Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-05-2020 10:42
Inderdaad, ze spelen gewoon in op de blinde vlek die men vaak heeft mbt familie en met name kinderen.
Maar als de geldnood zo ontzettend hoog is dat er direct betaald moet worden moet er toch meer spelen (langere tijd in geldnood), en zijn ouders daar toch ook wel van op de hoogte?

Mijn ouders weten dat we het nu redelijk goed hebben en ik zou denk ik een schup onder m’n kont krijgen als ik direct 1700 euro nodig heb want ik heb laatst ook een nieuwe koffiezetter en tv gekocht.
En toen we het financieel slecht hadden waren ze hier ook van op de hoogte, maar zouden ze het nooit zo direct overmaken naar een ander, dan gingen ze samen kijken hoe we het met de schuldeisers op konden lossen (wat ik overigens prima zelf kon hoor en ook zelf gedaan heb).
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
21-05-2020 10:53
Ik had er nog niet van gehoord vraag me af hoe zo'n wa gesprek dan verloopt.
Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 10:55
Maar als de geldnood zo ontzettend hoog is dat er direct betaald moet worden moet er toch meer spelen (langere tijd in geldnood), en zijn ouders daar toch ook wel van op de hoogte?

Zie het voorbeeld van Minnimouse; het gaat om een storing, bankpas kwijt of beschadigd of noem maar op. Allerlei redenen waarom ze zelf even niet die rekening kunnen betalen. Maar die moet wel per se vandaag nog, want ja... anders (zie hier de tijdsdruk).
c⨀urage wijzigde dit bericht op 21-05-2020 11:00
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft vorig jaar ook zulke oproepen gehad zogenaamd van mij want mijn profielfoto maar hij vond het gelukkig al meteen vreemd.
Zou ook een beetje raar zijn als wij als tweeverdieners geld gaan vragen aan iemand die al zijn hele leven in de bijstand zit.
Ook tegen schoonouders gezegd dat als er zo iets komt van mij bel dan het nummer van mijn man en andersom.

Een collega heeft wel eens zo’n sms bericht gehad zogenaamd van de belastingdienst of zo dat ze nog een schuld had open staan. Met een link erin en daar heeft ze wel op geklikt maar niet betaald. Toen ging ze nadenken van dat kan niet etc maar ze heeft toen wel de link aangeklikt. Ik zei ik zou maar meteen even alle wachtwoorden van wat je op je telefoon hebt verwijderen en alles goed nakijken. Heb er verder niks meer over gehoor dus er zal wel niks zijn.
Ik snap dit dus echt niet. Je belt dan toch op z'n minst met elkaar voor je geld zou overmaken?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
21-05-2020 10:53
Ik had er nog niet van gehoord vraag me af hoe zo'n wa gesprek dan verloopt.
Bij mijn moeder was het
‘Hoi mam met mij, dit is tijdelijk mijn nieuwe nummer want ik heb per ongeluk mijn telefoon in de was gedaan’
‘Maar, mag ik je even wat vragen?’

‘Hai meis (alleen dochters hier), ja tuurlijk’

‘Ik kan op dit moment niet internetbankieren want mijn pas is beschadigd maar ik heb een aantal rekeningen die vandaag betaald moeten worden’
‘Zou jij ze willen betalen dat ik het naar je terugstort als ik mijn nieuwe pas heb?’

‘Ok, maar met wie van mijn dochters heb ik het genoegen?’

‘Je mag 1 keer raden 😊

‘Juni-zus?’ (Mijn moeder vond de schrijfstijl eerder bij mijn zus passen, maar was natuurlijk wel alert)

‘Helemaal goed mams 😘, maarre, kun je me misschien helpen? Ben echt bang dat ik anders aanmaningen krijg’

(Hier ging een belletje rinkelen, want telefoon in de was, achterlopen met betalingen en kapotte pas passen veel meer bij mij zelf dan bij zus 🤪)

Hierop is mijn moeder door gaan vragen naar bankgegevens om zo melding te kunnen maken. Steeds screenshots gemaakt want toen ze te kennen gaf dat ze wist dat ze werd opgelicht werden de berichten gewist.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-05-2020 10:55
Afbeelding

Afbeelding
Dit waren bijna letterlijk de berichten die mijn kennis kreeg. Alleen dan zonder namen.
C⨀urage schreef:
21-05-2020 10:53
Dat is inderdaad wel flauw ja, daar heb je gelijk in.
Ik ging er in mee omdat ik zeker weet dat mijn vader er niet in was getrapt als hij Opgelicht had gekeken, want verder slim genoeg.
Weet niet of ze verder niet kritisch is. Dat geldt in elk geval niet voor mij.

Er zijn eigenlijk vaak 2 lijnen te ontdekken als mensen opgelicht worden:
- het slachtoffer werd onder druk gezet (meestal qua tijd)
- het slachtoffer werd op een of andere manier hebberig (niet van toepassing bij de 'mijn kind is in nood-oplichting')

Als je je daar van bewust bent, dan kan dat alvast schelen, ook bij nieuwe trucs.
Vaak word er ook misbruik gemaakt van je gevoel van vertrouwen tegen over een persoon/instantie, in combinatie met wat jij scheef.
Alle reacties Link kopieren
(Gelukkig zou mijn moeder het meteen al doorhebben bij ‘me nieuwe nummer)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-05-2020 11:02
Ik snap dit dus echt niet. Je belt dan toch op z'n minst met elkaar voor je geld zou overmaken?
Dat lijkt mij dus ook.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-05-2020 11:07
Dat lijkt mij dus ook.

In die afbeelding van MM zie je dat men probeerde via voice-app contact te leggen, maar de oplichter zegt kennelijk op een of andere manier geen geluid te horen op zijn telefoon (daar begint het gesprek linksboven mee). Ook nu weer een smoes dus dat bellen niet kan. Dat gecombineerd met tijdsdruk (rekening moet echt vandaag nog betaald worden) en men gaat voor de bijl.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader (en moeder) zouden zeggen "sinds wanneer heb je een pasje nodig om rekeningen te betalen?" (zitten allemaal bij dezelfde bank waar dat dus niet nodig is ;)
Maar, zoals ik eerder schreef, zouden mij bellen, zeker als het om zúlke bedragen gaan.
Oh, en ze weten dat ik een miereneuker (nee, goed opgevoed) ben met (ruim) op tijd betalen. Ik ben nogal een controle-freak (en broer en zus ook, net als beide ouders.....) dus ze zouden zich ook al niet kunnen voorstellen dat er zo'n situatie zich voor zou kunnen doen.
Bij mijn vriend hebben ze een bestaand nummer (waarmee hij in een groepsgesprek zat) gebruikt en niet een nieuw nummer.
Hij heeft het verzoek genegeerd.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
21-05-2020 11:13
Bij mijn vriend hebben ze een bestaand nummer (waarmee hij in een groepsgesprek zat) gebruikt en niet een nieuw nummer.

Precies, dan wordt het nog lastiger.
Zo probeerden ze WA van mijn vader ook over te nemen. Om er vervolgens dus mee te gaan frauderen.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
21-05-2020 10:58
Zie het voorbeeld van Minnimouse; het gaat om een storing, bankpas kwijt of beschadigd of noem maar op. Allerlei redenen waarom ze zelf even niet die rekening kunnen betalen. Maar die moet wel per se vandaag nog, want ja... anders (zie hier de tijdsdruk).
Ja snap ik, denk als ik of een ander dus vraag om ff een factuurtje kpn van 45 voor te schieten dat Mensen hier wel in kunnen trappen. Maar als er vervolgens om bijna 1600 euro wordt gevraagd zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen lijkt me.
Mijn vader is een keer bijna in de microsoft scam getrapt. Het was dat ik er was anders hadden ze vast zijn rekening geplunderd.

Ik heb in een ver verleden toen het allemaal nog niet zo bekend was een keer op een foute link geklikt toen een tante me een bericht stuurde op FB voor foto's. Meteen alle wachtwoorden aangepast en het bleek te gaan om een windows malware wat voor mij als mac gebruiker ook wel een opluchting was.

Vorige maand kreeg ik een sms van mijnING, die bekende corona wissel je pasje om blabla... alleen... ik heb geen ING :rofl: Mijn moeder wel maar die gooit alles weg wat ze niet vertrouwd en bij twijfel laat ze het aan mij zien. Kan me wel voorstellen dat ouderen die geen verstand hebben van internet en heel bang zijn voor corona erin zouden kunnen trappen.
C⨀urage schreef:
21-05-2020 11:15
Precies, dan wordt het nog lastiger.
Zo probeerden ze WA van mijn vader ook over te nemen. Om er vervolgens dus mee te gaan frauderen.
Dat vind ik wel weer eng. Sommige zou ik ook niet bellen ter controle.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 11:26
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 10:55
Maar als de geldnood zo ontzettend hoog is dat er direct betaald moet worden moet er toch meer spelen (langere tijd in geldnood), en zijn ouders daar toch ook wel van op de hoogte?

Mijn ouders weten dat we het nu redelijk goed hebben en ik zou denk ik een schup onder m’n kont krijgen als ik direct 1700 euro nodig heb want ik heb laatst ook een nieuwe koffiezetter en tv gekocht.
En toen we het financieel slecht hadden waren ze hier ook van op de hoogte, maar zouden ze het nooit zo direct overmaken naar een ander, dan gingen ze samen kijken hoe we het met de schuldeisers op konden lossen (wat ik overigens prima zelf kon hoor en ook zelf gedaan heb).
Tja, ik heb in mijn familie dus wel mensen die niet met geld om kunnen gaan en de facturen zo'n beetje laten liggen totdat ze naar de rechtbank moeten/deurwaarde voor de deur staat. Niet dat zij bij mij om geld zullen vragen, maar ze deden dat dus wel bij de ouders/grootouders. Deze hielpen vaak wel, want toch (klein)kind. Wel moest diegene dan langskomen, want zomaar iets overmaken vertrouwde ze niet in, want mogelijk werd het dan weer aan het verkeerde uitgegeven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
C⨀urage schreef:
21-05-2020 11:11
In die afbeelding van MM zie je dat men probeerde via voice-app contact te leggen, maar de oplichter zegt kennelijk op een of andere manier geen geluid te horen op zijn telefoon (daar begint het gesprek linksboven mee). Ook nu weer een smoes dus dat bellen niet kan. Dat gecombineerd met tijdsdruk (rekening moet echt vandaag nog betaald worden) en men gaat voor de bijl.
Je belt neem ik aan gewoon met het oude nummer. Bovendien zie je waarschijnlijk in je whatsapp dat zoon/dochter 10 minuten eerder nog actief was op hun 'oude' nummer.

Overigens doe ik de bankzaken voor m'n moeder.

Op Facebook komt het trouwens regelmatig voor dat ik bericht krijg van een kennis via messenger en die was dan ook gehackt. Punt A we sturen elkaar nooit privéberichten en punt B de hacker gebruikte woorden die ik haar nooit op facebook zie gebruiken. Dus ik heb haar dat verteld op een facebookbericht en toen bleek ze dus gehackt. Snap het doel niet van de hacker want er werd niet om geld gevraagd.
Bellen via whatsapp enzo doen wij sowieso niet. Gewoon rechtstreeks naar je nummer.
rumforviva schreef:
21-05-2020 09:32
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/750 ... appfraude/

Zelfs Violet Falkenburg was er blijkbaar ingetrapt.
‘Zelfs’ Violet Falkenburg? Ik wil niet lullig doen maar zij is hét standaard type slachtoffer van WA oplichting. Oud (72 jaar), lijkt me niet echt bij de tijd op internet, ze heeft notabene uren zitten appen met haar nep-dochter.

En dan nog boos ook op de Rabobank omdat ze het geld niet vergoed krijgt :rofl:

De 7500 euro die Violet kwijt is door de oplichting lijkt definitief weg. "De Rabobank wil mij niets vergoeden. Ik heb namelijk zelf opdracht gegeven voor de overboeking. Maar zij hebben toch gezien dat het niet klopte? Waarom hebben ze dan niet alles 'on hold' gezet, toen daar intern een rood vlaggetje omhoog ging?"
Alle reacties Link kopieren
Ja Xiawoman, precies mijn gedachte. ;-D
xiawoman schreef:
21-05-2020 11:39
‘Zelfs’ Violet Falkenburg? Ik wil niet lullig doen maar zij is hét standaard type slachtoffer van WA oplichting. Oud (72 jaar), lijkt me niet echt bij de tijd op internet, ze heeft notabene uren zitten appen met haar nep-dochter.

En dan nog boos ook op de Rabobank omdat ze het geld niet vergoed krijgt :rofl:

De 7500 euro die Violet kwijt is door de oplichting lijkt definitief weg. "De Rabobank wil mij niets vergoeden. Ik heb namelijk zelf opdracht gegeven voor de overboeking. Maar zij hebben toch gezien dat het niet klopte? Waarom hebben ze dan niet alles 'on hold' gezet, toen daar intern een rood vlaggetje omhoog ging?"
Nou ja, toch een geïnformeerde vrouw zou je denken.

Ik vermoed ergens trouwens dat haar dit niet echt is overkomen, maar dat het bedacht is om zo aandacht op de zaak te vestigen bij de bewuste doelgroep.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst per app benaderd door een 'vriendin' met het geijkte verhaal: nieuw nummer, rekeningen moeten betalen, niet kunnen internetbankieren, of ik het even voor kon schieten enz.
De grootste grap was echter dat ik praktisch nooit mijn berichten in het Nederlands verstuur maar in het Fries. Dus ik heb even een berichtje in het Fries terug gestuurd. Heb niks meer van mijn 'vriendin' gehoord. 😂
Alle reacties Link kopieren
bij mij is het andersom: krijg voortdurend mailtjes dat er een X bedrag op mijn rekening gezet gaat worden. Maar ja ik heb altijd geleerd niets van vreemden aan te nemen, dus ik reageer maar niet. Jammer van die opvoeding, loop duizenden mis op die manier :-(
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven