Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Iemand heeft een tijdje geleden mijn gegevens gebruikt voor WA-fraude. Ik werd geappt door een familielid die zei een bericht te hebben gekregen met mijn profielfoto (van Facebook), een ander telefoonnummer en de vraag of er geld overgemaakt kon worden omdat ik nogal krap zat. Of dat klopte en of dat bericht wel van mij afkomstig was. Nee dus. Gelukkig is er geen geld overgemaakt.

Ze hebben mijn foto van FB geplukt, die gebruikt als profielfoto voor WA en op FB in mijn vriendenlijst gezocht naar iemand met dezelfde achternaam/familie. Toevallig heeft deze persoon ook een eigen bedrijf en konden ze zo aan het telefoonnummer komen.

Ik was eerst bang dat mijn hele mobiele telefoon gehackt was, gelukkig was dat niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst zelf zulke appjes ontvangen. Ben er een beetje op ingegaan omdat ik benieuwd was waar het toe zou leiden. Appjes werden heel dwingend en als ik niet binnen een paar minuten reageerde kwam er een vraagteken achter aan. Vervolgens een rekeningnummer en vervolgens of er nog meer gestort kon worden en af ik en screenshot van de betaling wilde maken.
Uiteraard natuurlijk niets betaald. Bij de eerste zin was het al duidelijk dat dit om oplichting ging.
19juni schreef:
21-05-2020 09:14
...
Vraag me wel af hoe ze dan aan je nummer komen en weten dat je kinderen hebt, zou helemaal via FB worden uitgezocht of zo? Of wordt het gewoon random geprobeerd?
Ik heb ze zelf nog nooit gehad, maar er valt bij mij dan ook niets te halen.
...
Ik ben hier ook benieuwd naar. Is het een gerichte actie of kiezen ze een willekeurig nummer?
Als het gericht is nl., wil ik wel weten waar ze de telefoonnummers vandaan halen.
vivaratje schreef:
21-05-2020 09:32
Dat kun je toch echt niet met elkaar vergelijken. Dan belden de kinderen de ouders op met de mededeling dat ze bestolen waren etc. Dan wist je dat het je kind aan de telefoon was.

Ja, dat klopt. Nu zou dat via Whatsapp kunnen gaan, maar kan je kind niet even langs komen, want gestrand in het buitenland.

Dat was wat ik bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-05-2020 09:30
Nou, er zijn er ook die gewoon willekeurig berichten sturen in de hoop dat een percentage slaagt. Zo heb ik al verschillende kinderlozen gehoord over het ontvangen van berichten van hun kinderen.
Ja klopt, die truc zag ik onlangs ook voorbij komen online. Diegene die bijna opgelicht werd, kwam er alleen snel zelf achter. Omdat de oplichter het had over broers/ zussen, terwijl diegene enig kind was.
Voor iedereen een groene tuin
Nummer*Zoveel schreef:
21-05-2020 09:32
Hoog opgeleid geloof ik best, maar dat betekent niet altijd dat je ook “street smart” bent. En kennelijk is ze toch niet zo goed op de hoogte van wat er in de wereld speelt, want dan had dit soort oplichting je toch echt niet kunnen ontgaan?

Dit dus, ik zie mijn zus en moeder zo in dit soort oplichting trappen. Gelukkig kan mijn moeder niet internetbankieren want dat doet mijn vader, en die ziet het waarschijnlijk wel.

Mijn zus kan wel online betalen en zou vanuit haar emotie bij een zielig verhaal, van kind of zus in nood, direct betalen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:30
Ik vraag me af hoe dan, deze persoon heeft geen social media (ouder iemand), alleen whatsapp. Er werden geen namen genoemd, het was heel algemeen. En het ging hier trouwens niet om een relatief klein bedrag, het was echt veel geld.
Ik kan me dan wel weer voorstellen dat er mensen zijn die in de smsfraude van bankpassen, openstaande boetes en belastingen trappen...
Toen ik mijn bedrijf nog had kreeg ik ook heel veel van die spookfacturen waarvan ik me ook kon voorstellen dat mensen die maar betaalden, maar dan ging het meestal ook om max 400, voor het een of ander dat best aannemelijk klonk.

Maar als zo’n factuur ineens 1500 is wordt er vaak toch even verder gekeken.

Dus kan me voorstellen als iemand een appje krijgt met ‘kun je ff 50 overmaken want ik zit een beetje krap’ dat ze hier veel meer mee kunnen cashen dan wanneer er allerlei omslachtige verhalen komen over telefoons in de wasmachines, bankpassen kwijt en voor 100-en euro’s openstaande rekeningen...
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-05-2020 09:35
Ja, dat klopt. Nu zou dat via Whatsapp kunnen gaan, maar kan je kind niet even langs komen, want gestrand in het buitenland.

Dat was wat ik bedoelde.
Ah ag so. Dan nog zou ik het geld op hun rekening overmaken, die heb ik in mijn adressenboek staan. Ik heb ook al eens tegen mijn kinderen gezegd dat ik niet aan tikkies doe
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg trouwens ook af en toe sms-berichten waar in staat dat m’n bankpas verloopt en ik via de link een nieuwe pas kan aanvragen. De eerste keer dat ik zo’n bericht kreeg, heb ik direct de bank gebeld om dit na te vragen en te melden. Dat bericht kwam niet van hen en is dus ook fraude. De bank communiceert niet via sms of WA, bij twijfel dus altijd even contact zoeken met je bank én op je bankpassen checken wat de verloopdatum is!
Alle reacties Link kopieren
ExploreTheWorld schreef:
21-05-2020 09:49
Ik krijg trouwens ook af en toe sms-berichten waar in staat dat m’n bankpas verloopt en ik via de link een nieuwe pas kan aanvragen. De eerste keer dat ik zo’n bericht kreeg, heb ik direct de bank gebeld om dit na te vragen en te melden. Dat bericht kwam niet van hen en is dus ook fraude. De bank communiceert niet via sms of WA, bij twijfel dus altijd even contact zoeken met je bank én op je bankpassen checken wat de verloopdatum is!
Ja idd, en ik heb ze ook zogenaamd van het CJIB gehad en belastingdienst
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 09:44
Ik kan me dan wel weer voorstellen dat er mensen zijn die in de smsfraude van bankpassen, openstaande boetes en belastingen trappen...
Toen ik mijn bedrijf nog had kreeg ik ook heel veel van die spookfacturen waarvan ik me ook kon voorstellen dat mensen die maar betaalden, maar dan ging het meestal ook om max 400, voor het een of ander dat best aannemelijk klonk.

Maar als zo’n factuur ineens 1500 is wordt er vaak toch even verder gekeken.

Dus kan me voorstellen als iemand een appje krijgt met ‘kun je ff 50 overmaken want ik zit een beetje krap’ dat ze hier veel meer mee kunnen cashen dan wanneer er allerlei omslachtige verhalen komen over telefoons in de wasmachines, bankpassen kwijt en voor 100-en euro’s openstaande rekeningen...
Inderdaad die spookfacturen, vaak voorbij zien komen bij klanten, dan ging het om max 150-200 euro. Voor een 'registratie' of zo. Dat waren dan klanten die hun administratie uitbestede omdat ze zelf er geen verstand/zin in hadden en liever bezig waren met het bedrijf, maar ja, dan werd er wel gewoon betaald.
Door mijn werk weet ik dat het CJIB nooit boetes via de mail stuurt en valt een twijfelachtige factuur voor registraties/licenties sneller door de mand omdat het dan vaak niet waarschijnlijk is dat zo'n bedrijf deze nodig heeft.
Maar ja, ik heb ook wel eens bij een bedrijf gezeten dat allerlei registraties had voor allerlei producten en daar is er ook wel eens eentje erdoor geglipt. Ik deed de eerste schifting en voor een factuur betaald werd, werd deze nog gefiatteerd door iemand die precies wist wat er speelde. Dus niet betaald.

Het gaat dus ook vaak hoe waarschijnlijk is het verhaal? Als je een kind hebt dat het niet breed heeft, dan geloof je het eerder, dan als het geld tegen de plinten klotst. En het is ook waarschijnlijk dat een kind om geld komt vragen dan een neef. En slechte zinnen, ik heb een aantal oudere familieleden op whatsapp en dat lijkt ook vaak nergens op ivm kleine knopjes ed. Ik weet niet of het hen dan op zou vallen als ik anders zou gaan schrijven. Daarnaast zijn veel mensen toch eerder geneigd om iets te geloven als er maar aangedrongen wordt. Ze krijgen dan te weinig tijd om er over na te denken. Zo werken babbeltruuks ook.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn ouders zijn wel in de Afvoercheck getrapt, die komen aan de deur en smeren je dan een zinloos 2-jarig abonnement aan voor mogelijke rioolproblemen waar in de kleine lettertjes zo ongeveer alles is uitgesloten.

Sindsdien heb ik ze een zinnetje in laten studeren (omdat ze een eenduidig Nee soms moeilijk vinden) waarin ze vragen om gegevens achter te laten en dat ze er dan later op terug komen. Dan mij bellen en ik blaas de heleboel dan af.

Laatst ook weer maar net goed gegaan, een of andere kozijnenboer aan de telefoon. Had m’n moeder al een afspraak mee gemaakt voor een intake! Maar toen ze de bevestiging mailden ben ik dat bedrijf even gaan nazoeken, was nog niet zo eenvoudig, want website zonder kvk en geen telefoonnummer om terug te bellen etc. En negatieve krantenartikelen gevonden over lopende rechtszaken en jaarlijkse faillissementen. Maar toch te pakken gekregen en alles af kunnen zeggen. Corona er ook maar bij gehaald.

Ik weet niet hoe dat soort bedrijven steeds bij mijn ouders terecht komt. Ik word nooit gebeld. Ik heb ze ook gevraagd welke telefoonlijsten ze hanteren ivm het bel-me-niet register waar m’n ouders in staan en dat ze strafbaar zijn als ze ze zich daar niet aan houden.

Met m’n moeder (mijn lieve naïeve vadertje is inmiddels overleden) weer haar zinnetjes geoefend en haar op het hart gedrukt altijd met mij te overleggen.
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.

Bij dat soort programma's komen vormen van fraude voorbij die al even bestaan en waar dus ook al wat mensen in zijn getrapt. Morgen verzinnen criminelen weer wat nieuws en dan kan ook jij erin trappen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-05-2020 09:53
Maar ja, ik heb ook wel eens bij een bedrijf gezeten dat allerlei registraties had voor allerlei producten en daar is er ook wel eens eentje erdoor geglipt. Ik deed de eerste schifting en voor een factuur betaald werd, werd deze nog gefiatteerd door iemand die precies wist wat er speelde. Dus niet betaald.
Ja en dat kan best ver gaan, zo had ik ook eens een dame aan de telefoon die bij hoog en laag beweerde dat ik een vermelding op telefoongids online of zoiets had afgesloten en die me daar een verleningsaanbod voor deed. Toen ik zei dat ik nooit iets had afgesloten begon ze over dat het dan wellicht mijn partner was geweest, maar dat ze het wel op band had.
Heb haar om de bandopname gevraagd en nooit meer iets gehoord. Maar ze was aan de telefoon heel vasthoudend, en als mijn man de telefoon had aangenomen had ze best nog eens succes kunnen hebben want die zou gedacht hebben ‘oh klinkt als een mooi aanbod’.
Volgens mij was het bedrijvenregister online of zoiets, had later het nummer gegoogled en ze bleek bekend te staan als oplichtster.
Alle reacties Link kopieren
banaaaana schreef:
21-05-2020 09:14
Een kennis ook, maar ze had het bedrag overgemaakt naar het rekeningnummer wat in het adresboek van de bank stond. Dus haar dochter belde waarom ze ineens zo'n groot bedrag gestort kreeg :lol:

Liep dus gelukkig goed af.
Hier moet een beetje om glimlachen. Een vriend van mijn ouders werd ook zo benaderd en die is direct op de fiets gesprongen richting zijn zoon om het te regelen. Echter toen hij daar kwam met Random Reader en al wist de zoon natuurlijk van niks.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:30
Ik vraag me af hoe dan, deze persoon heeft geen social media (ouder iemand), alleen whatsapp. Er werden geen namen genoemd, het was heel algemeen. En het ging hier trouwens niet om een relatief klein bedrag, het was echt veel geld.

Dan is het helemaal dom. Dan check je toch sowieso alles 3x dubbel? Of heeft je vriendin geld teveel?
I wanna live my life with the volume full!
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Dat is dus niet zo! Mijn moeder kijkt alles van Opgelicht en Radar en Opsporing Verzocht etc. en tóch trapt ze dan weer in sommige andere dingen. Onvoorstelbaar. En mij wel aanraden geen dingen via marktplaats te verkopen, want er was laatst op Opsporing Verzocht iemand overvallen bij een Marktplaatsverkoop.

Voordeel is wel dat ze geen bergen geld heeft liggen én ze kan zelf niet internetbankieren, dat doe ik, dus ze kan niet €7.000 naar een vreemde overmaken. Met haar smartphone kan ze niet overweg.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Ik kijk die programma’s nooit maar ben er nog nooit ingetrapt hoor. Zeker als het brieven/mails zijn van bijv de bank, de spelfouten springen er vaak direct uit. Of een vreemd emailadres. Of logo net niet helemaal hetzelfde.

En als je dat niet herkent, wat natuurlijk best denkbaar is, is het nog altijd een kwestie van gezond verstand gebruiken en even checken voordat je je pincode moet geven of je bankpas doormidden moet knippen en opsturen
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Onzin. Genoeg mensen die zoiets in de praktijk dus niet herkennen als op lichting. Het maakt niet altijd genoeg indruk én veel mensen denken, dat zou mij nooit gebeuren.

Vroeger stond in de Kampioen altijd die verhalen van mensen die in het buitenland op een terrasje zaten en dan werden benaderd omdat er iets vies op hun kleding zat. Of ze worden gerold op het moment dat diegene ze even helpt of ze lopen even naar het toilet onder achterlating van hun tas bij een reisgenoot die niet echt oplet en vervolgens wordt die tas gejat. Echt jaren werd daar voor gewaarschuwd.
Mijn moeder kwam dus tijdens een vakantie in zo'n situatie. Gelukkig gaat ze nergens heen zonder haar tas, maar toen zij het mij vertelde zei ik al gelijk, o ja, dan proberen ze je spullen te jatten, staat altijd in de Kampioen. Wist ze niet meer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
okkervil schreef:
21-05-2020 10:10
Hier moet een beetje om glimlachen. Een vriend van mijn ouders werd ook zo benaderd en die is direct op de fiets gesprongen richting zijn zoon om het te regelen. Echter toen hij daar kwam met Random Reader en al wist de zoon natuurlijk van niks.
Ach, wat zoet.
-Mijn kind zit in de problemen, ik kom eraan!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft mij een keer gemaild uit het buitenland dat hij geld nodig had voor de terugreis. Het was voor smartphone tijdperk. Heb toen 3 controle vragen gesteld die alleen hij kon weten. Dat is toch common sense?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het bij oudere mensen ook vaak is dat ze inderdaad moeilijk nee kunnen zeggen. Of in het algemeen mensen die moeilijk nee kunnen zeggen. Van die mensen met 12 postcodeloten...
Vreselijk dat daar op z’n manier misbruik maken.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Nah daar geloof ik niet in. Ik kijk deze programma's nooit maar ben wel argwanend van aard. Ik denk dat naïeve mensen in zoiets trappen
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 10:09
Ja en dat kan best ver gaan, zo had ik ook eens een dame aan de telefoon die bij hoog en laag beweerde dat ik een vermelding op telefoongids online of zoiets had afgesloten en die me daar een verleningsaanbod voor deed. Toen ik zei dat ik nooit iets had afgesloten begon ze over dat het dan wellicht mijn partner was geweest, maar dat ze het wel op band had.
Heb haar om de bandopname gevraagd en nooit meer iets gehoord. Maar ze was aan de telefoon heel vasthoudend, en als mijn man de telefoon had aangenomen had ze best nog eens succes kunnen hebben want die zou gedacht hebben ‘oh klinkt als een mooi aanbod’.
Volgens mij was het bedrijvenregister online of zoiets, had later het nummer gegoogled en ze bleek bekend te staan als oplichtster.
Eigenlijk verschilt het soms niet veel van telefonische verkoop of verkoop aan de deur. Ze proberen je te overrompelen en zijn vasthoudend, waardoor nee zeggen lastig is omdat je er niet over na kunt denken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven