Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Complottheorieën

20-03-2020 13:24 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ben ik de enige die zich helemaal gek maakt na complottheorieën over corona gelezen te hebben? Dat maakt mij momenteel banger dan het virus zelf. Moet even van mij af schrijven, vandaar dit bericht.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toevoeging vanuit moderators: Bij deze willen wij de lezers en meepraters in dit toipc erop wijzen dat niet alles wat je op het internet (en daarbij het VIVA forum) leest, op waarheid berust. Raadpleeg daarvoor altijd officiele bronnen zoals het RIVM.

Vriendelijke groet, Moderatorteam Viva
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-05-2020 16:09
47.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-05-2020 09:36
Waarom open je geen topic over intuïtie vs verstand?
Sowieso zit je te drammen.
Dat ik 5x hetzelfde vraag komt niet omdat ik zou willen drammen, maar omdat jij er niet op antwoordt. Wat jij schrijft over gevoel is geen antwoord op mijn vraag, mijn vraag ging over wat als de intuïtie van de één iets anders zegt dan van de ander.

Ik zal het nog een keer anders verwoorden dan, want blijkbaar begrijp je die vraag niet. Als de intuïtie van een deel van de mensen nou zegt dat er een groot complot gaande is in de wereld en de intuïtie van een ander deel van de mensen zegt dat het niet zo is, wie heeft er dan gelijk? De intuïtie van de meerderheid? Iedereen zijn eigen waarheid, dus er is tegelijk wel en niet een complot gaande? Of nog iets anders?

Met andere woorden: hoe betrouwbaar is jouw intuïtie wat betreft wat er gaande is in de wereld, als de intuïtie van heel veel andere mensen iets compleet tegengestelds zegt? Waarom zou jouw intuïtie dan boven de intuïtie van anderen staan? Of staat die niet boven die van anderen?

En zou je willen dat Mark Rutte zijn beleid bepaalt op grond van zijn intuïtie? Of liever toch op grond van de feiten uit de wetenschap?
tantejans schreef:
23-05-2020 10:04
Wat wil ik niet zeggen dan?

Moet ik het halve topic aan genegeerde vragen quoten en dan ga je ze alsnog beantwoorden bedoel je?

Ik heb gisteren nog een eerder gestelde vraag opnieuw gequoot omdat je die weer niet beantwoorde. En dan reageer je vervolgens weer niet met een antwoord maar ga je verongelijkt zitten miepen dat het wel een kruisverhoor lijkt.

Zullen we eens beginnen met een inhoudelijk antwoord op diezelfde vragen? Dan kan ik daarna altijd nog het halve topic quoten als je er aan toe bent.
Wat Nicole zegt dus; je draait er 5 keer om heen en dan ga je vervolgens verongelijkt zitten doen.

Ik denk overigens dat Je de vraag best wel snapt, maar geen antwoord durft te geven omdat je weet dat je antwoord gewoon onzin is als je het nuchter bekijkt. En als je wel een antwoord geeft wat geen onzin is dan ondergraaft dat je eigen uitgangspunt dat op basis van intuïtie de voorkeur mag worden gegeven aan onbetrouwbare bronnen.

Het is helemaal niet vreemd dat je (ook naar jezelf) probeert te ontkennen dat je geen grip hebt als je beweert je vast te kunnen houden aan los zand.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 10:28
Moet ik het halve topic aan genegeerde vragen quoten en dan ga je ze alsnog beantwoorden bedoel je?

Ik heb gisteren nog een eerder gestelde vraag opnieuw gequoot omdat je die weer niet beantwoorde. En dan reageer je vervolgens weer niet met een antwoord maar ga je verongelijkt zitten miepen dat het wel een kruisverhoor lijkt.

Zullen we eens beginnen met een inhoudelijk antwoord op diezelfde vragen? Dan kan ik daarna altijd nog het halve topic quoten als je er aan toe bent.
Je moet onderhand toch wel weten waarom ze niet antwoord op al je vragen?
Je komt aanvallend over, probeerd op een vervelende manier antwoorder eruit te trekken. Je hebt veel aannames, plaats mensen in hokjes. Zet mensen als gek weg, omdat ze ergens anders over denken. En je doet soms denigrerend.
Dat is je toch al paar keer uitgelegd door meerdere personen?
Ddennis schreef:
23-05-2020 10:40
Je moet onderhand toch wel weten waarom ze niet antwoord op al je vragen?
Je komt aanvallend over, probeerd op een vervelende manier antwoorder eruit te trekken. Je hebt veel aannames, plaats mensen in hokjes. Zet mensen als gek weg, omdat ze ergens anders over denken. En je doet soms denigrerend.
Dat is je toch al paar keer uitgelegd door meerdere personen?

Ja. En fijn dat jij ook bevestigt dat ze op al mijn vragen geen antwoord geeft; dan zijn we het daar in elk geval over eens.

De reden verschillen we dan over van mening. Dat jouw reden mij al een paar keer door jou is uitgelegd is, komt omdat jij het ook aangrijpt als excuus om een normaal antwoord uit de weg te gaan. Had je bijvoorbeeld al naar die post gekeken die op basis van jouw eigen gesmolten-staal-deskundigheid het complot wat je aanhaalde over 9-11 compleet onderuit haalt?
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:56
18.38% gewijzigd
Ddennis schreef:
23-05-2020 10:10
Zachter ja.
Maar als de beelden terug kijkt zie je gesmolten staal uit de torens stromen. Tussen het puin zie je roodgloeide stalen delen liggen. Je ziet poelen gesmolten staal. Brandweer lieden bevestigen dit wat je ook gewoon in intervieuws kunt horen.
Staal smelt en wordt niet rood bij 1100 graden.
Maar genoeg over het wtc.
Denk wat je wilt. Voor mij zijn er teveel rare dingen.

Ik heb toch nog een vraag.
Waar kwam het gesmolten staal dan wel vandaan?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:57
Reden: Geen schuine letters
0.09% gewijzigd
-Shifty- schreef:
23-05-2020 10:48
Ja. En fijn dat jij ook bevestigt dat ze op al mijn vragen geen antwoord geeft; dan zijn we het daar in elk geval over eens.

De reden verschillen we dan over van mening. Dat jouw reden mij al een paar keer is uitgelegd is eigenlijk alleen door de personen die het vervelend vinden om een normaal antwoord te geven, zoals jij. Had je bijvoorbeeld al naar die post gekeken die op basis van jouw eigen gesmolten-staal-deskundigheid het complot wat je aanhaalde over 9-11 compleet onderuit haalt?
Ik bevestig helemaal niet dat ze op al jou vragen geen antwoord geeft.
Ze geeft wel antwoord op jouw vragen, maar niet alle vragen wat jij stelt. Is ook helemaal niet verplicht en dat heeft een rede waarom.
Plus als jij het niet eens met een antwoord wilt dat niet zeggen dat iemand geen antwoord geeft op jou vraag.
Ja naar gekeken, maar het is allemaal te ongeloofwaardig.

Jij filmpje van pentagon gezien? Ergens een boeing gezien? Wrakstuk gezien? Stuk vleugel gezien van 25 meter lang ofzo?
Iemand van de miljoenen stad een opname van dat vligentuig heeft gemaakt?
Een foto? Een video?
Zou moeten kunnen toch.... is niet een klein vliegtuigje op afstandbediening.
En dat bij het pentagon
Gebouw van ministerie van defensie van een van de machtigste landen van de wereld.
Alsof ie geen bewakings systemen hebben staan. Niet eens een duidelijk video beeld van een groot vliegtuig.
Sorry ik neem dat niet zomaar voor waarheid aan.
En jawel .. heel verrassend .. je draait er weer omheen.

En nou ben ik zeker weer heel onaardig dat ik dit constateer en ik stop je waarschijnlijk in het hokje van de omheendraaiers en ik neem natuurlijk ook zo maar aan dat je er omheen draait.

:blabla:
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 11:11
2.19% gewijzigd
nicole123 schreef:
23-05-2020 10:27
Dat ik 5x hetzelfde vraag komt niet omdat ik zou willen drammen, maar omdat jij er niet op antwoordt. Wat jij schrijft over gevoel is geen antwoord op mijn vraag, mijn vraag ging over wat als de intuïtie van de één iets anders zegt dan van de ander.

Ik zal het nog een keer anders verwoorden dan, want blijkbaar begrijp je die vraag niet. Als de intuïtie van een deel van de mensen nou zegt dat er een groot complot gaande is in de wereld en de intuïtie van een ander deel van de mensen zegt dat het niet zo is, wie heeft er dan gelijk? De intuïtie van de meerderheid? Iedereen zijn eigen waarheid, dus er is tegelijk wel en niet een complot gaande? Of nog iets anders?

Met andere woorden: hoe betrouwbaar is jouw intuïtie wat betreft wat er gaande is in de wereld, als de intuïtie van heel veel andere mensen iets compleet tegengestelds zegt? Waarom zou jouw intuïtie dan boven de intuïtie van anderen staan? Of staat die niet boven die van anderen?

En zou je willen dat Mark Rutte zijn beleid bepaalt op grond van zijn intuïtie? Of liever toch op grond van de feiten uit de wetenschap?
Ik heb al lang gezegd dat ik intuïtie niet bovenaan zet, maar dat gevoel en verstand in balans moeten zijn.
Jij maakt er telkens iets anders van, dat is nooit mijn uitgangspunt geweest.
Intuïtie kan je oa aanzetten tot het verder onderzoeken van de dingen waarbij je het gevoel hebt dat er misschien iets niet klopt.
Dat doe je dan weer met je verstand.

En omdat je uitgangspunt niet klopt, omdat je denkt dat ik enkel op gevoel ga, hebben die andere vragen geen grond meer.

Niemand staat boven de ander, je hele insteek vind ik vreemd wat dat betreft.
Er zijn trouwens juist ontzettend veel mensen die op dit moment het gevoel hebben dat er iets niet klopt omdat de maatregelen steeds belachelijker worden.
Je doet nu net alsof ik de enige ben, maar dat is absoluut niet zo.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 11:10
En jawel .. heel verrassend .. je draait er weer omheen.

En nou ben ik zeker weer heel onaardig dat ik dit constateer en ik stop je waarschijnlijk in het hokje van de omheendraaiers en ik neem natuurlijk ook zo maar aan dat je er omheen draait.

:blabla:
Waarom draai ik er nu om heen?
Je stelt deze vraag:
Had je bijvoorbeeld al naar die post gekeken die op basis van jouw eigen gesmolten-staal-deskundigheid het complot wat je aanhaalde over 9-11 compleet onderuit haalt?

Daar geef ik antwoord op. Dat jij het niet eens bent of er niets mee kunt. Betekend niet dat ik erom heen draai!
Is er iemand hier die een vliegtuig ziet op het filmpje van het pentagon?
Een vliegtuig van 38 meter breed spanweidt een 50 meter lang.
Wie vind het geloofwaardig dat niemand hier een video of een foto van heeft kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 10:40
Je moet onderhand toch wel weten waarom ze niet antwoord op al je vragen?
Je komt aanvallend over, probeerd op een vervelende manier antwoorder eruit te trekken. Je hebt veel aannames, plaats mensen in hokjes. Zet mensen als gek weg, omdat ze ergens anders over denken. En je doet soms denigrerend.
Dat is je toch al paar keer uitgelegd door meerdere personen?
Ik was degene die het inmiddels al 6x gevraagd heb, niet Shifty. Doe ik denigrerend volgens jou?
nicole123 schreef:
23-05-2020 11:24
Ik was degene die het inmiddels al 6x gevraagd heb, niet Shifty. Doe ik denigrerend volgens jou?
En ik heb inmiddels al 6 x antwoord gegeven, zie mijn vorige post.
Ddennis schreef:
23-05-2020 11:17
Waarom draai ik er nu om heen?
Je stelt deze vraag:
Had je bijvoorbeeld al naar die post gekeken die op basis van jouw eigen gesmolten-staal-deskundigheid het complot wat je aanhaalde over 9-11 compleet onderuit haalt?

Daar geef ik antwoord op. Dat jij het niet eens bent of er niets mee kunt. Betekend niet dat ik erom heen draai!

Daar draai je dus omheen.

Jij pretendeert gesmolten-staal-deskundige te zijn, maar je gaat er niet op in dat het gesmolten staal de complottheorie van 'controlled demolition' onmogelijk maakt. Het gesmolten staal; wat jij zelf een heel belangrijk feit vindt EN waar jij zelf deskundig in bent, kan niet veroorzaakt zijn door 'controlled demolition'. Jouw deskundigheid ontkracht dus de basis van die complottheorie. Toch?

Hoeveel keer mag ik dezelfde vraag posten voordat je verongelijkt gaat doen?
tantejans schreef:
23-05-2020 11:26
En ik heb inmiddels al 6 x antwoord gegeven, zie mijn vorige post.

En daarom post ze diezelfde vraag voor de zoveelste keer? Omdat ze eigenlijk jouw antwoorden weigert te lezen of omdat jij eigenlijk geen antwoord geeft?

Reageren is niet hetzelfde als een antwoord geven; dat zie je wel aan dennis die gewoon iets neer blijft plempen wat helemaal niet in gaat op de vraagstelling.
Het is mij wel duidelijk dat het niet de bedoeling is kritisch naar informatie te kijken.
nicole123 schreef:
23-05-2020 11:24
Ik was degene die het inmiddels al 6x gevraagd heb, niet Shifty. Doe ik denigrerend volgens jou?
Als je het over buikgevoel hebt...
Heb ik niets over gezegd. Ik herhaalde alleen wat de persoon boven me zei.
Geen mening overbuik gevoel, dus ik voel niet de behoefte om erop te antwoorden.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 11:37
Het is mij wel duidelijk dat het niet de bedoeling is kritisch naar informatie te kijken.
Jip aanname helemaal prima.
Ik kan je ook weer iets laten zien wat het gesmolten staal ontkracht. Maar dat mag ik hier niet laten zien. (Te bizar voor woorden)
Het ene onderzoek ontkracht het andere onderzoek.
Een ding wat zeker is.
Is dat er geen enkel beeld is van een boeing wat het pentagon invliegt
Een miljoenenstad.... iedereen een telefoon bij zich met camera.
Bewakingscamera's
Maar het was niet mogelijk een opname te maken....................
Ik geloof niet in sprookjes.
Je draait er nog steeds omheen en je verloochent je eigen deskundigheid.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 12:00
Je draait er nog steeds omheen en je verloochent je eigen deskundigheid.
Prima jij hebt helemaal gelijk.
Ik ga weer stoppen om op jou te reageren.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-05-2020 11:10
Ik heb al lang gezegd dat ik intuïtie niet bovenaan zet, maar dat gevoel en verstand in balans moeten zijn.
Jij maakt er telkens iets anders van, dat is nooit mijn uitgangspunt geweest.
Intuïtie kan je oa aanzetten tot het verder onderzoeken van de dingen waarbij je het gevoel hebt dat er misschien iets niet klopt.
Dat doe je dan weer met je verstand.

En omdat je uitgangspunt niet klopt, omdat je denkt dat ik enkel op gevoel ga, hebben die andere vragen geen grond meer.

Niemand staat boven de ander, je hele insteek vind ik vreemd wat dat betreft.
Er zijn trouwens juist ontzettend veel mensen die op dit moment het gevoel hebben dat er iets niet klopt omdat de maatregelen steeds belachelijker worden.
Je doet nu net alsof ik de enige ben, maar dat is absoluut niet zo.
Oké, dus intuïtie is een startpunt volgens jou en daarna is alles goed onderzoeken dus nog wel noodzakelijk? De wetenschap is dan toch niet zo gevaarlijk als je stelde?

Er zijn nog veel meer mensen die de intuïtie hebben dat onze regering het beste voorheeft met ons. Zelfs als ze het niet helemaal eens zijn met hoe het gaat. Waarom zou je niet op grond van de intuïtie van ál die mensen kunnen concluderen dat er blijkbaar helemaal niet zoveel aan de hand lijkt te zijn. De mensen die complottheorieën aanhangen zijn een kleine minderheid, de overgrote meerderheid deelt jouw intuïtie helemaal niet.
nicole123 schreef:
23-05-2020 12:16
Oké, dus intuïtie is een startpunt volgens jou en daarna is alles goed onderzoeken dus nog wel noodzakelijk? De wetenschap is dan toch niet zo gevaarlijk als je stelde?

Er zijn nog veel meer mensen die de intuïtie hebben dat onze regering het beste voorheeft met ons. Zelfs als ze het niet helemaal eens zijn met hoe het gaat. Waarom zou je niet op grond van de intuïtie van ál die mensen kunnen concluderen dat er blijkbaar helemaal niet zoveel aan de hand lijkt te zijn. De mensen die complottheorieën aanhangen zijn een kleine minderheid, de overgrote meerderheid deelt jouw intuïtie helemaal niet.
Wie zegt dat het een kleine minderheid is?
Is daar onderzoek naar gedaan?
Zoja zijn de mensen wel eerlijk geweest in het onderzoek? Misschien waren ze wel bang om als gek weg te worden gezet.....
Je weet helemaal niet of de grote meerderheidniet dezelfde inutitie deelt.
Zoveel mensen op de wereld, en je kunt in niemands hoofd kjjken.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 12:26
Wie zegt dat het een kleine minderheid is?
Is daar onderzoek naar gedaan?
Zoja zijn de mensen wel eerlijk geweest in het onderzoek? Misschien waren ze wel bang om als gek weg te worden gezet.....
Je weet helemaal niet of de grote meerderheidniet dezelfde inutitie deelt.
Zoveel mensen op de wereld, en je kunt in niemands hoofd kjjken.
Daar wordt onderzoek naar gedaan: ca 15 % van de Nederlanders gelooft in complottheorieën over corona.
Stond van de week in de krant.

Maar al voordat zo'n getal genoemd wordt zet jij er je vraagtekens bij. Want mensen durven vast geen eerlijk antwoord te geven......

Zijn jij en tantejans een stel?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
23-05-2020 12:35
Daar wordt onderzoek naar gedaan: ca 15 % van de Nederlanders gelooft in complottheorieën over corona.
Stond van de week in de krant.

Maar al voordat zo'n getal genoemd wordt zet jij er je vraagtekens bij. Want mensen durven vast geen eerlijk antwoord te geven......

Zijn jij en tantejans een stel?
Ja van de nederlanders.... en hoeveel mensen zijn gevraagd van die 17 miljoen mensen? Welke leeftijdsngroepen?
Ja ik kan me zeker voorstellen dat er mensen geen eerlijk antwoord geven...
Ik heb idd mijn twijfels bij dit soort onderzoekjes.
Solomio

Vind jij het niet vreemd dat er geen beelden zijn van het vliegtuig wat het pentagon invliegt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven