Gezondheid alle pijlers

Vulling kies

21-05-2020 14:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Heeft er iemand ervaring met een vulling die constant uit een kies valt? Ik ben er zó ontzettend klaar mee ondertussen. Gaat om de E17 (laatste kies, rechter bovenkaak). Daar zit een wortelkanaalbehandeling in en in 1.5 jaar tijd is de vulling er al 4 keer uitgevallen, inclusief een stuk tand zelf. Nu is het weer zover. Ik ben als de dood voor de tandarts, maar het liefst laat ik hem eruit trekken. Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Een E17 is een wortelkanaalbehandeling.


Als het echt de laatste is en de rest is goed, kan je deze laten verwijderen.
Of de tandart het doet is een 2e.

Kan hij hem niet goed opbouwen met composiet?
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Wat wijsheid is kunnen wij natuurlijk niet bepalen, want geen idee wat er bij jou gaat gebeuren als je hem laat trekken. Bij mij kan ik het wel raden: heb heel weinig plek (verstandskiezen zitten zelfs aan de zijkant) dus als ik er links een weg zou laten halen moet ik goed nadenken over rechts.

Maar dat kan bij jou heel anders zijn. Dus tja, toch terug naar de tandarts.

(Waar ik overigens spotify gebruik, om het geluid van de boor een beetje te overstemmen. Je voelt er niet veel van maar oh, wat een pestgeluid blijft het toch).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien een kroon laten plaatsen als dat kan?
laten trekken , kun je prima mee leven
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
21-05-2020 15:04
Een E17 is een wortelkanaalbehandeling.


Als het echt de laatste is en de rest is goed, kan je deze laten verwijderen.
Of de tandart het doet is een 2e.

Kan hij hem niet goed opbouwen met composiet?
Hij bestaat al voornamelijk uit composiet. Toen de wortelkanaalbehandeling was afgerond was de tandarts vergeten een definitieve vulling erin te zetten. Ik heb toen 3 maanden met een noodvulling gelopen die er toen inclusief een groot stuk kies uit viel. Toen ging er een grote vulling in en nu is er weer een stuk uit. Mijn huidige tandarts is niet zo happig op trekken, maar ik ben deze kies ondertussen ontzettend beu. Het is inderdaad echt de laatste kies.
rosebloom wijzigde dit bericht op 21-05-2020 15:11
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-05-2020 15:05
Wat wijsheid is kunnen wij natuurlijk niet bepalen, want geen idee wat er bij jou gaat gebeuren als je hem laat trekken. Bij mij kan ik het wel raden: heb heel weinig plek (verstandskiezen zitten zelfs aan de zijkant) dus als ik er links een weg zou laten halen moet ik goed nadenken over rechts.

Maar dat kan bij jou heel anders zijn. Dus tja, toch terug naar de tandarts.

(Waar ik overigens spotify gebruik, om het geluid van de boor een beetje te overstemmen. Je voelt er niet veel van maar oh, wat een pestgeluid blijft het toch).
Mijn verstandskiezen in de bovenkaak zitten erg diep. Vorig jaar moest er een verstandskies aan de linker onderkaak uit en verzekerde de kaakchirurg mij dat de bovenste verstandskiezen recht gaan doorkomen en er is genoeg ruimte, dus daar ligt het probleem waarschijnlijk niet.

En pfoe, de boor.. ik krijg al een paniekaanval als ik eraan denk..
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
21-05-2020 15:06
Misschien een kroon laten plaatsen als dat kan?
Ik vind een kroon voor een kies die helemaal achterin zit een beetje zinloos.. heb het wel overwogen, nog voor de wortelkanaalbehandeling erin ging maar toen ging ik toch voor de laatste optie omdat ik veel pijn had. Blijkbaar reageren mijn kiezen niet goed op dergelijke behandelingen, want ze worden er ontzettend zwak van. :(
Is weinig van te zeggen op afstand. Hangt van verschillende factoren af, onder andere hoe veel houvast de vulling heeft, hoeveel eigen kies er nog staat en hoe de bijtkracht verdeeld is. Kiezen met een wortelkanaal behandeling worden anders van structuur en breken daardoor makkelijker af (vergelijk het met een dode tak aan een boom). Meestal is er een kroon nodig als duurzame oplossing, maar dan moet het fundament wel goed zijn. De 17 kun je missen als het aankomt op kauwvermogen, mits de rest in goede staat verkeert. Bespreek het met je eigen tandarts is de beste raad die ik je kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook zo'n rotkies. Elke keer gedoe, elkekeer de vulling eruit of weer een stukje kies. Uiteindelijk kreeg ik er een ontsteking bij. Tijdens de 2e kanaalbehandeling kwam de tandarts erachter dat de er een verticale scheur in de kies zat, waarschinlijk al ontstaan bij de eerste keer vullen. Kies is toen te hoog gevuld en wellicht heb ik m toen stuk gebeten of hij is 'te vol' gevuld, zo probeerde de tandarts het uit te leggen. Daardoor was er altijd beweging in die kies en bij het eten van wat hardere dingen of een toffee ofzo klapte die vulling eruit.
Helaas had ik toen geen keuze, de kies moest eruit getrokken. Daarna wel van alle ellende bevrijd. Ook geen oogontsteking en pijnlijke bijholte meer. Blijkbaar had dat er ook mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Na al dat gepruts en ge-hervul zou ik stilaan klaar zijn met dat onding.
En de tijd en de pijn die er elke keer inkruipt.
Uithalen die handel.

Je kan perfect leven en eten met 1 kies minder.

Hoogstens zou ik mij - en de tandarts - afvragen hoe groot de kans is dat je hele gebit bovenaan gaat "opschuiven" om dat gat te vullen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens of het opgelost kan worden met een inlay/onlay/kroon.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet toch wat ordentelijks leveren; daar heeft hij voor gestudeerd, dus nu zou ik aandringen op een duurzamere oplossing. Trekken lijkt mij een vlieg doodslaan met een bulldozer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit zo maar een kies laten trekken, ook niet als het de achterste was (m.u.v. verstandskiezen) omdat het je beet toch verandert. Tenzij je kiest voor een implantaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook nooit zomaar een kies laten trekken. Eet je niet te plakkerige dingen? Kauwgom, drop, chocolade toffees oid?
Het leven is niet eerlijk
Wissewis schreef:
21-05-2020 17:24
Hoogstens zou ik mij - en de tandarts - afvragen hoe groot de kans is dat je hele gebit bovenaan gaat "opschuiven" om dat gat te vullen.
Die kans is praktisch nul, aangezien het de achterste kies is. Er blijft dus niet zozeer een gat over, meer een loze ruimte achteraan.
Roelanje schreef:
21-05-2020 18:55
Ik zou ook nooit zomaar een kies laten trekken. Eet je niet te plakkerige dingen? Kauwgom, drop, chocolade toffees oid?
Dit moet een vulling gewoon aankunnen.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
21-05-2020 18:55
Ik zou ook nooit zomaar een kies laten trekken. Eet je niet te plakkerige dingen? Kauwgom, drop, chocolade toffees oid?
Met een normaal gevulde tand moet je gewoon kauwgom of drop kunnen eten.


Het zou wat worden als je als je ooit 1 vulling hebt op je 30ste de volgende 50 jaar nooit meer een kauwgompje of drop zou kunnen eten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik eet weleens chocola, toffees en drop vrijwel nooit. Maar wat hierboven al wordt aangegeven: een vulling moet het aankunnen. Ik denk dat deze kies dusdanig is verzwakt door de wortelkanaalbehandeling dat er constant problemen blijven ontstaan..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een paar kiezen die dusdanig verzwakt waren dat er een kroon nodig was. Ik dacht trouwens dat je met een WKB sowieso een kroon nodig hebt.
Lady_Day schreef:
21-05-2020 19:33
Ik heb zelf een paar kiezen die dusdanig verzwakt waren dat er een kroon nodig was. Ik dacht trouwens dat je met een WKB sowieso een kroon nodig hebt.
Niet persé, maar een kroon voorkomt wel vaak een verticale fractuur waar elementen met een wkb vatbaar voor zijn. Gelijk een kroon maken is alleen niet raadzaam als de betreffende kies een ontsteking aan de wortelpunt had, die moet immers eerst genezen. Anders bouw je een huis op drijfzand.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-05-2020 19:22
Met een normaal gevulde tand moet je gewoon kauwgom of drop kunnen eten.


Het zou wat worden als je als je ooit 1 vulling hebt op je 30ste de volgende 50 jaar nooit meer een kauwgompje of drop zou kunnen eten.
Dat is normaal ook zo, maar bij een zwakker gebit door wortelkanaalbehandelingen enzo ligt dat wel eens anders helaas.
Het leven is niet eerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven