Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:15
Tja omdat dat echt zo is. Hele slimme dame, heel hoog opgeleid, goed bij de tijd, op de hoogte van wat er speelt in de wereld. Maar blijkbaar dus toch heel naïef op dit vlak. Net wat iemand anders schreef; een soort blinde vlek als het om hulp geven aan familie gaat.
Een goede opleiding zegt niet zoveel hoor. En blijkbaar weet deze persoon helemaal niet wat er in de wereld speelt.
Er wordt van alle kanten over gewaarschuwd. Op internet, in de kranten en op televisie en radio. Hoe iemand dit kan missen is mij een raadsel.

Het verbaasd mij ook dat mensen het hebben over een blinde vlek. Een blinde vlek voor het verdwijnen van fatsoen, alá.
Als je in de problemen zit, en hulp nodig hebt dan vraag je die hulp persoonlijk, en niet via een simpel berichtje op social media.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is er ook bijna ingetrapt, hij is ook vrij naief als het om digitale veiligheid gaat. Had idd bijna geld overgemaakt, totdat mijn moeder zo helder was om het toch even voor de zekerheid bij mij te checken.

Ik zei ook: pap, ik heb een ruim salaris, een netjes huis, spaarrekening en dat weet je. Als (met de nadruk op ALS) ik al ooit geld van je nodig had, zou ik dat toch nooit via whatsapp aan je vragen? Dan bel ik je toch even om het uit te leggen?? Na wat gemompel/gemopper moest hij dat ook wel toegeven.

Hij is daarna nog een paar keer benaderd maar trapt er nu gelukkig niet meer in.
xiawoman schreef:
21-05-2020 11:39
‘Zelfs’ Violet Falkenburg? Ik wil niet lullig doen maar zij is hét standaard type slachtoffer van WA oplichting. Oud (72 jaar), lijkt me niet echt bij de tijd op internet, ze heeft notabene uren zitten appen met haar nep-dochter.

En dan nog boos ook op de Rabobank omdat ze het geld niet vergoed krijgt :rofl:

De 7500 euro die Violet kwijt is door de oplichting lijkt definitief weg. "De Rabobank wil mij niets vergoeden. Ik heb namelijk zelf opdracht gegeven voor de overboeking. Maar zij hebben toch gezien dat het niet klopte? Waarom hebben ze dan niet alles 'on hold' gezet, toen daar intern een rood vlaggetje omhoog ging?"
"Ze hebben mij wel gebeld, maar toen ik zei dat alles oké was, hebben ze het erbij gelaten. Toch wisten ze dat het niet klopte. Waarom hebben ze geen rekening gehouden met dit scenario?" vraagt Violet zich af.
Alle reacties Link kopieren
breeuwie75 schreef:
21-05-2020 11:57
Ik ben laatst per app benaderd door een 'vriendin' met het geijkte verhaal: nieuw nummer, rekeningen moeten betalen, niet kunnen internetbankieren, of ik het even voor kon schieten enz.
De grootste grap was echter dat ik praktisch nooit mijn berichten in het Nederlands verstuur maar in het Fries. Dus ik heb even een berichtje in het Fries terug gestuurd. Heb niks meer van mijn 'vriendin' gehoord. 😂
Mijn moeder reageerde met: ‘jij bent mijn dochter helemaal niet ellendig stuk stront dat je er bent! Ga je schamen!! Ik heb screenshots gemaakt en ga aangifte doen!’
Vooral dat ellendig stuk stront, zoiets heb ik m’n moeder nog nooit horen zeggen 😂
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 12:22
Mijn moeder reageerde met: ‘jij bent mijn dochter helemaal niet ellendig stuk stront dat je er bent! Ga je schamen!! Ik heb screenshots gemaakt en ga aangifte doen!’
Vooral dat ellendig stuk stront, zoiets heb ik m’n moeder nog nooit horen zeggen 😂
De tweede keer is mijn vader ook helemaal los gegaan, heeft het nummer lopen bellen/stalken enzo. :D
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-05-2020 10:37
Een kennis van me ook.
Slimme dame. Hoog opgeleid.
Houdt het nieuws bij.
E-mailt. Whatsappt. Heeft Facebook-pagina.
Zit in twee besturen.

Maar bij het ontvangen van een noodkreet van familie, ontstond er een Pavlov-reactie: "Ik moet helpen, nu!"
Ze heeft direct € 1700 overgemaakt.
En toch, hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik het kan begrijpen. Zeker van iemand die een beetje bij de tijd is, nieuws volgt, bekend is in de digitale wereld en niet onder een steen leeft... zeker als het om zulke bedragen gaat, ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets gewoon klakkeloos zou overmaken.

Maar goed, lullig is het wel.

Overigens heb ik sinds kort wel een 2traps identificatie op m’n WA, zodat hacken (als het goed is) een stuk lastiger is.
Nadeel is van mij wel weer dat het best aannemelijk is dat m’n telefoon in de wc is gevallen of mee in de was is gegaan en ik dus tijdelijk een ander nummer zou hebben 😂
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
21-05-2020 09:03
Ook via e-mail komen heel veel oplichterij voor. Kijk alleen al naar het e-mailadres en je weet dat het niet klopt. Ik snap echt niet dat mensen klakkeloos op linkjes gaan drukken.

Met spoofing klopt ook het e-mailadres. En dat kan ook met een telefoonnummer, dus daar kun je niet op vertrouwen.
Hoe zeer ik ook in nood zit, ik zou nooit op die manier met spoed zulke bedragen vragen, dus iedereen die “van mij” een bericht ontvangt kan dat meteen weggooien. Het idee dat ik zo even acuut €7,500 zou vragen. Dat is veel geld voor m’n ouders. Maar zelfs €200 zou ik nooit vragen. Geen van ons heeft ooit geld van m’n ouders geleend.
redbulletje schreef:
21-05-2020 11:02
Ik snap dit dus echt niet. Je belt dan toch op z'n minst met elkaar voor je geld zou overmaken?
Vaak zeggen ze er iets bij als: ik kan met dit nummer nog niet bellen, moet nog geactiveerd worden. En ja, daar trappen mensen in

Mijn tante belde pas ook huilend op vanwege de deurwaarder-app. Compleet in paniek. Had gelukkig nog niets overgeboekt.

Ik vind het zo typisch dat in mijn omgeving alleen ouderen deze berichten krijgen. Waar zit het lek?
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
21-05-2020 13:11


Ik vind het zo typisch dat in mijn omgeving alleen ouderen deze berichten krijgen. Waar zit het lek?

De rest gooit het weg zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven misschien?
Of staan niet (meer) in het telefoonboek?
Tamago schreef:
21-05-2020 13:11
Vaak zeggen ze er iets bij als: ik kan met dit nummer nog niet bellen, moet nog geactiveerd worden. En ja, daar trappen mensen in

Mijn tante belde pas ook huilend op vanwege de deurwaarder-app. Compleet in paniek. Had gelukkig nog niets overgeboekt.

Ik vind het zo typisch dat in mijn omgeving alleen ouderen deze berichten krijgen. Waar zit het lek?
Ik zou juist naar het oude/bekende nummer bellen.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
21-05-2020 13:20
De rest gooit het weg zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven misschien?
Of staan niet (meer) in het telefoonboek?
Telefoonboek? Daar heb ik volgens mij nog nooit in gestaan...
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-05-2020 11:59
bij mij is het andersom: krijg voortdurend mailtjes dat er een X bedrag op mijn rekening gezet gaat worden. Maar ja ik heb altijd geleerd niets van vreemden aan te nemen, dus ik reageer maar niet. Jammer van die opvoeding, loop duizenden mis op die manier :-(
Mijn neef in Afrika is ook al tig keer dood gegaan en die advocaat van hem maar leuren met dat geld want ik maak geen geld over zodat ik meer geld krijg.
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 13:21
Telefoonboek? Daar heb ik volgens mij nog nooit in gestaan...

:lightbulb: jij niet nee...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een extra mobiel die ik alleen gebruik voor een spel. Het nummer is nergens aan een naam gekoppeld toch krijg ik daar wel eens zo'n deurwaarderbericht. Ik denk dat ze gewoon random nummers aanmaken.
Alle reacties Link kopieren
windring schreef:
21-05-2020 13:57
Ik heb een extra mobiel die ik alleen gebruik voor een spel. Het nummer is nergens aan een naam gekoppeld toch krijg ik daar wel eens zo'n deurwaarderbericht. Ik denk dat ze gewoon random nummers aanmaken.
Kan.
Ik heb nog nooit zo'n sms of app gehad en mijn nummer staat wel ergens op het internet (niet in het telefoonboek overigens).
Kan ook dat dat spel de telefoonnummers doorverkoopt.
Als ik zo'n SMSje krijg van een 'bekende' voor geld dan zou ik dus even overschakelen naar videobellen in whatsapp (als dat veilig is). Wil die persoon dat niet dan weet je ook genoeg.
En ik zal het ook altijd extra checken of het klopt (vaste lijn bellen, partner etc.)
Alle reacties Link kopieren
Grappig, wilde gisteren een vergelijkbaar bericht openen, kom ik zo op.
Maar:
Mijn vriend is laatst opgelicht. Hij is normaal gesproken heel alert op die dingen.
Hij kocht iets via marktplaats. Ze hadden er een poos contact over en toen vroeg diegene om zijn whatsapp omdat zijn marktplaatsapp steeds vastliep.
Na een dag gingen ze over op de verkoop dus hij maakt geld over en zodoende had die kerel en zijn telefoonnummer en bankgegevens en kon ie zo met een bankapp alles naar zijn eigen rekening oversluiten. Gelukkig stond er niet veel op, maar wel genoeg.

Nu had ik zelf van de week ergens een oproepje gedaan voor product en bijbehorende dienst. Er reageerde iemand op die het wel kon leveren.
Na een paar dagen heen en weer messengeren reageerde hij nauwelijks en zei hij ‘s avonds dat ie niet goed bereikbaar is op messenger en dat ie alleen omdat ie mijn oproepje zag even zo reageerde. Of ie mijn whatsapp mocht. Dus die gaf ik. Maar toen zag ik dat er geen naam bij stond. En toen de volgende vraag was of ik geld wilde overmaken wist ik genoeg.
Ik heb alles bij fraudehelpdesk gemeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-05-2020 18:42
Grappig, wilde gisteren een vergelijkbaar bericht openen, kom ik zo op.
Maar:
Mijn vriend is laatst opgelicht. Hij is normaal gesproken heel alert op die dingen.
Hij kocht iets via marktplaats. Ze hadden er een poos contact over en toen vroeg diegene om zijn whatsapp omdat zijn marktplaatsapp steeds vastliep.
Na een dag gingen ze over op de verkoop dus hij maakt geld over en zodoende had die kerel en zijn telefoonnummer en bankgegevens en kon ie zo met een bankapp alles naar zijn eigen rekening oversluiten. Gelukkig stond er niet veel op, maar wel genoeg.
.......
Met die gegevens kun je toch niet inloggen in een bankapp?

Ik kreeg laatst ook een appje van zo’n oplichter. Het begon met “Hey pap, je dochter hier”. Nou, toen wist ik genoeg. Nog even wat vragen gesteld over welke dochter maar al snel gewoon aangegeven dat ik hier niet in zal trappen. Ik wou het nummer dat gebruikt werd doorgeven aan de politie, maar dat heb ik nog steeds niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-05-2020 10:37
Een kennis van me ook.
Slimme dame. Hoog opgeleid.
Houdt het nieuws bij.
E-mailt. Whatsappt. Heeft Facebook-pagina.
Zit in twee besturen.

Maar bij het ontvangen van een noodkreet van familie, ontstond er een Pavlov-reactie: "Ik moet helpen, nu!"
Ze heeft direct € 1700 overgemaakt.
Mijn eerste reactie zou zijn: het betreffende familielid bellen om te vragen wat er allemaal aan de hand is, om mijn persoonlijke sympathie te betuigen met alle narigheid en mocht dan inderdaad blijken dat er hulp nodig is, die bieden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-05-2020 18:42
Grappig, wilde gisteren een vergelijkbaar bericht openen, kom ik zo op.
Maar:
Mijn vriend is laatst opgelicht. Hij is normaal gesproken heel alert op die dingen.
Hij kocht iets via marktplaats. Ze hadden er een poos contact over en toen vroeg diegene om zijn whatsapp omdat zijn marktplaatsapp steeds vastliep.
Na een dag gingen ze over op de verkoop dus hij maakt geld over en zodoende had die kerel en zijn telefoonnummer en bankgegevens en kon ie zo met een bankapp alles naar zijn eigen rekening oversluiten. Gelukkig stond er niet veel op, maar wel genoeg.

Nu had ik zelf van de week ergens een oproepje gedaan voor product en bijbehorende dienst. Er reageerde iemand op die het wel kon leveren.
Na een paar dagen heen en weer messengeren reageerde hij nauwelijks en zei hij ‘s avonds dat ie niet goed bereikbaar is op messenger en dat ie alleen omdat ie mijn oproepje zag even zo reageerde. Of ie mijn whatsapp mocht. Dus die gaf ik. Maar toen zag ik dat er geen naam bij stond. En toen de volgende vraag was of ik geld wilde overmaken wist ik genoeg.
Ik heb alles bij fraudehelpdesk gemeld.
Dus als jij mijn rekeningnummer en telefoonnummer weet kun jij in mijn bankapp? Hoe dan?? Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van.
minnimouse schreef:
21-05-2020 21:12
Dus als jij mijn rekeningnummer en telefoonnummer weet kun jij in mijn bankapp? Hoe dan?? Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van.
Er mist een element uit dat verhaal. Anders zou menig webshop of sportschool of wat dan ook je rekening kunnen plunderen.
Alle reacties Link kopieren
Kennis kreeg laatst zo’n appje van haar “dochter”. Dochter is 14 en zat naast haar op de bank.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik las er net eentje op facebook en die zat naast haar zus te bbq-en.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-05-2020 21:12
Dus als jij mijn rekeningnummer en telefoonnummer weet kun jij in mijn bankapp? Hoe dan?? Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van.
Er was ook nog iets met een bevestigingsnummer dat ie moest versturen naar die man. Maar waarvan weet ik niet precies.
Blijkbaar was vriend zijn hoofd verloren toen ie iets wilde kopen dat ie al lang zocht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven