Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nu de maatregelen zijn versoepeld...

22-05-2020 17:54 380 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de maatregelen zijn versoepeld voel ik me veel onveiliger dan eerst. Thuiszitten ging prima en met mooi weer rustig plekje in de natuur. Vandaag wat tuinspullen opgehaald (zijn met tuin bezig, wel fijn om de zomer in door te brengen). Het begon al bij de karren. Winkelmedewerker ging eerst de kar schoonmaken, die wij al hadden gepakt :facepalm: , waarbij hij dichtbij mijn man ging staan. Ondertussen liepen een paar oudere echtparen zo naar binnen. In de winkel prima en ruim, totdat twee vrouwen druk bellend een pad versperden en pissig werden toen mijn man vroeg of ze wat ruimte wilden maken. Tweede keer weer diezelfde vrouwen, moest hij zich langs wurmen.

Net ging de deurbel. Kwam, heel lief, iemand iets brengen. Man deed stap naar achteren en zei 'ik houd afstand', waarop de dame in kwestie (dik in de risicogroep) zei: 'o, ben je ziek dan?'.

Vanmorgen sprak ik nog iemand die het alleen maar bangmakerij vond, dat het wel meeviel met de zieken en dat ze er helemaal klaar mee was. 'Ik verhuis wel naar Zweden' zei ze.

Wij zijn heel veel thuis geweest en het voelt nu gewoon naar en onveilig om buiten de deur te komen. Hoe ervaren jullie dat?
Ik word er verdrietig van.

O, en ik ben mantelzorger, dus extra bang om besmet te worden.
lila01 schreef:
22-05-2020 18:09
Hier begrijp ik dus helemaal niets van... Je werkt met kwetsbare mensen! Beschermingsmiddelen zijn juist daar van groot belang.
Al die mensen in verpleeghuizen die ziek zijn geworden en overleden, waarvan ook een heleboel nadat de boel op slot ging...
Ik wou bescherming net als de HELE zorg. We kregen het alleen niet. Ik moest ook strontverkouden komen werken, want ik had geen koorts (wat ik zowat nooit heb ook niet met een Longontstekking).
Duomarker schreef:
22-05-2020 19:51
Goed lezen!! Ik heb t over situatie waarin je amper buiten komt en alles online bestelt.
Amper buiten komen? Waarom zou je dat doen? Vorm van zelfkastijding?
Dat het hele land schreeuwde om een lockdown was omdat er paniek werd gezaait. Ik zeg je eerlijk ik was doodsbang. Lag er wakker van, zelfs ruzie met een vriend gekregen die onnodig toch naar kantoor ging. Wou de kinderen al voor de sluiting thuishouden. Maar nu een paar weken later ben ik van mening verandert. Mensen gaan dood. Mensen worden ziek. Het is een heftig virus maar die lockdown is wat mij betreft wel mooi geweest. Straks betalen we nog jaren de rekening. Mijn cliënten klimmen tegen de muren. Ik heb heel veel geweld op de woning waar ik werk omdat niet mag of kan. De prijs is te hoog.

Ik kan helemaal niet gewoon nog zo een jaar leven. Word er depressief en gestresst van en al die boze mensen op straat en dat vele binnen zitten is zwaar. Ik ben geen huismus, ben altijd onderweg. Vrienden, familie, markt, festivals, musea. Als je graag niets doet is het compleet anders. Mijn muren komen op mij af en dan werk ik nog 32 uur buitenshuis ook. Je kan niet voor een ander bepalen dat het best kan. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
22-05-2020 18:22
Ik snap wat je zegt, maar in dit geval vind ik niet dat de vergelijking opgaat.
Het is zeer uitzonderlijk dat een onzichtbaar virus zoveel slachtoffers maakt. Dat is ongrijpbaar en beangstigend. Zeker omdat er nog zo weinig bekend is.
Nee joh....vorig jaar had de normale griep bijna 2 keer zo veel dodelijke slachtoffers... was je toen ook bang?

Misschien helpt t om je even goed in te lezen over se risicos en bijvoorbeeld even naar filmpjes van maurice de hond te kijken. Hij legt het heel duidelijk uit over besmettingen in de open lucht.

Er komt geen tweede golf. In mei trekt de griep altijd weg naar landen waar t winter is. Dat is niet anders voor dit virus.
Alle reacties Link kopieren
Hup, terug naar het normale leven zodat iedereen ook niet meer zo spastisch hoeft te doen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
22-05-2020 21:59
Dat het hele land schreeuwde om een lockdown was omdat er paniek werd gezaait. Ik zeg je eerlijk ik was doodsbang. Lag er wakker van, zelfs ruzie met een vriend gekregen die onnodig toch naar kantoor ging. Wou de kinderen al voor de sluiting thuishouden. Maar nu een paar weken later ben ik van mening verandert. Mensen gaan dood. Mensen worden ziek. Het is een heftig virus maar die lockdown is wat mij betreft wel mooi geweest. Straks betalen we nog jaren de rekening. Mijn cliënten klimmen tegen de muren. Ik heb heel veel geweld op de woning waar ik werk omdat niet mag of kan. De prijs is te hoog.

Ik kan helemaal niet gewoon nog zo een jaar leven. Word er depressief en gestresst van en al die boze mensen op straat en dat vele binnen zitten is zwaar. Ik ben geen huismus, ben altijd onderweg. Vrienden, familie, markt, festivals, musea. Als je graag niets doet is het compleet anders. Mijn muren komen op mij af en dan werk ik nog 32 uur buitenshuis ook. Je kan niet voor een ander bepalen dat het best kan. Echt niet.
Alleen de eerste week was ik bang. Omdat in china mensen op straat neervielen en in quaraintaine werden geplaatst en im bosjes dood gingen. Al heel snel kreeg ik door dat het heel erg meevalt. Ik ben echt 0.0 bang meer. Ik hou alleen nog afstand van mensen die dat willen.
LoveLucy schreef:
22-05-2020 21:59
Dat het hele land schreeuwde om een lockdown was omdat er paniek werd gezaait. Ik zeg je eerlijk ik was doodsbang. Lag er wakker van, zelfs ruzie met een vriend gekregen die onnodig toch naar kantoor ging. Wou de kinderen al voor de sluiting thuishouden. Maar nu een paar weken later ben ik van mening verandert. Mensen gaan dood. Mensen worden ziek. Het is een heftig virus maar die lockdown is wat mij betreft wel mooi geweest. Straks betalen we nog jaren de rekening. Mijn cliënten klimmen tegen de muren. Ik heb heel veel geweld op de woning waar ik werk omdat niet mag of kan. De prijs is te hoog.

Ik kan helemaal niet gewoon nog zo een jaar leven. Word er depressief en gestresst van en al die boze mensen op straat en dat vele binnen zitten is zwaar. Ik ben geen huismus, ben altijd onderweg. Vrienden, familie, markt, festivals, musea. Als je graag niets doet is het compleet anders. Mijn muren komen op mij af en dan werk ik nog 32 uur buitenshuis ook. Je kan niet voor een ander bepalen dat het best kan. Echt niet.
Boze mensen op straat? Ik zie dat totaal niet. Waar zijn ze boos op dan? Hier is iedereen vriendelijk, niks aan de hand.

Ik ben totaal geen huismus, ben normaal ook van hot naar her aan het vliegen en werk net als jij 30+ uur in de week, maar ik vind het een beetje prinsessengedrag wat je nu veel hoort. Iedereen wil meer en meer en meer. Echt een stel kleuters, hoe mensen praten. Het is jammer, zeker! Maar je kunt toch wel een periode iets minder je eigen ikje voorop zetten?

Je hoeft trouwens totaal niet binnen te zitten. Lekker de natuur in, sporten met dit mooie weer is heerlijk in de buitenlucht, met vrienden afspreken op afstand, het kan allemaal.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
22-05-2020 18:22
Ik snap wat je zegt, maar in dit geval vind ik niet dat de vergelijking opgaat.
Het is zeer uitzonderlijk dat een onzichtbaar virus zoveel slachtoffers maakt. Dat is ongrijpbaar en beangstigend. Zeker omdat er nog zo weinig bekend is.
Nee hoor, alle virussen zijn onzichtbaar, behalve met een electronenmiscroscoop. Dus dat is niets bijzonders. En epidemieën en pandemieën zijn er in de geschiedenis van de mensheid altijd geweest. De Spaanse griep is 100 jaar geleden, de Aziatische en Hongkong griep uit de jaren ‘50 en ‘60 hebben beiden rond 1 miljoen levens geëist. Dus zo uitzonderlijk is het niet. Het is alleen nu geen influenza pandemie, maar dat was vanuit SARS en MERS ook wel een beetje te verwachten. Alleen hadden we in de jaren ‘50 en ‘60 nog niet zo’n nieuwssysteem als nu. Dus zijn we nu banger, want je ziet alle nare beelden van IC’s en heftig zieke mensen. Je kunt live meekijken hoe het in andere landen gaat.
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 22:16
Boze mensen op straat? Ik zie dat totaal niet. Waar zijn ze boos op dan? Hier is iedereen vriendelijk, niks aan de hand.

Ik ben totaal geen huismus, ben normaal ook van hot naar her aan het vliegen en werk net als jij 30+ uur in de week, maar ik vind het een beetje prinsessengedrag wat je nu veel hoort. Iedereen wil meer en meer en meer. Echt een stel kleuters, hoe mensen praten. Het is jammer, zeker! Maar je kunt toch wel een periode iets minder je eigen ikje voorop zetten?

Je hoeft trouwens totaal niet binnen te zitten. Lekker de natuur in, sporten met dit mooie weer is heerlijk in de buitenlucht, met vrienden afspreken op afstand, het kan allemaal.
Ik woon in de binnenstad. De natuur hier was weken afgezet. Boze mensen die snauwen tegen andere over 1,5 meter als ik met client wandel en hamsteraars (ik doe boodschappen voor 15 man!!!).

Ik vind het helemaal geen prinsessengedrag. Ik vind de lock down een hypocriete schijnvertoning. Mensen vereenzamen, worden zieker, depressiever.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
22-05-2020 17:59
Ik denk dat je de risico’s iets te hoog inschat. Van een kort moment op kortere afstand word je niet besmet.
Het is vervelend en onaardig dat mensen naar reageren en daar mag je best van balen. Maar het is een stuk minder gevaarlijk dan je lijkt te denken.
Maar hoe komt het dan dat op een paar weken tijd de ziekenhuizen zo vol gelopen zijn in maart... wat deden we toen verkeerd...?
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 22:16
Boze mensen op straat? Ik zie dat totaal niet. Waar zijn ze boos op dan? Hier is iedereen vriendelijk, niks aan de hand.

Ik ben totaal geen huismus, ben normaal ook van hot naar her aan het vliegen en werk net als jij 30+ uur in de week, maar ik vind het een beetje prinsessengedrag wat je nu veel hoort. Iedereen wil meer en meer en meer. Echt een stel kleuters, hoe mensen praten. Het is jammer, zeker! Maar je kunt toch wel een periode iets minder je eigen ikje voorop zetten?
Dit dus...
We zitten nu 2 maanden zo, wat is nou twee maanden? Sorry hoor, we hebben niet eens in een volledige lockdown gezeten, je kon gewoon naar buiten, boodschappen doen, veel winkels open. Kijk, mensen die financieel tegen een muur lopen dat begrijp ik helemaal en dat de economie weer moet draaien, maar mensen die het allemaal nu al onhoudbaar vinden om jezelf even aan te passen? Wat is nu een half jaar of een jaar op een heel mensenleven.

Oh en mensen die de hele tijd blijven zeggen dat je prima af kan spreken als je niet in de risico groep valt enz... ja tot op zekere hoogte, we zijn nog steeds één schakel en we doen het voornamelijk voor de kwetsbaren onder ons om die nog steeds te beschermen. Dus als je afspreekt met mensen en je raakt besmet en komt vervolgens op een andere plek (supermarkt enz) waar iemand is die ouder is of in de risico groep valt kun je diegene dus ook weer besmetten. Daar gaat het nog steeds om, maar dat lijken sommige mensen alweer vergeten te zijn.
abracadabra schreef:
22-05-2020 22:12
Alleen de eerste week was ik bang. Omdat in china mensen op straat neervielen en in quaraintaine werden geplaatst en im bosjes dood gingen. Al heel snel kreeg ik door dat het heel erg meevalt. Ik ben echt 0.0 bang meer. Ik hou alleen nog afstand van mensen die dat willen.
Ik de eerste 2 weken. Voor mijn zieke familieleden, bewoners en ook wel mezelf. Nu ook niet meer. Ik gun het nog steeds niemand. Ga niet naar drukke plekken, let goed op mijn gezondheid ivm cliënten maar bang ben ik ook niet meer.
GinnyJones schreef:
22-05-2020 21:40
Voor de duidelijkheid, niet onnodig naar winkels gaan is iets anders dan amper buiten komen natuurlijk.
Ik vind t niet onnodig om naar winkels te gaan. Ik help graag de middenstand.
Maar ik kies er niet voor om zaterdagmiddag heen te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Maar wat als je niet bang bent voor jezelf maar gewoon geen overlijdens van mensen die je misschien niet eens kent op je geweten wil hebben...
Elk van die duizenden doden is besmet geraakt door een lange keten van tussenpersonen die uiteindelijk teruggaat tot in China. Als er nu 1 persoon in die keten gewoon thuis was gebleven, dan had die persoon nog geleefd denk ik dan vaak. En ja, daarvoor ben ik echt wel bereid nog een tijd langer thuis te blijven. Het argument "het is genoeg geweest" gaat dan toch niet echt op voor mij...
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
22-05-2020 22:26
Maar hoe komt het dan dat op een paar weken tijd de ziekenhuizen zo vol gelopen zijn in maart... wat deden we toen verkeerd...?
Wintersport met apres ski. Carnaval vieren. Uitgaan met harde muziek en dan hard meezingen en in elkaars oor roepen. Kerkdiensten houden met veel zang. Handen schudden. Met snotterende collega’s in de kantoortuin overleggen op korte afstand. Snotterend in het ov zitten. Sporten met elkaar in slecht geventileerde ruimtes, ook met een verkoudheid. Maar vooral de eerste paar dingen.
Het was eigenlijk weer best raar om in het centrum te zijn. Ik kwam daar voor corona toch wel zo'n beetje wekelijks of meerdere keren per week. Nu was de laatste keer begin maart ofzo. En ik ging bijna iedere week naar de markt maar daar ben ik sinds carnaval al niet meer geweest. Alles wat op de markt gehaald werd komt nu van de supermarkt. De markt hier is wel aangepast maar toch.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
22-05-2020 18:15
Ik voel me bijna een uitzondering als ik zie hoe gewoon alles hier alweer lijkt te gaan.
En op Twitter zie ik de waarschuwingen van de artsen, met verschrikkelijke beelden van de IC's. Ik kan dat niet met elkaar rijmen.
Je moet dan ook niet op Twitter naar die waarschuwingen met verschrikkelijke beelden gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
22-05-2020 22:40
Maar wat als je niet bang bent voor jezelf maar gewoon geen overlijdens van mensen die je misschien niet eens kent op je geweten wil hebben...
Elk van die duizenden doden is besmet geraakt door een lange keten van tussenpersonen die uiteindelijk teruggaat tot in China. Als er nu 1 persoon in die keten gewoon thuis was gebleven, dan had die persoon nog geleefd denk ik dan vaak. En ja, daarvoor ben ik echt wel bereid nog een tijd langer thuis te blijven. Het argument "het is genoeg geweest" gaat dan toch niet echt op voor mij...
Mooi als jij er zo in kan staan en het zo voor jezelf goed volhoudt. Ik houd afstand en ik ga drukte niet opzoeken, maar ik moet mezelf en kind regelmatig uitlaten. Anders draai ik door. Dus ik kom wel regelmatig buiten. En ik denk dat dat dus ook veilig kan. En nee, de gedachte dat er dan door mij iemand kan sterven werkt niet voor mij. Die kans is volgens mij te klein, dat motiveert me niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
22-05-2020 22:26
Maar hoe komt het dan dat op een paar weken tijd de ziekenhuizen zo vol gelopen zijn in maart... wat deden we toen verkeerd...?
In maart hadden we geen lockdown en gingen mensen de kroeg in, naar de kerk, met het OV en naar volle kantoortuinen. Daar vonden 95% (als het er niet meer waren) van de besmettingen plaats, niet in het tuincentrum..
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
22-05-2020 22:42
Wintersport met apres ski. Carnaval vieren. Uitgaan met harde muziek en dan hard meezingen en in elkaars oor roepen. Kerkdiensten houden met veel zang. Handen schudden. Met snotterende collega’s in de kantoortuin overleggen op korte afstand. Snotterend in het ov zitten. Sporten met elkaar in slecht geventileerde ruimtes, ook met een verkoudheid. Maar vooral de eerste paar dingen.
Precies dit.
Ik houd netjes afstand waar dat gaat. Ik blijf braaf minutenlang wachten totdat iemand uitgezocht is in een schap in de supermarkt en ik er eindelijk bij kan. Ik sta zonder klagen in de rij. Maar vooral vermijd ik afgesloten ruimtes met hordes mensen erin. Want daar loop ik het virus op. Niet op het strand, in het bos of van iemand die in een halve seconde dicht langs me loopt.
rosadebree schreef:
22-05-2020 22:49
In maart hadden we geen lockdown en gingen mensen de kroeg in, naar de kerk, met het OV en naar volle kantoortuinen. Daar vonden 95% (als het er niet meer waren) van de besmettingen plaats, niet in het tuincentrum..
De lockdown is begonnen in maart. Vanaf begin maart begon het in Brabant dat je met klachten thuis moest blijven.
dannas schreef:
22-05-2020 22:51
Precies dit.
Ik houd netjes afstand waar dat gaat. Ik blijf braaf minutenlang wachten totdat iemand uitgezocht is in een schap in de supermarkt en ik er eindelijk bij kan. Ik sta zonder klagen in de rij. Maar vooral vermijd ik afgesloten ruimtes met hordes mensen erin. Want daar loop ik het virus op. Niet op het strand, in het bos of van iemand die in een halve seconde dicht langs me loopt.
Ja ik doe dat ook zoveel mogelijk maar dat lukt niet altijd door kletsende of wachtende mensen. Zo was er vandaag een meneer die bij de zonnebrand aan het wachten was op z'n vrouw en waar moest ik bij.. juist ja. Of de meiden die alle shampoo's willen ruiken en dan dan nog een uur doen over de keuze. Dan pak ik snel hetgeen wat ik moet hebben en ben weg.
Wat een verademing was de Hema, hooguit 5 man in de winkel. Hadden jammer genoeg net niet wat ik moest hebben want dat was op.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 23:14
39.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
22-05-2020 22:48
Mooi als jij er zo in kan staan en het zo voor jezelf goed volhoudt. Ik houd afstand en ik ga drukte niet opzoeken, maar ik moet mezelf en kind regelmatig uitlaten. Anders draai ik door. Dus ik kom wel regelmatig buiten. En ik denk dat dat dus ook veilig kan. En nee, de gedachte dat er dan door mij iemand kan sterven werkt niet voor mij. Die kans is volgens mij te klein, dat motiveert me niet genoeg.
Die kans is altijd klein... Toch zijn er in België en Nederland alleen al duizenden mensen overleden die allemaal besmet zijn door iemand bij wie de kans klein was... En als je niet "de voorlaatste in de keten" maar ergens een tussenschakel bent, is die kans nog zo klein niet...
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 22:16
Boze mensen op straat? Ik zie dat totaal niet. Waar zijn ze boos op dan? Hier is iedereen vriendelijk, niks aan de hand.

Ik ben totaal geen huismus, ben normaal ook van hot naar her aan het vliegen en werk net als jij 30+ uur in de week, maar ik vind het een beetje prinsessengedrag wat je nu veel hoort. Iedereen wil meer en meer en meer. Echt een stel kleuters, hoe mensen praten. Het is jammer, zeker! Maar je kunt toch wel een periode iets minder je eigen ikje voorop zetten?

Je hoeft trouwens totaal niet binnen te zitten. Lekker de natuur in, sporten met dit mooie weer is heerlijk in de buitenlucht, met vrienden afspreken op afstand, het kan allemaal.
Heb je het stuk over haar cliënten overgeslagen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
22-05-2020 23:00
Die kans is altijd klein... Toch zijn er in België en Nederland alleen al duizenden mensen overleden die allemaal besmet zijn door iemand bij wie de kans klein was... En als je niet "de voorlaatste in de keten" maar ergens een tussenschakel bent, is die kans nog zo klein niet...
Naast dat er veel mensen besmet zijn geraakt toen ee nog geen afstand hielden en de kans daarmee een stuk groter was, is op het totaal aantal mensen in Nederland en België de kans nog steeds klein hoor. Hoe groot denk jij dat die kans is, voor jezelf of voor mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven