Mode & Beauty alle pijlers

Wat versta jij onder een "verzorgd" uiterlijk?

19-05-2020 20:16 244 berichten
Dit vraag ik me af naar aanleiding van een gesprek met een vriendin over iemand die er in haar ogen onverzorgd uitziet.

Dus wanneer spreek je van een verzorgd uiterlijk? En/of wanneer vind je iemand er onverzorgd uitzien?
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
22-05-2020 18:05
De post waar naar verwezen werd staat vol van de verbanden tussen gewicht en discipline en waarden die volledig uit de lucht gegrepen zijn. Alleen mensen zèlf, in dit geval dus de persoon met overgewicht, weet hoe dit zit. Als je daar standaard aan voorbij gaat omdat jij niet verder kan denken dan dat dan vind ik je gedachtenproces dichtgetikt.
Ik moet wel bekennen dus dat het mijn eigen eerste associaties ook zijn. Het is een vooroordeel waar ik mijzelf dus regelmatig op betrap, waarvan ik echt wel weet dat het in de regel niet klopt.

Dan kan ik wel verder denken, maar dat helpt niet in mijn eerste split second indeling 'verzorgd/onverzorgd.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Nijn5 schreef:
21-05-2020 14:31
Het is toch ook geen kwestie van wel of niet? Meer een soort glijdende schaal met een verschillend minimum in verschillende situaties, en voor verschillende mensen blijkbaar. Wat mij betreft hoef je er niet altijd uit te zien als een stewardess om er toch wel verzorgd uit te zien.
Grappig dat je stewardessen noemt. Zijn vaak inderdaad goed verzorgd maar het valt mij op dat sommige echt heel veel make-up dragen. Nou hangt make-up voor mij niet per se samen met verzorgd zijn maar als het echt zo veel is vind ik het viezig.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
22-05-2020 18:35
Iemands postuur staat voor mij toch wel los van de mate van verzorgd zijn. Ik ken toch wel heel verzorgde dikkere mensen en ook genoeg onverzorgde slanke mensen. Mensen als Angela Merkel of Oprah Winfrey of vergelijkbare voorbeelden in je eigen omgeving vind ik gewoon verzorgde vrouwen, ook al is hun stijl niet de mijne.
Nu ik die voorbeelden zie denk ik; misschien is het wel andersom. Misschien valt het me met de juiste kleding niet op. Ergo; dikke mensen 'moeten' net iets harder hun best doen om niet in mijn eerst selectie bakje 'onverzorg' te belanden.

Maakt dat mijn vooroordeel/dichtgetiktheid nu minder groot, of groter :@@:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik draag ook geen make-up. Toen ik zwemjuf was, was dat onhandig en nu als tegelzetter niet nodig. Ik was elke dag mijn haar. Dat schijnt haartechnisch niet goed te zijn, maar ik doe dat al meer dan twintig jaar. Eerst vanwege de chloor en nu vanwege het bouwstof. Ik vlecht mijn haren sinds ik in de bouw ben elke dag. Anders past mijn helm niet op mijn hoofd. In het zwembad had ik het in een knot op mijn hoofd, omdat het water er dan uitloopt, maar dat gaat niet in dit werk. Je stoot die knot ook als je ergens onder moet. Lange nagels heb ik ook nooit gehad. Ik knip ze met zo’n nagelknipper.
In mijn vrije tijd draag ik ook geen make-up. Ik hoef mezelf niet achter een masker te verstoppen. Zo voelt dat voor mij als ik make-up op doe. Ik vertrouw mensen met veel make-up niet zo, maar vind ze er niet onverzorgd uitzien. In mijn vriendenkring zitten geen vrouwen met veel make-up.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
19-05-2020 21:52
Wie ik op de een of andere manier er meestal niet heel erg verzorgd uit vind zien is Sophie Hilbrand. Ik vind haar een superleuke nuchtere presentatrice en kijk graag naar haar programma's, en het komt ook niet doordat ze niet zoveel make-up draagt. Ik denk iets met haar haar.
Jaaah, maar dat heb ik met Katja Schuurmans ook.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Mannen

-Bouwvakkers decolleté
- Kale plek op het hoofd camoufleren door er haar overheen te kammen
- Rouwrandjes om nagels

Vrouwen:

- De hele winter niet naar de pedicure gaan, maar bij de eerste zonnestralen wel slippers dragen.

-Zomerkleding dragen in de winter icm dikke panty en,( deze is raar ik weet het)


Algemeen

-Geel/ zwarte rokers tanden

- Strakke kleding waar de vetrollen te zien zijn.

- Een haarkleur dat duidelijk in de badkamer is geverfd.

- Scheef gelopen hakken

- Kleding dat duidelijk aan vervanging toe is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
22-05-2020 21:00
Ik draag ook geen make-up. Toen ik zwemjuf was, was dat onhandig en nu als tegelzetter niet nodig. Ik was elke dag mijn haar. Dat schijnt haartechnisch niet goed te zijn, maar ik doe dat al meer dan twintig jaar. Eerst vanwege de chloor en nu vanwege het bouwstof. Ik vlecht mijn haren sinds ik in de bouw ben elke dag. Anders past mijn helm niet op mijn hoofd. In het zwembad had ik het in een knot op mijn hoofd, omdat het water er dan uitloopt, maar dat gaat niet in dit werk. Je stoot die knot ook als je ergens onder moet. Lange nagels heb ik ook nooit gehad. Ik knip ze met zo’n nagelknipper.
In mijn vrije tijd draag ik ook geen make-up. Ik hoef mezelf niet achter een masker te verstoppen. Zo voelt dat voor mij als ik make-up op doe. Ik vertrouw mensen met veel make-up niet zo, maar vind ze er niet onverzorgd uitzien. In mijn vriendenkring zitten geen vrouwen met veel make-up.
Wat vreemd. Vertrouw je mensen met hele mooie kapsels dan ook niet? Of iemand op hoge hakken?
Alle reacties Link kopieren
Oh en dreadlocks, vind ik ook vreselijk onverzorgd, hoe leuk iemand met dreads ook gekleed is, ik vind het er onverzorgd uitzien.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
22-05-2020 21:41
Mannen

-Bouwvakkers decolleté
- Kale plek op het hoofd camoufleren door er haar overheen te kammen
- Rouwrandjes om nagels

Vrouwen:

- De hele winter niet naar de pedicure gaan, maar bij de eerste zonnestralen wel slippers dragen.

-Zomerkleding dragen in de winter icm dikke panty en,( deze is raar ik weet het)


Algemeen

-Geel/ zwarte rokers tanden

- Strakke kleding waar de vetrollen te zien zijn.

- Een haarkleur dat duidelijk in de badkamer is geverfd.

- Scheef gelopen hakken

- Kleding dat duidelijk aan vervanging toe is.
Los van dat ik hier stiekem best wat dingen van kan afvinken... Bedoel je echt dat naar de pedicure gaan noodzakelijk is voor een verzorgd uiterlijk?
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
22-05-2020 21:00
Ik draag ook geen make-up. Toen ik zwemjuf was, was dat onhandig en nu als tegelzetter niet nodig. Ik was elke dag mijn haar. Dat schijnt haartechnisch niet goed te zijn, maar ik doe dat al meer dan twintig jaar. Eerst vanwege de chloor en nu vanwege het bouwstof. Ik vlecht mijn haren sinds ik in de bouw ben elke dag. Anders past mijn helm niet op mijn hoofd. In het zwembad had ik het in een knot op mijn hoofd, omdat het water er dan uitloopt, maar dat gaat niet in dit werk. Je stoot die knot ook als je ergens onder moet. Lange nagels heb ik ook nooit gehad. Ik knip ze met zo’n nagelknipper.
In mijn vrije tijd draag ik ook geen make-up. Ik hoef mezelf niet achter een masker te verstoppen. Zo voelt dat voor mij als ik make-up op doe. Ik vertrouw mensen met veel make-up niet zo, maar vind ze er niet onverzorgd uitzien. In mijn vriendenkring zitten geen vrouwen met veel make-up.
Waarom vertrouw je mensen met veel make-up niet? Dat zegt ook heel veel over innerlijk.. niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind schoon zijn niet verzorgd, eerder een pre. Onverzorgd vind ik:

-Een slecht gebit, stipt op nummer 1
-Teveel beharing, zowel voor man als vrouw. Je hoeft natuurlijk niet elke dag alles onder je ogen te scheren, maar houd het op zijn minst een beetje bij.
- niet passende kleding
- zwaar overgewicht
- slecht geverfd haar, van die dames die bij de kruidvat voor 5 euro een pakje haarverf gehaald hebben en eruitzien alsof ze een geblondeerd geel vogelnest op hun hoofd hebben hangen.
- uitgelopen make-up, of zoveel foundation dat het nog net niet van het gezicht afbrokkelt
- onverzorgde handen en voeten.
- asociaal taalgebruik, je kan er uitzien als een prinses, maar als je je mond open doet en er komt alleen maar schuttingtaal uit dan vind ik je persoonlijk ook totaal niet verzorgd.
-zichtbare ondergoed lijnen. Overkomt de beste soms, maar ik gruwel ervan als ik het zie..

Wel verzorgd:
- nette make up, geen hele poespas maar in elk geval een beetje mascara en wat lippenbalsem
- goed passende kleding, in welke stijl dan ook. Uiteraard schoon en zonder gaten (ook niet in broeken die er al in zaten voor je ze kocht, afschuwelijke trend)
- parfum, body spray of iets wat aangenaam ruikt
- aardig, beleefd en attent zijn naar anderen
- fatsoenlijk haar,hoeft echt niet tot in de puntjes in de krul, maar een goede kleur en verzorgd.

Ik denk dat meer het punt is dat je laat zien dat je iets om je uiterlijk geeft, de rest is subjectief. Wat ik vind hoeft een ander niet te vinden uiteraard. Soms doe ik wel een op het terras met vrienden of vriendinnen een kijk wedstrijd hoeveel echte goed verzorgde vrouwen we langs zien lopen, en er zijn er maar bar weinig die door de 'keuring' heen komen.

Note: ik ben een rasechte tuttebel, maar ook ik loop 2x per jaar naar de supermarkt zonder make up op en met mijn haar in een snelle knot. Momentopnames dus!
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
22-05-2020 21:00
Ik vertrouw mensen met veel make-up niet zo, maar vind ze er niet onverzorgd uitzien. In mijn vriendenkring zitten geen vrouwen met veel make-up.
Wow. Wat een bizar vooroordeel. Waarom is dat?
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
22-05-2020 22:11
Los van dat ik hier stiekem best wat dingen van kan afvinken... Bedoel je echt dat naar de pedicure gaan noodzakelijk is voor een verzorgd uiterlijk?

Neen niet perse, maar tijdens de eerste zonnestralen, zie ik vaak voeten voorbij komen, die duidelijk al een hele poos niet verzorgd zijn.
Voordat je open schoenen of slippers aantrekt, dan is een voetbad waarbij je even je hielen met een puimsteen bewerkt geen overbodige luxe.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de eerste 3 pagina's gelezen en kan niet begrijpen dat ik onverzorgde voeten nog niet ben tegengekomen.

Te lange teennagels en oh gruwel, dikke lagen eelt.

Soms zie je van die overdreven opgetutte dames en dan kijk ik naar de voeten in die hoge open schoenen en krijg ik rillingen. Die vallen voor mij onmiddellijk in de categorie onverzorgd.

Voor de rest houd ik van mensen die 's morgens douchen en haren wassen (dus zonder bedgeur de deur uitgaan) Deo is een must. Geen uitgroei! En aan je lichaamsvorm aangepaste kleding.

Edit: nu zie ik pas de reactie hierboven over de voeten
mrsniceguy wijzigde dit bericht op 22-05-2020 23:17
Reden: Edit
5.01% gewijzigd
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
-Oh en mensen die in de winter van die droge vellen op hun lippen hebben hangen, ik krijg daar serieus jeuk van, en het liefst zou ik die vellen eraf rukken, of mijn lippenbalsem cadeau doen.

- En mensen die zich niet insmeren na het douchen, waardoor hun huid op een landkaart lijkt.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
22-05-2020 23:23
-Oh en mensen die in de winter van die droge vellen op hun lippen hebben hangen, ik krijg daar serieus jeuk van, en het liefst zou ik die vellen eraf rukken, of mijn lippenbalsem cadeau doen.

- En mensen die zich niet insmeren na het douchen, waardoor hun huid op een landkaart lijkt.
Huh? Ik smeer me ook niet in na het douchen. Is dat een regel? Mijn huid lijkt ook niet op een landkaart en mijn hielen hebben ook geen puimsteen nodig.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
22-05-2020 20:47

Maakt dat mijn vooroordeel/dichtgetiktheid nu minder groot, of groter :@@:
Ehm…. je geeft me een voorbeeld van het feit dat je blik minder realistisch wordt zodra iemand meer kilo weegt per centimeter lengte. Wil je echt een serieus antwoord op de vraag of dat je meer of minder dichtgetikt maakt?
Alle reacties Link kopieren
sammies schreef:
22-05-2020 17:18
Dat hier nog niemand verder op in gegaan is. Ik ben zelf ook wat te zwaar, 15 kilo?
Heb een representatieve baan, altijd netjes gekleed, goed passend, meestal met mooi colbert, haren meestal opgestoken, lichte make-up, subtiel geurtje, oorbellen etc afgestemd op kleding, nagels netjes,onthaard en natuurlijk ook fris gewassen, tanden gepoetst etc.
Dus geen muffintop etc, alles past.
Ik zeg toch ook niet dat ieder dik persoon er onverzorgd uitziet? Daar zijn genoeg tegenbewijzen voor te vinden. Alleen is het wel zo dat als ik kijk naar dikkere mensen in mijn omgeving dat zij ook vaker de minder verzorgde mensen zijn. Overigens vind ik heel zwaar overwicht/obesitas ook gewoon onverzorgd uitzien op zich, hoe je je verder ook kleedt of verzorgt.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
23-05-2020 00:11
Ik zeg toch ook niet dat ieder dik persoon er onverzorgd uitziet? Daar zijn genoeg tegenbewijzen voor te vinden. Alleen is het wel zo dat als ik kijk naar dikkere mensen in mijn omgeving dat zij ook vaker de minder verzorgde mensen zijn. Overigens vind ik heel zwaar overwicht/obesitas ook gewoon onverzorgd uitzien op zich, hoe je je verder ook kleedt of verzorgt.
Ik ben al sinds mijn puberteit te zwaar. En net omdat ik me zo schaam voor dat lichaam, is het zowat mijn missie om alles waar ik wel controle over heb perfect in orde te houden. Kapsel, uitgroei, voeten,... Het is mijn doel ervoor te zorgen dat er niks op mijn uiterlijk aan te merken is, zodat mijn kilo's "gecompenseerd" worden.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ravenna_90 schreef:
22-05-2020 22:38
Ik vind schoon zijn niet verzorgd, eerder een pre. Onverzorgd vind ik:

-Een slecht gebit, stipt op nummer 1
-Teveel beharing, zowel voor man als vrouw. Je hoeft natuurlijk niet elke dag alles onder je ogen te scheren, maar houd het op zijn minst een beetje bij.
- niet passende kleding
- zwaar overgewicht
- slecht geverfd haar, van die dames die bij de kruidvat voor 5 euro een pakje haarverf gehaald hebben en eruitzien alsof ze een geblondeerd geel vogelnest op hun hoofd hebben hangen.
- uitgelopen make-up, of zoveel foundation dat het nog net niet van het gezicht afbrokkelt
- onverzorgde handen en voeten.
- asociaal taalgebruik, je kan er uitzien als een prinses, maar als je je mond open doet en er komt alleen maar schuttingtaal uit dan vind ik je persoonlijk ook totaal niet verzorgd.
-zichtbare ondergoed lijnen. Overkomt de beste soms, maar ik gruwel ervan als ik het zie..

Wel verzorgd:
- nette make up, geen hele poespas maar in elk geval een beetje mascara en wat lippenbalsem
- goed passende kleding, in welke stijl dan ook. Uiteraard schoon en zonder gaten (ook niet in broeken die er al in zaten voor je ze kocht, afschuwelijke trend)
- parfum, body spray of iets wat aangenaam ruikt
- aardig, beleefd en attent zijn naar anderen
- fatsoenlijk haar,hoeft echt niet tot in de puntjes in de krul, maar een goede kleur en verzorgd.

Ik denk dat meer het punt is dat je laat zien dat je iets om je uiterlijk geeft, de rest is subjectief. Wat ik vind hoeft een ander niet te vinden uiteraard. Soms doe ik wel een op het terras met vrienden of vriendinnen een kijk wedstrijd hoeveel echte goed verzorgde vrouwen we langs zien lopen, en er zijn er maar bar weinig die door de 'keuring' heen komen.

Note: ik ben een rasechte tuttebel, maar ook ik loop 2x per jaar naar de supermarkt zonder make up op en met mijn haar in een snelle knot. Momentopnames dus!
Ik neem aan dat je 'must' bedoelt en niet 'pre' ?
Ravenna_90 schreef:
22-05-2020 22:38
Ik vind schoon zijn niet verzorgd, eerder een pre. Onverzorgd vind ik:

-Een slecht gebit, stipt op nummer 1
-Teveel beharing, zowel voor man als vrouw. Je hoeft natuurlijk niet elke dag alles onder je ogen te scheren, maar houd het op zijn minst een beetje bij.
- niet passende kleding
- zwaar overgewicht
- slecht geverfd haar, van die dames die bij de kruidvat voor 5 euro een pakje haarverf gehaald hebben en eruitzien alsof ze een geblondeerd geel vogelnest op hun hoofd hebben hangen.
- uitgelopen make-up, of zoveel foundation dat het nog net niet van het gezicht afbrokkelt
- onverzorgde handen en voeten.
- asociaal taalgebruik, je kan er uitzien als een prinses, maar als je je mond open doet en er komt alleen maar schuttingtaal uit dan vind ik je persoonlijk ook totaal niet verzorgd.
-zichtbare ondergoed lijnen. Overkomt de beste soms, maar ik gruwel ervan als ik het zie..

Wel verzorgd:
- nette make up, geen hele poespas maar in elk geval een beetje mascara en wat lippenbalsem
- goed passende kleding, in welke stijl dan ook. Uiteraard schoon en zonder gaten (ook niet in broeken die er al in zaten voor je ze kocht, afschuwelijke trend)
- parfum, body spray of iets wat aangenaam ruikt
- aardig, beleefd en attent zijn naar anderen
- fatsoenlijk haar,hoeft echt niet tot in de puntjes in de krul, maar een goede kleur en verzorgd.

Ik denk dat meer het punt is dat je laat zien dat je iets om je uiterlijk geeft, de rest is subjectief. Wat ik vind hoeft een ander niet te vinden uiteraard. Soms doe ik wel een op het terras met vrienden of vriendinnen een kijk wedstrijd hoeveel echte goed verzorgde vrouwen we langs zien lopen, en er zijn er maar bar weinig die door de 'keuring' heen komen.

Note: ik ben een rasechte tuttebel, maar ook ik loop 2x per jaar naar de supermarkt zonder make up op en met mijn haar in een snelle knot. Momentopnames dus!
Oh nee, nou blijkt dat ik wel make up draag want ik gebruik wel lippenbalsem o_o

Maar als jullie die vrouwen 'keuren' zoals je hier zo vriendelijk beschrijft, gaat het dan echt over wie het meest verzorgd is of eerder wie jullie het mooist vinden oid? Want dit is natuurlijk een akelig tijdverdrijf maar heeft volgens mij niet zoveel met verzorging te maken maar eerder met de neiging van vrouwen om elkaar ontzettend te veroordelen.
Verzorgd betekent voor mij:

- Regelmatig geknipt haar (of je haar pluizig is heeft weinig met verzorging te maken, vaak meer met je lichamelijke conditie, kan niet iedereen wat aan doen)
- Geknipte nagels en goed gehydrateerde handen.
- Gehydrateerde huid (gezicht en lichaam) dus geen schilfers en velletjes.
- Bij blote benen en voeten in de zomer: onthaarde benen (soms, ligt aan de mate van beharing en de kleur van de haartjes) en een lakje op je teennagels en vooral GEEN zichtbaar eelt (van die eeltige hielen in open schoenen vind ik echt heel erg onverzorgd staan.
- Wenkbrauwen netjes bijgehouden.
- Normale hygiëne zoals douchen en tanden poetsen.
- Geen lichaamsgeur (of een subtiele bodylotion of eau de toilet)
- Kleding zonder vlekken of rafels, verzorgde schoenen.


Een mooie zachte joggingbroek gedragen door een fris gedoucht persoon in een ontspannen setting vind ik geen enkel probleem en niets te maken hebben met verzorgd of niet.
Make-up sta ik neutraal tegenover. Kan heel mooi staan, maar ook heel oridinair en inderdaad bij afgebladderde nagellak zelfs erg onverzorgd.
En over Sophie Hilbrand: ik zag haar gisteren nog bij Op1 en ze zag er fris uit met een leuke witte blouse en sieraden.
Ze heeft een bos wilde krullen die ze altijd achteloos naar achteren gooit wat haar kapsel een warrig effect geeft. En dat is precies haar bedoeling volgens mij. Zo is ze en ik vind dat helemaal niet onverzorgd.
Ze droeg overigens oogmake-up.
Het is een naturel type. Ik hou er wel van.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
22-05-2020 23:23
-Oh en mensen die in de winter van die droge vellen op hun lippen hebben hangen, ik krijg daar serieus jeuk van, en het liefst zou ik die vellen eraf rukken, of mijn lippenbalsem cadeau doen.
Tja, dat los je niet altijd zomaar op met lippenbalsem. Bij mij wordt alles in de winter heel erg droog en ik kan mijn lippen insmeren wat ik wil, scrubben en de hele mikmak, maar ik blijf het houden. Ook ben ik allergisch voor bepaalde dingen, dat wist ik eerst niet, en dus liep ik met hele kapotte lippen en mondhoeken. Ik vind en vond het zelf vreselijk, maar niets helpt. Dus aub niet zo snel oordelen, ook niet over sommige andere dingen.
Kleinezon schreef:
21-05-2020 14:42
Schoon, gezonde uitstraling (voor zover haalbaar), passende en gepaste kleding.

De Douglas mag van mij failliet. Wat een walm als je erlangs loopt.

Rokers vind ik bijna allemaal onverzorgd, hoeveel make up ze er ook tegenaan gooien. Het stinkt en het geeft gele handen en tanden.

Dikkere mensen vind ik eerlijk gezegd ook lastig om verzorgd te vinden. Ik schaam me daar best voor, maar krijg de gedachte niet weg.

Met je laatste alinea ben ik het absoluut niet eens.
Ik heb een behoorlijke dikke schoonzus en zij ziet er altijd tiptop uit. Mooie kleding, altijd sieraden, gelakte nagels, gladde benen en voeten in de zomer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven