kunnen worden via het park.

Ik ben (nog) niet thuis in stacaravans en vraag mij af waar ik allemaal op moet letten qua aanschaf en waar ik rekening mee moet houden.

Wie heeft hier ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Zou je het willen verhuren dan? Kost geld aan het park(schoonmaak en sleuteloverdracht, gebruik faciliteiten) En je moet zorgen dat de inventaris compleet is. Je moet het tuintje bijhouden. En als je het niet leuk vind dan kom je soms moeilijk van een stacaravan af. Is het een nieuw en luxe park?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 19-05-2020 19:26
10.37% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niets kopen wat alleen via het park verhuurd mag worden, dat zou ik in eigen hand willen houden denk ik.

Sowieso is zelf huren vaak voordeliger, als je niet meerdere maanden per jaar in de sta-caravan vertoeft.

Het verhuren als je er niet bent klinkt leuk, maar geeft vaak een boel gedoe. Naast onderhoud en mogelijke schade die anderen toebrengen aan jouw eigendom: Je kunt je eigen spullen er niet zo in laten, als je zou doen als je alleen zelf gebruik maakt van de ruimte. Alle persoonlijks neem je dus weer mee. Dan zie ik het voordeel niet boven zelf huren.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een vakantiepark, wel met een stacaravan (we wonen er in :mrgreen: ).
Dus qua praktische stacaravan- vragen: shoot!
Ik zou juist wel verhuur en schoonmaak bij het park onderbrengen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.
Dit principe is bekend onder de naam Time Sharing. Was jaren geleden hot in oa Spanje. Google is your best friend, maar geloof me, dit moet je niet willen.

Je mag er vaak maar een beperkt aantal weken gebruik van maken, waarbij je maar zelden de keuze hebt wanneer dat dan is. En je betaalt wel mee aan alle ellende die andere time sharers aan jullie gezamenlijk "eigendom" hebben toegebracht.

Doe.Het.Niet.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-05-2020 21:39
Dit principe is bekend onder de naam Time Sharing. Was jaren geleden hot in oa Spanje. Google is your best friend, maar geloof me, dit moet je niet willen.

Je mag er vaak maar een beperkt aantal weken gebruik van maken, waarbij je maar zelden de keuze hebt wanneer dat dan is. En je betaalt wel mee aan alle ellende die andere time sharers aan jullie gezamenlijk "eigendom" hebben toegebracht.

Doe.Het.Niet.

En dan nu de OP nog een keer lezen:

Je koopt het dus niet dat je er dan zelf maar een aantal weken in mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je bericht een beetje onduidelijk. Je wil informatie over aanschaf.
Je wil een stacaravan kopen of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-05-2020 21:39
Dit principe is bekend onder de naam Time Sharing. Was jaren geleden hot in oa Spanje. Google is your best friend, maar geloof me, dit moet je niet willen.

Je mag er vaak maar een beperkt aantal weken gebruik van maken, waarbij je maar zelden de keuze hebt wanneer dat dan is. En je betaalt wel mee aan alle ellende die andere time sharers aan jullie gezamenlijk "eigendom" hebben toegebracht.

Doe.Het.Niet.
Kende ik niet. Je huurt via een overeenkomst maar bent met z'n allen verantwoordelijk?
Alle reacties Link kopieren
Time Sharing was toch met hele luxe appartementen waarbij je dan ging ruilen met een andere Time Sharer ergens anders in de wereld?
Was een beruchte formule.
Volgens mij is wat TO wil iets heel anders, maar dan nog zou mijn advies negatief zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Volgens mij wil TO gewoon een stacaravan op een park kopen en zelf gebruiken.
De OP is onduidelijk vanwege de afwezigheid van een komma in de zin over kopen en het gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
19-05-2020 18:55
Ik zou juist wel verhuur en schoonmaak bij het park onderbrengen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.
Ik denk dat er wel wat kleine lettertjes aan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-05-2020 14:01
Volgens mij wil TO gewoon een stacaravan op een park kopen en zelf gebruiken.
De OP is onduidelijk vanwege de afwezigheid van een komma in de zin over kopen en het gebruik.
Zo las ik het ook inderdaad. Misschien dat ze hem ooit eens wil verhuren, maar in eerste instantie voor eigen gebruik. Zo lees ik de OP...
Alle reacties Link kopieren
Mag je verhuren (via het park), maar wil je dat ook ?

als je voor jezelf koopt:
- Koop je de grond erbij of huur je de grond ?
- Wat zijn de parkkosten?
- Wat kost gas water internet en electra?
Tot wanneer zijn die kosten betaald ?
Hou ook rekening met onderhoudskosten, er gaat wel eens wat stuk. Richtprijs: minstens 50 per maand (als je niet verhuurt)

Wat vindt het park van de (uiterlijke) staat van je caravan ? Als ze aan het vernieuwen ("herstructureren") zijn is dat soms een reden om je aan te zeggen dat je ook iets nieuws moet gaan plaatsen. Informeer bij de eigenaar vh park

Kijk (en ruik) goed naar de technische staat van het chalet/de caravan, een beetje zoals je een huis zou kopen. Let goed op vocht en de staat van gas- water- en elektra installatie.
Bij een metalen caravan ook goed letten op "roestplekjes" aan de buitenkant: een klein gaatje kan al voor veel vochtschade zorgen binnen.
Schimmelgeur=niet kopen....

Is het inclusief interieur en inventaris (wil je dat overnemen? of te lelijk om aan te zien en zit je dan met kosten voor het afvoeren ?...)

Kijk naar het park zelf. Veel (semi) permanente bewoners, is er goed toezicht/sociale controle ? Sommige parken staan jammer genoeg bekend als probleemparken met veel illegale bewoners, te veel seiszoensarbeiders in kleine woningen of zelfs criminele praktijken.

Ga er vooral eerst (minstens) een weekje op vakantie voordat je wat koopt dan weet je of de sfeer je echt aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Waar op letten:

Jaargeld
Verzekering
Vocht, lekkage? Is de caravan geïsoleerd en winterbestendig?
Gas, water, licht
Wifi/tv abonnement
Onderhoud geiser, kachel
Reiskosten en tijd om er iedere keer naartoe te ´moeten´
Schoonmaak, onderhoud caravan en tuin.

Mocht je het willen onderverhuren, denk dan aan evt. schade die huurders kunnen aanbrengen, overlast die de huurders kunnen veroorzaken op de camping of tegenover de buren, gedoe wat je kunt krijgen om de huur/borg..
Voor en na iedere verhuur moet je schoonmaken en controleren. En stel dat je iemand daarvoor inhuurt, dan moet je diegene goed kunnen vertrouwen, en uiteraard betalen.

Informeer goed bij de campingeigenaar dat de caravan, indien je deze binnen een x-aantal jaren weer wilt verkopen, nog wel op die plek mag blijven staan. Soms zeggen ze dat de caravan daarna weg moet om plaats te maken voor nieuw. En een caravan verkopen zonder sta-plaats is heel lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven