Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus en barefoot

23-05-2020 10:48 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet helemaal het juiste publiek hier, maar ik waag toch een poging.
Ik heb last van hallux valgus aan beide voeten, met steunzolen heb ik geen last ervan, maar zodra ik 2 dagen loop op sandalen heb ik dus wel last van zere voeten.

Nu kwam ik de barefoot beweging tegen, en het liefst zou ik daar op overstappen, of het op zijn minst proberen, hun zijn van mening dat je je voeten kan trainen.
Maar de schoenen zijn pittig geprijsd en ik vind alleen de promotie verhaaltjes dat het zo goed zo zijn voor alle voetproblemen.

Wie heeft hier ervaring mee? Zou zo graag eens wat horen uit de praktijk.

Dank alvast voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Ohw ik ken dit helemaal niet, maar ik ben wel nieuwsgierig. Ik zit even te googlen ook. Wat doen deze schoenen zou eigenlijk? Veel lijken gewoon op normale schoenen.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is sinds een paar weken overgestapt. Normale schoenen kopen was een drama, hele brede voeten in verhouding tot de lengte. Nu twee paar barefeet schoenen en hij wil nooit meer wat anders!
Voeten even opgemeten en de maten doorgegeven aan de webwinkel en van hun en lijstje met mogelijke schoenen en maat gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
23-05-2020 10:53
Ohw ik ken dit helemaal niet, maar ik ben wel nieuwsgierig. Ik zit even te googlen ook. Wat doen deze schoenen zou eigenlijk? Veel lijken gewoon op normale schoenen.
Het zijn nogal minimalistische schoenen, alsof je op blote voeten loopt eigenlijk.
Door de dunne zool voel je beter waar je op loopt en door de ruimte bij de voor voet loop je dus op een natuurlijkere manier.
Meer doorbloeding en meer spieren die je gaat gebruiken zorgt voor gezondere voeten. Tenminste, dit begrijp ik eruit.
Kijk goed naar aanbiedingen. Bv https://xeroshoes.com/shop/closed-toe-shoes/lena/ als je een kleine maat hebt, volgens mij verzenden ze ook uit de uk, zodat je geen importkosten hebt, die bij zo'n prijs trouwens ook niet veel zijn.

In Nederlandse winkels zoals beversport enzo kun je ze ook passen en soms ook dikke korting krijgen
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
23-05-2020 10:53
Ohw ik ken dit helemaal niet, maar ik ben wel nieuwsgierig. Ik zit even te googlen ook. Wat doen deze schoenen zou eigenlijk? Veel lijken gewoon op normale schoenen.
Helemaal niks en dat is nou juist het punt.
Appeltaartmetrozijn schreef:
23-05-2020 11:05
Meer doorbloeding en meer spieren die je gaat gebruiken zorgt voor gezondere voeten. Tenminste, dit begrijp ik eruit.
Meer doorbloeding en meer spieren zorgen er niet voor dat je grote teen recht blijft staan tijdens het lopen.

Ga naar een podotherapeut voor advies. Als je al een serieus voetprobleem hebt (ik heb zelf hallux valgus, ik weet hoe het voelt) ga je toch niet experimenteren met schoenen die op het internet worden aangeprezen door iemand die schoenen wil verkopen?
Alle reacties Link kopieren
In de zomer (en het hele jaar binnenshuis) loop ik op Fitflop sandalen.

De versie met de rode stip in de zool heeft een ingebouwd voetbed (microwobbleboard), waardoor ik geen steunzolen hoef te gebruiken.

Meestal zijn ze erg duur, maar nu voor 40 euro bij Lidl in meerdere kleuren.

Ze lopen heerlijk, terwijl ik gewoonlijk zonder steunzolen na tien minuten lopen last heb van mijn voeten.

Deze link laat één van de modellen die nu te koop is bij Lidl zien.

https://www.onlybrands.nl/fitflop-lulu- ... l?p=740163
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb ook hallux valgus en loop op slippers met mijn zooltjes. Misschien moet je hier eens kijken: https://www.fitsfootwear.nl
Minimalistische schoenen lijken me voor hallux valgus nou niet de beste oplossing.
Emceetje schreef:
23-05-2020 11:23
Ik heb ook hallux valgus en loop op slippers met mijn zooltjes. Misschien moet je hier eens kijken: https://www.fitsfootwear.nl
Wat een geweldige tip! Thanks!
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik zit ook op een ander forum en daar loopt al heel lang een topic over barefoot schoenen, met heel veel ervaringsverhalen. Weet niet of ik het hier kan noemen, dus ik stuur je een PB.
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
23-05-2020 11:23
Ik heb ook hallux valgus en loop op slippers met mijn zooltjes. Misschien moet je hier eens kijken: https://www.fitsfootwear.nl
Minimalistische schoenen lijken me voor hallux valgus nou niet de beste oplossing.
Heb je ook een prijsindicatie?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
23-05-2020 11:29
Heb je ook een prijsindicatie?
240 - 270 euro staat op de site.
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
23-05-2020 11:26
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik zit ook op een ander forum en daar loopt al heel lang een topic over barefoot schoenen, met heel veel ervaringsverhalen. Weet niet of ik het hier kan noemen, dus ik stuur je een PB.

Dat mag je noemen.
Wil je de link in het topic plaatsen? Denk dat er meer mensen interesse hebben.
kindrebel schreef:
23-05-2020 11:31
240 - 270 euro staat op de site.
Niet goedkoop inderdaad, maar met "moeilijke" voeten heb ik dat er wel voor over. En loop al jaren op deze slippers. Vorig jaar een derde paar bij gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die barefoot schoenen, en ook dat hallux falgus gedoetje, maar daar helpen ze echt niet bij hoor.
Ze lopen lekker, maar ik ga er de stad niet mee in want je loopt vreselijk voor schut met die dingen vind ik :-?
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
23-05-2020 11:37
Dat mag je noemen.
Wil je de link in het topic plaatsen? Denk dat er meer mensen interesse hebben.
Graag, ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
23-05-2020 11:23
Ik heb ook hallux valgus en loop op slippers met mijn zooltjes. Misschien moet je hier eens kijken: https://www.fitsfootwear.nl
Dit soort tips zijn ook altijd goed natuurlijk :-)
Alle reacties Link kopieren
snert schreef:
23-05-2020 11:42
Ik heb die barefoot schoenen, en ook dat hallux falgus gedoetje, maar daar helpen ze echt niet bij hoor.
Ze lopen lekker, maar ik ga er de stad niet mee in want je loopt vreselijk voor schut met die dingen vind ik :-?
Je hebt echt wel hele leuke modellen
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
23-05-2020 11:47
Graag, ik ben benieuwd.

;-D Jij hebt de link als het goed is als PB gehad van haar.
Nu is de PB-functie op dit forum berucht slecht, dus kan zijn dat die niet aan is gekomen.
kindrebel schreef:
23-05-2020 11:12
Meer doorbloeding en meer spieren zorgen er niet voor dat je grote teen recht blijft staan tijdens het lopen.

Ga naar een podotherapeut voor advies. Als je al een serieus voetprobleem hebt (ik heb zelf hallux valgus, ik weet hoe het voelt) ga je toch niet experimenteren met schoenen die op het internet worden aangeprezen door iemand die schoenen wil verkopen?
Podotherapeuten raden barefoot schoenen ook aan, maar mensen willen er vaak niet aan omdat je toch in de maatschappij zit en dan kom je toch bij alternatieven uit.

Ik ken verschillende mensen uit m’n omgeving die op aanraden van hun podotherapeut op de barefoot schoen zijn overgestapt.
je kunt ook kijken op www.voetentraining.nl . Die raden aan om eerst je voeten en tenen te trainen voordat je over gaat op minimalistische schoenen. Ik ben zelf niet verder gekomen dan training 4 van het programma maar mijn pijnklachten zijn daardoor wel helemaal verdwenen, helaas niet de bulten zelf.

Je hebt inmiddels ook schoenen die je naar een nette baan aankunt en alles ertussenin. Ik vind www.barefootandmore.nl een prettige winkel . Ik weet niet of ze open zijn, de webshop vast wel en je kunt ze ook mailen met foto + maten van je voeten. Ik heb zelf 1 paar barefootschoenen die je niet als zodanig zou herkennen en heb die inmiddels eigenlijk altijd aan naar mijn werk.
rumforviva schreef:
23-05-2020 11:55
Podotherapeuten raden barefoot schoenen ook aan, maar mensen willen er vaak niet aan omdat je toch in de maatschappij zit en dan kom je toch bij alternatieven uit.

Ik ken verschillende mensen uit m’n omgeving die op aanraden van hun podotherapeut op de barefoot schoen zijn overgestapt.
Ah mooi. Zijn dat ook mensen met hallux valgus klachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds mijn tienerjaren hallux valgus en ben jaren geleden aan 1 voet 2x geopereerd. Hielp niet. Uiteindelijk is met een operatie het gewricht van mijn grote teen vastgezet; ik kan die dus niet meer buigen. Dat heeft goed geholpen.
Voor die tijd van alles geprobeerd, allerlei soorten schoenen en steunzolen. Niks hielp.
Alle reacties Link kopieren
Wouw, wat veel informatie, had ik niet verwacht. Zitten nuttige tips tussen, daar kan ik zeker mee verder.

Ik hou wel van een beetje alternatieve leefstijl en heb geen nette-schoenen-baan dus ik zou ze graag dragen, als het ook nog eens goed is voor mn voeten.

Eerst maar eens voeten trainen en op blote voeten lopen thuis en in de tuin, dan maar eens gaan shoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven