Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Ja mijn ouders. Meestal wel waakzaam, maar hier dus toch in getrapt. Als hun kinderen hulp nodig hebben (wat de oplichter dus beweerde), krijgen ze denk ik een soort blinde vlek. Ze kwamen er gelukkig snel achter en konden de boeking nog terugdraaien.
Nee, ik zou daar niet zo snel intrappen.

Als een bekende geld wil hebben, zeker grote bedragen, kom je hier eerst maar even over de vloer vertellen wat er allemaal aan de hand is.

Ook via e-mail komen heel veel oplichterij voor. Kijk alleen al naar het e-mailadres en je weet dat het niet klopt. Ik snap echt niet dat mensen klakkeloos op linkjes gaan drukken.
Mijn ouders zijn laatst benaderd op die manier. Zij waren wel zo slim om te controleren. Terwijl mijn ene ouder controle vragen stelde aan de persoon via Whatsapp, belde de andere ouder naar de persoon die werd voorgespiegeld.
Mijn ouders zijn nog hartstikke bij de tijd :yes:
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt al jaren voor gewaarschuwd en zie het de laatste tijd ook steeds meer voorbij komen op social media.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat er nog mensen zijn die hierin trappen. Maar zeg nooit nooit.

Het is jammer en vervelend als het wel gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Jouw kennis is dus niet erg slim als het om oplichting gaat.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders. Ze zijn altijd naïef. Aan zo ongeveer alles was te merken dat het mijn man niet was maar toch hebben ze betaald. We kwamen er pas na 2 weken achter want ze hebben verder niks laten weten of nagevraagd.

De schrijfstijl, de spellingsfouten, de emoticons, het verhaal... als had een belletje moeten laten rinkelen. Maar nee, niks, weg 1500 euro...
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hier nog in trappen. Er is zoveel ruchtbaarheid gegeven aan dit soort praktijken.

En hoe kun je nu in 1 zin schrijven dat de berichten overduidelijk nep waren maar de opgelichte dame erg slim is?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedereen die zich op een internetforum bevindt wel de basic internet vaardigheden heeft om oplichting zo te spotten.

Maar er is ook een groep mensen die deze vaardigheden niet hebben, zoals ouderen die niet zijn opgegroeid met de boodschap ‘vertrouw niemand op het internet’. Of andere kwetsbare groepen mensen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-05-2020 09:09
En hoe kun je nu in 1 zin schrijven dat de berichten overduidelijk nep waren maar de opgelichte dame erg slim is?
Idd, dan was ze op dat moment toch niet zo slim bezig.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is inmiddels al meerdere keren via whatsapp benaderd zogenaamd door mij of mijn zus voor geld.
De appjes lijken best echt, echter herkent mijn moeder onze schrijfstijl wel en wist ze dat wij het niet waren. Ze heeft wel meteen screenshots gemaakt en melding gedaan, zodra ze erachter komen dat men er niet intrapt werden de gesprekken gewist.

Vraag me wel af hoe ze dan aan je nummer komen en weten dat je kinderen hebt, zou helemaal via FB worden uitgezocht of zo? Of wordt het gewoon random geprobeerd?
Ik heb ze zelf nog nooit gehad, maar er valt bij mij dan ook niets te halen.

Kan me voorstellen dat toch de wat oudere mensen erin zouden kunnen trappen, als die al whatsappen. Maar er wordt zoveel voor gewaarschuwd dat ik eigenlijk toch wel zou verwachten dat je zoiets checkt en de schrijfstijl herkent (zoals die smiley’s als die nooit worden gebruikt. Maar ook het gebruik van leestekens en zo).
Alle reacties Link kopieren
Een kennis ook, maar ze had het bedrag overgemaakt naar het rekeningnummer wat in het adresboek van de bank stond. Dus haar dochter belde waarom ze ineens zo'n groot bedrag gestort kreeg :lol:

Liep dus gelukkig goed af.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me altijd af wat voor mensen hier nu intrappen. Als iemand via WA mij om een groot geldbedrag zou vragen dan zeg ik van, kom eerst maar naar mijn huis om er over te praten. No way dat ik dat over WA afhandel
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-05-2020 09:09
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hier nog in trappen. Er is zoveel ruchtbaarheid gegeven aan dit soort praktijken.

En hoe kun je nu in 1 zin schrijven dat de berichten overduidelijk nep waren maar de opgelichte dame erg slim is?
Tja omdat dat echt zo is. Hele slimme dame, heel hoog opgeleid, goed bij de tijd, op de hoogte van wat er speelt in de wereld. Maar blijkbaar dus toch heel naïef op dit vlak. Net wat iemand anders schreef; een soort blinde vlek als het om hulp geven aan familie gaat.
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 09:14
Vraag me wel af hoe ze dan aan je nummer komen en weten dat je kinderen hebt, zou helemaal via FB worden uitgezocht of zo? Of wordt het gewoon random geprobeerd?
Ik heb ze zelf nog nooit gehad, maar er valt bij mij dan ook niets te halen.
Veel mensen hebben informatie ( niet afgeschermd) over zichzelf staan op het internet, dat kan zijn op fb, Twitter of instagram. En daar maken criminelen weer misbruik van.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
21-05-2020 09:19
Veel mensen hebben informatie ( niet afgeschermd) over zichzelf staan op het internet, dat kan zijn op fb, Twitter of instagram. En daar maken criminelen weer misbruik van.
Ja klopt, maar het lijkt me relatief gezien veel werk om dat allemaal uit te zoeken voor een relatief klein bedrag zeg maar, aangezien er toch ook een hoop mensen niet intrappen. Maar goed, daar zal ik dan wel weer naief in zijn
:-o
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier wel over gehoord maar ik ken niemand die erin is getrapt. Ik ken iemand die geld heeft gegeven aan de deur aan oplichters die met een collectebus rond liepen voor Corona.
vivaratje schreef:
21-05-2020 09:15
Ik vraag me altijd af wat voor mensen hier nu intrappen. Als iemand via WA mij om een groot geldbedrag zou vragen dan zeg ik van, kom eerst maar naar mijn huis om er over te praten. No way dat ik dat over WA afhandel

Niet via Whatsapp maar naar je huis komen kan natuurlijk ook niet altijd.

Oma vertelt:
Toen ik nog bij de bank werkte heb ik, meer dan eens, mensen geholpen die geld naar hun kinderen over wilden boeken in het buitenland. Kinderen waren op reis en waren bestolen of hadden passen en cheques verloren. Of hadden hun pas beschadigd etc. Dat was nog voordat internetbankieren door bijna iedereen gebruikt werd of zelfs voordat dat bestond.
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 09:23
Ja klopt, maar het lijkt me relatief gezien veel werk om dat allemaal uit te zoeken voor een relatief klein bedrag zeg maar, aangezien er toch ook een hoop mensen niet intrappen. Maar goed, daar zal ik dan wel weer naief in zijn
:-o
Ik heb dit onlangs nog voorbij zien komen bij een tv programma, opgelicht oid. Die criminelen zoeken het helemaal uit, hoe ze het beste ‘echt’ kunnen overkomen als Bijv dat familielid.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe dan, deze persoon heeft geen social media (ouder iemand), alleen whatsapp. Er werden geen namen genoemd, het was heel algemeen. En het ging hier trouwens niet om een relatief klein bedrag, het was echt veel geld.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
21-05-2020 09:25
Ik heb dit onlangs nog voorbij zien komen bij een tv programma, opgelicht oid. Die criminelen zoeken het helemaal uit, hoe ze het beste ‘echt’ kunnen overkomen als Bijv dat familielid.

Nou, er zijn er ook die gewoon willekeurig berichten sturen in de hoop dat een percentage slaagt. Zo heb ik al verschillende kinderlozen gehoord over het ontvangen van berichten van hun kinderen.
banaaaana schreef:
21-05-2020 09:14
Een kennis ook, maar ze had het bedrag overgemaakt naar het rekeningnummer wat in het adresboek van de bank stond. Dus haar dochter belde waarom ze ineens zo'n groot bedrag gestort kreeg :lol:

Liep dus gelukkig goed af.
Haha! De iDeal link of het Tikkie was gelukkig te ingewikkeld geweest.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-05-2020 09:25
Niet via Whatsapp maar naar je huis komen kan natuurlijk ook niet altijd.

Oma vertelt:
Toen ik nog bij de bank werkte heb ik, meer dan eens, mensen geholpen die geld naar hun kinderen over wilden boeken in het buitenland. Kinderen waren op reis en waren bestolen of hadden passen en cheques verloren. Of hadden hun pas beschadigd etc. Dat was nog voordat internetbankieren door bijna iedereen gebruikt werd of zelfs voordat dat bestond.
Dat kun je toch echt niet met elkaar vergelijken. Dan belden de kinderen de ouders op met de mededeling dat ze bestolen waren etc. Dan wist je dat het je kind aan de telefoon was.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:15
Tja omdat dat echt zo is. Hele slimme dame, heel hoog opgeleid, goed bij de tijd, op de hoogte van wat er speelt in de wereld. Maar blijkbaar dus toch heel naïef op dit vlak. Net wat iemand anders schreef; een soort blinde vlek als het om hulp geven aan familie gaat.
Hoog opgeleid geloof ik best, maar dat betekent niet altijd dat je ook “street smart” bent. En kennelijk is ze toch niet zo goed op de hoogte van wat er in de wereld speelt, want dan had dit soort oplichting je toch echt niet kunnen ontgaan?
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/750 ... appfraude/

Zelfs Violet Falkenburg was er blijkbaar ingetrapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven