Vriendschap en klussen

20-05-2020 14:16 103 berichten
Stel je voor dat je een klus wilt aanpakken in huis een vriend biedt zijn of haar hulp aan. De vriend in kwestie is best handig, dus je bent blij met de hulp.

Vinden jullie dan dat je eisen mag stellen aan de desbetreffende hulp? En niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua tijdspanne?

Dat houdt dus in dat als de vriend het allemaal een beetje laat hangen en eens per week aan komt zetten, bijvoorbeeld.

Ik had hier een gesprek met mijn vriend over. Mijn vriend laat het makkelijk van de vriend afhangen in zo'n situatie, terwijl ik vind dat je (van te voren) best afspraken kunt maken over tijd enzo. Dat als iemand mij beloofd te helpen met, ik noem maar iets, een vloer leggen, dat het niet een maand gaat duren omdat de vriend het of laat afweten op meerdere dagen of een "komt vanzelf wel goed"-instelling heeft.

Mijn partner vindt echter dat je dankbaar moet zijn voor de aangeboden hulp en dat je het bij de vriend in kwestie moet laten liggen, want diegene offert immers zijn/haar tijd ervoor op.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
sorry, maar ik ben Team-Vriend

alle gratis hulp is mooi meegenomen, als ik "echte" hulp wil, regel ik betaalde krachten (dat doe ik dus liever)
Is het een concrete belofte? Zo van: ik kom je volgende week donderdag helpen?

Of meer 'ik wil je best een keer helpen, hoor'.

Bij het tweede zou ik proberen een concrete afspraak te maken, als dat niet lukt, laat ik het waaien. Ik zou er dan niet mee zitten en bij nood of haast iemand inhuren.

Bij het eerste is het natuurlijk lullig als er niets van komt, maar ik maak dat zelf nooit mee eigenlijk. Mijn vrienden komen altijd hun afspraken na en andersom ook, dat is iets wat ik belangrijk vind in een vriendschap. Iemand die een hoop belooft, maar niet nakomt, daar kan ik weinig mee, dus die vrienden heb ik niet, en zelf doe ik dat ook niet. Heel simpel ;)
anoniem_650f5b32baa0a wijzigde dit bericht op 20-05-2020 14:23
5.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Emotioneel zou ik het eens zijn met je vriend, maar verstandelijk weet ik (en ook uit ervaring) dat je daar echt mee moet oppassen. Hulp is fijn, maar zo'n klus laten leiden door een bevriend iemand zonder afbakening van de wensen etc is wel spelen met vuur.

Je weet van te voren misschien niet hoe lang de klus duurt, hoeveel werk het gaat zijn, of je meer materialen nodig gaat hebben dan gedacht, of vriend er wel echt zoveel verstand van heeft als ie zegt, of hij wel de tijd ervoor vrij kan maken, of jullie dezelfde verwachtingen hebben. Wat nou als je tegen onvoorziene problemen stuit? Wat als er iets kapot gaat? Wat als het mislukt?

Het hangt er ook vanaf wat het is; ga je een muur schilderen of bijv. het toilet betegelen? In het eerste geval zou ik zeggen, lekker klussen met z'n allen. In het tweede geval zou ik er meer een werk-deal van maken. Echt duidelijke afspraken maken erover, desnoods zet je er een (geld)beloning tegenover. Ik zou dit niet aan het lot overlaten, als de vriendschap nog langer mee moet gaan dan vandaag.

EDIT; oh, ik zie dat ik het wat groter heb gemaakt dan het is :$ Als iemand komt helpen, prima. Ga je een vriend een klus laten uitvoeren die je anders aan een professional had overgelaten, bijv? Afspraken maken.
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:21
sorry, maar ik ben Team-Vriend

alle gratis hulp is mooi meegenomen, als ik "echte" hulp wil, regel ik betaalde krachten (dat doe ik dus liever)
Sorry is niet nodig, hoor.

Ik ben sowieso al sneller geneigd om betaalde hulp te regelen of het zelf te doen, maar ik kom uit een stad waar minder op het netwerk geleund wordt, (Klinkt heel dramatisch hahaha) dat merk je dus met dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso afspraken maken over wanneer iets gedaan gaat worden, zodat je hier rekening mee kunt houden (met spullen halen en bijvoorbeeld iets lekkers). En zodat een klus niet te lang duurt.

Kan diegene niet, dan aan een ander vragen. Als diegene de enige hulp is die je kunt krijgen en je het én echt niet zelf kunt én/of het niet door een professional wilt laten doen, dan ben je afhankelijk van de zin en luim van die derde.

Maar zelf ben ik meer van; goh als je wil helpen, kan dat dan op die en die dagen? Zo niet, even goede vrienden, dan vraag ik iemand anders, want ik vind het niet nodig dat iemand bijvoorbeeld zijn eigen schema om hoeft te gooien/vrij moet gaan vragen om mij te helpen of zich verplicht voelt om te helpen maar eigenlijk niet wil.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja, dat ook inderdaad, de grootte van de klus maakt ook uit. Wij hebben een vriend met klusbedrijfje die een wat grotere klus samen met vriend heeft gedaan. Weekend afgesproken, klus gedaan, alles volgens afspraak. Was voor een vriendenprijs, vriend kluste zelf ook mee. Maar we gaven hem dus wel een bedrag. Alles in harmonie.
Suusje666 schreef:
20-05-2020 14:22
Emotioneel zou ik het eens zijn met je vriend, maar verstandelijk weet ik (en ook uit ervaring) dat je daar echt mee moet oppassen. Hulp is fijn, maar zo'n klus laten leiden door een bevriend iemand zonder afbakening van de wensen etc is wel spelen met vuur.

Je weet van te voren misschien niet hoe lang de klus duurt, hoeveel werk het gaat zijn, of je meer materialen nodig gaat hebben dan gedacht, of vriend er wel echt zoveel verstand van heeft als ie zegt, of hij wel de tijd ervoor vrij kan maken, of jullie dezelfde verwachtingen hebben. Wat nou als je tegen onvoorziene problemen stuit? Wat als er iets kapot gaat? Wat als het mislukt?

Het hangt er ook vanaf wat het is; ga je een muur schilderen of bijv. het toilet betegelen? In het eerste geval zou ik zeggen, lekker klussen met z'n allen. In het tweede geval zou ik er meer een werk-deal van maken. Echt duidelijke afspraken maken erover, desnoods zet je er een (geld)beloning tegenover. Ik zou dit niet aan het lot overlaten, als de vriendschap nog langer mee moet gaan dan vandaag.

EDIT; oh, ik zie dat ik het wat groter heb gemaakt dan het is :$ Als iemand komt helpen, prima. Ga je een vriend een klus laten uitvoeren die je anders aan een professional had overgelaten, bijv? Afspraken maken.
Nou, ik vind dus ook dat je het mag concretiseren, juist om gezeik te voorkomen. De vorige keer ging het namelijk ook zo en liepen de spanningen op omdat mijn partner en die vriend zich aan het ergeren waren aan elkaar. De vriend voelde zich achter de reet aan gezeten en mijn partner vond dat het allemaal te lang duurde.

Nu willen ze dus weer samen een klus gaan aanpakken, maar ik vind dus dat concrete afspraken gemaakt moeten worden. En als de vriend dat dan niet wil, geen probleem. Maar dan weet je wel waar beiden aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je daar best, zonder te dwingen, afspraken over kunt maken. Ik had ooit eens een bevriend stel waarvan de man zou komen helpen met wat stucwerk (dit was vroeger zijn beroep) in het huis waar ik met ex samen ging wonen. Afspraak maken bleek lastig, want achteraf bleek hij van zijn vrouw alleen te mogen komen op zijn papa-dag. Zij was zelf op haar werk en in plaats van dat ik zelf kon helpen, was hij met mijn ex bezig terwijl ik verloren in de speeltuin zat met hun 2 kleine kinderen. (Huis was een bouwval en dus niet geschikt om achter een dreumes en peuter aan te rennen) Dus ja, ik zou er wel duidelijke afspraken over maken hoe en wat, zonder echte eisen te stellen.
DeKenau schreef:
20-05-2020 14:26
Ja, dat ook inderdaad, de grootte van de klus maakt ook uit. Wij hebben een vriend met klusbedrijfje die een wat grotere klus samen met vriend heeft gedaan. Weekend afgesproken, klus gedaan, alles volgens afspraak. Was voor een vriendenprijs, vriend kluste zelf ook mee. Maar we gaven hem dus wel een bedrag. Alles in harmonie.
Ik zou het dus ook geen probleem vinden om de vriend in kwestie wat geld te geven. Alleen voelt het dan ergens alsof ik het als chantagemiddel gebruik. "Ik heb je betaald, dus nu moet je wel" dat idee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring, duidelijk afspraken maken en weten waar ik aan toe ben anders zoek ik liever een betaalde hulp/vakman.

Mijn man werkt in de bouw net als de meeste van zijn vrienden, deze vrienden helpen regelmatig met klussen in ons huis (mijn man gaat ook vaker bij andere helpen).
Maar ik wil altijd duidelijk hebben wie, wat en wanneer. Nooit een probleem mee gehad en meestal hebben we daarna nog een gezellige avond met eten en een paar drankjes als bedankje.
Jullie brengen wel wat nuancering aan, daar hou ik wel van.

Ik vind het zelf absoluut niet prettig om me afhankelijk op te stellen en dit soort dingen confronteren me eventjes met mijn tekortkomingen, haha.
Alle reacties Link kopieren
Je mag in je handjes knijpen als iemand eens per week jouw komt helpen voor niets. Het is wel slim om goed afspraken te maken. Ik neem zomaar aan dat die persoon ook een baan heeft/ een sociaal leven/ dan is 1 x in de week helpen best een opoffering aan tijd.

Ik zou dergelijke hulp alleen aannemen als ik het zelf verder af kan maken, de helper versnelt dus. Of het specifieke wat die persoon kan zou moeten lukken in 1 dag. Voor grotere projecten zou ik altijd betalen. Een hovenier/ tegelzetter/ stucwerker heeft echt geen zin/ tijd om dat voor allerlei vriendin even gratis te komen doen.
Saartjepoes2 schreef:
20-05-2020 14:29
Je mag in je handjes knijpen als iemand eens per week jouw komt helpen voor niets. Het is wel slim om goed afspraken te maken. Ik neem zomaar aan dat die persoon ook een baan heeft/ een sociaal leven/ dan is 1 x in de week helpen best een opoffering aan tijd.

Ik zou dergelijke hulp alleen aannemen als ik het zelf verder af kan maken, de helper versnelt dus. Of het specifieke wat die persoon kan zou moeten lukken in 1 dag. Voor grotere projecten zou ik altijd betalen. Een hovenier/ tegelzetter/ stucwerker heeft echt geen zin/ tijd om dat voor allerlei vriendin even gratis te komen doen.
Ik vind ook zeker niet dat iemand moet helpen, he? Ik ben voor eerlijkheid. Als je dan, zoals in mijn voorbeeld, het vloertje niet binnen afzienbare tijd wilt leggen zeg dat dan gewoon. Ik verplicht je niet om te helpen.

Ik denk trouwens dat die vriend het zelf heeft aangeboden, hoor. Mijn partner is niet iemand die daar om vraagt, want hij wilde een professional huren. Tot hij het er met de vriend in kwestie over had. (gaat in dit geval niet meer om een vloertje, haha)
Plopper schreef:
20-05-2020 14:27
Ik zou het dus ook geen probleem vinden om de vriend in kwestie wat geld te geven. Alleen voelt het dan ergens alsof ik het als chantagemiddel gebruik. "Ik heb je betaald, dus nu moet je wel" dat idee.
Nee dan zul je daar van tevoren afspraken over moeten maken.
Ik betaal je dit en daarvoor verwacht ik dat.

Maar zonder dat: team vriend.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet echt eisen stellen want het is een vriendendienst, maar je kunt toch wel gewoon afspraken maken? Je stemt dan wel af op de agenda van die ander (van degene die helpt) uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is verrekte handig, kan klussen waar je professioneel (veel) geld aan uitgeeft (denk aan: elektra aanleggen of een tv repareren, iets wat niet iedereen kan/mag/durft) en ook wel andere handigheidjes als: tegelen, metselen etc.
Deels door technische universiteit, deels omdat hij handig is.
Er wordt best vaak een beroep op hem gedaan, en meestal vindt hij het gewoon leuk om te helpen. Maarrr er zijn mensen die als hij een weekend geholpen heeft, meteen vragen wanneer hij weer kan (soms nog voor dat ze hem uberhaupt bedankt hebben voor zijn inzet).

Ik bedoel absoluut NIET dat jij zo bent, maar dat is wel de reden, dat ik tegenwoordig steeds meer pro-zakelijk regelen ben.
Alle reacties Link kopieren
Als de klus te ingewikkeld is voor jullie alleen dan zou ik er zelf niet aan beginnen :) jij zit in de zooi.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 14:32
Ik vind ook zeker niet dat iemand moet helpen, he? Ik ben voor eerlijkheid. Als je dan, zoals in mijn voorbeeld, het vloertje niet binnen afzienbare tijd wilt leggen zeg dat dan gewoon. Ik verplicht je niet om te helpen.
en ik ben ook nerdy genoeg, om als ik dit weekend een vloertje wil, ik het ook graag dit weekend wil
Ben niet graag afhankelijk van de grillen van vrijwilligers ;)
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:34
Mijn man is verrekte handig, kan klussen waar je professioneel (veel) geld aan uitgeeft (denk aan: elektra aanleggen of een tv repareren, iets wat niet iedereen kan/mag/durft) en ook wel andere handigheidjes als: tegelen, metselen etc.
Deels door technische universiteit, deels omdat hij handig is.
Er wordt best vaak een beroep op hem gedaan, en meestal vindt hij het gewoon leuk om te helpen. Maarrr er zijn mensen die als hij een weekend geholpen heeft, meteen vragen wanneer hij weer kan (soms nog voor dat ze hem uberhaupt bedankt hebben voor zijn inzet).

Ik bedoel absoluut NIET dat jij zo bent, maar dat is wel de reden, dat ik tegenwoordig steeds meer pro-zakelijk regelen ben.
Dat is ook gewoon irritant. Ik ben 2 jaars HBO student voor het sociaal domein en ben ineens iedereens pedagoog, life coach en welzijnswerker.

Ik denk dat ik gewoon iets meer plan en dingen dichtmetsel (figuurlijk, letterlijk kan ik het niet) dan mijn partner. Want ik zou dus wel van te voren gaan zitten met een tijdsplanning, verwachting en vergoeding. Met natuurlijk ruimte genoeg voor de vriend om te weigeren.
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:35
en ik ben ook nerdy genoeg, om als ik dit weekend een vloertje wil, ik het ook graag dit weekend wil
Ben niet graag afhankelijk van de grillen van vrijwilligers ;)
Hahaha. Ik denk dat het dit bij mij ook wel is. Geduld is niet mijn sterkste kant en ik heb echt geen zin om in de zooi te zitten.

Gelukkig wonen partner en ik nog niet samen en is het lekker zijn zooi, maar uiteindelijk moeten we het samen gaan doen en wil ik niet in de zooi zitten omdat hij halve afspraken maakt met de vriend.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:35
en ik ben ook nerdy genoeg, om als ik dit weekend een vloertje wil, ik het ook graag dit weekend wil
Ben niet graag afhankelijk van de grillen van vrijwilligers ;)
Dat herken ik! Ik zou dat ook hebben en balen als de planning dan in de soep loopt omdat iemand het af laat weten. Dan zou ik Idd als ik het geld ervoor heb het liever betaald uitbesteden, dan weet ik tenminste zeker dat het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
20-05-2020 14:38
Hahaha. Ik denk dat het dit bij mij ook wel is. Geduld is niet mijn sterkste kant en ik heb echt geen zin om in de zooi te zitten.

Gelukkig wonen partner en ik nog niet samen en is het lekker zijn zooi, maar uiteindelijk moeten we het samen gaan doen en wil ik niet in de zooi zitten omdat hij halve afspraken maakt met de vriend.
herkenbaar...
mijn oplossing (na een eeuw (=gevoelstemperatuur) huwelijk): als het me te lang duurt, begin ik over de klus uitbesteden.
Zullen we de schutting zelf doen, of zal ik de schilder bellen, je hebt het druk he?

en dan gaat hij OF direct verf halen, of ik bel de schilder.
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:42
herkenbaar...
mijn oplossing (na een eeuw (=gevoelstemperatuur) huwelijk): als het me te lang duurt, begin ik over de klus uitbesteden.
Zullen we de schutting zelf doen, of zal ik de schilder bellen, je hebt het druk he?

en dan gaat hij OF direct verf halen, of ik bel de schilder.
Hahaha, tactisch.

Ik probeer het even te spiegelen naar mezelf. Als ik hulp aanbied met iets dan zou ik het dus niet meer dan logisch vinden dat er (redelijke) eisen gesteld worden, want ik wil niet iemand van de wal in de sloot helpen. En als ik daar niet op zit te wachten, bied ik mijn hulp gewoon niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik baseer mijn houding vooral op verhalen van vrienden en collega's. Zo was er een collega die de vader van de buurvrouw over de vloer van hun nieuwe huis hadden om, inderdaad, de wc te betegelen met een specifiek soort tegel. Die tegels moesten gesneden worden en dat was best een klus. Maar! Vader van buurvrouw was vroeger klusser, dus die kon dat wel, aldus dochter de buurvrouw.

Drama uiteindelijk, want die vader had het werk onderschat qua hoeveelheid, hij had het niet helemaal goed gedaan, de wc pot had ie te laag opgehangen en hij werd tussentijds ook een week ziek (daar kun je natuurlijk niks aan doen, maar dat kan ook gebeuren), waardoor alles eindeloos lang duurde en uiteindelijk ook niet naar wens was. Ook heel vervelend voor die man die het moest doen, want die liep met z'n knokkels over de grond op het eind en baalde heel erg van wat ie zich op de hals gehaald had. E-lend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven