Ouders nemen geen verantwoording- zie het even niet zitten.

22-05-2020 12:46 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben een meid van 20 en woon sinds 2 jaar op mezelf. Lang verhaal kort: op straat gezet door moeders omdat ik haar relatie (20 jaar leeftijdverschil, man was 4 jaar ouder dan mijn vriend + aan de drugs etc) en haar bp stoornis niet kon accepteren.

Mijn vader heb ik al 10 jaar niet echt contact mee gehad sinds mijn ouders hun scheiding. Heb pas weer contact gekregen met hem toen ik op straat was gezet, uit wanhoop. Dat geef ik toe.

-

Nu is dus mijn probleem dat beiden ouders totaal geen verantwoording hebben tegenover mij. Ze zijn geloof ik tot ik 21 ben verplicht me te onderhouden en hier zie ik niks in terug. Ook niet wat betreft het meebetalen aan mijn opleiding/boeken etc.
Ik woon samen met mijn vriend en ga naar school. (mbo4 ICT). Mijn vriend werkt gewoon, maar het is moeilijk om onze hoofden boven water te houden. Ik zelf heb Stufi, maar ook dat is soms gewoon niet genoeg. Het leven is namelijk enorm duur.

Ik zit nu op dit moment vooral met de woede. Tegenover mijn ouders. Zij kiezen voor kinderen en komen er zo makkelijk mee weg? Nu is mijn vraag dus: wat kan ik doen? Mijn moeder werkt 0 uren en zit in de schulden. Mijn vader heeft een eigen bedrijf (beunen), heeft zijn vriendin uit Rusland kunnen halen en betaald volledig voor haar nederlandse studie. Ook is hij een luxe huis aan het bouwen voor hen. Kan ik hier bewijs van verzamelen en hiermee naar de rechter stappen? -Ook weer het ding dat ik daar totaal geen verstand van heb en ook zeker het geld (?) niet.

Mocht het uitmaken, ik heb verder geen volwassenen in mijn leven met wie ik hier serieus over kan praten. Dus ALLE advies, websites & linkjes zijn welkom.


-Venus
Heb je hier wellicht iets aan?

https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht
Lekker zelf gaan werken. Ik zou geen energie meer in zulke ouders steken.
En zelf gaan werken naast studie ?
Oef, je hebt een heel pittige start aan het volwassen leven.

Hoe het financieel zit weet ik niet, maar ik denk dat je jezelf het beste helpt door op dat gebied niets meer te verwachten. Het zit er gewoon niet in bij hun. Daar kun je boos om zijn, maar daar schiet jíj niets mee op, helaas.
Herfstblaadje19 schreef:
22-05-2020 12:51
Lekker zelf gaan werken. Ik zou geen energie meer in zulke ouders steken.

Dat lijkt me sowieso geen slecht idee idd.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zelf gaan werken. Ik denk dat je je alleen maar meer ellende en frustratie op de hals haalt door procedures in gang te zetten. Vraag deskundige hulp aan om er over te praten, het een plaats te geven en investeren in je toekomst (je eigen leven, zonder je ouders).
Als je je vaders illegale praktijken verlinkt valt er niets meer bij hem te halen denk ik. Wellicht kun je hem beter dreigen dat je zijn illegale praktijken zal verlinken zodat hij jou zwijggeld gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je verwacht dus dat na jaren geen contact (vader) en zelf in de schulden (moeder) jou elke maand geld gaan toeschuiven, zoek een baan, naast je studie.
Such a beautiful place to be with Friends.
Zelf werken, lenen bij duo en verder zuinig leven.

Geen energie in je ouders steken want dat is verspilde moeite.

Succes met alles, het is nu even heel kut, maar straks kun jij heel trots zijn op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
22-05-2020 12:55
Je verwacht dus dat na jaren geen contact (vader) en zelf in de schulden (moeder) jou elke maand geld gaan toeschuiven, zoek een baan, naast je studie.
heerlijke conclusies. Het ligt toch wel iets ingewikkelder dan dat ben ik bang :'). Bedankt voor de reactie.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ga zelf werken. En ga met iemand praten over je boosheid. Laat je leven erdoor niet verpesten. Focus op je leven met je vriend.
redbulletje schreef:
22-05-2020 12:55
Als je je vaders illegale praktijken verlinkt valt er niets meer bij hem te halen denk ik. Wellicht kun je hem beter dreigen dat je zijn illegale praktijken zal verlinken zodat hij jou zwijggeld gaat betalen.

Dat zou nog kunnen, maar het geeft TO denk ik niet echt een goed gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het knap hoe je je staande houdt! En ook dapper en goed en heel begrijpelijk dat je om advies vraagt. Heel knap dat je ondanks alles je studie doet! :hug:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)
Alle reacties Link kopieren
Het leven is niet eerlijk en soms ronduit kut. Dat is denk ik de belangrijkste les die je hieruit kunt/zal moeten trekken.

Als je moeder in de schulden zit valt er simpelweg niets te halen. Als je vader op papier nauwelijks iets verdient (beunen klinkt voor mij als zwart, maar dat is het misschien niet) dan zal het je meer inspanning kosten om daar iets te halen dan dat het je aan geld op gaat leveren. En wat je èigenlijk graag wil (en mijns inziens ook verdient) is erkenning, steun en geborgenheid. Als het je al lukt om financieel iets af te dwingen zal niet één van die euro's je dat ooit gaan geven.

Accepteer dat het is wat het is en zorg dat je naast je studie ook nog een stevige bijbaan vindt. Dat is pittig en ook best stom. Maar het zorgt wel dat je je rekeningen kunt betalen en financieel minder afhankelijk wordt van je vriend. Dus onder aan de streep is dat wat voor de grootste verbetering in je leven kan zorgen.
Kun je niks mee. Tenzij je een rechtszaak wilt beginnen. Maar dan nog. Van een kale kip kun je niet plukken. Ik vind het een ook een vreemde houding van een 20 jarige die samenwoont.
Oh, en praat op school met een vertrouwenspersoon. Mogelijk kunnen zij wat meer maatwerk bieden waardoor je meer tijd hebt om naast je studie te werken of weten zij een goede stageplaats voor je die mogelijk iets oplevert. Een vergoeding of mogelijk op termijn meteen een baan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2020 12:55
Als je je vaders illegale praktijken verlinkt valt er niets meer bij hem te halen denk ik. Wellicht kun je hem beter dreigen dat je zijn illegale praktijken zal verlinken zodat hij jou zwijggeld gaat betalen.
Wat een raar advies.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Je wil toch gewoon niets meer met deze ouders die alleen aan zichzelf kunnen denken...ook geen geld toch. Ga zelf erbij werken en op eigen benen staan. Ik kan me voorstellen dat je boos bent maar van een rechtszaak word je ook niet gelukkig. Dat is mijn advies: je eigen boontjes doppen want je bent volwassen, deze ouders heb jij toch niet nodig?
Alle reacties Link kopieren
Krijg je geen stagevergoeding en aanvullende beurs?

Je zou ook nog extra kunnen lenen
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)
Krijg je geen stage vergoeding voor een stage van 40 uur in de week?

In dat geval zou ik als een razende op zoek gaan naar een stage-adres waar dat wel het geval is.
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)
Ik moet wel zeggen dat ik tijdens al mijn studies en stages altijd gewerkt, ook als ik 40 uur stage liep.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op m’n 17e uit huis gegaan wegens een naar stiefmens, maar geen haar op m’n hoofd dat ik bij m’n ouders ook maar een stuiver ging halen hoor, dan maar droog brood.

En 40 uur stage is heftig, maar er zijn er zat die er nog een zaterdagbaantje bij hebben hoor. Of misschien is er een mogelijkheid je studie voort te zetten in een deeltijd studie? Ik heb naast mijn opleiding meestal 25-30 uur gewerkt (maar ik heb nooit stage hoeven lopen, dat scheelt misschien).
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)

40 uur in de week werken op stage en een baantje in het weekend kan ook nog hè. Denk in mogelijkheden, niet in moeilijkheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven