Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: welke baan kiezen

22-05-2020 19:34 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine situatieschets vooraf. Ik woon samen met partner in het oosten van het land. Graag zouden we willen verhuizen naar het westen van het land. Ik kom daar vandaan en mijn familie woont daar. Sinds begin van dit jaar ben ik werkloos en nu hebben de volgende twee kansen zich voorgedaan.

Hier in de buurt had ik gesolliciteerd bij een bedrijf, leek me een leuke functie, leuk bedrijf. Een goed gesprek gehad en vervolgens hoorde ik bijna een maand niks meer van ze. Meerdere malen gebeld, maar ze wisten nog niks. Ik werd een beetje pissig, maar goed, anyway, nu willen ze mij dus toch aannemen.

Onlangs nam ook mijn vorige werkgever contact met mij op, of ik misschien interesse had om mijn oude functie weer op te pakken. Erg leuk bedrijf waar ik met veel plezier heb gewerkt maar weg ben gegaan ivm verhuizing naar het oosten. In eerste instantie leek het mij handig om alvast in het westen weer een baan te hebben, ik zou meteen een vast contract en werkgeversverklaring kunnen krijgen voor de hypotheek.

Wel is het zo dat ik pas over 3 maanden kan beginnen bij mijn vorige werkgever en dat ik dus tijdelijk zal moeten reizen. Dit maalt nu constant door mijn hoofd en inmiddels weet ik het helemaal niet meer.

Ik hoop dat iemand een frisse blik op de situatie kan werpen en mij wellicht wat advies kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem? Drie maanden reizen is toch overkomelijk? Zeker als je weet dat je gaat verhuizen. Ik ken mensen die al jaren lang naar hun werk reizen. Als je het toch naar je zin had bij die werkgever, zou ik dat reizen op de koop toenemen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het blijft natuurlijk de meest persoonlijke keus ooit! Maar.. wat ik je wel kan meegeven is hoe ik het zou bekijken.

Baan A heeft geen zekerheid qua contract, deed een maand over de beslissing waardoor je zelfs pissig werd door het afhouden. Ik denk dan, als dit met iemand aannemen al is dan zal het op de werkvloer niet veel beter zijn.

Baan B heb je al gewerkt, je hebt de zekerheid van een vast contract EN je hebt de zekerheid dat je het werk en het bedrijf leuk vind. Anders zou je nooit terug gaan neem ik aan. Die drie maanden zijn natuurlijk niks vergeleken met de jaren die je hoopt te werken bij je nieuwe baan. Ik zou nu kiezen voor de langetermijn oplossing. Ik hoop dat het je helpt!
Alle reacties Link kopieren
Nou dat lijkt mij echt een no brainer. Terug naar je oude baan natuurlijk! Je wil daar graag weer gaan wonen en je weet dat het een leuke baan is. Even op en neer reizen is toch niet zo erg als je weet dat het tijdelijk is. Plus alle voordelen met het verkrijgen varen hypotheek.
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Baan B.

En kijken of je niet af en toe een nacht AirBnb kan boeken als je geen 5 dagen over en weer wil.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Team oude baan.

Kun je niet doordeweeks een nachtje bij familie slapen zodat je minder vaak op en neer moet? Hoeveel kilometer is het enkele reis en heb je veel files?
Alle reacties Link kopieren
Nu al fijne reacties, bedankt! Het duurt dan nog 3 maanden voordat ik aan de slag zou kunnen bij werkgever B, tot die tijd zou ik dan nog werkloos zijn. Financieel wel haalbaar, niet helemaal ideaal natuurlijk.

Ik twijfel omdat het nog een aantal maanden duurt voordat ik kan beginnen en het verhuizen dan ineens heel snel gaat, wel leuk, maar ook wel een beetje eng... :-D

Ik ben sowieso een enorme twijfelkont :P
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
22-05-2020 19:41
Team oude baan.

Kun je niet doordeweeks een nachtje bij familie slapen zodat je minder vaak op en neer moet? Hoeveel kilometer is het enkele reis en heb je veel files?
Ja ik zou bij mijn moeder kunnen slapen eventueel, als zij dat ook goed vindt natuurlijk. Ik ga met het ov en dan is het ongeveer anderhalf uur.
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
22-05-2020 19:46
Nu al fijne reacties, bedankt! Het duurt dan nog 3 maanden voordat ik aan de slag zou kunnen bij werkgever B, tot die tijd zou ik dan nog werkloos zijn. Financieel wel haalbaar, niet helemaal ideaal natuurlijk.

Ik twijfel omdat het nog een aantal maanden duurt voordat ik kan beginnen en het verhuizen dan ineens heel snel gaat, wel leuk, maar ook wel een beetje eng... :-D

Ik ben sowieso een enorme twijfelkont :P
Als je het financieel nog 3 maanden aan kan zou ik het geen probleem vinden.

En anders begin je in baan A en geef je na 2 maanden je ontslag.
Als ze je geen contract bepaalde duur geven.


Wat vindt partner er overigens van dat je ineens over 3 à 4 maanden een huis zou moeten hebben aan de andere kant van 't land?
Want die moet misschien ook eerst nog ander werk vinden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
22-05-2020 19:38
Nou dat lijkt mij echt een no brainer. Terug naar je oude baan natuurlijk! Je wil daar graag weer gaan wonen en je weet dat het een leuke baan is. Even op en neer reizen is toch niet zo erg als je weet dat het tijdelijk is. Plus alle voordelen met het verkrijgen varen hypotheek.
Gefeliciteerd!
Dit dus! Ik dacht even dat ik het dilemma verkeerd begreep of zo. En zelfs als je werk hebt met nachtdiensten en niet kunnen thuiswerken is er vast iets mogelijk met overnachten bij familie, het scheelt dat je daar al iets van een netwerkje hebt.

Edit: oh verkeerd gelezen, 3 maanden is de duur waarna je aan de slag kan daar. Dan nog denk ik dat die zekerheid het na een periode van onzekerheid het wel waard is. Ook is het makkelijker om daar in de buurt serieus een huis te gaan zoeken als je daar al werkt. Dan kun je een bezichtiging voor of na je werk plannen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-05-2020 19:48
Als je het financieel nog 3 maanden aan kan zou ik het geen probleem vinden.

En anders begin je in baan A en geef je na 2 maanden je ontslag.
Als ze je geen contract bepaalde duur geven.


Wat vindt partner er overigens van dat je ineens over 3 à 4 maanden een huis zou moeten hebben aan de andere kant van 't land?
Want die moet misschien ook eerst nog ander werk vinden.
Hij kwam met het idee dus neem aan dat hij daar dan wel achter staat. Ik verwacht overigens niet dat we over 3/4 maanden al een huis hebben daar. Hij wil een nieuwe baan zoeken, maar het is niet per se noodzakelijk aangezien hij alle dagen vanuit huis werkt.
Alle reacties Link kopieren
Gelijk opzoek naar een huis! Super fijn TO :) Ik vraag me eerder af waarom je op baan A had gesolliciteert als je wilt verhuizen :yes:
Alle reacties Link kopieren
Waarom twijfel je over een baan in het Oosten als je naar het Westen wil verhuizen?
Simply-me schreef:
22-05-2020 19:54
Hij kwam met het idee dus neem aan dat hij daar dan wel achter staat. Ik verwacht overigens niet dat we over 3/4 maanden al een huis hebben daar. Hij wil een nieuwe baan zoeken, maar het is niet per se noodzakelijk aangezien hij alle dagen vanuit huis werkt.
Enkele opmerkingen/vragen om nog eens goed over na te denken.

Iets aannemen is wat anders dan er duidelijk over hebben gesproken met vriend.
Hij werkt vanuit huis; is hij ZZPer met werk dat hij overal kan doen en dus niet locatie gebonden.
Heb je nu een huur of koophuis
Ben je op de hoogte van de huizenprijzen in de randstad.
Weet je hoeveel hypotheek je kan krijgen.
Kan je die drie maanden tijdelijk werk gaan doen om de financiën te spekken.

Jij hebt een redelijk makkelijke keuze lijkt het, als het om een leuke werkplek gaat. Maar vriend zal mee verhuizen (moeten) naar de randstad. Niet iedere relatie kan een dergelijke verandering aan.

Succes met alle keuzes.
Alle reacties Link kopieren
hallohoihey567 schreef:
23-05-2020 08:04
Gelijk opzoek naar een huis! Super fijn TO :) Ik vraag me eerder af waarom je op baan A had gesolliciteert als je wilt verhuizen :yes:
Omdat het in eerste instantie niet de bedoeling was om zo snel al te verhuizen en nu dient de kans zich eigenlijk om het wel te doen omdat ik mijn oude baan aangeboden krijg.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
23-05-2020 08:45
Enkele opmerkingen/vragen om nog eens goed over na te denken.

Iets aannemen is wat anders dan er duidelijk over hebben gesproken met vriend.
Hij werkt vanuit huis; is hij ZZPer met werk dat hij overal kan doen en dus niet locatie gebonden.
Heb je nu een huur of koophuis
Ben je op de hoogte van de huizenprijzen in de randstad.
Weet je hoeveel hypotheek je kan krijgen.
Kan je die drie maanden tijdelijk werk gaan doen om de financiën te spekken.

Jij hebt een redelijk makkelijke keuze lijkt het, als het om een leuke werkplek gaat. Maar vriend zal mee verhuizen (moeten) naar de randstad. Niet iedere relatie kan een dergelijke verandering aan.

Succes met alle keuzes.
Dank je wel. Uiteraard hebben we het er uitgebreid over gehad en nog steeds. Partner is geen ZZPer, werkt bij een bedrijf, maar nooit op locatie. We hebben nu een koophuis, zijn op de hoogte van de huizenprijzen en weten hoeveel hypotheek we kunnen krijgen. Dit is iets waar we al bijna een jaar mee bezig zijn, het plan komt niet uit de lucht vallen.
Simply-me schreef:
23-05-2020 09:16
Dank je wel. Uiteraard hebben we het er uitgebreid over gehad en nog steeds. Partner is geen ZZPer, werkt bij een bedrijf, maar nooit op locatie. We hebben nu een koophuis, zijn op de hoogte van de huizenprijzen en weten hoeveel hypotheek we kunnen krijgen. Dit is iets waar we al bijna een jaar mee bezig zijn, het plan komt niet uit de lucht vallen.
Okee, dat was me niet duidelijk uit de OP.
Dan lijkt het mij dat je geen dilemma hebt, toch? Hup, hup, twijfelkont. Go, go voor die baan bij je oude werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je nu WW krijgt? Dus dan zit je toch geen drie maanden zonder inkomsten? Dat werd hier ergens gesuggereerd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-05-2020 09:31
Ik neem aan dat je nu WW krijgt? Dus dan zit je toch geen drie maanden zonder inkomsten? Dat werd hier ergens gesuggereerd.
De periode dat ik recht had op WW is inmiddels afgelopen helaas.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
23-05-2020 09:21
Okee, dat was me niet duidelijk uit de OP.
Dan lijkt het mij dat je geen dilemma hebt, toch? Hup, hup, twijfelkont. Go, go voor die baan bij je oude werkgever.
:-D
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
22-05-2020 19:38
Nou dat lijkt mij echt een no brainer. Terug naar je oude baan natuurlijk! Je wil daar graag weer gaan wonen en je weet dat het een leuke baan is. Even op en neer reizen is toch niet zo erg als je weet dat het tijdelijk is. Plus alle voordelen met het verkrijgen varen hypotheek.
Gefeliciteerd!

Dit, helemaal super toch!
Als je toch al van plan was om te verhuizen naar de randstad dan ga je natuurlijk geen baan in het oosten aannemen. Waarom twijfel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven